Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 931 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 december 2014 · 3 068 Inlägg

Mmm.. jag ska höra mig för lite.. om det är nån som kan göra det billigt.. eller om man kollar efter riktigt film.

Jag har haft lite funderingar på att sätta in en halvbur i bubblan faktiskt. .dels för säkerheten, dels för att styva upp chassi och frächhetsfaktorn :-)

Putteliten
2 december 2014 · 9 079 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Mmm.. jag ska höra mig för lite.. om det är nån som kan göra det billigt.. eller om man kollar efter riktigt film.

Jag har haft lite funderingar på att sätta in en halvbur i bubblan faktiskt. .dels för säkerheten, dels för att styva upp chassi och frächhetsfaktorn :-)

Kolla med närmsta reklamtryckare eller putsfirma, var själv å köpte en bit för ett par veckors sen för kaffepengar.

Ja med den maskinen du ska ha så är dom 2 första alternativen skäl nog tycker ja. wink

vw1303 prestanda framför utseende
3 december 2014 · 225 Inlägg

bur är såklart fräckt som fan..... du kommer behöva styva upp bilen när du får dina stora sulor i gungning med den motorn smile

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 december 2014 · 3 068 Inlägg

Ja, en halvbur vore inte fel alls. Enda kruxet är att jag i så fall vill ha en sträva bakom stolen för 4-p bälte, då blir det ännu svårare att ta sig till baksätet.. för att inte nämna huvudbågen som kommer vid b-stolpen..

vw1303 prestanda framför utseende
4 december 2014 · 225 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Ja, en halvbur vore inte fel alls. Enda kruxet är att jag i så fall vill ha en sträva bakom stolen för 4-p bälte, då blir det ännu svårare att ta sig till baksätet.. för att inte nämna huvudbågen som kommer vid b-stolpen..

4punktsbälte suger arsle i dagligbil. och monteras de inte helt korrekt är de fullkomligt livsfarliga vid en krock.....

Om det inte handlar om styling osv så håll dig till de befintliga bältena skulle jag vilja säga...... chansen för kraftiga nackskador är 10 gånger högre med 6 eller 4 punktsbälten då de på ett helt annat sätt håller fast kroppen i stolen medans huvudet inte har någon form av stöd (därav hans / hybrid skydd) ......

Men snyggt är det.

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 december 2014 · 3 068 Inlägg

Nä jag vet att det egentligen inte finns någon poäng med 4-5-6-punktsbälten om man inte går hela vägen med nackskydd. Det är av den anledningen jag tvekar till staget bakom stolen, som annars utgör en bra och rätt infästning för bältet. max 10 grader under horisontell linje.

Men huvudsyftet med buren vore att styva upp chassit.. men vill inte ta bort baksätet eller göra det omöjligt att ta sig dit.

vw1303 prestanda framför utseende
4 december 2014 · 225 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Nä jag vet att det egentligen inte finns någon poäng med 4-5-6-punktsbälten om man inte går hela vägen med nackskydd. Det är av den anledningen jag tvekar till staget bakom stolen, som annars utgör en bra och rätt infästning för bältet. max 10 grader under horisontell linje.

Men huvudsyftet med buren vore att styva upp chassit.. men vill inte ta bort baksätet eller göra det omöjligt att ta sig dit.

Tja..... jag skulle skippa staget bakom stolen kort sagt ..... inte värt o hålla på med om du ska ha kvar baksäte.....

Jag vet att Petter Å monterat klart sin bur MED baksäte i som fick byggas om en hel del så GÅR o åka med bur gör det men de blir mer tänka o passa in.

DU bygger ju en gatbil först o främst om inte planen ändrats sen vi sågs sist smile

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 december 2014 · 3 068 Inlägg

Hehe, nä det är en gatbil, annars hade jag byggt helt annorlunda från början.. :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2014 · 3 068 Inlägg

Jadu... här händer det inte mkt.. har städat i källaren och röjt lite i garaget iaf.. ska få bakrutan tonad snart så att man kan sätta i den.. dragit lite el i bilen.. brytare till soppapump och dold brytare till tändning.. kopplat in elen till mina extramätare.. väntar på att det ska bli julledigt, jobbar sista arbetspasset för året idag.. sen ska elektriker komma och kika på elen i huset.. börjar med att koppla in ett 3fas uttag på tvättmaskinens el.. för att kunna dra igång svetsen.. Sen blir det att byta ut kablar och uttag till jordat och 10a samt nåt mer 16a 1fas och 3fas. Elcentralen ska också bytas är det tänkt.. billigt värre.. men det måste göras då panelen förmodligen är den som sattes in -46 när huset byggdes.

Så.. i mellandagarna är det planerat för uppstart av härket.. behöver bara lite hjälp att kånka motorn från källaren till garaget.. sen är det bara att börja koppla in allt.. Det mesta är förberett.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2014 · 3 068 Inlägg

Passar på att önska alla bildårar en riktigt god jul!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-09fc873e4cfccecf785c54bb6449326a.jpg

Djo
22 december 2014 · 10 157 Inlägg

God jul till dig med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Putteliten
22 december 2014 · 9 079 Inlägg

Kika över elen i huset är aldrig fel. Har sett lite hemskheter i hus från både -40 talet och -90 talet. Ni har inte kvar några gamla ledningar med tyghölje som är ihop tejpade i skarvarna?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2014 · 3 068 Inlägg

Tack Djo

Putteliten.. Jag har ingen aning, har inte rivit i nånting annat än att montera några taklampor. Gubben som bodde innan gjorde inget som inte var nödvändigt och ingen annan än han har bott där.. Så det mesta är orört, nånting bra iaf.. hehe..

Allt funkar men det är drygt att inte kunna ha två lampor tända och köra igång dammsugaren på högsta eller elverktyg utan att proppen går. Sen är det ju inte fel att ha jordade uttag med småbarn.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Så var uppstarten gjord då! Fick låna startrigg av en bekant, tillika vw-nörd i Mölndal. prime:ade oljetryck, sen koppla in och starta upp.. Gick igång direkt, på med 2000varv och köra i 20min. Sen olje- och filterbyte.

Beviset på att motorn lever :-)



Kände lite på gasen.. låter rappt och fint, hehe. dock är det reklamtext över bilden.. använde en gratis editor för att klippa bort lite onödigt.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 januari 2015)

Djo
6 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Lätt fint det där hoppas den går lika bra som den låter då jäklar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Tackar! första klippet kom inte inbäddat.. men men.. det är bara lite inkörning på 2000varv.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Nu är båda klippen med. Fick vädra ur källaren igår, det blev lite rökigt trots att jag hade dragit ut avgasröret genom fönstret..

Var lite uppe i varv igår efter att motorn startats, sen kom sambo med dotter hem och man skulle va social med dem osv :-) Tänkte skriva en lite bättre rapport om hur inkörning förfarades.

Började med att plocka ur vippaxlar och stötstänger, detta för att vevpartiet ska snurra utan större motstånd. Prime:ade oljetryck som kom på ett par sekunder. Dit med stötstänger och vippor igen. Koppla in soppa, tändning, monterade upp motorn i den kapade växellådan, moddad för att passa i biltema motorställ.
Bytte till en bosch 009 fördelare med brytarspets, bosch blå tändspole, original tändkablar. Detta för att kunna köra tändningen direkt på spolen med 12v och slippa ta ur msd-boxen ur bilen.

Sen var det bara att skruva dit förgasarna, kolla så att länkaget är synkat, pumpa i lite soppa i flottörhusen och kolla efter läckage (var inget). På med tändning och trycka på startknappen..

Vroom, den startade direkt, så jag la varvet på 2000rpm och lät den gå så i 20min. Iaktog motorn med ögon och öron utan att upptäcka nåt konstigt. Nervigt givetvis men allt gick till synes fint. De rakskurna kamdreven viner lite grann, men det visste jag ju att de skulle göra.

Så då efter inkörningen tömde jag ur oljan, bytte filter och i med 4liter ny Kendall 20w50 liquid titanium, samma som jag körde in kammen med, utöver assembly lube då.

Nästa moment är att sätta i dubbla ventilfjädrar, bygga klart vevhusventilationen och fila på om jag ska byta förgasarlänkage eller inte. Det jag har krockar med mina K&N filter.. trattfiltren ska enl vad folk testat vara väldigt restriktiva mot flödet... Så det finns några småsaker kvar att göra.

Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Det låter bra för säsong 2015.
Alltid nervöst med nybyggd motor men den lät ju gött pigg så inga missljud förhoppningsvis.
Nästa klipp vill vi se motorn igång i bilen tack. Helst ute på åktur smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Yes, det är gött att ha motorn körklar inför våren. Ja, man är rädd att oljetrycket inte ska komma, motorn skär ihop eller nåt.. sprutar olja och soppa överallt, tänds på av det varma avgasröret och hela skiten brinner upp.. eller att den inte ska starta alls, men det gick hur bra som helst..

Hehe, ja det blir filmklipp framöver med nya actionkameran :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang