5570
Sök

Skillnad på haldex till a3, s3, golf R och vanliga 4-motion?

461 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag skulle var glad om någon kunde hjälpa mig reda ut skillnaden i haldex-systemen hos de olika bilarna som nämns i rubriken.

Golf R och Audi S3 årsmodell 2010 och uppåt, är det precis samma funktion på haldex gen 4 där?

Hur är det med en vanlig A3 quattro, är det precis samma konfiguration som Audi S3?

Golf 6 & 7, vad har de för system?



Tacksam om jag fick ett bra svar smile funderar på om dessa bilar är kul i snön.

BMW - Better Make Way

Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 september 2012
#2
Inga större skillnader rent mekaniskt, nyare är anpassade för esp etc men det handlar mer om givare och programmering.

Audi A3/S3  delar garanterat hårdvaran bara mjukvaran som skiljer för att ge mer agressivt beteende.


1 335 Inlägg
30 september 2012
#3
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

B5 #001

443 Inlägg
30 september 2012
#4
F-Tar skrev:
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

Quattro är torsen i alla längsmonterade motorer. Alla audi med tvärmonterad motor och quattro, som a3, har haldex.
Jag skulle gissa på att det är samma system i nämnda bilar, skillnaden är som tidigare nämnt troligtvis mjukvara.

1 335 Inlägg
30 september 2012
#5
reeLay skrev:
F-Tar skrev:
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

Quattro är torsen i alla längsmonterade motorer. Alla audi med tvärmonterad motor och quattro, som a3, har haldex.
Jag skulle gissa på att det är samma system i nämnda bilar, skillnaden är som tidigare nämnt troligtvis mjukvara.

Det gäller alla VW´s också.

B5 #001

443 Inlägg
30 september 2012
#6
F-Tar skrev:
reeLay skrev:
F-Tar skrev:
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

Quattro är torsen i alla längsmonterade motorer. Alla audi med tvärmonterad motor och quattro, som a3, har haldex.
Jag skulle gissa på att det är samma system i nämnda bilar, skillnaden är som tidigare nämnt troligtvis mjukvara.

Det gäller alla VW´s också.

Jo, jag trodde jag skrev det, men uppenbarligen gjorde jag inte det. Jag tänkte iallafall
Det är ju anledningen till att passaten från början hade torsen och sen fick haldex, man vände motorn 90 grader

1 335 Inlägg
30 september 2012
#7
reeLay skrev:
F-Tar skrev:
reeLay skrev:

Quattro är torsen i alla längsmonterade motorer. Alla audi med tvärmonterad motor och quattro, som a3, har haldex.
Jag skulle gissa på att det är samma system i nämnda bilar, skillnaden är som tidigare nämnt troligtvis mjukvara.

Det gäller alla VW´s också.

Jo, jag trodde jag skrev det, men uppenbarligen gjorde jag inte det. Jag tänkte iallafall
Det är ju anledningen till att passaten från början hade torsen och sen fick haldex, man vände motorn 90 grader

Precis smile Hade torsen på min passat, jag kom ihåg att de flesta trodde att jag hade dekaltrimmat med 4Motion för de var en -00. Dom tyckte de skulle stå syncro.. hehe. Den hade sämre modellen av 4x4, visco. Kunde ju inte ens köra i bromstestaren på bes med det systemet. Brände ju kopplingen då tongue

B5 #001

461 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#8
MeloveGolf skrev:
Inga större skillnader rent mekaniskt, nyare är anpassade för esp etc men det handlar mer om givare och programmering.

Audi A3/S3  delar garanterat hårdvaran bara mjukvaran som skiljer för att ge mer agressivt beteende.

Det är alltså skillnad på de olika bilarna, mjukvarumässigt. Har sett att det går att omprogrammera haldex så att det ska bli roligare att köra. Vilket man förmodligen skulle få göra på en vanlig A3 då.

BMW - Better Make Way

443 Inlägg
30 september 2012
#9
F-Tar skrev:
reeLay skrev:
F-Tar skrev:

Det gäller alla VW´s också.

Jo, jag trodde jag skrev det, men uppenbarligen gjorde jag inte det. Jag tänkte iallafall
Det är ju anledningen till att passaten från början hade torsen och sen fick haldex, man vände motorn 90 grader

Precis smile Hade torsen på min passat, jag kom ihåg att de flesta trodde att jag hade dekaltrimmat med 4Motion för de var en -00. Dom tyckte de skulle stå syncro.. hehe. Den hade sämre modellen av 4x4, visco. Kunde ju inte ens köra i bromstestaren på bes med det systemet. Brände ju kopplingen då tongue

Just det, så var det också ja. Syncro = visco, 4 motion = torsen, det gällde då längsmonterade motorer.
Men nu har vi glidit av ämnet här tror jag.

1 335 Inlägg
30 september 2012
#10
reeLay skrev:
F-Tar skrev:
reeLay skrev:

Jo, jag trodde jag skrev det, men uppenbarligen gjorde jag inte det. Jag tänkte iallafall
Det är ju anledningen till att passaten från början hade torsen och sen fick haldex, man vände motorn 90 grader

Precis smile Hade torsen på min passat, jag kom ihåg att de flesta trodde att jag hade dekaltrimmat med 4Motion för de var en -00. Dom tyckte de skulle stå syncro.. hehe. Den hade sämre modellen av 4x4, visco. Kunde ju inte ens köra i bromstestaren på bes med det systemet. Brände ju kopplingen då tongue

Just det, så var det också ja. Syncro = visco, 4 motion = torsen, det gällde då längsmonterade motorer.
Men nu har vi glidit av ämnet här tror jag.

Jajjemän smile Haha.. Ja nu återgår vi.

B5 #001

461 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#11
F-Tar skrev:
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

Ja, du får ju en Audi A4 3.0tdiQ -10 för samma pengar som en S3 -10. så det är klart att A4an blir ett klart smartare val då. Idag har ju torsen till och med 60/40 drivning, vilket gör att den upplevs ännu mer bakhjulsdriven.

BMW - Better Make Way

1 335 Inlägg
30 september 2012
#12
von_blad skrev:
F-Tar skrev:
Quattro har ju i de flesta fall och modeller torsen.. finns några undantag då de har haldex. Men frågar du mig så är torsen de roligaste systemet för att leka i snön. Haldex tar så lång tid på sig att skicka drivkraften bak, torsen har 5050 fördelning hela tiden smile

Ja, du får ju en Audi A4 3.0tdiQ -10 för samma pengar som en S3 -10. så det är klart att A4an blir ett klart smartare val då. Idag har ju torsen till och med 60/40 drivning, vilket gör att den upplevs ännu mer bakhjulsdriven.

Självklart är A4 an bättre valet om man e ute efter att kunna ställa lite. 60/40 är grymt roligt:D

B5 #001


Sök