3598
Sök

Bästa sättet att täta avgasskarv utan svets?

1 754 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare, min flexpipe small här om veckan och efter att ha sågat bort det gamla ska jag sätta in en ny, men jag vet inte hur jag ska få det som tätast.

Jag har ingen tillgång till svets och avgasystemet är lite lätt ovalt så jag kan inte bara skarva med något runt (som skarvarna i bilden, med klämmor att dra åt med) utan måste täta med något. Frågan är, vad för slags... bandage kan jag sätta in för att täta ordentligt? Vanligt avgasbandage låter inte helt optimalt även om man badar det i avgaspasta först.

Min gissning är att avgassystemet kommer röra på sig en del och att om man bara använder lite avgasklet så kommer det att spricka och läcka efter två dagar.

http://i.imgur.com/XyV8L.jpg

Inte min bild men jag har mer eller mindre likande klämskarvar http://i.imgur.com/efWSy.jpg
Senast redigerat av Holiace (22 oktober 2012)

Jag kan inget om allt.

5 710 Inlägg
23 oktober 2012
Tror det enda rätta är att svetsa. En verkstad kan inte ta många 100 för det jobbet?

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
23 oktober 2012
Ölburkar! wink Har fixat många avgassystem med det. Skär av topp och botten på burken sedan dela den och kleta in den i avgaspasta, även avgassystemet kletas in. Dra runt ölburken och fäst med en slangklämma eller nåt liknande och dra ståltråd runt för att förbättra tätheten, sätt på en till klämma i slutet på burken där du även sticker in ståltråden och spänner åt. Och för att försäkra hållbarheten dra gärna lite bandage runt oxå smile
Ett gammalt trick som min styvfar lärt mig.
Mvh,
Jonas

1 366 Inlägg
23 oktober 2012
+1 det har man fått igenom några bilar i besiktningen med. Svets är att rekommendera men detta är garanterat den näst bästa lösningen

Croonis skrev:
Ölburkar! wink Har fixat många avgassystem med det. Skär av topp och botten på burken sedan dela den och kleta in den i avgaspasta, även avgassystemet kletas in. Dra runt ölburken och fäst med en slangklämma eller nåt liknande och dra ståltråd runt för att förbättra tätheten, sätt på en till klämma i slutet på burken där du även sticker in ståltråden och spänner åt. Och för att försäkra hållbarheten dra gärna lite bandage runt oxå smile
Ett gammalt trick som min styvfar lärt mig.
Mvh,
Jonas

8 Inlägg
23 oktober 2012
Haha Japp, senaste var min Saab innan jag bytade till Simons. Men absolut är svets första alternativet!

1 754 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Jag lämnade den hos en verkstad för svetsning. Tack för svaren smile

Jag kan inget om allt.

8 Inlägg
24 oktober 2012
Okej smile vad tog/tar dom för det då? Kan ju va bra att veta om ens svets lägger av och man slutar dricka öl xD

1 754 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
1000 spänn gick det loss på. De ringde och mailade till Toyota om andra delar dessutom, men Toyota verkar ha noll koll på det då min bil är importerad.

Jag kan inget om allt.

Sök