7 januari 2015
Trådstartare
Nu är båda klippen med. Fick vädra ur källaren igår, det blev lite rökigt trots att jag hade dragit ut avgasröret genom fönstret..
Var lite uppe i varv igår efter att motorn startats, sen kom sambo med dotter hem och man skulle va social med dem osv :-) Tänkte skriva en lite bättre rapport om hur inkörning förfarades.
Började med att plocka ur vippaxlar och stötstänger, detta för att vevpartiet ska snurra utan större motstånd. Prime:ade oljetryck som kom på ett par sekunder. Dit med stötstänger och vippor igen. Koppla in soppa, tändning, monterade upp motorn i den kapade växellådan, moddad för att passa i biltema motorställ.
Bytte till en bosch 009 fördelare med brytarspets, bosch blå tändspole, original tändkablar. Detta för att kunna köra tändningen direkt på spolen med 12v och slippa ta ur msd-boxen ur bilen.
Sen var det bara att skruva dit förgasarna, kolla så att länkaget är synkat, pumpa i lite soppa i flottörhusen och kolla efter läckage (var inget). På med tändning och trycka på startknappen..
Vroom, den startade direkt, så jag la varvet på 2000rpm och lät den gå så i 20min. Iaktog motorn med ögon och öron utan att upptäcka nåt konstigt. Nervigt givetvis men allt gick till synes fint. De rakskurna kamdreven viner lite grann, men det visste jag ju att de skulle göra.
Så då efter inkörningen tömde jag ur oljan, bytte filter och i med 4liter ny Kendall 20w50 liquid titanium, samma som jag körde in kammen med, utöver assembly lube då.
Nästa moment är att sätta i dubbla ventilfjädrar, bygga klart vevhusventilationen och fila på om jag ska byta förgasarlänkage eller inte. Det jag har krockar med mina K&N filter.. trattfiltren ska enl vad folk testat vara väldigt restriktiva mot flödet... Så det finns några småsaker kvar att göra.