3897
Sök

Rengörning kylsystem volvo 740

207 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare!
Tänkte jag skulle rengöra kylsystemet på min volvo 740 (b230f).
Har krossat tre maskindiskmedels tabletter och blandat ut med lite vatten och hällt i expansionskärlet och ska köra ungefär 4 mil idag. Tänkte sen tömma ut detta ikväll men tänkte höra hur lättaste sättet är att spola rent systemet sen?
Kör en omgång med maskindiskmedel nu och ser hur vattnet ser ut sen om man kanske ska göra en omgång till efter det och spola ur helt innan ny glykol fylls på.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2012
a-rosdahl skrev:
Tjenare!
Tänkte jag skulle rengöra kylsystemet på min volvo 740 (b230f).
Har krossat tre maskindiskmedels tabletter och blandat ut med lite vatten och hällt i expansionskärlet och ska köra ungefär 4 mil idag. Tänkte sen tömma ut detta ikväll men tänkte höra hur lättaste sättet är att spola rent systemet sen?
Kör en omgång med maskindiskmedel nu och ser hur vattnet ser ut sen om man kanske ska göra en omgång till efter det och spola ur helt innan ny glykol fylls på.

allt du säger låter bra smile
sen så kan du spola ren genom att ta loss en av slangarna till värmepacketet och sätta dit trägårdsslangen och låta det rinna igenom en stund:).
eller så fyller du bara på rent vatten och kör en stund och tappar ut det , upprepa tills du är nöjd

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

207 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Kom på att jag jobbar hela helgen och kommer ha dåligt med tid att stå och byta vatten på kvällarna hmm
Vågar man köra med maskindiskmedlet i vattnet tills på måndag? (Borde iaf bli rent om ingetannat wink ) Det är den ända dagen jag har tid hela dagen att skölja ur systemet riktigt smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2012
a-rosdahl skrev:
Kom på att jag jobbar hela helgen och kommer ha dåligt med tid att stå och byta vatten på kvällarna hmm
Vågar man köra med maskindiskmedlet i vattnet tills på måndag? (Borde iaf bli rent om ingetannat wink ) Det är den ända dagen jag har tid hela dagen att skölja ur systemet riktigt smile

så länge det inte blir minusgrader är det lugnt  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

207 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
a-rosdahl skrev:

så länge det inte blir minusgrader är det lugnt  smile

Just nu är där glykol blandning i med diskmedlet, vet inte om det blir samma effekt som med bara vatten. Men får bli att köra en omgång maskindisk med bara vatten på måndag smile

2 411 Inlägg
26 oktober 2012
Kom ihåg att skölja med trädgårdslangen från båda hållen när du ska skölja värmepaketet osv. smile

866 Inlägg
26 oktober 2012
Det brukar inte vara något bekymer med och köra med maskindiskmedel ! Det gör jag året om på min international V8. Anledningen är att den vill punkt koka i topparna. (ytspäningen släpper i kylvattnet). Sen är där ett knep till att få bort skit i kylsystemet på motorer med gjutjärnsblock. Citronsyra !! Löser rosten. men det gäller att skölja väl och inte ha i det mer en en timma då det kan bli rätt agresivt vid 90 grader i vattnet men är rätt lungt vid 20 grader.

845 Inlägg
26 oktober 2012
Häller man medlet i expansionskärlet ligger det ju kvar där eftersom vattnet cirkulerar bara i motorn inte i kärlet. Så håll det i idén översta kylarslangen istället.

207 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Häller man medlet i expansionskärlet ligger det ju kvar där eftersom vattnet cirkulerar bara i motorn inte i kärlet. Så håll det i idén översta kylarslangen istället.

Vattnet som finns i kärlet kommer väll nångång in i motorn efter ett tag, för det snurrar väll bara inte i kärlet? smile

845 Inlägg
26 oktober 2012
Om bilen drar vatten och nivån i kärlet sjunker då kanske det händer något. Men annars kommer inget att hända tyvärr. Jag har prövat tongue. Om det händer något kommer det ta en bra stund. Skruva loss översta slangen och häll i medlet där. Då kommer det gå mycket snabbare.

207 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Om bilen drar vatten och nivån i kärlet sjunker då kanske det händer något. Men annars kommer inget att hända tyvärr. Jag har prövat tongue. Om det händer något kommer det ta en bra stund. Skruva loss översta slangen och häll i medlet där. Då kommer det gå mycket snabbare.

Tömde ändå ut den gamla glykol blandningen och i med några krossade tabletter och vatten, körde den varm i en halvtimme typ innan jag tömde ur systemet och i med rent vatten nu fick jag ut i princip allt skit. Hade det inte varit så jävla kallt om nätterna hade jag nog kört med blandningen nån dag till men vattnet såg iaf riktigt rent ut smile
Senast redigerat av a-rosdahl (26 oktober 2012)

Sök