3254
Sök

Slutsteg/basar

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Ja, jag har då som dom flesta fått för mig att jag ska bygga grymt billjud.

Men konsten att välja rätt slutsteg är väl det svåraste som finns.

Har tänkt mig 4 st 12" som har en rms på ca 250W st.

Hittade ett slutsteg som hade max 2000w, tills jag hittade mer specs på det. Så visade det sig att rms på det steget låg på 275w. Så det sket sig ju ganska rejält.

Så om någon kan tipsa om ett bra steg som klarar av att driva 4 st 12" eller 2 st steg så vore jag tacksam.

Är bara ute efter tips om slutsteg.

Budget bör ligga på ca 2000-3000kr

Är inte heller så märkeskåt utav mig, så om någon har någon erfarenhet av ett "nonamer"steg så går det också bra!

451 Inlägg
8 oktober 2012
Varför så många basar? Vad är syftet, men jag antar att det är att spela så högt som möjligt? Om du nu redan har köpt alla basar så vad är det för modell? Är lättare att rekommendera steg när man vet vad det ska användas till.

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Vet faktiskt inte. Är väl ganska less på alla epa raggare som åker omkring och dunkar plåt med sina fjuttiga basar. Sen är det alltid skönt med massage.

Har inte köpt några basar än. Är mest steget jag är ute efter så letar jag upp några basar senare när jag hittat ett bra steg

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
8 oktober 2012
varför inte köpa en ordentlig bas istället för 4 billiga ?

451 Inlägg
8 oktober 2012
Det räcker med en bas för det ändamålet. smile

Här har du ett steg med mycket effekt. http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Men effekt är inte allt, lådan till basarna är nr1 och bygger du en dålig låda så skiter sig allt. Oavsett hur många basar eller hur mycket effekt du har.

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Är väl ingen som har sagt något om 4 st billiga?

Är bara ett projekt som jag vill testa på och se hur långt jag orkar driva det.

Men nu var det slutsteg jag var ute efter. Jag vet att jag kan googla runt och sånt. Men oftast kommer det upp pricerunner eller annat skit. Blev medlem här för att få snabba och seriösa svar

Ursäkta om jag framstår som spydig eller något annat som folk kan bli ledsan av.
Men har ni inga tips på slutsteg så behöver ni inte slösa tid på att skriva heller

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Tackar Tackar

2 035 Inlägg
8 oktober 2012
Dessa basar är de enklaste bland RE basar men om du inte vill lägga så mycket pengar men ändå få en stryktålig bas som passar bra till steget för en billig peng så har du dessa.

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=RE-120

Biljudsveteran sen 1984!

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Tackar Tackar

hade även tänkt mig dessa. sluten låda

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 12-04.html

invändningar på dessa?

men som sagt steg först, sen leksaker

451 Inlägg
8 oktober 2012
Jag hade valt RE basarna av dessa, MTX är inte lika bra som det var en gång i tiden.

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Kanon:D

Vet ni av några bättre basar men i samma prisklass så vore ju inte det helt fel.

Får väl börja fota och sånt när det väl är dags för bygget. Blir väl kanske om ett halv år ca. Fattig som få men med vilja och tigg så går allt att få

Voodoo
1 444 Inlägg
8 oktober 2012
Landstrom skrev:
Jag hade valt RE basarna av dessa, MTX är inte lika bra som det var en gång i tiden.

kan inte säga nått om dessa basar.. men  dem som var innan  denhöra modelen  körde jag förra året  och de lät då riktigt bra klass med re

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
8 oktober 2012
Nordhjohannes skrev:
Kanon:D

Vet ni av några bättre basar men i samma prisklass så vore ju inte det helt fel.

Får väl börja fota och sånt när det väl är dags för bygget. Blir väl kanske om ett halv år ca. Fattig som få men med vilja och tigg så går allt att få

för att välja ett steg som kmr passa bra med dina basar lr dom du väljer så vill oftast folk veta  vad de behöver för effekt + vad de är för spolar på basarna.. är de dubbla 4 ohms eller 2 ohms lr kanske singel 4 ohm  sen hur du tänkt koppla  och vad du är ute efter.. de för enklar letandet rejält och mkt lättare för andra att tipsa..

eftersom jag inte vet nått av de  då du ännu inte valt nå basar så kommer jag inte  rekomendera nå steg:)  ger dig bara tips smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

21 761 Inlägg
8 oktober 2012
När det gäller de där två basmodellerna så skulle jag rekommendera minst 300 liter för RE och 400 liter för MTX ifall man gör basreflex som ska spela med någorlunda tryck, tar man slutna lådor så föreslår jag 200 liter till RE och 300 liter till MTX. Förslagen är teoretiska, har inte provat basarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2012)

22 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
Okej. Ja just nu spekulerar jag bara och orkar inte sitta och räkna ut alla matematiska formler och allt sånt.

Kort och gott: Jag vill ha 4 st 12" som ger en rejäl jävla ryggmassage. Har en 12" nu i bilen. Sluten låda vibrerar på rätt bra tycker jag. Men vill ha mer

2 035 Inlägg
9 oktober 2012
Nordhjohannes skrev:
Okej. Ja just nu spekulerar jag bara och orkar inte sitta och räkna ut alla matematiska formler och allt sånt.

Kort och gott: Jag vill ha 4 st 12" som ger en rejäl jävla ryggmassage. Har en 12" nu i bilen. Sluten låda vibrerar på rätt bra tycker jag. Men vill ha mer

Allt beror ju på hur mycket du vill lägga.  Vi har ju rekommenderat slutsteg och basar i budgetklassen men som kommer ändå spela på bra.

Annars funkar ju en 15" också.

Biljudsveteran sen 1984!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
Nordhjohannes skrev:

det finns 8" som ger bra ryggmassage, Jag antar att du bara vill ha 4st 12" element bara för att skryta vid korvmojjen och visa vem som vibrerar mest. Då funkar precis vad som helst..

22 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
Ja absolut. Så jag är mer än nöjd och beställer lite prylar i slutet på månaden. sen lite mer nästa månad. Så får vi väl se hur det slutar

Ja en 15" funkar också bra.

Har en 12" just nu som spelar på bra. Men vill ha detta, det är liksom min "vision"

Annars hade jag nog köpt mig en 18" om jag var sugen på annat.

Sen kan man alltid köpa nya basar sen om man tycker dom spelar dåligt.

Tackar alla för alla fina rekommendationer och sånt.

Sök