4091
Sök

Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

4 637 Inlägg
24 november 2012
tragedy skrev:
felek skrev:
pålitlig? 940 och neråt. annars tycker jag någon gammal peugeot turbo diesel.

jag vill ha säkerhet o jag avskyr tyvärr den karossen, annars hade jag inte bangat på den. bor ute på landet o är ute efter en vinterbil med säkerhet, ac, o driftsäkerhet till 1000 tongue

940 och dedär är väldigt säker för att vara i 20 000-kronorsklassen. Men framhjulsdrift är bra på vintern.
Senast redigerat av Navkapsel (24 november 2012)

4 637 Inlägg
24 november 2012
tragedy skrev:
bor i skogen o möter på älg

På sina platser är älgar den största faran för säkerheten och på sina håll ökar den typen av olyckor då stammen ökat krafigt. Körde på älgrika vägar förra året men hade tur som bara skrotade två bilar, den sista tog så hårt så om jag suttit i min dåvarande Toyota Camry istället för i min Volvo 740 hade jag kanske legat i en kista nu...

Volvo och Saab är de enda som testar mot älg och så har det varit länge. (Bilar som t ex Volvos 400-serie ska dock undvikas, samma sak med de första årsmodellerna på Saab 9000 som hade sämre styrka för att de prioriterade designen (vad en kunnig saabentusiast berättat), sedan blev det förstärkt trots designen.

Redan Saab 99 ska ha god säkerhet mot älg enligt test mm. Samma sak med t ex Volvo 240. Och så deras nyare och nya såklart...
Sedan är ju inte 99 vidare säker på andra sätt så en nyare bil är ju bra ifall du väjer för viltet och hamnar i diket.

Och så lungn fart och bra exraljus såklart även fast den kan springa ut en älg på vägen mitt under soliga sommardagen också. Förebyggande är nog det viktigaste.
Och gå inte efter att vissa vägar klassas som mer älgfarliga än andra, de kan vara säkrare. Beror på att olyckorna är färre på mindre rafikerade vägar.

Enligt tester med låtsasälg gjord av Folksam och enligt statistik från riktiga olycksfall klarar sig "svenska" bilmärken sig bäst mot vilt. Sedan kommer tyskarna, japanska är ännu sämre. Å andra sidan finns det varken älg vare sig i Tyskland eller i Japan så det är förståligt.
Även bilens storlek har btydelse. Men viktigast är nog att bilen är stark, väjja hinner man kanske inte endå och ibland går det inte pga möta. Försök dock att sikta på älgens bakdel. Kan vara klokt att undvika fula glastak...
Även på fler udda punkter än älg är Volvo och Saab riktigt duktiga, både förr och nu. Men det är ju säkerhet som de märkena är kända för i världen...
Senast redigerat av Navkapsel (25 november 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2012
Det är inte korrekt att Volvo och SAAB är de enda tillverkarna som tänker på viltolyckor och det var inte korrekt för trettio år sedan heller. Resonemanget att det inte finns älgar i Tyskland eller Japan är dessutom lite kort eftersom det finns andra typer av olyckor som tar högre upp på bilen där stark kupéstruktur är viktig, som till exempel en påkörning av en lastbil bakifrån i högre farter på Autobahn. I en sådan situation vill bilen som bekant tryckas under släpet och bilens stolpar och tak får ta mot stora krafter, precis som de får göra vid en viltolycka.

Mercedes E-klass W124 hade på sin tid starkare stolpar än Volvo 740, något man kan få en uppfattning om genom att titta på gamla krocktest från den tiden. Därmed inte sagt att 740 inte var en mycket säker bil på sin tid, men att alla bilar av utländska märken skulle ha klena stolpar jämfört med svenska märken är som sagt inte korrekt.

Volvo och SAAB har alltid varit mycket duktiga på att bygga säkra bilar och förr i tiden var de mer specifikt duktiga på att bygga säkra bilar som folk hade råd att köpa, en skillnad som idag varit utsuddad sedan länge i och med att säkerheten blivit högre prioriterad och allt från små till stora personbilar har kravet på sig att skydda sina passagerare väl.

Men idag kan du köpa en gammal E-klass W124 i bra skick för 5-10.000:- vilket är vad en Volvo 740 i bra skick kostar eller andra exempel, du behöver absolut inte offra något i krocksäkerhet för att du inte köper en svensk bil.
Däremot håller jag med Navkapsel helt och hållet i att du bör köpa en så säker bil som möjligt, framför allt om du kör mycket på vägar där vilt förekommer och oavsett om den är tysk, svensk eller japansk. smile
Senast redigerat av Rquired (24 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 november 2012
Som Rquired säger är MB W124 ett bra val om man vill ha en säker och stabil vagn och tycker Volvo är obekvämt och omodernt och saab tråkiga.

Va egentligen en W124 jag ville ha inna jag köpte W202:an. Tycker W124 är en riktigt snygg proper vagn som det känns att ekonomerna haft väldigt lite inflytade i konstruktionen.

MEN

För 20-25000 får du idag en W210 eller en BMW E39, betydligt modernare konstruktioner och krocksäkrare än både 740 och W124.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
25 november 2012
Rquired skrev:
Det är inte korrekt att Volvo och SAAB är de enda tillverkarna som tänker på viltolyckor och det var inte korrekt för trettio år sedan heller.

Vi får hoppas på att japanska älgar är mindre och lättare.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo- … rock-34336
Senast redigerat av Navkapsel (25 november 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Det är inte korrekt att Volvo och SAAB är de enda tillverkarna som tänker på viltolyckor och det var inte korrekt för trettio år sedan heller.

Vi får hoppas på att japanska älgar är mindre och lättare.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo- … rock-34336

Folksam´s statistik igen, vilken inte alls blivit kritiserad tidigare och kommit med diverse knepiga resultat? En Mitsubishi Colt från 80-talet anser de till exempel vara en säker bil medan en Mercedes E-klass från 2000 avråder de en från att köpa eftersom den är farlig, i samma statistik och i strid mot alla andra krocktest som gjorts av dessa modeller.

Nåväl, vi fokuserar på den rapport du länkar till för skojs skull:

-De skriver följande på sida 12: "Det gick däremot inte att påvisa någon statistisk skillnad mellan svensktillverkade och tysktillverkade bilmodeller". Lite otydligt kanske eftersom de precis innan påstått att risken för invaliditet i samband med en viltkollision var 25% lägre i "svensktillverkade" bilar än icke svensktillverkade vilket både du och Vi Bilägare hakat upp er på. Men det kanske inte var tyska bilar som drog ner resultaten utan andra tillverkare de buntades ihop med?

-De konstaterar också (Sida 12-13) att det som påverkar mest vid en kollision med en älg är utrymmena i kupén och i vilken omfattning kupén kollapsar. Lustigt nog är Volvo V70 den bil på vilken taket trycks in mest, av det ursprungliga avståndet på 40cm till närmsta stolpe är förarens huvud bara 2cm från taket efter en krock vilket var det minsta i testet. Viss risk för att slå i huvudet i en Volvo alltså?

-De skriver också följande: "Men vissa bilfabrikanter har testat sina modeller i kollisioner mot älg, bl a Volvo och
Saab", vilket är en viss skillnad mot att bara Volvo och SAAB testar mot älg. Och att det endast är i Nordamerika (Där kollisioner med älg är vanligt) som det finns krav på att testa takstrukturer, i Europa finns inget krav på hur starkt tak en bil skall ha. Så lite slarvigt lutar det alltså mot att det är en amerikansk och inte en svensk bil man skall ha om man vill klara en älgkollision väl?

Så beroende på hur man väljer att tolka Folksam´s rapport säger den alltså antingen att alla svenska bilar är 25% säkrare än bilar tillverkade i utlandet, eller att Volvo V70 av andra generationen bör undvikas eftersom A-stolparna ger efter och bilens tak trycks ner så det hamnar endast 2cm från föraren vilket är farligt?

Enligt Folksam skall man ha en Hyundai SUV eftersom den klarar deras tester bäst då taket håller ihop och endast trycks minimalt bakåt samtidigt som krafterna på förarens huvud är överlägset lägst i testet.

Inget av resultaten övertygar mig helt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 067 Inlägg
25 november 2012
tragedy skrev:
Rquired skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att 9/10 som har någon kunskap om och erfarenhet av bilmodeller svarar Volvo 800, det är en modell med flera svagheter samtidigt som den inte hör till de mest ekonomiska i drift varken när det gäller förbrukning, försäkring eller reservdelar. Man kan inte heller titta endast på vad reservdelarna i sig kostar heller för den delen, utan får försöka uppskatta vilket behov bilen kommer ha av dessa. Volvo 800 är relativt avancerad och bör därmed kräva mer vård.

För att hålla sig till märket Volvo är 200, 700 och 900 modeller som lär kräva mindre. För att öka perspektivet finns det fler alternativ, allt från enkla och rejäla japanska bilar till enklare tyska modeller, som bör stå sig mycket bättre.

Jag tycker således inte att Volvo 800 är den bästa i betydelsen "den pålitligaste" modellen, men jag tycker å andra sidan enklare modeller totalt sett är sämre val. Volvo 800 lär krångla lite mer och kosta lite mer, men den är en enormt mycket säkrare, bättre och bekvämare bil i helhet än Volvo 740, 940 eller någon motsvarande Toyota, Nissan, Opel eller enklare VW med flera.

Därför gör du rätt i att köpa t.ex en 855/V70 "trots" att den inte är det minst problemfyllda valet du kan göra!

absolut mister! vi har pratat om detta innan du och jag, kommer ihåg du är BMW-fan utav bara den big_smile
jo absolut, säkerhet har jag börjat tänka på, köpte en kia rio 1,3 LS, 2001 o den känns inte säker alls. den är bra mekaniskt då den ALDRIG fått ngn anmärkning, men det kan ju oxå betyda att det kommer problem närsom.

SAAB är skitschysst o som ni säger mycket bil för pengarna, likaså bmw som du säger. jag vill ha ngn av dessa modeller, passat, 9-5 eller v70/855. vet inte alls var jag ska börja leta efter, finns ju en uppsjö, samt att man inte vill köpa problembarn! du hajjar!

Har ägt en S70 tidigare och de är rätt dyra i delar men servicekostnaden har sjunkigt ordentligt med volvos nya nice price..

För 25 tusen får man ju en rätt fräsch E39 med..  Eller en äckligt fräsch E34 big_smile

Fast.. Viktigt att hitta rätt exemplar oavsett..  "Bengt" brukar ju betyda snålgubbe som kör på biltema olja och billigt billigt ..  brorsan köpte en bil som en sådan haft..  AB Farmer fix...  Fy & Fan

2 140 Inlägg
26 november 2012
För 20 000 får du ju en riktigt fräsch w124 300D. Fruktansvärt driftsäker vagn om den nu inte blivit totalt vanvårdad. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 067 Inlägg
26 november 2012
AntrE skrev:
För 20 000 får du ju en riktigt fräsch w124 300D. Fruktansvärt driftsäker vagn om den nu inte blivit totalt vanvårdad. smile

Ja men man måste köra brutalt mycket för det ska bära sig med skatten på en sådan.. 

Dieseln är ju inte gratis och de där dieslarna ska ju skattas 3ggr om året smile

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2012
AntrE skrev:

Även om den är både fulare och sämre så måste jag säöga att du får faktiskt en W210 med CDI-motor för de pengarna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 140 Inlägg
26 november 2012
Hool skrev:
AntrE skrev:

Ja men man måste köra brutalt mycket för det ska bära sig med skatten på en sådan.. 

Dieseln är ju inte gratis och de där dieslarna ska ju skattas 3ggr om året smile

Det har du helt rätt i! 6700kr helår eller vad det är? Inte alls inne på diesel utan jag föredrar bensindrivet. smile

2 140 Inlägg
26 november 2012
twin_cam skrev:
AntrE skrev:

Även om den är både fulare och sämre så måste jag säöga att du får faktiskt en W210 med CDI-motor för de pengarna smile

Inte i samma skick som w124an då, farsan kör 320CDI och den verkar ha sina små sjukdomar.. förutom rosten då. smile

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2012
AntrE skrev:
twin_cam skrev:
AntrE skrev:

Inte i samma skick som w124an då, farsan kör 320CDI och den verkar ha sina små sjukdomar.. förutom rosten då. smile

124:an är en av tidernas snyggase bilar i fyradörrsutförande, men tycker det börjar bli dags att spara på dom, så bättre att slita upp 210:orna wink

2 140 Inlägg
26 november 2012
twin_cam skrev:
AntrE skrev:
twin_cam skrev:

124:an är en av tidernas snyggase bilar i fyradörrsutförande, men tycker det börjar bli dags att spara på dom, så bättre att slita upp 210:orna wink

Du har helt klart en poäng där! wink

146 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
gubbar, nu jävlar imorn smäller d. hittat några volvo v70 i skåne samt ngn bmw 5serie. nu är jag nervös som fan. ingen av polarna var lediga för o hjälpa mig o hänga med o lyssna, krypa o kolla på bilen.

vad ska jag kolla? hört fullt rattutslag o köra höger o sen vänter o lyssna efter missljud. vafan ska jag göra? haha. papper, etc, SATAN, d kommer kanske gå åt helvete om jag inte kollar o lyssna rätt.

malmö blir d så är ni lediga vid 15.00 hör av er. HAHAHA! fuck, borde hyra ngt geni! skriver i sista sekund, borde förvarnat er.

hoppas jag hinner få några svar!

MVH

p

218 Inlägg
26 november 2012
vilka årsmodeller?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

146 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Tommty skrev:
vilka årsmodeller?

volvo, innan -99 innan elektroniska gasspjället o BMW e39.

218 Inlägg
26 november 2012
tja, med volvon så e det som du säger.

- Lyssa efter missljud vid fullt rattutslag.
- Hör om motorn går normalt,
- Kolla under bilen, helst åk till nån OKQ8 mack och kolla under bilen, leta efter olja eller annat. kolla speciellt efter oljeläckage av packboxen mellan motor och låda, brukar vara klassiker på 850/tidiga v70 som beror på vevhusventilationen är kass. Dyr saga om du inte kan lossa växellåda hemma på gården.
- kolla felkoder!
- Rost såklart
- Servicebok?
- Kamrem bytt?
- kolla alla el så att den fungerar, AC,bakrutetorkaren m.m.

Framförallt, följ magkänslan. Säger den att det är en dålig affär, avstå då.
Många vill dölja "skitfel" så har ägaren precis i samma veva gjort en motortvätt så var misstänksam.

Och kolla på bilen i en ljus miljö, annars kommer du missa 90% av bilen.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

146 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Tommty skrev:
tja, med volvon så e det som du säger.

- Lyssa efter missljud vid fullt rattutslag.
- Hör om motorn går normalt,
- Kolla under bilen, helst åk till nån OKQ8 mack och kolla under bilen, leta efter olja eller annat. kolla speciellt efter oljeläckage av packboxen mellan motor och låda, brukar vara klassiker på 850/tidiga v70 som beror på vevhusventilationen är kass. Dyr saga om du inte kan lossa växellåda hemma på gården.
- kolla felkoder!
- Rost såklart
- Servicebok?
- Kamrem bytt?
- kolla alla el så att den fungerar, AC,bakrutetorkaren m.m.

Framförallt, följ magkänslan. Säger den att det är en dålig affär, avstå då.
Många vill dölja "skitfel" så har ägaren precis i samma veva gjort en motortvätt så var misstänksam.

Och kolla på bilen i en ljus miljö, annars kommer du missa 90% av bilen.

UNDERART svar! tack verkligen. men ser man d mellan motor o låda tydligt? finns d ngt spec på OKQ8 mack så jag ska kolla bilen? hissa upp eller? var ser man felkoder? på skärmerna? om d är ngn lampa som lyser vad ska jag tänka på då?

har en polare som jobbar på mecaverkstad men han kunde inte följa med, därför jag frågar nämligen. serviceboken va bra tydligen, står att den är välskött o BÖR SES! 19k mil på volvon. 5 ägare. han sa ingen rost. d är på en bilfirma i skåne

238 Inlägg
27 november 2012
lite tips.

bmw e46 318i snål och bra bil antisladd som funkar bra.

toyota carina fin och snål driftsäker tilltusen.

honda accord se upp med rost annars bra maskinelt hittar dessa för 25000kr.
körglad och lättkörd. snål på soppan..

volvo inte snål på bensin!drar massor hade en 740gl drog lätt 1liter blandad

Sök