1738
Sök

Startproblem volvo 744.

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena har en volvo 740 med en b230f motor som är knas .

det började med att bensinpumpen läckte så jag bytte båda mot bättre beg , efter det så så gick den bra i ungefär 3 veckor ! , sen började problemet!! , körde med den stängde av den 5 minuter senare så ville den inte gå igång alls , bara går och går på startmoton men inga tecken på start , men när man spinger igång den så startar han direkt och går exakt som den ska , sen stänger man av och startar då går han , 2 timmar kanske , dagen efter startar inte ! hörde att det kunde vara någon backventil men ingen aning

tack mvh : viktor:cool:

449 Inlägg
4 oktober 2012
#2
nja ingen backventil på den modellen.. bytte du bränslefilter???

Full Fart Spar Tid!!!

1 450 Inlägg
4 oktober 2012
#3
Har du felsöknings system?  Hade ungefär samma problem då va det impulsgivare/växellåds givare som va felet,

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#4
robert___j skrev:
nja ingen backventil på den modellen.. bytte du bränslefilter???

Det är en 89 , nej det gjorde jag icke , men pumpen satt på en annan volvo som fungerade felfritt ,
Senast redigerat av Hallenborgg (4 oktober 2012)

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#5
xVolvo240x skrev:
Har du felsöknings system?  Hade ungefär samma problem då va det impulsgivare/växellåds givare som va felet,

Felkod boxen är ngt fel på så bara 6an fungerar den visar 1-1-1 , det är tändsystem tror ja .

449 Inlägg
4 oktober 2012
#6
går pumparna då??? så det inte glappar i kablar nu efter du bytte pump?? sen kan du ju prova byta bränsle relä

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#7
robert___j skrev:
går pumparna då??? så det inte glappar i kablar nu efter du bytte pump?? sen kan du ju prova byta bränsle relä

ingen aning hur kollar man det , men körde ju i typ 3 veckor utan det problemet men sen kom det tillbaks igen , när den inte startade så tog ja en kompis relä och det hjälpte inte sad

449 Inlägg
4 oktober 2012
#8
går pumparna när du slår på tändningsläge två??? ska gå ett par sekunder

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#9
robert___j skrev:
går pumparna när du slår på tändningsläge två??? ska gå ett par sekunder

Hade det läget på nu precis , hörde inte ett knyst i hela bilen i ungeför 40sek

449 Inlägg
4 oktober 2012
#10
men då går inte soppa pumparna.. har du kollat säkringarna till soppa pumparna nr 1 och 11 om inte minnet sviker mig

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#11
robert___j skrev:
men då går inte soppa pumparna.. har du kollat säkringarna till soppa pumparna nr 1 och 11 om inte minnet sviker mig

Det är ju inte bra ! , båda 1 , 11 var hela ,.....

449 Inlägg
4 oktober 2012
#12
byt bränslerelät

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#13
robert___j skrev:
byt bränslerelät

Men det klickar ju , kan det vara det ändå ?

449 Inlägg
4 oktober 2012
#14
du får börja där för pumparna slår ju uppenbarligen inte till..

Full Fart Spar Tid!!!

5 843 Inlägg
4 oktober 2012
#15
Även om ett relä klickar så kan det vara dåligt så byt det eftersom säkringarna är hela.
Bäst att kolla det enklaste (och oftast billigaste) först.

Om nu inte bara relät har dålig kontakt. En polare med en 945a var helt plötsligt död en dag, då knackade han på bränslereläet och då kom pumparna igång och bilen startade direkt.
Edit: Bilen vara alltså hel plöstligt död en dag, inte polaren ;D
Senast redigerat av simlar (4 oktober 2012)


449 Inlägg
4 oktober 2012
#16
har du gnista förresten???? är det ingen gnista är det helt klart vevaxelgivarn bak vid svänghjulet som ballat ut då stänger den av bränslet...

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#17
simlar skrev:
Även om ett relä klickar så kan det vara dåligt så byt det eftersom säkringarna är hela.
Bäst att kolla det enklaste (och oftast billigaste) först.

Om nu inte bara relät har dålig kontakt. En polare med en 945a var helt plötsligt död en dag, då knackade han på bränslereläet och då kom pumparna igång och bilen startade direkt.
Edit: Bilen vara alltså hel plöstligt död en dag, inte polaren ;D

haha smile , har ett relä ska kolla det imogon , men borde man kunna rulla igång bilen om relät är paj ?

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#18
robert___j skrev:
har du gnista förresten???? är det ingen gnista är det helt klart vevaxelgivarn bak vid svänghjulet som ballat ut då stänger den av bränslet...

Hur kan man kolla upp det , tändstiften är inte gamla iaf

449 Inlägg
4 oktober 2012
#19
då får ta loss ett stift lägga det på motorn så det jordar och dra på starten..

Full Fart Spar Tid!!!

10 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#20
robert___j skrev:
då får ta loss ett stift lägga det på motorn så det jordar och dra på starten..

Okej , ska kollat imon efter skolan , tack för hjälpen


Sök