Angående: Bankörning för nybörjare och vanligt folk 1500kr för två dagar

Pendulum
24 november 2012 · 1 298 Inlägg

peegee skrev:

lavemangkillen skrev:

Pendulum skrev:

Många klubbar som anordnar bankörning kräver fräsch bromsvätska vilket som verifierar med nån typ av mätutrustning som mäter hur mycket smuts/vatten de är i. Kan ju vara en bra idé här med. smile

De låter ju inte helt fel. Men jag tror inte de blir allt för mycke fart på folk. Jag tänkte mäst så folk kanske inte förstör sina bromsar på sin kanske vardags bil. Synd att köra sina bromsar för varma.

Detta måste man räkna med att bromsar (och däck) slits ut mycket fortare på bankörning... annars ska man nog inte fundera vidare på att köra bana.
Avsikten med att gasa/bromsa på rätt ställe, rätt spårval etc är ju för att kunna köra så snabbt som möjligt = högt broms-/däckslitage.
Visst blir det kanske lugnt i början men så snart man kört några varv så vill de flesta succesivt köra fortare och fortare när man börjar känna sig bekväm.

Anledningen till att ha kontroll av bromsvätskans kondition är ju för att se till att den inte kokar vid hårdare körning. Att bromsar och däck slits enormt mycket mer än vid "aktiv vardagskörning" som vissa sysslar med, det måste folk ha klart för sig från början!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
TLO
24 november 2012 · 1 062 Inlägg

Håller mig uppdaterad med info i den här tråden. Kan bli kul om det blir av!

"You Go, we go!"
FjonkeeN93 Volkswagen <3
24 november 2012 · 1 132 Inlägg

Jag är lätt på!
Ska förmodligen peta i 8v gti motor i jettan så den hänger på vanliga svensson bilar big_smile

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Blyfot_Racing
25 november 2012 · 904 Inlägg

Kapten_Brynt skrev:
Om man får en tids förvarning borde jag kunna hänga med!
Kan försöka smussla med mig nån gt3a också att undervisa/köra runt folk i!

Vore jätte kul om du kunde hjälpa till å ha lite teori innan körningen lunch ä ju sjklart ju. Har du kört mycket på kinnekulle ring

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
25 november 2012 · 904 Inlägg

Bromsvätska å sånt måste man ju byta ändå lite svårt å få tag på allutrustning som behövs för att göra bes innan körning

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
25 november 2012 · 904 Inlägg

Sen ä det ju flagg vakter å sånt som man också ska ha  tänkte på en sak att delar man upp i tre grupper långsam körning å två vanliga körningar å har tio min körningar så är grupp tre flagg vakter åt grupp ett å så vidare. Å så delar man upp varje grupp i två eller tre grupper så behöver man ju inte stå flagg vakt varje gång hoppas ni fattar, knappt jag fattar vad jag skrev

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
D_Carlsson Bonntrimmare
25 november 2012 · 620 Inlägg

Lättaste sättet att få flagg vakter är ju att säga att dom förarna som får med sig någon som kan vara flagg vakt kör för halva priset wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
BMW 335I Mtech 2 "DriftingBil sen 2007" (1990)
Volvo 242 BMW M50B25 "ISRÄSERN" (1982)
BMW 540/6 "manuell" (1996)
Thedriftking
26 november 2012 ·

Jag vill gärna testa att köra, med folk som är i samma nivå som mig! smile
Aldrig kört på bana, bara åkt med.

Vill ju prova på innan, för att se hur allt funkar så man är säker till att köra på dom större tillställningarna.
Ser fram emot lite körning, så räkna med mig smile om nu bilen överlevt tills dess

FjonkeeN93 Volkswagen <3
26 november 2012 · 1 132 Inlägg

Jag har aldrig kört bil på bana, dock har jag provkört 125cc motorcykel för något år sedan smile

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
FatManCustoms grön aktivist
1 december 2012 · 846 Inlägg

Håller mig också uppdaterad i hur det går i tråden.
Ett upplägg som fungerat för STCS är ju att ha en "familjekörning" med max 50/100 km/h och en körning där man har fri fart så att säga.
Sedan så gäller det att ha bestämt sig för "rätt" försäkring.
Alla har ju olika licenser så det kan ju vara bra att sikta in sig på ett alternativ och hålla sig till det.
Vad jag hört så ska det vara enklast när det gäller sådana här små-event att köra med SMA-licens då dom andra kan vara kinkiga.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Nu kan ni börja spara pengar datum ä nästan spikat 15 eller 16 juli jag väntar på svar från ett känt företag som ska ha ena datumet men nu vet ni

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Kapten_Brynt Legitimerad Nürburgring-galning
12 december 2012 · 60 Inlägg

Perfekt!
jag ska göra mitt bästa för att hitta tid!

Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Kommer va två grupper en jätte nybörjare å en lite snabbare grupp kommer köra 10 min om vart annat
körning ä från 9 till 16 så för allt så ska gå så smidigt från början ska ni se till å ha bra bromsvästka i bilen se över bromsar å bra däck. Jag vill inte tjäna några pengar på detta eventet bara det går jämt ut så ä jag nöjd så vi börjar med en lista sen kopierar du bara listan å fyller i erat namn sen i april maj nån gång så lämnar jag ut ett konto nummer så ni kan sätta in pengar på så ser jag också hur mecket det kostar per person

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

1 Karl Sundbeck

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Kapten_Brynt Legitimerad Nürburgring-galning
12 december 2012 · 60 Inlägg

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)

Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Räkna med ett pris på 800 kr plus försäkring

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
peegee Forummoderator
12 december 2012 · 2 924 Inlägg

Under vilka förutsättningar får man deltaga? roll

Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta?
...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?

Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Pendulum
12 december 2012 · 1 298 Inlägg

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)
3 Christian Magnusson

Senast redigerat av Pendulum (12 december 2012)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

peegee skrev:
Under vilka förutsättningar får man deltaga? roll

Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta?
...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?

Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!

Ja vi säger så här om du inte vågar ge dig ut å köra på en "vanlig" ban träff då ska du komma till oss vi kommer ju ha två grupper så du kan gå upp ett hack när du blir lite varamare i kläderna men brukar du köra på typ gatebil å har kört ett par år på bana så är jag glad om du besöker nån annan träff MEN bor du närma å vill komma å prata ge tips information om hur man kan utvecklas å bli en säker ban förare jo jag vet alla ger olika info men ändå så tror jag att det kan va nyttigt för alla att utbyta information det den ena glömmer kommer den andra ihåg

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
peegee Forummoderator
12 december 2012 · 2 924 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

peegee skrev:
Under vilka förutsättningar får man deltaga? roll

Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta?
...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?

Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!

Ja vi säger så här om du inte vågar ge dig ut å köra på en "vanlig" ban träff då ska du komma till oss vi kommer ju ha två grupper så du kan gå upp ett hack när du blir lite varamare i kläderna men brukar du köra på typ gatebil å har kört ett par år på bana så är jag glad om du besöker nån annan träff MEN bor du närma å vill komma å prata ge tips information om hur man kan utvecklas å bli en säker ban förare jo jag vet alla ger olika info men ändå så tror jag att det kan va nyttigt för alla att utbyta information det den ena glömmer kommer den andra ihåg

Förstår hur du resonerar men det löser inte problemet för många kan nog falskt uppge att de inte "vågar" köra på "vanlig" banträff för att få vara med och köra... förstår du hur jag menar?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang