Köpråd: Mustang GT 05-07. Bmw 325i Coupé -07, Bmw M3 E46

ferr
18 oktober 2012 · 75 Inlägg

Det är väldigt intressant att ni diskuterar hur mycket motorn pallar och inte pallar vad man ska byta och vilkas bil som funkar med 700+ hk. Men det jag ville få svar på var för och nackdelar med M3 och 335i som kom in i bilden nu. Jag kan också tillägga att jag inte har några planer på att trimma bilen.

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
HereComesTrouble Livsnjutare
18 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Anubis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Anubis skrev:

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Går alldeles utmärkt att köra sönder med gatdäck också.

Tex Toyo R888 är godkända för gata, liksom mönstrade slicks.

Ja man får bra grepp med R-däck frågan är om de är tillräckligt vet att han kör med Micelin ps2 o de är inga dåliga däck de heller smile

Har provat michelin ps2 på M3:an, skit dåligt grepp.
Provade på Corvetten med fast någon annan modell av michelin, samma där..sämsta grepp någonsin.

Och ja, det är alldeles tillräckligt för att kontrollera hur hållbar drivlina man har.

HereComesTrouble Livsnjutare
18 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

ferr skrev:
Det är väldigt intressant att ni diskuterar hur mycket motorn pallar och inte pallar vad man ska byta och vilkas bil som funkar med 700+ hk. Men det jag ville få svar på var för och nackdelar med M3 och 335i som kom in i bilden nu. Jag kan också tillägga att jag inte har några planer på att trimma bilen.

Jag som den enda av dom diskuterande har haft M3 E46 och anser inte att dom håller original,
desto mindre trimmade.

Vad du än gör, försök att köp en E92 335.. du kommer inte ångra dig än sekund även om modellen i sig är fulare än E46. Men mycket modernare och bättre teknik.

Anubis
18 oktober 2012 · 1 255 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Anubis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Går alldeles utmärkt att köra sönder med gatdäck också.

Tex Toyo R888 är godkända för gata, liksom mönstrade slicks.

Ja man får bra grepp med R-däck frågan är om de är tillräckligt vet att han kör med Micelin ps2 o de är inga dåliga däck de heller smile

Har provat michelin ps2 på M3:an, skit dåligt grepp.
Provade på Corvetten med fast någon annan modell av michelin, samma där..sämsta grepp någonsin.

Och ja, det är alldeles tillräckligt för att kontrollera hur hållbar drivlina man har.

Tror dock ändå de kommer spinna om ja ska va ärlig o ja jag har kört med r-däck så vet viket grepp de är smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Anubis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Går alldeles utmärkt att köra sönder med gatdäck också.

Tex Toyo R888 är godkända för gata, liksom mönstrade slicks.

Ja man får bra grepp med R-däck frågan är om de är tillräckligt vet att han kör med Micelin ps2 o de är inga dåliga däck de heller smile

Har provat michelin ps2 på M3:an, skit dåligt grepp.
Provade på Corvetten med fast någon annan modell av michelin, samma där..sämsta grepp någonsin.

Och ja, det är alldeles tillräckligt för att kontrollera hur hållbar drivlina man har.

Här håller jag med helt och hållet...sämre jävla grepp får man leta efter.
Dock jävligt stabila i hög fart och sitter bra i kurvor.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

ferr skrev:
Det är väldigt intressant att ni diskuterar hur mycket motorn pallar och inte pallar vad man ska byta och vilkas bil som funkar med 700+ hk. Men det jag ville få svar på var för och nackdelar med M3 och 335i som kom in i bilden nu. Jag kan också tillägga att jag inte har några planer på att trimma bilen.

Ska du inte trimma bilen är 335:an inte alls lika rolig.
Däremot om man fixar mjukvara, avgassystem, intercooler och en riktig diff så är den verkligen med i leken.
Ska du köpa och inte röra bilarna så köp M3.
Överlägset mest körglädje orginal.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
19 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

Nu vet jag inte vart du syftar på denna gång, men senast vi diskuterade påstod du exakt samma sak och åtminstone den gången hänvisade du till att lådan stängde av bland annat Launch Control och de högre programen för hur SMG skall växla efter lite hård körning.

Det är inget fel utan precis så en SMG skall uppföra sig, till exempel efter ett visst antal starter med Launch Control så stänger funktionen av sig automatiskt för att undvika onödigt högt slitage på kopplingen och det finns fler likadana situationer.

På samma vis och av samma anledning kan en modern värmepump till villan stänga av sig om den gått med ett visst tryck eller en viss temperatur för länge, ett batteri kan gå ner i skyddsläge om det belastas för hårt och så vidare. Det finns hur många liknande skyddsfunktioner som helst, monterade för att en produkt garanterat skall hålla normal livslängd och inte för att produkterna är klena.

Angående hur mycket effekt respektive växellåda håller för så lägger jag min röst på SMG. Det är som påpekats exakt samma låda i grunden, men till skillnad från en manuell växellåda där föraren är den svaga länken växlar en SMG så gott som perfekt. Sannolikheten för att systemet skulle missa en växling är oerhört liten, men den tål samma belastning.

Det bör innebära att den håller bättre, att elektroniken på SMG kan krångla har inget med effekt att göra. Ett relä, en givare, en solenoid eller en styrbox kommer aldrig i kontakt med några krafter från motorn. Om lådorna sedan klarar 400, 700, 1000 eller 10.000Hk den diskussionen lägger jag mig inte i, BMW´s lådor brukar dock klara av mer än original utan problem...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
19 oktober 2012 · 287 Inlägg

Även jag håller med om att en orginal 335 inte är speciellt spännande om man jämför med t.ex Corvetter eller m3or. Men trim innebär inte dålig driftsäkerhet eller höga kostnader, med mjukvara och intercooler har du nästan 400hk för 7000-10000:-. Bilen kommer dra lika mycket soppa som orginal 1,0-1.2l/mil blandat och inga problem med besiktningen. Jag har ägt min 335 sedan 2008 och det enda som pajjat är en bensinpump för 3300:-

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 oktober 2012 · 10 427 Inlägg



cool

Decerto
19 oktober 2012 · 404 Inlägg

Anubis skrev:

Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Men det är på dom högre växlarna som belastningen på lådan blir för mycket. Ligger du på femman och sular på 800nm så är det enorma krafter som ska hanteras i utväxlingen. Om du lastar på all effekt vid stillastånde är det diffen som får ta den största smällen.

Senast redigerat av Decerto (19 oktober 2012)

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
HereComesTrouble Livsnjutare
19 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:
Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.

Nu vet jag inte vart du syftar på denna gång, men senast vi diskuterade påstod du exakt samma sak och åtminstone den gången hänvisade du till att lådan stängde av bland annat Launch Control och de högre programen för hur SMG skall växla efter lite hård körning.

Det är inget fel utan precis så en SMG skall uppföra sig, till exempel efter ett visst antal starter med Launch Control så stänger funktionen av sig automatiskt för att undvika onödigt högt slitage på kopplingen och det finns fler likadana situationer.

På samma vis och av samma anledning kan en modern värmepump till villan stänga av sig om den gått med ett visst tryck eller en viss temperatur för länge, ett batteri kan gå ner i skyddsläge om det belastas för hårt och så vidare. Det finns hur många liknande skyddsfunktioner som helst, monterade för att en produkt garanterat skall hålla normal livslängd och inte för att produkterna är klena.

Angående hur mycket effekt respektive växellåda håller för så lägger jag min röst på SMG. Det är som påpekats exakt samma låda i grunden, men till skillnad från en manuell växellåda där föraren är den svaga länken växlar en SMG så gott som perfekt. Sannolikheten för att systemet skulle missa en växling är oerhört liten, men den tål samma belastning.

Det bör innebära att den håller bättre, att elektroniken på SMG kan krångla har inget med effekt att göra. Ett relä, en givare, en solenoid eller en styrbox kommer aldrig i kontakt med några krafter från motorn. Om lådorna sedan klarar 400, 700, 1000 eller 10.000Hk den diskussionen lägger jag mig inte i, BMW´s lådor brukar dock klara av mer än original utan problem...

Om det är precis så den ska uppföra sig och gör det ofta och mycket när motorn är helt original..
Föreställ er hur den tycker om dubbla effekten..

Naturligtvis får allt i bilen smaka av en högre effekt oavsett om det är en solenoid, relä eller vindrutetorkaren.
Kopplingen får ta mycket mera stryk, oljan i lådan blir mycket varmare och i sin tur påverkar allt runt i kring.
Hög temp i lådan är det bästa sättet att slakta den.

Den håller på bekostnad av att du inte kan köra bilen, men hur kul är det om man aldrig får testa varken sina egna eller bilens gränser.. Värt att tillägga, alla dom här problemen uppträdde på vanlig väg med vanliga däck med skit dåligt fäste..bilen var aldrig bankörd eller nånting innan mig.

HereComesTrouble Livsnjutare
19 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Decerto skrev:

Anubis skrev:

Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Men det är på dom högre växlarna som belastningen på lådan blir för mycket. Ligger du på femman och sular på 800nm så är det enorma krafter som ska hanteras i utväxlingen. Om du lastar på all effekt vid stillastånde är det diffen som får ta den största smällen.

Bra förklarat!
Har provat själv, både diff, låda mm. Dock inte M3.

Madick1
19 oktober 2012 · 125 Inlägg

Ni kanske skall starta en egen "växellåds" tråd istället? TS är inte intresserad i att trimma ändå numera väljer han mellan en org. ICKE trimmat M3 eller 335

Då skulle jag personligen välja en 335i eftersom det är en nyare bil/kontruktion och skulle du ledsna på effekten kan du plocka ur ganska mkt för relativ liten kostnad ur en 335

Men fortfarande får du mer effekt i en Pontiac/Corvette org för samma peng:-)

Anubis
19 oktober 2012 · 1 255 Inlägg

Decerto skrev:

Anubis skrev:

Decerto skrev:
Nu redigerade jag min post för det lät alldeles för dryg. Om man anväder sig av sina 700hp så kommer lådan rasa. han borde ha ett vrid vid 800 sträcket.. får man fäste med det kommer det spruta kuggar åt alla håll.

Du får inte grepp förän 3:an med den effekten om man inte kör slicks o de får man ju inte ha på gatan ändå smile

Men det är på dom högre växlarna som belastningen på lådan blir för mycket. Ligger du på femman och sular på 800nm så är det enorma krafter som ska hanteras i utväxlingen. Om du lastar på all effekt vid stillastånde är det diffen som får ta den största smällen.

Möjligt hur som helst verkar de ju hålla o kolla bara min bil som exempel original har den 300hk på 3.0L kör nu med 719,6 hk och 765 Nm o har original låda och diff smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
dfine BMW entusiast
20 oktober 2012 · 579 Inlägg

Seriöst nu grabbar, tråden har verkligen spårat ut nu och är väldigt off topic.
Han undrar inte vilka däck som är dåliga, om SMG lådan klarar 700hk eller inte, hur många motorer en viss vit bil som kör Get Away i Stockholm har kört slut på och förmodligen letar han inte efter klipp där M3 e46 kör sönder en drivknut på strippen heller..

Till TS: Jag kan verkligen rekommendera dig att åka och provköra en e92, det är sjukt snygga och välbyggda bilar som är underbara att köra. 325i tycker inte jag prestandan räcker i så har du möjlighet så köp dig en 330i eller ännu hellre en 335i.
M3 e46 börjar bli gamla och dom flesta är förmodligen väldigt hårt körda nu efter ett par år vilket kan bli dyrt om dom inte är skötta på rätt sätt. Det är bra bilar, går inte att säga något annat men frågan är om det är värt pengarna idag?

Jag kan verkligen rekommendera dig att köpa en e92, jag tycker att den har en perfekt balans mellan kördglädje, komfort och design. smile

Senast redigerat av dfine (20 oktober 2012)

peter_1976 JDM
20 oktober 2012 · 2 201 Inlägg

Det bästa är att ut o titta o provkör bilarna.
Här blir det alltid pajkastning o bmw ägare rekomenderar det medan andra säger mustang.

ferr
21 oktober 2012 · 75 Inlägg

Joo får göra det innan snön kommer, i värsta fall blir det när snön är borta hmm

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang