Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Det är inte korrekt att Volvo och SAAB är de enda tillverkarna som tänker på viltolyckor och det var inte korrekt för trettio år sedan heller.
Vi får hoppas på att japanska älgar är mindre och lättare.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo- … rock-34336
Folksam´s statistik igen, vilken inte alls blivit kritiserad tidigare och kommit med diverse knepiga resultat? En Mitsubishi Colt från 80-talet anser de till exempel vara en säker bil medan en Mercedes E-klass från 2000 avråder de en från att köpa eftersom den är farlig, i samma statistik och i strid mot alla andra krocktest som gjorts av dessa modeller.
*****
Nåväl, vi fokuserar på den rapport du länkar till för skojs skull:
-De skriver följande på sida 12:
"Det gick däremot inte att påvisa någon statistisk skillnad mellan svensktillverkade och tysktillverkade bilmodeller". Lite otydligt kanske eftersom de precis innan påstått att risken för invaliditet i samband med en viltkollision var 25% lägre i "svensktillverkade" bilar än icke svensktillverkade vilket både du och Vi Bilägare hakat upp er på. Men det kanske inte var tyska bilar som drog ner resultaten utan andra tillverkare de buntades ihop med?
-De konstaterar också (Sida 12-13) att det som påverkar mest vid en kollision med en älg är utrymmena i kupén och i vilken omfattning kupén kollapsar. Lustigt nog är Volvo V70 den bil på vilken taket trycks in mest, av det ursprungliga avståndet på 40cm till närmsta stolpe är förarens huvud bara 2cm från taket efter en krock vilket var det minsta i testet. Viss risk för att slå i huvudet i en Volvo alltså?
-De skriver också följande: "Men vissa bilfabrikanter har testat sina modeller i kollisioner mot älg, bl a Volvo och
Saab", vilket är en viss skillnad mot att bara Volvo och SAAB testar mot älg. Och att det endast är i Nordamerika (Där kollisioner med älg är vanligt) som det finns krav på att testa takstrukturer, i Europa finns inget krav på hur starkt tak en bil skall ha. Så lite slarvigt lutar det alltså mot att det är en amerikansk och inte en svensk bil man skall ha om man vill klara en älgkollision väl?
*****
Så beroende på hur man väljer att tolka Folksam´s rapport säger den alltså antingen att alla svenska bilar är 25% säkrare än bilar tillverkade i utlandet, eller att Volvo V70 av andra generationen bör undvikas eftersom A-stolparna ger efter och bilens tak trycks ner så det hamnar endast 2cm från föraren vilket är farligt?
Enligt Folksam skall man ha en Hyundai SUV eftersom den klarar deras tester bäst då taket håller ihop och endast trycks minimalt bakåt samtidigt som krafterna på förarens huvud är överlägset lägst i testet.
Inget av resultaten övertygar mig helt.