2870
Sök

Info sökes om Volvo V6:an

Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#41
THEBADGUY skrev:
Du kan köra 100 000 mil med en PRV 6:a.
Allt handlar om hur man har skött den innan.

Så du menar att en sådan motor kan köras långt så länge man servar den smile
Visst är det B280F som är tåligast av dom B280

Undrar om delar är dyra till dom? Tänkte, dom är ganska svår att få tag på skroten.
Tror ni att man kan köpa t.ex. kamrem på Volvo?

Men jag såg att BMW ligger i samma prisklass som 760.
BMW är ju snyggare än 760, men har BMW samma komfort och utrustning?

Man kanske ska släppa Volvo 740 och byta upp sej tongue


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
4 juli 2009
#42
Vad för BMW har du tittat på då?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juli 2009
#43
På tal om turbomatat PRV V6 så hade Volvo ngr ex ute med turbo på prov....bara EN rullar fort. idag här i trakterna kring Gbg. Resten brann upp pga överhettning. Volvo har för övrigt varit på ägaren om att få köpa den till muséet men ännu så länge är det nej på den punkten big_smile

Så för att besvara frågan om övertryck.......svar nej. Den blir för varm.
Eller ja VOlvo själva hade problem med värmen big_smile
Senast redigerat av Lonefox (4 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#44
TobbeE_87 skrev:
Vad för BMW har du tittat på då?

BMW mellan 88-till -92.
320, 318i,316i,

Jag vet inget om BMW. Därför kan jag inte säga något om att BMW är lyxigare än 760.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
4 juli 2009
#45
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
Vad för BMW har du tittat på då?

BMW mellan 88-till -92.
320, 318i,316i,

Jag vet inget om BMW. Därför kan jag inte säga något om att BMW är lyxigare än 760.

är väl lite fel å jämföra en 3-serie mot en 760, men på lyx vinner väl volvon...
Kolla på 525 iställe, finare än volvon å går rätt mycke bättre... Alternativt en 7-serie om du har råd, de är ju en lyxkryssare, dock kna de ju finnas elfel...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#46
TobbeE_87 skrev:
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
Vad för BMW har du tittat på då?

BMW mellan 88-till -92.
320, 318i,316i,

Jag vet inget om BMW. Därför kan jag inte säga något om att BMW är lyxigare än 760.

är väl lite fel å jämföra en 3-serie mot en 760, men på lyx vinner väl volvon...
Kolla på 525 iställe, finare än volvon å går rätt mycke bättre... Alternativt en 7-serie om du har råd, de är ju en lyxkryssare, dock kna de ju finnas elfel...

Hur mycket kostar en BMW 525 då?
Nu behöver den inte vara helt perfekt, utan lite fix får det väll vara.

Hur är dom. Drar dom mycket? Försäkring då?
Utrustning då. Skatt. All info om dom.

Har alltid velat haft en BMW, men viste inte att man kunde få en sådan så billig.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
4 juli 2009
#47
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
Volvo740-88 skrev:

BMW mellan 88-till -92.
320, 318i,316i,

Jag vet inget om BMW. Därför kan jag inte säga något om att BMW är lyxigare än 760.

är väl lite fel å jämföra en 3-serie mot en 760, men på lyx vinner väl volvon...
Kolla på 525 iställe, finare än volvon å går rätt mycke bättre... Alternativt en 7-serie om du har råd, de är ju en lyxkryssare, dock kna de ju finnas elfel...

Hur mycket kostar en BMW 525 då?
Nu behöver den inte vara helt perfekt, utan lite fix får det väll vara.

Hur är dom. Drar dom mycket? Försäkring då?
Utrustning då. Skatt. All info om dom.

Har alltid velat haft en BMW, men viste inte att man kunde få en sådan så billig.

www.blocket.se tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#48
TobbeE_87 skrev:
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
är väl lite fel å jämföra en 3-serie mot en 760, men på lyx vinner väl volvon...
Kolla på 525 iställe, finare än volvon å går rätt mycke bättre... Alternativt en 7-serie om du har råd, de är ju en lyxkryssare, dock kna de ju finnas elfel...

Hur mycket kostar en BMW 525 då?
Nu behöver den inte vara helt perfekt, utan lite fix får det väll vara.

Hur är dom. Drar dom mycket? Försäkring då?
Utrustning då. Skatt. All info om dom.

Har alltid velat haft en BMW, men viste inte att man kunde få en sådan så billig.

www.blocket.se tongue

Jag är där redan.

Det jag vet om BMW är att det är en sportbil. BMW är mycket dyrare i drift än 760. . Många har ju bwm. Finns få 760.
Men dom verkar inte vara lyxigare, bara mera sportigare.
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_221 … =4&w=3
Visst är det modell 5 och 2,5 liters motor?

Vad jag vet om vad det är för utrustning på 760 -90 är:
* ECC
* ABS
* 2 steg eluppvärmad stolar fram
* Nivåreglering
* AL-fälgar
* Elsoltaklucka
* elhissar
* Eluppvärmda elspeglar
* Centrallås
* Servostyrning
* Plyschklädsel
* fjärrljus
* Dimljus
* Diffspärr
* Läderratt.
* Bältessträckare
* Bekvämare bältesslås
* Multilink

Och saker som man kan själv sätta dit är:
* Larm (vet inte om det är standard)
* trådlöst centrallås (vet inte om det är standard)
* Farthållare ( vet inte om det är standard)
* Antispinn (vet inte om det är standard)
* Armbågsvilare ( finns typ på biltema tongue)

Men annars så kan jag ha en BMW. Om den är billig i drift som BMW 316 90-talare.
Dom är lättare att få tag i.
Dom ända utrustningen som är viktig för mej är:
* AC /ECC
* Elhissar
* värme till stolarna
* Eluppvärmda elspeglar.
* C-lås
Senast redigerat av Volvo740-88 (4 juli 2009)


Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
4 juli 2009
#49
Ska du ha en lyx bmw så ska du ju kika på en 7 serie.

http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_730 … amp;last=1

En sån te x.

Allt för den där jävla hatten!

Meister
6 763 Inlägg
4 juli 2009
#50
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Hur mycket kostar en BMW 525 då?
Nu behöver den inte vara helt perfekt, utan lite fix får det väll vara.

Hur är dom. Drar dom mycket? Försäkring då?
Utrustning då. Skatt. All info om dom.

Har alltid velat haft en BMW, men viste inte att man kunde få en sådan så billig.

www.blocket.se tongue

Jag är där redan.

Det jag vet om BMW är att det är en sportbil. BMW är mycket dyrare i drift än 760. . Många har ju bwm. Finns få 760.
Men dom verkar inte vara lyxigare, bara mera sportigare.
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_221 … =4&w=3
Visst är det modell 5 och 2,5 liters motor?

Vad jag vet om vad det är för utrustning på 760 -90 är:
* ECC
* ABS
* 2 steg eluppvärmad stolar fram
* Nivåreglering
* AL-fälgar
* Elsoltaklucka
* elhissar
* Eluppvärmda elspeglar
* Centrallås
* Servostyrning
* Plyschklädsel
* fjärrljus
* Dimljus
* Diffspärr
* Läderratt.
* Bältessträckare
* Bekvämare bältesslås
* Multilink

Och saker som man kan själv sätta dit är:
* Larm (vet inte om det är standard)
* trådlöst centrallås (vet inte om det är standard)
* Farthållare ( vet inte om det är standard)
* Antispinn (vet inte om det är standard)
* Armbågsvilare ( finns typ på biltema tongue)

Men annars så kan jag ha en BMW. Om den är billig i drift som BMW 316 90-talare.
Dom är lättare att få tag i.
Dom ända utrustningen som är viktig för mej är:
* AC /ECC
* Elhissar
* värme till stolarna
* Eluppvärmda elspeglar.
* C-lås

En bmw är ingen sportbil. M1,M3, M6 och de typerna kan man klassa som sportbilar. Men en sketen 318 är varesig en sportbil eller lyxbil. Men jag undrar fortfarande hur de blev med Cadillac köpet? För det är ett långt steg mellan gammal sketen 760 och en Cadillac


Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#51
camaro67 skrev:
Volvo740-88 skrev:
TobbeE_87 skrev:
www.blocket.se tongue

Jag är där redan.

Det jag vet om BMW är att det är en sportbil. BMW är mycket dyrare i drift än 760. . Många har ju bwm. Finns få 760.
Men dom verkar inte vara lyxigare, bara mera sportigare.
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_221 … =4&w=3
Visst är det modell 5 och 2,5 liters motor?

Vad jag vet om vad det är för utrustning på 760 -90 är:
* ECC
* ABS
* 2 steg eluppvärmad stolar fram
* Nivåreglering
* AL-fälgar
* Elsoltaklucka
* elhissar
* Eluppvärmda elspeglar
* Centrallås
* Servostyrning
* Plyschklädsel
* fjärrljus
* Dimljus
* Diffspärr
* Läderratt.
* Bältessträckare
* Bekvämare bältesslås
* Multilink

Och saker som man kan själv sätta dit är:
* Larm (vet inte om det är standard)
* trådlöst centrallås (vet inte om det är standard)
* Farthållare ( vet inte om det är standard)
* Antispinn (vet inte om det är standard)
* Armbågsvilare ( finns typ på biltema tongue)

Men annars så kan jag ha en BMW. Om den är billig i drift som BMW 316 90-talare.
Dom är lättare att få tag i.
Dom ända utrustningen som är viktig för mej är:
* AC /ECC
* Elhissar
* värme till stolarna
* Eluppvärmda elspeglar.
* C-lås

En bmw är ingen sportbil. M1,M3, M6 och de typerna kan man klassa som sportbilar. Men en sketen 318 är varesig en sportbil eller lyxbil. Men jag undrar fortfarande hur de blev med Cadillac köpet? För det är ett långt steg mellan gammal sketen 760 och en Cadillac

nee..wink

Cadillac köpet sköt jag upp ett år p.g.a har inte plats.

Ok. Men en 525 är sportis.
Men är inte BMW dyr i försäkring och skatt och delar och dricker mycket soppa p.g.a mycket kusar?
Senast redigerat av Volvo740-88 (4 juli 2009)


Meister
6 763 Inlägg
4 juli 2009
#52
Volvo740-88 skrev:
camaro67 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Jag är där redan.

Det jag vet om BMW är att det är en sportbil. BMW är mycket dyrare i drift än 760. . Många har ju bwm. Finns få 760.
Men dom verkar inte vara lyxigare, bara mera sportigare.
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_221 … =4&w=3
Visst är det modell 5 och 2,5 liters motor?

Vad jag vet om vad det är för utrustning på 760 -90 är:
* ECC
* ABS
* 2 steg eluppvärmad stolar fram
* Nivåreglering
* AL-fälgar
* Elsoltaklucka
* elhissar
* Eluppvärmda elspeglar
* Centrallås
* Servostyrning
* Plyschklädsel
* fjärrljus
* Dimljus
* Diffspärr
* Läderratt.
* Bältessträckare
* Bekvämare bältesslås
* Multilink

Och saker som man kan själv sätta dit är:
* Larm (vet inte om det är standard)
* trådlöst centrallås (vet inte om det är standard)
* Farthållare ( vet inte om det är standard)
* Antispinn (vet inte om det är standard)
* Armbågsvilare ( finns typ på biltema tongue)

Men annars så kan jag ha en BMW. Om den är billig i drift som BMW 316 90-talare.
Dom är lättare att få tag i.
Dom ända utrustningen som är viktig för mej är:
* AC /ECC
* Elhissar
* värme till stolarna
* Eluppvärmda elspeglar.
* C-lås

En bmw är ingen sportbil. M1,M3, M6 och de typerna kan man klassa som sportbilar. Men en sketen 318 är varesig en sportbil eller lyxbil. Men jag undrar fortfarande hur de blev med Cadillac köpet? För det är ett långt steg mellan gammal sketen 760 och en Cadillac

nee..wink

Cadillac köpet sköt jag upp ett år p.g.a har inte plats.

Då föreslår jag att du åker 740in ett år till och sparar de pengarna till cadillacen


Volvo850-92
1 682 Inlägg
4 juli 2009
#53
camaro67 skrev:
Då föreslår jag att du åker 740in ett år till och sparar de pengarna till cadillacen

Det är ju en smart idé. Men...är så sugen på något nytt smile
Lyxit. Som 760. Nackdelen med 760 är att motorn är icke-tålig.
Läser många anonser om 760 där dom har bytt motor för att den har bara gått 20k mil.


517 Inlägg
4 juli 2009
#54
Jag håller med föregående talare om att spara pengarna och köpa något vettigare!

Om du är ute efter en lyx-bil så välj något tyskt, amerikanskt eller vafan japanskt märke...
volvo hamnar ganska långt ner på "lyx-listan" för mycket av den där utrustningen du räknade upp brukar vara ganska självklara och i vissa fall standard på de lite finare flaggskeppen. 

Ett annat alternativ om du nu måste ha en volvo 7xx:
varför inte köpa en billig reservdelsbil från någon skrot i form av en 760 och flytta över allt tänkbar "lyx" till din nuvarande 740?

Meister
6 763 Inlägg
4 juli 2009
#55
Volvo740-88 skrev:
camaro67 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Jag är där redan.

Det jag vet om BMW är att det är en sportbil. BMW är mycket dyrare i drift än 760. . Många har ju bwm. Finns få 760.
Men dom verkar inte vara lyxigare, bara mera sportigare.
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_221 … =4&w=3
Visst är det modell 5 och 2,5 liters motor?

Vad jag vet om vad det är för utrustning på 760 -90 är:
* ECC
* ABS
* 2 steg eluppvärmad stolar fram
* Nivåreglering
* AL-fälgar
* Elsoltaklucka
* elhissar
* Eluppvärmda elspeglar
* Centrallås
* Servostyrning
* Plyschklädsel
* fjärrljus
* Dimljus
* Diffspärr
* Läderratt.
* Bältessträckare
* Bekvämare bältesslås
* Multilink

Och saker som man kan själv sätta dit är:
* Larm (vet inte om det är standard)
* trådlöst centrallås (vet inte om det är standard)
* Farthållare ( vet inte om det är standard)
* Antispinn (vet inte om det är standard)
* Armbågsvilare ( finns typ på biltema tongue)

Men annars så kan jag ha en BMW. Om den är billig i drift som BMW 316 90-talare.
Dom är lättare att få tag i.
Dom ända utrustningen som är viktig för mej är:
* AC /ECC
* Elhissar
* värme till stolarna
* Eluppvärmda elspeglar.
* C-lås

En bmw är ingen sportbil. M1,M3, M6 och de typerna kan man klassa som sportbilar. Men en sketen 318 är varesig en sportbil eller lyxbil. Men jag undrar fortfarande hur de blev med Cadillac köpet? För det är ett långt steg mellan gammal sketen 760 och en Cadillac

nee..wink

Cadillac köpet sköt jag upp ett år p.g.a har inte plats.

Ok. Men en 525 är sportis.
Men är inte BMW dyr i försäkring och skatt och delar och dricker mycket soppa p.g.a mycket kusar?

En 525 är inte heller någon sportbil. Stor och tung och inte värst mycket effekt. Förskring är lite dyrare än en volvo men det kan du kolla på försäkringsbolagens hemsidor. De tar väll en del soppa men alting är relativt. Om en bil drar en dl eller två extra per mil gör inte jätte mycket i slutänden


Truckreparatör
221 Inlägg
5 juli 2009
#56
Angående turbo på prv 6:an Volvo testade med turbo som Lonefox skrev. Volvo hade även problem med söndervridna kardanaxlar på dessa smile (arbetskamraten jobbade på Volvos utvecklingsavdelning under denna tiden) . även Delorian skulle släppa en med dubbelturbo. Finns 2-3ex ett i Sverige. ska tydligen gå grymt bra!!


Besserwisser?
160 Inlägg
14 augusti 2009
#57
Hmm ang. PRV-6 som "inte går mer än 20k mil" stämmer ju inte någonstans på kartan.
Som sagt tidigare, beror på hur man sköter dessa motorer,
jag har en 760 GLE som har B28E motorn i sig och sen har rullat 35k mil nu.

Visst har jag något elfel just nu så den inte riktigt går jämt och ibl inte på alla cyllar
men den går goode gött när den är på alla 6 cyllar.

och ja som ett tillägg... DEN ÄR VÅLDAD som satan!
Så vi ser hur länge den håller?

MVH

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
14 augusti 2009
#58
Köp en MB190e.. de är grejjer de wink

Sump Runk Rätt O Slätt!

Baronen
1 434 Inlägg
23 mars 2010
#59
Volvo740-88 skrev:
camaro67 skrev:
Då föreslår jag att du åker 740in ett år till och sparar de pengarna till cadillacen

Det är ju en smart idé. Men...är så sugen på något nytt smile
Lyxit. Som 760. Nackdelen med 760 är att motorn är icke-tålig.
Läser många anonser om 760 där dom har bytt motor för att den har bara gått 20k mil.

Jag tycker inte att du ska köpa en 525:a för dom har glasmotorer. Sen tycker jag att du tjatar väldigt mycke om 760 motorerna. Som sagt, om dom sköts så håller dom! Jag tycker du ska logga ut och fortsätta bläddra i Bilsport Junior.

Elbilar kan dra åt helvete.

358 Inlägg
23 mars 2010
#60
vEight skrev:
Jag tycker inte att du ska köpa en 525:a för dom har glasmotorer. Sen tycker jag att du tjatar väldigt mycke om 760 motorerna. Som sagt, om dom sköts så håller dom! Jag tycker du ska logga ut och fortsätta bläddra i Bilsport Junior.

Skapligt trådlyft och ditt påstående om "glasmotor" håller jag inte med om.


Sök