Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 513 288 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Japp, plus att jag slipper att framdäcken tar i skärmarna när det skumpar :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Har kommit en bit på vägen iaf.. Kapade av gavlarna (stötdämparfästen) och drog av rören med vinkelharry. Sen åkte jag till XL bygg och fick låna deras kallsåg.. blev raka och fina snitt.. kapade även till 4st rörstumpar att lägga i rören som förstärkning.

Slipade kanten på rören för att kunna lägga v-fog. Givetvis hade jag gjort en jigg av L-profiler innan för att få det hela rakt. Rören fastspända, hål borrade för pluggsvets.

Rören är ihopsvetsade med sänksatserna nu, resten blir i dagarna.
Återkommer med bilder senare.. hann inte ta några igår då det vankades middag :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 maj 2015 · 3 068 Inlägg

För övrigt håller jag på lite med bestyckningen av förgasarna.. Har bytt lite lågfart och luftmunstycke till dessa..

Började med 60 i lågfart och 100 i luftmunstycke.. Flatspot vid transission till huvudmunstycke vid 2500rpm och dellast. Bytte till 55 i lågfart då den även gick lite fett på tomgång och under 2500rpm, flatspot kvar.. Bytte då tillbaka till 60 i lågfart men satte dit 120 luftmunstycke istället.. flatspot kvarstår..

Det är ett av få problem med dessa förgasare.. De har bara 2 progressionshål som används vid transission från låg- till högfart. Funderar på om man skulle lämna iväg dem och få ett tredje hål borrat. På fullast och 3000rpm uppåt ligger den väldigt stadigt på 12,5-12,7 i afr.

Kan säga att den går riktigt bra annars.. den spinner lite när man langar i 2ans växel iaf :-)

Djo
12 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Låter bra det med framvagnen smile

Trist med förgasarna men kanske det man får leva med när man har såpass stora ?

Spinner på 2an låter trevligt gick det bra med det där och ta det lugnt innan andra lådan kom i wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Framvagnen blir nog bra :-) Ska se om jag kan bränna ihop det sista i dagarna.

Ang förgasarna så är det racingförgasare, så lite av/på får man nog leva med, men det ska bli väldigt mkt bättre med ett till progressionshål. Kostar en femhundring om man lämnar det till JPM, så det är inte så farligt.

Haha, ja.. lite lugnt tar jag det.. varvar inte mer än 6000rpm och inga dumpningar av koppling från stillastående på höga varv.. än hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Lite försenat.. men här kommer en bild på den nästan färdiga framvagnen. 3" kortad, dubbla sänksatser och nya gavlar. Blir nog fint med sänkspindlar, nya lager, bromsar etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-9125390d0f670fc7fbbd745e434a9522.jpg

Djo
13 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Framvagnen blir nog bra :-) Ska se om jag kan bränna ihop det sista i dagarna.

Ang förgasarna så är det racingförgasare, så lite av/på får man nog leva med, men det ska bli väldigt mkt bättre med ett till progressionshål. Kostar en femhundring om man lämnar det till JPM, så det är inte så farligt.

Haha, ja.. lite lugnt tar jag det.. varvar inte mer än 6000rpm och inga dumpningar av koppling från stillastående på höga varv.. än hehe

Okej hoppas det b,lir bättre med lite nya hål wink

Exakt man ska ta det lungt sen händer det konstiga som brukar hända lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Japp, ska dock testa lite bestyckning först.. borrning blir först när nya lådan ska i, vill inte att bilen blir stående i onödan innan dess.. Det går ju ändå att köra och blandningen ligger bra för övrigt.

Ja.. det är något konstigt med gravitationen i högerfoten.. mkt märkligt..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 juni 2015 · 3 068 Inlägg

Längesen man skrev nåt.. inte hänt nåt kul heller.. bara tråkigt.. :-(

Tappade musten lite när två lyftare gav upp.. så det var bara att riva hela motorn igen, yaay.

På inköpslistan:
Kamaxel
Lyftare
Ramlager
Vevlager
Kamlager

Lite konstigt att lyftare går ner sig efter 50mil, inkörningen är gjord efter konstens alla regler och ventilspel har kollats med korta intervall.. helt plötsligt går den på två burkar.. Lyfter av ventilkåporna och ser att stötstängerna  på 1:an och 3:ans insugsventil ramlat ur.. vilket betyder STORT spel... När sumplocket togs bort hittade jag stora runda bitar i stål.. då visste jag var det var..

Men men.. det är bara och bita i det sura äpplet, får iaf rabatt från stället jag köpte grejerna, men väljer annan tillverkare denna gången.

Lutar åt en Clay Smith CS35 eller Web 86c, båda ungefär i samma spec som jag hade.

Blir även några andra små uppgraderingar såsom kolvbultar i verktygsstål (100g lättare), dual taper stötstänger, kraftigare oljepump (30mm drev istället för 26mm), höja kompressionsförhållandet till 10,5-11:1 etc.

Inga bilder på nåt än så länge.. Det kommer väl när jag börjat att ta tag i det lite mer, hoj!

Djo
19 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Trist den inte höll för dig hoppas det blir än bättre med dom nya grejerna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cortina1
19 juni 2015 · 1 026 Inlägg

Ja ,drygt när sånt händer. Men tycker verkligen det ska hålla längre
Körde du hårt som satan eller var det nåt fabriksfel?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 juni 2015 · 3 068 Inlägg

Ursäkta att jag inte svarat.. inte varit inne sen jag skrev inlägget ovan.

Tråkigt ja, verkligen.. samtidigt så får man vara medveten om att det kan hända.. ursprungsmotorn är dimensionerad för runt 30hk..

Orsak är omöjligt att svara säkert på, kan varit materialfel.. körde väl ganska friskt men det ska inte göra att lyftare ger upp... Dock kördes den in efter konstens alla regler, men inkörningspasta, oljetryck, etc etc på 2500rpm i 20minuter.

Faktum är att det är 2 lyftare som är helt nergångna och en som börjat "flagna" i mitten.. Om inkörningen var felaktig kan man kanske tycka att fler borde vara skadade?

Hur som helst är det ingen garanti på trimdelar, men jag har blivit lovad rabatt på nya grejer (väljer dock ett annat fabrikat denna gång).

Motorn är isär och jag håller på att rengöra.. men är inte så sugen på det så jag håller på att byta framvagn till min kortade istället.. Det är precis att den får plats utanför innerskärmarna med nya smalare stötdämpartorn.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 juni 2015 · 3 068 Inlägg

Nya tag

Tog en tur ner till Vessigebro och Dalhems, fick med mig en FK8 kamaxel, lyftare, kamlager, vevlager, ramlager, nya rakskurna drev, lite packningar och annat jox. Så nu ska motorn sättas ihop igen.

Vi får väl se hur det blir sen.. har växellåda på byggnation med.. vilken vore kul att få i bilen.. samtidigt har man fått ett enormt sug efter en buss.. så det lutar nog att göra mig av med bubblan och hitta en early bay med rock&roll soffa att sova på.

Faktum är att jag var och tittade på en buss härom dagen, vi kom överens om pris, skakade hand.. dvs affären var uppgjord. Så när som att vi skulle hämta bensin, han skulle tömma bussen på grejer.. sen skulle vi mötas upp igen och skriva papper etc... fick dock ett sms efter en stund o att han ångrat sig.. så sjukt dålig stil!

Well well, nu är det läggdags, hoj!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 juli 2015 · 3 068 Inlägg

Så har jag bestämt mig för att sälja bubblan, har letat efter buss ett tag och nu har jag köpt en.

Följ gärna projektet om bussen :-D
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306637

Kom å köp! http://m.blocket.se/alvsborg/Volkswagen … 16&w=1

Senast redigerat av Peter_Eriksson (10 juli 2015)

Twins Twins Bil & Plåt
10 juli 2015 · 2 577 Inlägg

skall du i med bubbla motorn i bussen smile ?

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2015 · 3 068 Inlägg

Bubblan såldes igår till en herre i Malmö, så nu blir det fullt fokus på bussen :-)

Jag har sålt förgasarna och ska sälja topplocken, sen använda block, vev, stakar, cylindrar och kolvar till en snällare bussmotor.

Mer om det i busstråden framöver :-)

Putteliten
11 juli 2015 · 9 068 Inlägg

De va ju synd att den inte blev klar. Hur kommer det sig att du inte kommer köra förgasare och topparna mm i bussen då? Hade ju varit fränt med en vass buss. Kommer lådan att användas i bussen då?

robertfab
11 juli 2015 · 490 Inlägg

På tal om snabb buss?, väger den?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2015 · 3 068 Inlägg

Tja, bubblan var ju i stort sett klar.. eller ja, kunde ha slängt i växellådan och lagt en ny lack.. då skulle man väl säga att den vore helt färdig (om projektbilar nånsin blir det). Vi får hoppas att nästa ägare tar vid och fortsätter.

Jag är iaf helnöjd med att ha sålt den och köpt en buss istället..

Visst är det kul med en vass buss, men bussen har värre värmeproblem än en bubbla, väger mer.. så motorn tar mkt mer stryk i en buss. Sen är det så att vi ska åka runt i bussen hela familjen, en av anledningarna till att de inte velat det i bubblan är pga ljudnivån.. Den var alldeles för högljud.

Tjänstevikt 1610kg Robert, men jag lär väl få väga vid regbesiktning gissar jag?? Sen vet jag inte med vilken inredning det är.. Ska ju bygga campinginredning.. I regpappren står skåp - bostadsinredning samt 5 personer, inkl. förare.

Men nog om det här.. detta är bubblans tråd och den är ju såld.. så, over to the bus :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 juli 2015 · 3 068 Inlägg

Lådan kommer inte heller att användas, det är en svinglåda och i bussen sitter en Irs 002-låda.. dvs en busslåda.

Men om nån är sugen på en komplett förstärkt låda med tätare växlar, superdiff, klingenberg 3,875 slutväxel, polerade drivaxlar, nya bromsar etc så är det bara att säga till.. Säljs, monterad och klar utom drivaxlar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang