6551
Sök

Skatteskuld?

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Ska som sagt iväg å kike på ny bil idag. Han skrev inte så mycket i annonsen, så jag kolla upp bilen lite snabbt på  fordonsfråga..

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja   
Årsskatt, kr: 1682
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1872
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: oktober
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Kan jag kolla upp ytligare vad dom extra hundra lapparna är för nått? smile (gubben i säg ljög endel när jag prata med han)

carzy
461 Inlägg
22 oktober 2012
Efter att transportstyrelsen tagit sina avgifter på 50 + 65 kr ( påställningsavgift och årsavgift ) så blir det 1,797. Och då är det en hundring extra, så det enda jag kan tänka mig är att det är 100 kr skatteskuld på bilen.
Men tycker att det borde stå om det är skatteskuld på bilen?
Senast redigerat av Mobeerg (22 oktober 2012)

Team BSG

Avstängd
10 388 Inlägg
22 oktober 2012
Mobeerg skrev:
Efter att transportstyrelsen tagit sina avgifter på 50 + 65 kr ( påställningsavgift och årsavgift ) så blir det 1,797. Och då är det en hundring extra, så det enda jag kan tänka mig är att det är 100 kr skatteskuld på bilen.

Nej, om den ställs på idag så får du betala för denna månad också, så det blir alltså denna månaden + hela nästa års skatt på en gång (då det är betalningsmånad denna månaden).

Ser ut på samma vis på en av bilarna jag har stående då den också har betalningsmånad oktober (och den är där då garanterat ingen skatteskuld på)
Senast redigerat av it_mutt (22 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

carzy
461 Inlägg
22 oktober 2012
Bra tänkt där, så den extra hundringen är för just oktober månad?
Om man avvaktar till november blir det alltså 1797?

Och om den redan är påställd så kommer ju inte heller den 50 kr avgiften för just påställning..
Senast redigerat av Mobeerg (22 oktober 2012)

Team BSG

Avstängd
10 388 Inlägg
22 oktober 2012
Mobeerg skrev:
Bra tänkt där, så den extra hundringen är för just oktober månad?
Om man avvaktar till november blir det alltså 1797?

Ska och borde bli så ja, så om du ställer på den nästa torsdag (1/11) så ska det då bli 1682+avgifter
Senast redigerat av it_mutt (22 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Jägermeister
910 Inlägg
22 oktober 2012
Du ser inte ev skatteskulder genom fordonsfrågan på nätet eller genom att skicka sms.
Men om du beställer ett fax som oxå är gratis så ser du om den har skatteskulder.

Så har du någon bekant med fax så beställ ett fax så ser du även dom 3 ägarna före gubben
på pappret som kommer till faxen.

En gång är ingen gång...

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 oktober 2012
Den som är ägare i ingången av skattemånaden ska betala skatten. Dock eftersom den är avställd nu kommer du att få betala skatten om du vill använda bilen eftersom den får körförbud annars förutsatt att säljaren inte vill betala. Men han verkar ju inte vara ute i ärliga ärenden.
Han kan ju även ha betalat skatten i början av månaden för att sedan ställa av bilen och fått tillbaka pengarna, och då får du som ny ägare räkningen om han kryssar i "påställning i samband med ägarbyte".

Får man fråga varför du ens funderar på att göra affärer med en säljare som "ljög en del när jag prata med han"?
Senast redigerat av Andromeda (22 oktober 2012)

JFfoto
22 oktober 2012
Sorry för ot men, varför köpa en bil utav en du vet redan ljugit om saker?
Senast redigerat av Kalltkaffe (22 oktober 2012)

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Mobeerg skrev:

Nej, om den ställs på idag så får du betala för denna månad också, så det blir alltså denna månaden + hela nästa års skatt på en gång (då det är betalningsmånad denna månaden).

Ser ut på samma vis på en av bilarna jag har stående då den också har betalningsmånad oktober (och den är där då garanterat ingen skatteskuld på)

Ahaa! tackar:D

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
Sorry för ot men, varför köpa en bil utav en du vet redan ljugit om saker?

Ska kolla upp det mesta. har bett andra ringa också, med samma ingångstpunkt. han sa samma t 3av mina kompisar. alltså ljög han för mig:p och ska kolla extra på bilen när jag ska dit. :p

Muttley
22 oktober 2012
Ring och kolla om där är skuld på bilen innan du ens skriver några papper överhuvudtaget.  Du kan ringa in och fråga om skulderna.   Du har körförbud fram tills eventuella skulder är betalda.

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Ring och kolla om där är skuld på bilen innan du ens skriver några papper överhuvudtaget.  Du kan ringa in och fråga om skulderna.   Du har körförbud fram tills eventuella skulder är betalda.

Ahaa tack, äre transportstyrelsen jag ringer då??

Muttley
22 oktober 2012
Ja om jag inte minns fel.  Jag rök på en sådan skuld. Så dum som man var, men som tur var den rätt låg smile

Evildan
22 oktober 2012
steelseries skrev:
tkd_rille skrev:

Ja, fast den personliga servicen är stängd nu på kvällen.
Ring istället 0771 141516
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … cetelefon/
Då får du reda på om bilen har en skatteskuld.

KHRacing
22 oktober 2012
Du kan ringa 11414, det gör jag alltid oavsett tid på dygnet, om jag köper något som har registreringspapper knutit till sig.

Evildan
22 oktober 2012
KHRacing skrev:
Du kan ringa 11414, det gör jag alltid oavsett tid på dygnet, om jag köper något som har registreringspapper knutit till sig.

Det brukar inte polisen uppskatta har jag upplevt.

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
steelseries skrev:
tkd_rille skrev:

Synd att jag inte har nån fax...

Evildan
22 oktober 2012
steelseries skrev:
Evildan skrev:
steelseries skrev:

Ring numret ovan och gör som rösten säger, då får du veta om bilen har en skatteskuld.

327 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
steelseries skrev:
Evildan skrev:

Ring numret ovan och gör som rösten säger, då får du veta om bilen har en skatteskuld.

Okej=)

KHRacing
22 oktober 2012
Evildan skrev:
KHRacing skrev:

Det brukar inte polisen uppskatta har jag upplevt.

¨
Det var tråkigt att höra, det är ju trots allt deras jobb att svara på frågor & "så".
har aldrig haft minsta antydan till problem när jag ringt & vänligt frågat om de kan svara
på om där är nå¨gra som helst problem med det fordonet jag är på väg att köpa.

Sök