Frågor ang relän.

Germax
11 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Jag fick för mig att kontrollera reläna i min Volvo 945. Och problemen handlar om 2st blå "vanliga" växlande relän. De sitter som fjärde eller femte rad ett och andra rad 2, räknat från mig från vänster.

Jag jordade pinne 85 och kopplade spänning på 86 och det klickade så fint, testade det andra relät, klicka så fint så. testa några gånger till och då började det spraka som om det vart kortslutning? Satte tillbaka det ena relät och det bara fräste till och vart svinvarmt och luktade bränt?

Öppnade relät och det såg ut som vanligt förutom att det satt en liten komponent mellan 85 och 86, såg ut som en konding eller en diod. Vad är den till för?

Kan jag sätta i ett vanligt växlande relä eller måste jag ha tag i ett exakt samma med den där komponenten?

Jag är inte alls helt grön när det gäller el men de här behöver jag lite hjälp med helt klart tongue

Jag har tänkt lite till, om jag kopplat strömriktningen fel och det är en diod bränner man den så det kan bli kortis?

Senast redigerat av Germax (11 oktober 2012)

RGH
11 oktober 2012 · 134 Inlägg

det finns relän som ska förhindra gnistbildning (loppor) i relät, troligtvis ett sånt relä du hittat på, brukar funka fint att ersätta med vanligt. I längden kanske ett likadant är att rekommendera:)

BMW 318iS "T" (1990)
Germax
13 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Den lilla dioden hade exploderat och kortslutit mot ett annat stift i båda reläna, sämsta skit jag sätt tror jag.
Klippte bort diodhelvetena och satte tillbaka reläna, funka kanon!

yttrium
13 oktober 2012 · 69 Inlägg

Om det sitter en diod parallellkopplad över reläspolen så är den till för att ta bort toppar av mycket hög spänning (tusentals volt) som bildas när man bryter strömmen genom reläspolen.
Nu vet jag ingenting om hur ditt elsystem ser ut, eller varifrån reläet får sin styrström, men om ditt relä styrs av nån form av halvledarelektronik så är risken mycket stor att dessa spänningstoppar kommer grilla nåt.

VW_67
18 oktober 2012 · 446 Inlägg

då råkade med största sannolikhet koppla + på 85 och - på 86, då bränner du skyddsdioden i relät. dioden sitter som sagt där för att eliminera "induktionsspikar" i elsystemet och om relät har skyddsdiod bör du alltid ersätta det med ett likadant. dock behöver du inte köpa det på volvo för dyra pengar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang