Köpråd BMW M3 e46 eller BMW 545!

HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:

HereComesTrouble skrev:
Den var inte den V8an vi pratade om utan den som sitter i BMW 545 ljushuvud.

Men du skrev ju tidigare att din Corvette drar mindre än M3 E46, hur skall du ha det nu?? Du får faktiskt bestämma dig big_smile

Min Corvette är inte original om du kanske missat det, dessutom går den på 100% etanol.

HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Men snälla...Jag kan inte få M5 V8 att dra mindre än M3 R6, oavsett hur jag kör! Snålkörning med V8 resulterar i allra bästa fall på typ 1.05 men då får man knappt röra pedalen. Har det slagit dig att jag som äger både V8 och R6 kanske har insett att båda typerna har sina för o nackdelar? I fallet med V8 så är fördelen att den är stark från 2000 varv och uppåt, nackdelen är att den är törstig. R6:ans nackdel är att den behöver lite varv, men att påstå att den är svag på låga varv vill jag inte, men inte jämförbar med V8 från 2000 varv så klart. Börjar man vid typ 4500 varv så blir det andra bullar. O för att avsluta detta: Du får gärna leva i villfarelsen att en stor V8 typ den som sitter M5 kan fås att dra mindre än en R6 i M3, jag önskar dig lycka till. Att din Corvette skulle vara om så endast EN droppe snålare än en M5 V8 håller jag inte sannolikt. Vi tycker olika, du är "jänkefierad" medan jag är kanske lite mer realistisk, men naturligtvis finns det inget som kan sägas vara "rätt eller fel" i ämnet. Vad som är "rätt eller fel" är upp till varje enskild ägare att svara på, jag äger båda motortyperna o bör således ha en mer rimlig uppfattning i förbrukninsgfrågan, iaf när det gäller M modeller. Punkt.

M5:an har ingen stor V8:a, den har en liten V8.

Jag är inte mer jänkefierad än vad du är trång synt.

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

O det vet ju alla att Etanol minskar förbrukningen...NOT. I regel drar en etanol bil typ 30% mer än motsvarande bensinare, men det skulle väl vara din bil isf som bekräftar undantaget från den regeln. Ge dig. I absoluta tal så drar en 545i i ALLRA bästa fall lika mycket som en M3 E46.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
O det vet ju alla att Etanol minskar förbrukningen...NOT. I regel drar en etanol bil typ 30% mer än motsvarande bensinare, men det skulle väl vara din bil isf som bekräftar undantaget från den regeln. Ge dig. I absoluta tal så drar en 545i i ALLRA bästa fall lika mycket som en M3 E46.

Google nisse får gärna komma och kontrollera om du inte tror mig.
Kan inte rå för att en effektiv motor med rätt delar kan vara effektivare än original.

Utväxlingen i lådan gör att man ligger på ca 1200 varv i motorn vid 130km/h.

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Ja en 5 liters V8 må sägas vara liten. Vad har en C6 original, 6 liter? Förmodligen lika mycket effekt som en M5 med "bara" 5 liter. Förbrukningen borde vara likvärdig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Ja en 5 liters V8 må sägas vara liten. Vad har en C6 original, 6 liter? Förmodligen lika mycket effekt som en M5 med "bara" 5 liter. Förbrukningen borde vara likvärdig.

Fram till 08 6,0 för grund modellen.

Mer hästar ur mindre motor=större slitage och mer slitage.

Corvetten är mycket lägre utväxlad än M5 vilket ger lägre förbrukning.


Kan vi återvända till trådens ämne nu när alla är överens om att du inte får högre förbrukning med 545 än M3?

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Absolut. Kan vi enas om att en 545i E60 är under inga omständigheter snålare än en M3 E46? Vilket är så nära sanningen man kan komma.
Jag låter bli att kommentera jänkarnas tillkortakommanden i effektuttag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Absolut. Kan vi enas om att en 545i E60 är under inga omständigheter snålare än en M3 E46? Vilket är så nära sanningen man kan komma.
Jag låter bli att kommentera jänkarnas tillkortakommanden i effektuttag.

Jag är helt övertygad att om du ska få M3 E46 att prestera lika bra som 545 vid tex omkörning så drar den mer.
Du har aldrig ägt någon av bilarna så du kanske ska fundera vad du bidrar med här?

Jämför gärna ny priset på dom bilarna och service kostnader om du vill räkna på effektiviteten.
Du kan plocka över 1000 hästar ur en 1 liters motor om du vill, men kommer den gå speciellt länge? Nepp!

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Som sagt jag har statistik som talar för att en 545i E60 drar MINST lika mycket som en M3 E46, eller menar du att 545i ägarna körde med blyfot medans M3 ägarna hade ett ägg under pedalen? Vad du tror är en sak, statisktiken talar sitt tydliga språk. Sen varför du drar upp nypris, effektivitet osv är en gåta för mig...Men jag kan svara på en fråga iaf: Nypris 545i -04: 536000. M3 Coupe -04: 553000. Stor skillnad?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Webern: Jag tror du har fått svar på dina frågor *haha*. Lekstugan är slut från min sida. HCT får tycka vad han vill, men fakta talar för att mina åsikter är klart närmare sanningen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Som sagt jag har statistik som talar för att en 545i E60 drar MINST lika mycket som en M3 E46, eller menar du att 545i ägarna körde med blyfot medans M3 ägarna hade ett ägg under pedalen? Vad du tror är en sak, statisktiken talar sitt tydliga språk. Sen varför du drar upp nypris, effektivitet osv är en gåta för mig...Men jag kan svara på en fråga iaf: Nypris 545i -04: 536000. M3 Coupe -04: 553000. Stor skillnad?

Nu menade jag ny priset mellan Corvette och M5, det var det som diskuterades.

Statistiken visar inte verkliga förhållanden hur just du använder bilen.

Återigen, vill du nå samma prestanda i M3:an som 545 har vid tidigare varvtal så kommer förbrukningen ligga
högre. Vid samma varvtal och förhållanden drar dom lika vilket alltså innebär att 545 motorn faktist är snålare
då 5 serien väger en del mer än M3!

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Oboy...Du har verkligen svårt att förstå fakta. Blandar in vikt o annat som inte är relevant då det faktiskt är som så att en 545i E60 per definiton har en V8 som sitter i en stor 5 serie. I rest my case.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Oboy...Du har verkligen svårt att förstå fakta. Blandar in vikt o annat som inte är relevant då det faktiskt är som så att en 545i E60 per definiton har en V8 som sitter i en stor 5 serie. I rest my case.

Och du har verkligen svårt att förstå verkligheten som vi andra lever i roll.

Edit:
Vikt är i högsta grad relevant då frågan är vilken som är effektivast.
R6 Eller V8, med samma förbrukning fast V8an släpar på högre vikt.. vilken är då effektivast? wink

Senast redigerat av HereComesTrouble (15 oktober 2012)

Kungkim Driver kolfibervinyl.se
15 oktober 2012 · 120 Inlägg

För att komma tillbaka till vad ts ville veta, så handlade det om M3 vs 545 och en M3 är lite dyrare i delar och försäkring vs 545 och iom M3 inbjuder mer till "race" så drar den ganska mycket, pga att man bara vill gasa medans 545 glider du fram mer med och inbjuder inte lika mycket till "race". Nej jag har inte ägt någon av bilarna så jag kan inte svara 100% som de andra kan men skulle jag vara du skulle jag se mer till vad du vill ha bilen till och därefter välja.

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
Rquired Allmänt envis
15 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Och du har verkligen svårt att förstå verkligheten som vi andra lever i roll.

Det går att diskutera vilken verklighet du lever i eftersom du påstår att en BMW M3 behöver "varvas livet ur" för att klara en omkörning. Jag vågar påstå att jag kört en del motorstarka bilar, inga trimmade Corvette, men likväl bör jag ha en viss referens. Min bruksbil har inte ens hälften av effekten i en M3 E46 även den placerad på högre varv, ett helt annat luftmotstånd, ett halvt ton extra i vikt och fyrhjulsdrift på detta. Den bilen klarar absolut av att göra säkra omkörningar, utan att man nödvändigtvis behöver låta ventilerna dansa runt på huven.

Betänk då att en M3 E46 sticker kvickare från sjätte växeln än vad min gör från fjärde i landsvägsfart, kan du inte köra om säkert i en M3 utan att "varva livet ur den" vet jag inte om du är lämplig att ha körkort. Antingen det eller så har du blivit på tok för van vid den där jänkaren. wink

Men i övrigt håller jag med dig, 545i är en trevligare bil till vardags som förmodligen innebär lägre driftkostnader totalt trots att jag kan hålla med Dawwe om att förbrukningen är minst lika hög eller högre jämfört med M3. Skillnaden är att jämfört med M3 är 545i varken en sportbil eller en sportig bil, utan komforten prioriteras först. En smakfråga helt enkelt.

Senast redigerat av Rquired (15 oktober 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:
Och du har verkligen svårt att förstå verkligheten som vi andra lever i roll.

Det går att diskutera vilken verklighet du lever i eftersom du påstår att en BMW M3 behöver "varvas livet ur" för att klara en omkörning. Jag vågar påstå att jag kört en del motorstarka bilar, inga trimmade Corvette, men likväl bör jag ha en viss referens. Min bruksbil har inte ens hälften av effekten i en M3 E46 även den placerad på högre varv, ett helt annat luftmotstånd, ett halvt ton extra i vikt och fyrhjulsdrift på detta. Den bilen klarar absolut av att göra säkra omkörningar.

Betänk då att en M3 E46 sticker kvickare från sjätte växeln än vad min gör från fjärde i landsvägsfart, kan du inte köra om säkert i en M3 utan att "varva livet ur den" vet jag inte om du är lämplig att ha körkort. Antingen det eller så har du blivit på tok för van vid den där jänkaren. wink

Men i övrigt håller jag med dig, 545i är en trevligare bil till vardags som förmodligen innebär lägre driftkostnader totalt trots att jag kan hålla med Dawwe om att förbrukningen är minst lika hög eller högre jämfört med M3. Skillnaden är att jämfört med M3 är 545i varken en sportbil eller en sportig bil, utan komforten prioriteras först. En smakfråga helt enkelt.

Säger bara hur jag upplevde den, den var slö under 3000 varv.
Saknade vrid, stor anledning varför vi sålde den.

Alla har vi olika krav på hur vi vill att bilen ska vara.

Rquired Allmänt envis
15 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:
Och du har verkligen svårt att förstå verkligheten som vi andra lever i roll.

Det går att diskutera vilken verklighet du lever i eftersom du påstår att en BMW M3 behöver "varvas livet ur" för att klara en omkörning. Jag vågar påstå att jag kört en del motorstarka bilar, inga trimmade Corvette, men likväl bör jag ha en viss referens. Min bruksbil har inte ens hälften av effekten i en M3 E46 även den placerad på högre varv, ett helt annat luftmotstånd, ett halvt ton extra i vikt och fyrhjulsdrift på detta. Den bilen klarar absolut av att göra säkra omkörningar.

Betänk då att en M3 E46 sticker kvickare från sjätte växeln än vad min gör från fjärde i landsvägsfart, kan du inte köra om säkert i en M3 utan att "varva livet ur den" vet jag inte om du är lämplig att ha körkort. Antingen det eller så har du blivit på tok för van vid den där jänkaren. wink

Men i övrigt håller jag med dig, 545i är en trevligare bil till vardags som förmodligen innebär lägre driftkostnader totalt trots att jag kan hålla med Dawwe om att förbrukningen är minst lika hög eller högre jämfört med M3. Skillnaden är att jämfört med M3 är 545i varken en sportbil eller en sportig bil, utan komforten prioriteras först. En smakfråga helt enkelt.

Säger bara hur jag upplevde den, den var slö under 3000 varv.
Saknade vrid, stor anledning varför vi sålde den.

Alla har vi olika krav på hur vi vill att bilen ska vara.

Jo visst har alla olika preferenser, men hur olikt kan man uppfatta en omkörning? Sitter man i fronten på mötande trafik så gör man, klarar man sig med säker marginal så gör man. BMW´s sexor gillar högre varv helt klart, men skriv då "slö under 3000varv" istället för "måste varvas livet ur för en omkörning"? Det senare är förstås klart lite provocerande, särskilt för kanske 90% av svenskarna som sitter med fordon klenare än en M3 E46 men likväl kan köra om...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:

Rquired skrev:

Det går att diskutera vilken verklighet du lever i eftersom du påstår att en BMW M3 behöver "varvas livet ur" för att klara en omkörning. Jag vågar påstå att jag kört en del motorstarka bilar, inga trimmade Corvette, men likväl bör jag ha en viss referens. Min bruksbil har inte ens hälften av effekten i en M3 E46 även den placerad på högre varv, ett helt annat luftmotstånd, ett halvt ton extra i vikt och fyrhjulsdrift på detta. Den bilen klarar absolut av att göra säkra omkörningar.

Betänk då att en M3 E46 sticker kvickare från sjätte växeln än vad min gör från fjärde i landsvägsfart, kan du inte köra om säkert i en M3 utan att "varva livet ur den" vet jag inte om du är lämplig att ha körkort. Antingen det eller så har du blivit på tok för van vid den där jänkaren. wink

Men i övrigt håller jag med dig, 545i är en trevligare bil till vardags som förmodligen innebär lägre driftkostnader totalt trots att jag kan hålla med Dawwe om att förbrukningen är minst lika hög eller högre jämfört med M3. Skillnaden är att jämfört med M3 är 545i varken en sportbil eller en sportig bil, utan komforten prioriteras först. En smakfråga helt enkelt.

Säger bara hur jag upplevde den, den var slö under 3000 varv.
Saknade vrid, stor anledning varför vi sålde den.

Alla har vi olika krav på hur vi vill att bilen ska vara.

Jo visst har alla olika preferenser, men hur olikt kan man uppfatta en omkörning? Sitter man i fronten på mötande trafik så gör man, klarar man sig med säker marginal så gör man. BMW´s sexor gillar högre varv helt klart, men skriv då "slö under 3000varv" istället för "måste varvas livet ur för en omkörning"? Det senare är förstås klart lite provocerande, särskilt för kanske 90% av svenskarna som sitter med fordon klenare än en M3 E46 men likväl kan köra om...

Det var faktist inte menat som provocerande även om  det faktist var så jag upplevde den bilen..
Även om man har en klenare motor så kan den ha en annan karaktär som lämpar sig bättre för tex omkörningar. Som högre vrid..  För omkörning i 90km/h var 3:an en lagom växel.. kommer inte ihåg vad den varvade men lite för mycket för min smak för en så enkel sak.

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Jag kan tala om för dig vad en M3 E36 varvar i 130 (sjätte växeln!), lite drygt 3000 rpm, E46 lär ligga i samma region. Sen har vi det där med vrid o effekt, men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
15 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:

Säger bara hur jag upplevde den, den var slö under 3000 varv.
Saknade vrid, stor anledning varför vi sålde den.

Alla har vi olika krav på hur vi vill att bilen ska vara.

Jo visst har alla olika preferenser, men hur olikt kan man uppfatta en omkörning? Sitter man i fronten på mötande trafik så gör man, klarar man sig med säker marginal så gör man. BMW´s sexor gillar högre varv helt klart, men skriv då "slö under 3000varv" istället för "måste varvas livet ur för en omkörning"? Det senare är förstås klart lite provocerande, särskilt för kanske 90% av svenskarna som sitter med fordon klenare än en M3 E46 men likväl kan köra om...

Det var faktist inte menat som provocerande även om  det faktist var så jag upplevde den bilen..
Även om man har en klenare motor så kan den ha en annan karaktär som lämpar sig bättre för tex omkörningar. Som högre vrid..  För omkörning i 90km/h var 3:an en lagom växel.. kommer inte ihåg vad den varvade men lite för mycket för min smak för en så enkel sak.

Det var inte meningen att framstå som provocerad, jag ville bara påpeka att rätt få förare i Sverige skulle beskriva en M3 som klen sedan håller jag med dig i att de trivs bäst på högre varv. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang