2692
Sök

Hur mkt kan man pruta på en bil?

346 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
hejsan,

Detta blir min första inköp, och tänkte mig denna bil.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC6 … 10&w=1

den ligger på 240 000 kr, och undrade tre saker.

1. Hur mkt tjänar säljare på provision? (cirka)
2. Hur mycket kan man pruta? vilka argument ska man ha för att pruta?
3. Jag ska ju köpa den från en firma, är det något spec jag ska tänka på?

Jag vet att frågan är lite luddig, och kanske tom svårt att svara på, men skulle vara tacksam för några små tips.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
25 september 2012
Tänkte bara fråga en fråga, Varför vill du ha just den bilen? Den är väldigt dålig utrustad, den är framhjulsdriven och ej fyrhjulsdriven. För dom pengarna skulle JAG köpa en annan bil som kanske gått liiite längre som är bättre utrustad iallafall wink

Men du gör som du vill!

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
25 september 2012
Slå in regnr på t ex kvd.se´s värdering. Kostar inget. Där får du vad den "bör" kosta om du köper privat respektive av handlare. Jämför detta med säljarens pris. Glöm inte ställa in miltal, utrustning, färg etc som kan vara relevant för värderingen.
Sen är detta ingen exakt vetenskap. En begbil hos en handlare har ett inpris för honom, och en marginal han kan "leka" med. Har han haft en dålig månad kan du gå in den 28e och pruta hårdare än du kan den 3e om hans förra månad var riktigt bra.
I runda slängar helt generellt och taget med hjälp av ett finger i luften så har dom ca 30k i påslag på en sån här bil. Men det betyder inte att du kan pruta 30k. Dom ska ha täckning för personalkostnader, garantikostnader, lokalkostnader, tvätt, rekond mm mm.

Sen beror det ju också på om du ska byta in en annan bil eller köpa den rakt av. Och om du kommer med kontanter eller om du ska låna. Lånar du hos firman tjänar dom en liten slant från banken/lånegivaren också.

/Mattias

Pim_Pim
25 september 2012
Min erfarenhet av bilfirmor är att man kan pruta rätt så mycket ! smile

Handledare
1 481 Inlägg
25 september 2012
Enkelt. Prutar du för mycket så får du inte köpa bilen.......

Sök