4411
Sök

Dåligt att köra utan glykol i kylaren?

398 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan, jag har precis gjort turbo byte på bilen (Saab 9000 2.3t -96) och ena vattenröret från turbon till kylaren ska bytas också.. Det är alltså bara vanligt vatten i kylaren för det läcker lite vatten från turbon... Så jag undrar är det farligt eller dåligt för motorn att enbart köra på vatten i kylsystemet? De försämrar inget ting eller så?
Tacksam för svar!
Mvh

404 Inlägg
19 oktober 2012
Glykol förhindrar korrsion så bra är det ju inte. sen om det blir minusgrader kan du ju bli otrevligt.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2012
Beror väl lite på hur länge du tänkt göra det. Ska du bara göra det ett "kortare tag" så funkar det la, men inget jag skulle rekommendera någon längre tid. Sen är det ju som Decerto skriver, blir det kallt kan det bli otrevligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

398 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Okej, bilen har alltså bara stått stilla i 3 veckor med vanligt vatten i kylaren. Blev bara körd igår till en verkstad som ligger 3 min hemifrån. Det gör väl inget?

Handledare
1 481 Inlägg
19 oktober 2012
Du behöver inte vara orolig.

404 Inlägg
19 oktober 2012
Nädå ingen fara. Det är om man gör det till en vana att bara köra enbart vatten som det kan bli bekymmer.. Ja om det nu som sagt inte blir minusgrader, då blir det mer påtagligt.

398 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Okej, va skönt varit jätte orolig för jag köpte denna bilen för ganska mycket pengar och om det blir massa skit blir man inte glad liksom^^ Ni kanske vet hur de känns.
Men tack för svaren då vet jag det smile

Decerto: Du menar väl om man typ kört på enbart vatten under en längre tid? eller t.ex. under en hel sommar?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 oktober 2012
Baserat på egna erfarenheter kan jag inflika med att du kommer få problem om det blir riktigt kallt ute roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

404 Inlägg
19 oktober 2012
Andreas1645 skrev:
Okej, va skönt varit jätte orolig för jag köpte denna bilen för ganska mycket pengar och om det blir massa skit blir man inte glad liksom^^ Ni kanske vet hur de känns.
Men tack för svaren då vet jag det smile

Decerto: Du menar väl om man typ kört på enbart vatten under en längre tid? eller t.ex. under en hel sommar?

Ja precis. det handlar mera om man gör det det under flera år. Att göra det under 3 veckor spelar inte någon roll alls.

398 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Oki tack, men jag kommer byta vattenröret innan det blir riktigt kallt ute. Just nu under natten är det 10grader ungefär:)
Och ska införskaffa glykol nu:)

564 Inlägg
19 oktober 2012
Frysskyddet höjer också kokpunkten i kylvätskan.

148 Inlägg
19 oktober 2012
Lånar tråden lite!
Har problem med min bil, den går inte riktigt upp i arbetstemperatur. Är det vanligt att det är termostaten?

JFfoto
19 oktober 2012
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!
Har problem med min bil, den går inte riktigt upp i arbetstemperatur. Är det vanligt att det är termostaten?

Går den upp i temp om du står stilla på tomgång, men sjunker om du kör?

148 Inlägg
19 oktober 2012
Kalltkaffe skrev:
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

Går den upp i temp om du står stilla på tomgång, men sjunker om du kör?

Nej det tar väldigt lång tid att komma upp i temperatur vad jag än gör. Tomgång/kör spelar ingen roll.

Sen när den väl kommer uppåt så ligger den under mitten på mätaren =/

BASS GLAD
1 381 Inlägg
19 oktober 2012
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

japp de vanligt fel på 850/v70 då inte tempmätaren går upp till normalt ..
så byt termostaten så kommer de bli bättre hade samma fel på min förra v70 samt syrran dom hade samm fel lol

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

148 Inlägg
19 oktober 2012
birka76 skrev:
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

japp de vanligt fel på 850/v70 då inte tempmätaren går upp till normalt ..
så byt termostaten så kommer de bli bättre hade samma fel på min förra v70 samt syrran dom hade samm fel lol

Hehe ok då lär det ju vara det. Ska testa byta. Tack för hjälpen smile

1 534 Inlägg
20 oktober 2012
glykol höjer kokpunkten, jag hade inte kört rent vatten i systemet

404 Inlägg
20 oktober 2012
Iam2fast4U skrev:
glykol höjer kokpunkten, jag hade inte kört rent vatten i systemet

Att temporärt köra utan är ingen fara. Om bilen i övrigt är i ok skick måste man köra VÄLDIGT hårt för att vattnet ska koka, speciellt när det är kallt ute som nu.

Handledare
1 481 Inlägg
20 oktober 2012
Alla dragracebilar körs utan glykol då det inte är tillåtet att använda vid tävling. (Sanering vid läckage)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 oktober 2012
Är väl gjutjärnsblock å alu topp på din spis ?

jag hade inte kört 3 veckor utan glykol. då alu / gjutjärn = galvaniska strömmar.
glykol har även en smörjande effekt.

Sök