mx_3_ skrev:
Uppdaterar listan lite här då och skriver in lite för och nackdelar med bilarna som jag ser det:
Ford Mondeo ST220:
- Drar mycket bensin
+ Mycket bil för pengarna med hel ok motor
+ Gillar designen
Civic Type - R:
- Hårt körda
- Drar mycket olja
+ Billig i drift, drar lite soppa
Saab 9-3:
Inget att ha?
Toyota Corolla:
Bra förslag, vill dock gärna ha lite
sportigare stuk på bilen.
Ös på med förslag, finns det några andra bilar som är bra och prisvärda? Finns det nått
annat från Saab? Kia och andra Kina märken, finns det nått intressant här, verkar vara
prisvärda?
Man vill ju slippa gå till jobbet så tacksam för alla hjälp snarast möjligast!
saab har stora problem med lådor och i t7 motorn den är värdelös på alla sätt och turbon är riktigt dålig, det är alltid NÅGOT fel på en saab. Då är 93an generation 1 med t5 motorn ( t5 motorn är mycket bra, men lådan är lika dålig)
"ris"kokare drar inte mycket soppa och är pålitliga, men dom är inte kända för hålla många mil....har du någonsin sett en civic eller liknande som är riktigt fin och går bra med runt 30 k på mätaren? dom är slut på hälften, dock kostar inte en topprenovering så jädra mycket 10 k...ska man köpa en sån är det värt gå igenom den ordentligt.
Kina bilar du nämner som kia, huyndai m.m är ju inte så "sportiga" som du vill ha, och har riktigt tråkiga motorer allihoppa. Finns även inga där som håller bra eller är sköna och roliga och köra. Visst du kanske får en 08a för 50 k, men det är ju bara skit, köper hellre en 03a bmw som är snyggare roligare bättre och skönare. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på mil eller årsmodell så länge bilen är välservad och snygg med bra historik.
Har haft runt 30 bilar nu och provat det mesta och jag kommer stanna på tyska bilar då dom har en annan karaktär och komfort emot dom andra.
Alla bilar har något dom är bra på, men tyskarna har flera saker dom är bra på.
Det är kvalite skillnad på en bil som kostat 400 k ny emot en som kostar 170....plastig inredning, den är byggd för hålla hälften..
mammas peugeot 206 cc 02, 3 2 ägare och 12 tusen mil har fått byta bakaxel, (den är inte ens bakhjulsdriven) koppling, alla bussningar bromsar (ett par gånger på ett par tusen mil)
Avgassystem m.m helt slut efter bara några år, på min mercedes 00a byggde jag nytt efter 30 tusen mil det var fortfarande som nytt.
Som sagt man får vad man betalar för, har du några frågor är det bara fråga på.
Det jag absolut rekommenderar dig är att du M-testar bilen, kostar 1000 kr ca det är som en bilprovning fast dom kollar på precis ALLT går igenom bilen topp till tå, det är värt varenda krona man ser tex kopplingslitage och sånt man inte tänker på annars.
lycka till.