Säkring går och batteriet dött

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Hej, jag kopplade in http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2000d.html i bilen idag. När allt var inkopplat åkte jag till BRL så att jag fick det rätt inställt och då tipsade han mig om att korta av ström kabeln och skippa kabelskor och istället låta trådarna gå direkt in i slutsteget. Så jag gjorde som han sa, (innan jag ändrade det fungerade allt galant) när det var klart testspelade jag och nästan direkt så brann min 60 ampere säkring upp. Så jag bytte den helt enkelt och spelade inte lika hårt. Lite senare när bilen stått avstäng ett tag skulle jag starta den och när jag då vred på tändningen dunkade basarna till och batteriet dog.

Vad är felet och vad ska jag ta mig till? Har läst lite om liknande händelser och vissa säger att man ska ha en säkring med högre ampere men varför dog batteriet? Är det någon som har tips eller tankar så tveka inte att skriva!

Slutsteget är på 1600w max och 1050rms och är kopplat till 1ohm.

Kabelkit http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 20mm2.html

Ingen elektronik svarar.

Senast redigerat av linder94 (22 oktober 2012)

BMW 325i (1994)
Lillalilja
20 oktober 2012 · 535 Inlägg

Menar du att batteriet inte kunde starta bilen? Vad har du för kablage? Kan ditt steg lämna 1 Kw så behöver du större säkring, om kablarna är rätt dimensionerade vill säga.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
DKn
20 oktober 2012 · 535 Inlägg

Vart drog du remotern ifrån in i steget?

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Bilen är helt död inget elektriskt som svarar.

Använder detta kebelkit http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 20mm2.html som killen på BRL rekommenderade.

BMW 325i (1994)
linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Remotern kopplade jag från stereons "rear" till input A och B, den röda till A och den svarta till B.

Senast redigerat av linder94 (20 oktober 2012)

BMW 325i (1994)
Drönirettab
20 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Jag blir fundersam på vilken typ av kabelskor du använde innan du gjorde om, anslutningarna i steget är ju inte gjorda för kabelskor utan det är meningen att kablarna stoppas direkt in i anslutningarna. smile

När du testspelade och säkringen gick sönder, vred du upp volymen ordentligt högt då?

CAD11 kan dra över 100 A vid 1 Oms belastning, manualen rekommenderar minst 33 mm2 kabel och 150 A säkring. Din 60 A säkring är på tok för liten i detta fall eftersom steget i detta fall (antar jag) är belastat med 1 Ohm.

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Det satt redan kabelskor på ström och jord kablarna och eftersom det är första gången jag kopplar antog jag att de skulle kopplas in på det viset.

Ja jag drog på rätt högt när säkringen brast.

Då får jag helt enkelt ta och byta ut de kablarna och säkringen. Dåligt av honom som anställd att rekommendera saker som inte håller. Men angående batteriet hur går det ihop sig?

Senast redigerat av linder94 (20 oktober 2012)

BMW 325i (1994)
Drönirettab
20 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Ta ur säkringen till strömkabeln tills vidare. Mät på batteriet just nu och kolla vilken spänning det är, skriv vilket mätvärde du får. smile

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Har ingen multimeter hemma så gör det imorgon. Men vad kan ha orsakat att batteriet kortslöts?

BMW 325i (1994)
Drönirettab
20 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Svårt att säga, men du kommer iaf att behöva en multimeter för att göra en felsökning. Med hjälp av spänningsmätning på batteriet kan vi åtminstone konstatera ifall det verkar ha pajjat eller om någonting troligen drar mycket tjuvström, då får vi en utgångspunkt att starta med. smile

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Jag har ju i och för sig en batteriladdare jag skulle kunna sätta på.

BMW 325i (1994)
Drönirettab
20 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Jag tänkte skriva det först, men samtidigt skulle det vara bra att veta vilken vilospänning det har för närvarande. smile

partyvan
20 oktober 2012 · 1 071 Inlägg

Skruvat fast batteri polerna ordentligt?

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Ja polerna är ordentligt åtdragna!

BMW 325i (1994)
Putteliten
20 oktober 2012 · 9 084 Inlägg

Du har inte stått och spelat med bilen avstängd då?

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Nej både bilen och stereon var helt avstängd tills dess att jag försökte starta och batteriet gav sig.

BMW 325i (1994)
Putteliten
20 oktober 2012 · 9 084 Inlägg

På steget vid + och - ingången så har du REM också. Hur har du kopplat in den? Till + eller på en blå kabel på baksidan av stereon?

DKn
20 oktober 2012 · 535 Inlägg

linder94 skrev:
Remotern kopplade jag från stereons "rear" till input A och B, den röda till A och den svarta till B.

Nej inte lågnivån utan remotern. Sitter de en liten kabel från plus på steget till remote på steget?

linder94
20 oktober 2012 · 44 Inlägg

Nej det sitter ingen kabel från plus till REM på steget. Det ända som är kopplat till REM-ingången är den lilla blåa sladden som i andra änden är hopkopplad med en blå kabel på baksidan av stereon.

Senast redigerat av linder94 (20 oktober 2012)

BMW 325i (1994)
Putteliten
20 oktober 2012 · 9 084 Inlägg

Det är ju rätt kopplat i alla fall. Hur gammalt är batteriet? Har du slipat rent ordentligt där du fäste jorden i karossen?

Senast redigerat av Putteliten (20 oktober 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang