3443
Sök

Saab 9-3 2.0T SE Projekt || Uppdaterad: Sista uppdateringen, nytt projekt! 23/4 -14

Syftet med projektet är att dela med mig och få en överblick av vad som ska göras på min 9-3:a. Både in- och utsidan kommer att förändras. Antagligen kommer den bli chippad och få lite annat lullull också.

98 014 Visningar
Projektet avslutat 23 april 2014
230 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Turbo-X skrev:
muppen94 skrev:
Har funderat på att lacka handtagen utvändigt, bromsoken, de svarta listerna runtom och turbovingen.

Vilken färg tycker ni? Har funderat på bilens färg eller möjligen lightning blue.

Har tidigare funderat på blå bromsok men vet inte hur det skulle passa på lister samt handtag, någon photoshopkunnig som skulle kunna testa lightning blue på någon av mina bilder? smile

Personligen så tycker jag att det passar bäst med svarta wink Bromsok är dock snygga att lacka! Färg är dock svårare, jag kör röda, men det tycker jag passar bäst på en mörk bil. Tror dock det även kommer se bra ut på din! Men du ska inte köra silver ok eller nått? Kanske gula eller gröna, bollar fram lite idéer bara smile
http://s18.postimg.org/c25lbwwp5/large_ … 0641_2.jpg
Slängde iaf ihop nått snabbt åt dig, dock hade du inget vettigt kort där man såg bromsoken, så där får du använda din fantasi wink Var svårt att få exakt Lightning Blue, men använde mig en Viggen för att sno färg wink

Tack för bilden och responsen. Jag kollar på telefonen nu så ser inte riktigt hur det blev men kollar in senare för att få mig en bättre överblick. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD

Mr TX
976 Inlägg
15 april 2013
muppen94 skrev:
Turbo-X skrev:
muppen94 skrev:
Har funderat på att lacka handtagen utvändigt, bromsoken, de svarta listerna runtom och turbovingen.

Vilken färg tycker ni? Har funderat på bilens färg eller möjligen lightning blue.

Har tidigare funderat på blå bromsok men vet inte hur det skulle passa på lister samt handtag, någon photoshopkunnig som skulle kunna testa lightning blue på någon av mina bilder? smile

Personligen så tycker jag att det passar bäst med svarta wink Bromsok är dock snygga att lacka! Färg är dock svårare, jag kör röda, men det tycker jag passar bäst på en mörk bil. Tror dock det även kommer se bra ut på din! Men du ska inte köra silver ok eller nått? Kanske gula eller gröna, bollar fram lite idéer bara smile
http://s18.postimg.org/c25lbwwp5/large_ … 0641_2.jpg
Slängde iaf ihop nått snabbt åt dig, dock hade du inget vettigt kort där man såg bromsoken, så där får du använda din fantasi wink Var svårt att få exakt Lightning Blue, men använde mig en Viggen för att sno färg wink

Tack för bilden och responsen. Jag kollar på telefonen nu så ser inte riktigt hur det blev men kollar in senare för att få mig en bättre överblick. smile

Ingen fara wink Kom på att du oxå vill ha vingen, så lägger även till en bild på baken wink
http://s8.postimg.org/wo6da74qd/large_308797_2960734_2.jpg

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

230 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Turbo-X skrev:
Ingen fara wink Kom på att du oxå vill ha vingen, så lägger även till en bild på baken wink
http://s8.postimg.org/wo6da74qd/large_3 … 0734_2.jpg

Tackar för den också, väldigt skarp kontrast på bilderna.
Känns som att det inte kommer sticka ut lika mycket om man gör det på riktigt, tror jag får ta och testa på en av de små listbitarna på sidorna fram och se hur det ser ut. smile

Mr TX
976 Inlägg
15 april 2013
muppen94 skrev:
Turbo-X skrev:
http://s8.postimg.org/wo6da74qd/large_3 … 0734_2.jpg

Tackar för den också, väldigt skarp kontrast på bilderna.
Känns som att det inte kommer sticka ut lika mycket om man gör det på riktigt, tror jag får ta och testa på en av de små listbitarna på sidorna fram och se hur det ser ut. smile

Var inte det lättaste att få det bra hehe wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

818 Inlägg
15 april 2013
Jag tror inte det kommer passa in med blåa lister och annat

274 Inlägg
15 april 2013
Kommer inte passa med blåa lister när bilens färg är silver. sad

I'm with you till the end of the line

241 Inlägg
15 april 2013
Gör inte blått hmm Gör dem silver som bilen för det kommer ge bilen en riktigt "cleant" utseende.

Saab forever wolf in sheeps clothing

230 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
rasurbo skrev:

Marcus017 skrev:

Iggge skrev:
Gör inte blått hmm Gör dem silver som bilen för det kommer ge bilen en riktigt "cleant" utseende.

Ni har nog rätt. smile
Har funderat på silver också, har sett det på andras bilar och det ser riktigt bra ut.
Kanske passar på att göra det när motorn är bytt. smile

241 Inlägg
15 april 2013
muppen94 skrev:
rasurbo skrev:

Marcus017 skrev:

Iggge skrev:

Ni har nog rätt. smile
Har funderat på silver också, har sett det på andras bilar och det ser riktigt bra ut.
Kanske passar på att göra det när motorn är bytt. smile

Borde du göra smile Silverlister blir sjukt snyggt smile

207 Inlägg
15 april 2013
silver eller lacka dom metallic-svarta wink
Blått får den o se ut som jag vet inte vad tongue

26 Inlägg
16 april 2013
Håller med dom flesta här, INTE BLÅA!
Silver eller svart ska de va smile

6 Inlägg
18 april 2013
Håller också på att fundera över bromsoksfärg:) Funderar på silverok men vore ju roligt med något som "sticker ut"
lite mer...Kör listerna i silver som jag det blir kanon:) Kul att följa ditt projekt bra jobbat!

230 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Clabbegbg skrev:
Håller också på att fundera över bromsoksfärg:) Funderar på silverok men vore ju roligt med något som "sticker ut"
lite mer...Kör listerna i silver som jag det blir kanon:) Kul att följa ditt projekt bra jobbat!

Kul att du gillar projektet. Listerna blir får bli silver som ni säger. wink

Angående bromsoksfärg har jag funderat på silver eller gula men kan inte bestämma mig. hmm

241 Inlägg
18 april 2013
muppen94 skrev:
Clabbegbg skrev:

Kul att du gillar projektet. Listerna blir får bli silver som ni säger. wink

Angående bromsoksfärg har jag funderat på silver eller gula men kan inte bestämma mig. hmm

Personligen tycker jag att om du har en helt silver bil, då ska du ha andra färger på bromsonet. Annars synns dem knappt.

230 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Iggge skrev:
Personligen tycker jag att om du har en helt silver bil, då ska du ha andra färger på bromsonet. Annars synns dem knappt.

Det kan ja hålla med om. Jag har dock ingen aning om vilken färg jag ska välja. Vad tycker folket?

I övrigt kan jag meddela att jag är igång med en flytt så biltiden har blivit mindre. hmm
Ska försöka få mer tid till bilen och fixa motorn. Jag står också i valet och kvalet mellan silverlister eller metallicsvarta som tchn226 föreslog. Åsikter?

230 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
Efter nästan en månads uppehåll så kommer nu en uppdatering! wink

Ledsen att det varit dött här ett tag men jag har haft mycket att göra i studenttider samt husrenovering.

Jag kan meddela att jag förhoppningsvis får motorn bytt inom de närmaste 2-3 veckorna om personen jag ska lämna den till inte är för upptagen.

I övrigt har det inte hänt så mycket annat än det jag uppdaterade om de senaste gångerna. smile

230 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Var in en sväng till Hi-Fi butiken igår och köpte 6,5" högtalaradaptrar till dörrarna så jag kan sätta i mina högtalare.

Står att de är till Audi A4 men ska tydligen passa Saab 9-3 också. Får se hur det är med det. hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184331/184331-b7d6ca30c1066b90f2c84fe9946ac4f2_large.jpg

Det var allt för nu, hörs hej! smile

230 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Update!

Nu ska det bli fart på tråden igen! På torsdag ska bilen till killen som ska fixa den och på lördag beräknas den vara klar.

Efter det ska det allt hända en massa! smile

230 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Nu är bilen äntligen på hemmaplan, varför det tog så lång tid ska jag berätta.

Torsdag eftermiddag(27/6) lämnade jag iväg bilen till de som skulle byta bottendel med lovande ord om att jag skulle få tillbaka den på lördagen(29/6).
Jag hörde inget på lördag, söndag eller måndag. På tisdagen ringer jag upp killen och frågar hur det går, det visar sig att när de provstartade bilen efter första bytet så var det något som fortfarande knackade och skramlade, det blev till att skruva isär motorn igen(30/6).

Efter många om och men kom de fram till att det var ett knaster i toppen som lossnat och levt rövare bland tryckarna. Ventiler var stukad för att ha slagit i kolv och det var bara ett att göra.

På måndag(1/7) köper de en bättre begagnad topp och skruvar ihop motorn igen. Allt verkar vara frid och fröjd.

På tisdag(2/7) får jag veta att de ska varmköra bilen för att kolla så att allt är grett. Får information om att jag nog kan hämta bilen på kvällen. Inväntar svar men hör inget, väntar på onsdag men hör inget.

Pratar med killen på torsdag(4/7) och får veta att det var ett missljud i motorn så de skruvade isär motorn på onsdag(3/7) och bytte bottendel.
På torsdagen(4/7) fortsatte jobbet med den tredje ihopskruvningen. På fredag(5/7) får jag veta att bilen fungerar och är klar att hämtas.

Kommer dit på fredagkväll och får höra att turbon(18 000 mil) var ganska kass och ger bara grundladd, eftersom jag endast bett dem kolla skicket på turbon så är det inga konstigheter.

Börjar köra hem bilen och känner att turbon inte jobbar alls i princip, varvar upp i grundladd och bromsar nästan motorn när den stannar där. Efter en stund tänds motorlampan och jag kör hem och kollar felkoderna: p1105 och p0455. Gissar och hoppas att p1105 kan bero på en magnetventil som var tillfälligt lagad med lim som smält i värmen under körning.
p0455 har jag ingen aning varför den kom upp.

I väntan på att måndag ska komma så jag kan köpa en bättre begagnad magnetventil får jag felsöka lite och testa limma magnetventilen igen och se om laddtrycket kommer tillbaka något.

Även om bilen inte går som den ska så är jag glad att ha den på gården igen iallafall. Jag håller tummarna på att det löser sig med en ny magnetventil och jag ska se till att få den besiktad så fort som möjligt.

Det blev en hel del text så här kommer en nattbild på pärlan som kompensation. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184331/184331-a1923833c1e8723dc9935ad907dc2675.jpg

Tekniker
552 Inlägg
6 juli 2013
Hoppas allt löser sig och att motorn håller sig från missljud nu då..

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Sök