HJÄLP! Bilfirman känns luriga!!!

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Behov av hjälp!!! Vad ska jag göra!!

Köpte en Hyundai i30 för sju månader sedan. Ägaren förespråkar kamkedja "Behöver ni aldrig tänka på" sa han.
- Efter 4 månader hoppar kamkedjan av (!), jag lämnar in den till samma bilfirma och får den fixad!
- Efter ytterligare 3 månader så pajjar bilen totalt! "Det är inget bra med bilen" säger ägaren när jag ringer upp. "Motorn har skurit sig helt. Vi hittar inte anledningenl" fortsätter han "Vi skriver att det är maskinskada, vi får eventuellt kontakta ditt försäkringsbolag! Men vi ska se om vi kan lösa det på annat sätt"
Okunnig som jag är så känns det ändå som att han försöker vara samarbetsvillig just för att lösa problemet så enkelt och diskret som möjligt!

Han ringer tillbaka inom 30 min "Ge oss en chans att laga bilen, vi står för alla kostnader" säger han då.

Och jag vet inte vad jag ska göra! Det känns så lurigt!

JAG tror nämligen att dem mycket väl vet varför motorn skurit sig, jag tror att det beror på att de gjorde fel när de fixade kamkedjan.

Bilen är en -08, har 3 års garanti kvar, men den garantin täcker inte maskinskada sa han.

VAD SKA JAG GÖRA!!! Kan jag be om återköp? Ska jag låta dem "fixa bilen" med eventuella "reservdelar" som dem har på lager?

Finns det någon kunnig där ute...?? Snälla, hjälp!

/ En förvirrad tjej som behöver råd

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Behov av hjälp!!! Vad ska jag göra!!

Köpte en Hyundai i30 för sju månader sedan. Ägaren förespråkar kamkedja "Behöver ni aldrig tänka på" sa han.
- Efter 4 månader hoppar kamkedjan av (!), jag lämnar in den till samma bilfirma och får den fixad!
- Efter ytterligare 3 månader så pajjar bilen totalt! "Det är inget bra med bilen" säger ägaren när jag ringer upp. "Motorn har skurit sig helt. Vi hittar inte anledningenl" fortsätter han "Vi skriver att det är maskinskada, vi får eventuellt kontakta ditt försäkringsbolag! Men vi ska se om vi kan lösa det på annat sätt"
Okunnig som jag är så känns det ändå som att han försöker vara samarbetsvillig just för att lösa problemet så enkelt och diskret som möjligt!

Han ringer tillbaka inom 30 min "Ge oss en chans att laga bilen, vi står för alla kostnader" säger han då.

Och jag vet inte vad jag ska göra! Det känns så lurigt!

JAG tror nämligen att dem mycket väl vet varför motorn skurit sig, jag tror att det beror på att de gjorde fel när de fixade kamkedjan.

Bilen är en -08, har 3 års garanti kvar, men den garantin täcker inte maskinskada sa han.

VAD SKA JAG GÖRA!!! Kan jag be om återköp? Ska jag låta dem "fixa bilen" med eventuella "reservdelar" som dem har på lager?

Finns det någon kunnig där ute...?? Snälla, hjälp!

/ En förvirrad tjej som behöver råd

Låter som om dom medvetet snålat in på någonting när dom bytt kamkedja ja. Men hur ska man kulla bevisa det? Är dom riktigt luriga så skriver dom kvitto och fakturerar någonting dom inte gjort, att reparera en motor som kamkedja gått av på är en dyr historia eftersom kedjan far runt och förintar det mesta den får tag i.. Billigare med ny motor då skulle jag säga. Men stå på dig och anklaga dom att det är deras fel, så kanske dom backar med svansen mellan bena och fixar din bil smile

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Ja okej, trevligt att du svarade smile

Men jag antar ju att dem kommer byta motor, mot en som dem har i lager... Men det känns ju inte roligt! sad
Får dem göra så, eller är dem skyldiga att berätta att det är en gammal motor? Då känns det ju faktiskt trist, var ju inte det jag köpte! Och jag frågade honom om det var kamkedjan igen, och då sa han nej! Det är inte kamkedjan (Fast jag tror ju det är det, för mekanikern sa själv att det var första gången som han bytat)

Men vad hade du gjort?? Hade du gått med på att låta dem laga den... eller hade du bett om ett återköp direkt? Känns ju som att dessa två sakerna som hänt med bilen på 7 månader, alltså det borde ju inte hända! Eller hur!?

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Ja okej, trevligt att du svarade smile

Men jag antar ju att dem kommer byta motor, mot en som dem har i lager... Men det känns ju inte roligt! sad
Får dem göra så, eller är dem skyldiga att berätta att det är en gammal motor? Då känns det ju faktiskt trist, var ju inte det jag köpte! Och jag frågade honom om det var kamkedjan igen, och då sa han nej! Det är inte kamkedjan (Fast jag tror ju det är det, för mekanikern sa själv att det var första gången som han bytat)

Men vad hade du gjort?? Hade du gått med på att låta dem laga den... eller hade du bett om ett återköp direkt? Känns ju som att dessa två sakerna som hänt med bilen på 7 månader, alltså det borde ju inte hända! Eller hur!?

Byter dom motor så byter dom ju givetvis inte till någon gammal spis! Då blir det ju en likadan motor som sitter i en likadan bil och inom samma årsmodellsgrupp så det ska ju inte vara något. Det som kan spöka då är ju om man jämför motornummer med chassinummer. 
I ditt läge så hade jag nog försökt att tvinga dom köpa tillbaka bilen. Hör av dig till allmäna reklamationsnämnden och berätta din historia. Mycket tråkigt på en såpass ny bil!

volvo240tic Egen företagare & Flockare
8 oktober 2012 · 314 Inlägg

Tror inte du har rätt o be om återköp. Dom har enligt lagen 3 ggr på sig att åtgärda ett fel , men dom måste ju ersätta dom trasiga sakerna med likvärdiga. Dom kan inte tex sätta i en motor på 18000 mil om den som sitter i bilen gått 2000 mil

Volvo 240 turbo 4 life
granadadr
8 oktober 2012 · 7 294 Inlägg

min moster bytte just bort en i30 pga kamras,, precis samma fenomen,, tror också den är en 08,, kamkedjan kuggade om typ,,  de fixade men återkom,, sen sket dem i den å köpte en ny diesel

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Aha, okej, det känns ju lite tryggt! Men det där med motornummer och chassinummer, har ingen koll på vad det innebär så du ska slippa förklara, men kan det påverka försäkringen om de inte är samma?

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Aha, okej, det känns ju lite tryggt! Men det där med motornummer och chassinummer, har ingen koll på vad det innebär så du ska slippa förklara, men kan det påverka försäkringen om de inte är samma?

nejdå, bara att det syns i systemet att motorn inte är orginal. Tror inte det kan påverka någonting vesäntligt

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Ja, har redan kollat på en ny faktiskt... dock inte diesel men en -11, med nybilsgaranti iaf, alltid något kanske..
Men det där med diesel, de flesta nya är ju diesel, förutom den jag hittat nu, är diesel bra? Vad är som är bra med det?

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Ja, har redan kollat på en ny faktiskt... dock inte diesel men en -11, med nybilsgaranti iaf, alltid något kanske..
Men det där med diesel, de flesta nya är ju diesel, förutom den jag hittat nu, är diesel bra? Vad är som är bra med det?

Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Aha, så du skaffar ingen diesel bil för att du tycker om att varva med motorn? Haha.. du vet att tjejer HATAR SÅNT VA!!!! (just saying)

MEN iaf... det där med dieselskatt, betalar man bara det när bilen blivit äldre?? Vad är då äldre?

PS, Ni får alla be mig börja googla på egen hand om jag är för frågvis... tycker det går snabbare såhär dock smile

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Aha, så du skaffar ingen diesel bil för att du tycker om att varva med motorn? Haha.. du vet att tjejer HATAR SÅNT VA!!!! (just saying)

MEN iaf... det där med dieselskatt, betalar man bara det när bilen blivit äldre?? Vad är då äldre?

PS, Ni får alla be mig börja googla på egen hand om jag är för frågvis... tycker det går snabbare såhär dock smile

haha nu va det ju inte riktigt så jag menade! Menar bara att gillar man att dra ur växlarna ordentligt, så ska man inte skaffa diesel. tongue inte varva när man står still eller frikoppla och varva. Utan verkligen pressa bilen till det yttersta på varje växel.

Dieselskatt och info om den är jag kass på, vet bara att om du köper en ny diesel så brukar dom vara skattefria ett visst antal år (rätta mig om jag har fel nån) men skulle du tex köpa en gammal bil från 90 talet som går på diesel, så är nog skatten betydligt högre än om du köper en likvärdig bil som går på bensin smile

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Oki oki... Alltså min mekaniker kommer bli så glad när jag ringer imorgon, kommer ju äntligen förstå hans språk, chassi nummer och allt... Hur bra som helst!!
Men du... du verkar ju veta en del, om vi går tillbaka till mitt lilla problem- om motorn skurit sig helt, är det normalt att inte kunna hitta felet?? Borde man inte kunna se vad det beror på?

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

zanandy skrev:
Oki oki... Alltså min mekaniker kommer bli så glad när jag ringer imorgon, kommer ju äntligen förstå hans språk, chassi nummer och allt... Hur bra som helst!!
Men du... du verkar ju veta en del, om vi går tillbaka till mitt lilla problem- om motorn skurit sig helt, är det normalt att inte kunna hitta felet?? Borde man inte kunna se vad det beror på?

Mekaniker eller inte, på nyare bilar har nog motornummer och chassienummer två helt olika värden så att säga. Men du kan ju nämna det om han vill byta motor så får vi se va han säger smile

Jo det är ju klart att man hittar varför motorn gett upp om man plockar isär den.. sen att hitta VARFÖR det blivit så kan vara lurigare. Men har kamkedjan gått av igen så är det ju där felet är. Men har någonting hänt i motorn som lett till att en kolv har skrurit ihop sig, så motorn tvärstannar på överdelen, och underdelen forstätter snurra så lär ju kedjan säga hejdå också.

Det är lätt att hitta vart en motor har havererat, det går bara spekulera i varför smile

zanandy
8 oktober 2012 · 7 Inlägg

Ah, intressant! Låter ju som att det är det som hänt, att en kolv skurit sig... Nåja... får väl se vad som händer... JAG HÖR AV MIG! smile Tack för hjälpen du!

granadadr
8 oktober 2012 · 7 294 Inlägg

det som har hänt är följande,, kamkedjan har gått av,, kolvar och ventilerna i motorn har krockat för överlappningen inte stämmer längre,, vilket resulterar i stora drag,, att ventilerna kröks, går ev av,, kolvarna får MKT stryk, detta är vad som absolut händer

kan hända
och ev så blir det märken i cylinderväggarna om man har otur,,samt att ventilsäterna kan få sig en avhyvling pga krökta ventiler wink

sleepyoh
8 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

JinXr2 skrev:

zanandy skrev:
Ja, har redan kollat på en ny faktiskt... dock inte diesel men en -11, med nybilsgaranti iaf, alltid något kanske..
Men det där med diesel, de flesta nya är ju diesel, förutom den jag hittat nu, är diesel bra? Vad är som är bra med det?

Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''

_----------'
granadadr
8 oktober 2012 · 7 294 Inlägg

sleepyoh skrev:

JinXr2 skrev:

zanandy skrev:
Ja, har redan kollat på en ny faktiskt... dock inte diesel men en -11, med nybilsgaranti iaf, alltid något kanske..
Men det där med diesel, de flesta nya är ju diesel, förutom den jag hittat nu, är diesel bra? Vad är som är bra med det?

Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''

den har därremot MKT bättre vrid vilket är starkare wink men detta kan man diskutera i 100 år wink

Rquired Allmänt envis
8 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Rent spontant känns det inte som en slump att två motorhaverier inträffar inom en så kort tidsram, antingen tog något skada vid det första tillfället som bilverkstaden underlät sig/missade att byta eller så gjorde de inte jobbet ordentligt. Du skriver att kedjan gick av vid det första tillfället, vilket borde blivit ett totalhaveri, vad påstår firman sig ha gjort vid det första tillfället? Motorbyte? Eller kuggade bara kedjan över så att motorn (synbart?) klarade sig?

Och nu vid det andra tillfället, vad vill dom göra? Det räcker inte med svaret "vi lagar den" utan be dom specificera vad de tror är sönder och hur de vill åtgärda det!

Angående diesel är påståendet om att 140hk diesel motsvarar 200hk bensinmotor något fruktansvärt fel rent fysiskt och orättvist mot bensinmotorn. Hästkrafter är effekt, den energi som får bilen att röra sig framåt, och 200hk är mer energi än 140hk punkt slut. Men den siffran är inte hela sanningen, skriver man att en motor har 140hk är det vad den som mest kan leverera vid ett visst varvtal, tex 140hk vid 3950varv/minut. Minst lika viktigt är vart den effekten finns och på vilket intervall (t.ex 2000-4000rpm).

Här är en modern bensinturbo minst lika bra som en turbodiesel, och bensinmotorn har en stor fördel i att den varvar mer (6500-7000rpm som mest mot diesel som oftast stannar vid 4-5000rpm). En bensindriven sugmotor (utan turbo) är oftast lite sämre, men det finns dom som lyckas där med.

Kort och gott, det har blivit någon form av diesel-fanatism i Sverige idag. En diesel innebär inte automatiskt mer effekt, det innebär inga enorma skillnader i förbrukning däremot är en modern dieselmotor väldigt avancerad, kräver mer omfattande service vilket kostar mer och om något går sönder får plånboken lida.

Nu blev det här väldigt långt, men för att avrunda köper du en Hyundai diesel istället sparar du kanske någon krona till 1:50 per mil i bränsle på en sådan bil om ens det, vilken snabbt äts upp av att dieselbilen kostar mer i drift. Framför allt om du tänkt äga bilen länge, att byta partikelfiltret som sitter på moderna diesel för att fånga upp cancerframkallande partiklar kostar 22.000:- på 18.000mil till en Ford Focus diesel t.ex. Det sparar du aldrig igen på att välja en diesel före en Ford bensin...

Men visst på en diesel finns effekten från lägre varv, och kör du väldigt mycket kan du spara någon tusenlapp per år. Inte värt det enligt mig, som gillar att varva ur motorn. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sleepyoh
8 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

granadadr skrev:

sleepyoh skrev:

JinXr2 skrev:
Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''

den har därremot MKT bättre vrid vilket är starkare wink men detta kan man diskutera i 100 år wink

Vrid har ingenting med saken att göra direkt.. en effekt av 500 hk vid 1500 rpm ger ett vridmoment av 2343 Nm men om varvtalet var 8000 rpm och effekten densamma skulle vridmomentet bli 439 Nm. Ser du min poäng?

Effekt[hk]=Moment[Nm]*Varvtalet[RPM]

Båda är precis lika  kraftfulla.. sry för oft.

Senast redigerat av sleepyoh (8 oktober 2012)

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang