4620
Sök

Ritnings samt uträknings program till bas/basar

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Har letat igenom alla trådar här på garaget angående detta ämne ( Ritnings program/uträknings program) och inte hittat vart man kan köpa/ladda ner gratis program.
Skulle vara snällt om någon av er där ute kunde hjälpa mig att hitta ett bra program som fortfarande finns kvar på någon sida iumed att de flesta har försvunnit tagits bort.
Tacksam för hjälp Mvh Jesper

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2012
WinISD är bra för att räkna ut lådor, om man vet vad man är ute efter. Programmet räknar nämligen ut en låda för ett vanlig rum, alltså inte för en bil. Så är man ny är det bättre att gå efter tillverkarens rekommendation när det gäller lådvolym och eventuell avstämning. Men man kan även göra lådan lite för stor och labba själv med klossar som man lägger i. Samma med avstämning, labba! För att få lådritning så fungerar Probox tydligen bra, men vet inte om det är gratis.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
WinISD är bra för att räkna ut lådor, om man vet vad man är ute efter. Programmet räknar nämligen ut en låda för ett vanlig rum, alltså inte för en bil. Så är man ny är det bättre att gå efter tillverkarens rekommendation när det gäller lådvolym och eventuell avstämning. Men man kan även göra lådan lite för stor och labba själv med klossar som man lägger i. Samma med avstämning, labba! För att få lådritning så fungerar Probox tydligen bra, men vet inte om det är gratis.

Okej för har fått ett tipps på en låda på 103 liter utan port å bas. Men skulle vilja fåtag på dedär Probox. Spelar ingen roll om de kostar några hundra smile Men kan bygga  en lite större låda en va Orion rekommenderade å sen labba som du skrev smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 september 2012
Som sagt, WinISD är bra smile

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Som sagt, WinISD är bra smile

Det har jag redan på datorn men skulle vilja ha probox oxå smile
Vet inte riktigt hur WinISD fungerar helt men jag försöker lära mig så gott jag kan smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 september 2012
Kan hålla med om att det är fruktansvärt svårt att förstå när man börjar använda det.
Men när man väl "kan" så är det väldigt användbart, dock är det ju bara teorier!!!

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Kan hålla med om att det är fruktansvärt svårt att förstå när man börjar använda det.
Men när man väl "kan" så är det väldigt användbart, dock är det ju bara teorier!!!

Okej smile ska försöka förstå det mesta big_smile

3 466 Inlägg
28 september 2012
WinISD är ett program som man kan använda för att räkna ut avstämning. För det behöver man enbart en nettovolym och portstorlek sen räknar den ut portlängd. Dock viktigt att man är medveten om att det är nettovolym och inte byggvolym man räknar på.
WinISD är egentligen ett program för att räkna ut baslådor till öppna miljöer och ger därför en teoretisk frekvenskurva på lådan. Denna kurvan kommer inte stämma i en bil ändå då kupén påverkar extremt mycke.

Själv använder jag WinISD till att räkna avstämning och lådvolym och probox till att få fram sågritningar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
WinISD är ett program som man kan använda för att räkna ut avstämning. För det behöver man enbart en nettovolym och portstorlek sen räknar den ut portlängd. Dock viktigt att man är medveten om att det är nettovolym och inte byggvolym man räknar på.
WinISD är egentligen ett program för att räkna ut baslådor till öppna miljöer och ger därför en teoretisk frekvenskurva på lådan. Denna kurvan kommer inte stämma i en bil ändå då kupén påverkar extremt mycke.

Själv använder jag WinISD till att räkna avstämning och lådvolym och probox till att få fram sågritningar.

Okej smile men skulle du kunna fixa fram någon stans där man kan fixa ProBox ? spelar ingen roll om jag får betala för det bara jag har det smile
Tack för ditt svar på va WinISD gjorde smile

3 466 Inlägg
28 september 2012
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:

Okej smile men skulle du kunna fixa fram någon stans där man kan fixa ProBox ? spelar ingen roll om jag får betala för det bara jag har det smile

WinISD är mycket enkelt att använda när man bara förstår hur många funktioner som är helt onödiga för att få fram det man vill tongue

Googla probox2000 så får du se vart du kan hitta de, verkar inte finnas o köpa längre iaf, men sen har de ju en 12år på nacken.

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:

WinISD är mycket enkelt att använda när man bara förstår hur många funktioner som är helt onödiga för att få fram det man vill tongue

Googla probox2000 så får du se vart du kan hitta de, verkar inte finnas o köpa längre iaf, men sen har de ju en 12år på nacken.

Åh fan 12 år?!? shit det är ju bara mycket. Men verkar ju användas av MÅNGA fortfarande smile
har googlat hela dagen idag å laddat ner från piratebay mm men inget fungerar  hittar inge crak eller key som fungerar hmm
Men skam den som ger sig! ska hitta det på någe sätt!smile

3 466 Inlägg
28 september 2012
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:

Åh fan 12 år?!? shit det är ju bara mycket. Men verkar ju användas av MÅNGA fortfarande smile
har googlat hela dagen idag å laddat ner från piratebay mm men inget fungerar  hittar inge crak eller key som fungerar hmm

Ja de e inga fel på det alls trots att de e så gammalt. Enkelt o lättanvänt! smile

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:

Ja de e inga fel på det alls trots att de e så gammalt. Enkelt o lättanvänt! smile

Sådär nnu har ja fixat probox efter massa hjälp från min morbror big_smile tack för alla svar å allt smile

267 Inlägg
28 september 2012
www.tolvan.com   gå till products/downloads   sen ladda ner basta

rostskyddsmålare

983 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Hur gör man om man vill ha en slotport istället för en "vanlig" "rör" port?

21 761 Inlägg
29 september 2012
Till slotport använder jag den här uträknaren: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Sök