7197
Sök

Går det att laga en turboslang? Mellan turbo och motorn?

360 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Det gäller en V40 Tdi -2001.
Det finns en spricka/reva på 3-4 cm.  Eftersom Volvo vill ha 1600 bara för slangen, vill vi testa med att laga denna. Typ, kontaktlim+gummislang+slangklämmor.
Vad tror ni?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2012
Nej, byt. Du bör kunna fixa en silikonslang för 1/4 av priset. Sedan är frågan, är det före eller efter IC? Efter IC kan du ju ha större chans att laga med vulktejp och strips. Slangen expanderar en del så strips är ett måste.

Kolla begagnade slangar. Borde finnas på lagabasen eller vad de heter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jägermeister
910 Inlägg
25 september 2012
Det finns vulktejp du kan tejpa på.
Den tejpen "smälter" på slangen och blir som nytt gummi på den.
Rengör noga den gummislangen du ska tejpa på och sen tejpa med tejpen.
Stretcha den lite samtidigt som du tejpar den runt slangen.

En gång är ingen gång...

360 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Kanonbra! Tack. Har både vulktape som strips.
Ska jag linda över med silvertape med? Dvs. Vulktape, silvertape, strips?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2012
Är det mellan turbo och IC eller mellan IC och insug? Mellan turbo och IC tror jag inte det går med vulktejp faktiskt även om det är gratis att testa. Hellre då skaffa ett rör som passar i slangen och ersätta den dåliga biten med det och två slangklämmor.

Ingen silvertejp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

360 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Det är den som får upp till 2 Bar. Där turbon bygger upp trycket.
Bilen går men är lite svagare och röken är svart.

Supraman
2 300 Inlägg
25 september 2012
Problemet med att laga slangen är att den kommer gå sönder igen för armeringen i slangen som gör arr den tål tryck har brustit.
Byt slang eller sätt ett rör

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2012
Jag lagade tillfälligt en turboslang med eltejp och najtråd en gång. Först tejp, sen tråd och sen tejp igen, osv. la 3 lager tråd har jag för mig. Det höll ett tag i alla fall. Borde bli bättre resultat med vulktejp och kanske fiskelina som armering istället då den är tunnare. Som stefan sa så har armeringen i slangen spruckit och den måste ersättas med nåt annat för att det ska finnas minsta chans för o få det att hålla. Bara tejp finns inte en chans, det blåser hål i den direkt då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 710 Inlägg
26 september 2012
1.5-2.0 bar låter inte så mycket men det trycker på rätt bra....
Lägg till att det är skapligt varmt i regionen oxo. Luften ut från turbon kan lätt bli 150°.
Klart du kan "fusklaga" slangen tillfälligt men det är stor riska att det går sönder igen.
Skall du ändå dit o lägga tid så byt slang (begagnad) eller skär av den trasiga biten och trä i ett passande rör så får du en stabil lagning.

MVH Jonas
..............

Sök