Växellådan paj? Polo-00

tommy1993
6 november 2012 · 210 Inlägg

om lådan funkar när du pumpar på kopplingen kan det vara slavcylindern som gett upp eller dyl , för då har den inge tryck å då är det som att du har kopplingen uppe helatiden ?

Smooke
6 november 2012 · 26 Inlägg

Nee men det e inte det.. Resten av växlarna fungerar utmärkt. Jag rev ner locket på sidan och såg att drevet är trasigt och måste bytas ut till 5:ans växel..samt synkningen..

master_lars
6 november 2012 · 1 162 Inlägg

Lånar tråden för att förespråka växellådsoljebyte minst var 5000:e mil. Personligen kör jag väl på kortare intervall som är ca 3000 mil.

Alla borde göra detta, oavsett märke eller modell. Kostar inte mycket pengar och går att göra själv.

Smooke
6 november 2012 · 26 Inlägg

Min fråga är vart man kan köpa lösa drev till lådan förutom på vw för där e det fan svindyrt för just dom dreven jag behöver smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2012 · 13 750 Inlägg

tyskland är mitt tips nålagret kostar iaf under 100kr men om du haft örat med dig så tror jag faktist att du hört vad som var på G för lagret tokpajar inte bara direkt

på min började den gå varmt smälta nålagerhållaren och då insåg jag att något var knas


vad är dyrt tycker du försten?  ett pris skulle vara ganska intresant för jag tyckte packningar och packboxar lager osv var rätt billigt att köpa från vag men så hade jag verkstadsrabbaten då jag beställde genom polarens verkstad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Smooke
7 november 2012 · 26 Inlägg

Va på vw häromdan o kollade, min gamla arbetsplats.. och med rabatter o allt så kostade ett drev 2500.. jag menar för dom pengarna kan ja skaffa in en begagnad låda.. men nån hundring e ju inte dyrt som du säger..

Nållagret e billigt, men det övre stora drevet va ju trasigt, samt slirkopplingen va helt lös så den löt ju som en stucken gris när man tryckte in kopplingen, Nu tog jag bort allt som har med 5 växel att göra o lådan låter inget o fungerar utmärkt.. Inga missljud o går fint in i växlarna..

Har du nått tips på nån sida i tyskland?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 750 Inlägg

Smooke skrev:
Va på vw häromdan o kollade, min gamla arbetsplats.. och med rabatter o allt så kostade ett drev 2500.. jag menar för dom pengarna kan ja skaffa in en begagnad låda.. men nån hundring e ju inte dyrt som du säger..

Nållagret e billigt, men det övre stora drevet va ju trasigt, samt slirkopplingen va helt lös så den löt ju som en stucken gris när man tryckte in kopplingen, Nu tog jag bort allt som har med 5 växel att göra o lådan låter inget o fungerar utmärkt.. Inga missljud o går fint in i växlarna..

Har du nått tips på nån sida i tyskland?

inte just på drevdelar
hade någon sida med priser och allt men minns tyvärr inte vart det var

höll på och kollade när min låda blev skrot
jag hade tur eftersom jag märkte att 5:An hoppade ur och att den sen började låta märkligt så fort man la i en växel
tack vare det så klarade jag min låda
var och hämtade en låda på skroten först som var så där tokskrot med stora hål i sidan av lådan

att hitta lådor är inte en lek till dessa och har du tur kanske du hittar en för 2500:- men man bör räkna med minst 7500:-

en nyreonverad går på 17K exkl frakt då är det utbytes

har hört dom lådorna som drevsatsen varit skrot på men hade tur då inte ens synkringen såg sliten ut

jag håller alltid ögonen efter lådor skulle vilja ha en med bättre utväxling på 5:an varvar så sjukt mycket nu
den klarar 180km/h på 5:ans växel mätarfart och då lär utväxlingen vara rätt skev när den så gott som orkar varva ur på 5:ans växel med en maskin på otroliga 60hk
hade varit gott att få ner varven tull under 3000rpm vid 110 eftersom den bara rullar i farter runt 110-130 inte riktigt rätt för en liten Seat arosa men den fungerar otroligt bra som pendlar bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Smooke
7 november 2012 · 26 Inlägg

Joo jag förstår.. Jag har inte haft bilen så länge så det har jag inte ens tänkt på..Köpte bilen för nån da sen bara tokbilligt just pga växellådsproblemet.. Men hittade 2 st lådor på blocket för 2000 och det e ju ett skitbra pris tycker jag iaf..

Men sen tänkte jag fan 2 drev o lite lager kan inte kosta så mycket.. Men tyvärr så verkar dom göra det.

Bilen tänkte jag faktiskt ha som pendlarbil.. Drar nog lite i soppa jämfört med saaben med 2.8 T hehe

Men men .. det e bara o sätta sig vid datan o börja leta på google efter delar smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 750 Inlägg

Näe om du köpte den med trasig låda är det svårt att märka problemet smile

det kommer inte övernatten men hur har lådan klarat sig iövrigt?
brukar slå hål i gaveln in i lådan och sabba lagret som håller i axeln sen börjar hela stocken att fladdar runt i lådan och gå imot inne i lådan så hela lådan blir tokskrot

allt pga idioterna monterat packboxen längs ner i lådan istället för att ha den i överkant

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gickan
7 november 2012 · 82 Inlägg

Om vi återgår till mitt problem. Tror ni man kan bärga längre än till närmaste verkstad? Har hittat en verkstad som är "experter" på växellådor.

gickan
7 november 2012 · 82 Inlägg

tommy1993 skrev:
om lådan funkar när du pumpar på kopplingen kan det vara slavcylindern som gett upp eller dyl , för då har den inge tryck å då är det som att du har kopplingen uppe helatiden ?

Mig du menar? Har inte testat det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 750 Inlägg

ska vara vajer så det lär inte göra någon skillnad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gickan
7 november 2012 · 82 Inlägg

När kopplingen är nertrampad låter det som vanligt. Men när jag släpper upp kopplingspedalen så är det ett surrande/ pysande ljud som låter, det tystnar inte heller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2012 · 13 750 Inlägg

det låter verkligen som det där lagret
har du upplevt att 5:an vill hoppa ur vid motorbroms ?
för det var så det började på min

köpte bilen 20mil från där jag bor och körde bilen hem och den fungerade felfritt tills jag hade 1mil kvar då började 5:an hoppa ur sen var det istort sätt omöjligt att få i växlarna sen rätt vad det var så blev allt normalt och så höll det på hela vägen hem dagen efter lät lådan illa som fan oavsätt om man hade friläge i eller om man hade växel i när kopplingen släpptes upp
dessutom kände man att den motade sig när den stog på tongång med kopplingen uppsläppt.

När dom kollar lådan be dom då att börja med att kolla 5:ans nålager inan dom tar ner lådan
för den byter man utan problem på plats i bilen matrial kostnaden borde hamna runt 500-700 inkl olja
jag gav 700inkl olja men då tog jag express frakt då bilen stog lite ivägen på polarens verkstad.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gickan
8 november 2012 · 82 Inlägg

Bärgaren hämtade bilen idag. När jag backade ur garaget small det till som sjutton. Sen gick det inte att backa längre. Får se vad de kommer fram till på verkstaden.

gickan
12 november 2012 · 82 Inlägg

Fick besked idag. Hela växellådan är paj, alla dreven är helt slut + att det var någon plastbit som var spräckt och borta.

Så det blir en begagnad låda 12.000 + kommer det gå på. Känns härligt i plånboken.

Kommer köra bilen till slutet av sommaren, sen gör jag mig av med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang