Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 176 Följare
  • 711 722 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 april
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 april 2013 · 5 142 Inlägg

Att den höll ihop med all den dåliga plåten:P. Det är väll kanske taket som gör det:P.

Bamzefan Bondmeckare
22 april 2013 · 246 Inlägg

Ser inge roligt ut med före detta ägares lagningar och all rost, men du fixar detta riktigt bra! Nästan så att det är lite för seriöst för en "pilsnerbil", fortsätt såhär! smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
HG_
22 april 2013 · 2 484 Inlägg

volvoqq skrev:
Att den höll ihop med all den dåliga plåten:P. Det är väll kanske taket som gör det:P.

Bamzefan skrev:
Ser inge roligt ut med före detta ägares lagningar och all rost, men du fixar detta riktigt bra! Nästan så att det är lite för seriöst för en "pilsnerbil", fortsätt såhär! smile

lol Ja, bilen har nog hållt ihop av ren vilja tror jag lol

Man försöker vara så seriös som det går.
( & det är inte så svårt med tanke på vad som gömmer sig i den här bilen.)
Vill inte ligga & laga lite här & där utan jag tänkte jag tar allt det dåliga nu, så slipper jag den biten sen. tongue
Men det är ju klart om jag får för mig att sälja om si-så-där om några år eller så, så har jag några bilder att visa nästa ägare.

Pilsnerbil..... roll jag får se vad som händer i framtiden, jag vet iallafall att det inte blir en utställningsbil. big_smile
En pilsner i bruksskick kanske lol

Jag & min sambo kollar lite på färger emellanåt big_smile & det vi kommer fram till är att bilen passar nog bäst i
mattsvart. tongue
Kanske med metallicgrönt tak? big_smile
Eller vad tror ni som läser? tongue

Senast redigerat av HG_ (22 april 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
22 april 2013 · 85 Inlägg

Candy appel red med flake och lite extra kromgodis big_smile

HG_
22 april 2013 · 2 484 Inlägg

tongue Om ja visste hur den röda ser ut så roll Men det kan man ju alltid ta reda på tongue
Men kromgodis går ju alltid att ordna, om pengarna räcker roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
22 april 2013 · 2 484 Inlägg

tongue som den här rödingen? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-87a0077a337c1d9e163f29706ca36904.jpg

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
23 april 2013 · 85 Inlägg

Japp där har du candy appel red, fast utan flake. tror den skulle göra sig bra på din bil.

HG_
23 april 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Mmmm.... Det tåls kanske att titta på
roll Det här med färger är inte så lätt när man hittar såååå många roliga färger tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
24 april 2013 · 85 Inlägg

Absolut, men candy är inte det lättaste att lacka dessvärre,  jag misslyckades dom första 2 gångerna jag försökte.
Kolla in,  http://www.billackering.eu

Handlar själv därifrån, bra priser å service.

Senast redigerat av deleva (24 april 2013)

HG_
24 april 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Kul!, ska kolla mer vid ett bättre tillfälle

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
26 april 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Nu var det dags till helgen big_smile
Nu har jag tjatat till mig lite hjälp av min arbetskollega lol
Vi ska lyfta i motor & låda tongue passa in & göra nya motorfästen & ev. växellådsfästen. tongue
Är det någon som har tips & ideèr ang. ämnet så tar jag tacksamt emot dessa. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
27 april 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Ta ta ta uppdatering big_smile
Nu var det dags igen. Men nu har jag fått lite bakslag. hmm

Men jag tar det från början. tongue

Kopplade ihop motor & växellåda utan turbin & kuggkrans/flexplatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-15105e8a32903638dbb0addec0249db8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-e33acd7be514d7de288526781c256078_large.jpg

Sedan efter att jag käkat & dylikt så var det dags att plocka ner framvagnen.
Eftersom inte motorn går att stoppa ner i utrymmet uppifrån.
(hade förstås rostat ihop så jag tröttnade på`n mad & tog fram lite större maskiner & kapade bort bultarna.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-d66ffe560ef949c5f87a6c5f15e66334.jpg

Hissade upp karossen & "slängde" under motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-64fa7bd24fa53465cf8cdd970e62b3b6.jpg

& nu kom bakslaget roll Hade inte kollat så noga med torpedväggen & kardan tunneln om det verkligen skulle passa roll (Dumma mig)
Så det blev extra arbete big_smile
Jag kom på det att man skulle kunna ta ur i fronten lite så ska det kanske gå att klämma ner kylet framför motorn tongue men det får jag se imorgon big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-4e72319a5a6236bf4c582533b41f7670.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-b3d3ebc099bab3c1191a8609854926e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a443ba6875dced5e3d1aa6092b5e31a6.jpg

Så nu blir det att kapa bort kardan tunneln & göra rätt lol
(Vad var det dom sa i lumpen roll Gör om gör rätt.)

Jag får inte ihop höjden heller roll
Är det så att commandore balken är djupare på något vis? Någon som vet/har svar?

Nu blev det en liten snabb uppdatering men återkommer imorgon big_smile

Senast redigerat av HG_ (28 april 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
29 april 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Uppdaterar igen då big_smile

kollade in platsen framför motorn & konstaterade att det saknas ett par cm för att kylen skulle få plats. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7cd3c9d9def2ef2811af4df1c8047cd1_large.jpg

& att fästena låg lite för lågt. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-b4abe6c2c559ead3e66dfbecaa9a748a_large.jpg

Men tillbaka till kylet tongue
Efter att jag kapat lite försiktigt så blev det så här. tongue Får nog säga att det blev ganska bra tom med huven.
Ska förstås bli en vikt plåt framför kylet åxå så det inte finns några vassa kanter. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-808e36ef0813471a9cf50495f5612cbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7ae064c37d7a569f2f8a656c375c0add.jpg

Kapade bort mer av kardantunneln + golv för att växellådan skulle få plats. roll
men som sagt roll fästena är lite för lågt ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-5ff7082f59110d3f313f1e88b3069700.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-eaacacb5c085bac59caa131c46d0dc26.jpg

Efter att luskat lite, funderat, vridit, vänt & lyft upp framvagnsbalken & motor/vxl & mätt en del så kom vi
(arbetskollegan var åxå med på ett hörn men ville inte medverka på kort lol )
fram till att det blir nog att kapa oljetråget ett par cm för att få plats med hela paketet lol
& nu fick det bli att kapa bort dom gammla fästena på balken. roll satt inte på skruvat speciellt hårt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-217c3bf1f37efc39bf5427b7ac286d87.jpg

Efter lite slipande så blev det så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-cc7ae1d2ed0e8e285542c153e925d433.jpg

Sen blev det sent så det blev att "slänga" ihop grejerna provisoriskt så jag kom ut med karossen.
För platsen behövs till annat på måndag. hmm Men om 2 helger så blir det kanske färdigt lol
& då blir det uppdatering. big_smile

Är det ingen som sitter med några tips, trix, ideèr på detta? tongue Behöver så mycket info jag kan komma över. big_smile

Senast redigerat av HG_ (29 april 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
4 maj 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Hittade ett inlägg ang. att lägga i & linjera upp drivlinan. (för er som har funderingar ang ämnet big_smile )
roll vet ej vilken sida, men jag citerar vad som skrevs:

VÄXELLÅDANS UTGÅENDE AXEL HAR EN VINKEL I LODRÄTT PÅ T.EX. 2GRADER SÅ MÅSTE BAKAXELN OCKSÅ HA 2 GRADER. OCH MYCKET VIKTIGT KORSEN MÅSTE VARA I LINJE MED VARANN TA ETT SNÖRE LÄNGS MED KARDANEN OCH OCH DEN SKA VARA LINJÄR LÄNGS HELA KARDAN MELLAN KORSEN.
ANG. LUTNINGEN SÅ TÄNK ER EN RAK STEL AXEL MELLAN MEDBRINGARNA DÅ SKA ÄNDARNA VARA LINJÄRA ELLER TÄNK ER ATT VÄXELLÅDAN O BAKAXELN SITTER IHOP SEDAN DRAR MAN ISÄR DEM RAKT I LINJE SEDAN KAN MAN FÖRSKJUTA DEM UPP O NER O I SIDLED BARA DE FORTFARANDE ÄR I LINJE MED VARANN.

Jag har letat på nätet ett par dagar för att få tag på lite info om ämnet, men det kanske är någon här som har något bättre att framföra så är detta välkommet tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
11 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Jag beklagar att bilderna dröjt då jag haft väldigt mycket att göra ett tag, men nu ligger det 2 bilder i mitt fotoalbum åt dig. smile

HG_
11 maj 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Tackar, hellre sent än aldrig.
Håller på med fästena nu & bilder kommer upp i morgon kväll. Visserligen så är det kanske lite snålt med bilder med tanke på vad man har gjort.
Både motor & växellåda är upprätat efter bakaxeln. men det blev ett bakslag till då ena fästet var dåligt så
nu blir det att få tag på någon med svarv som kan hjälpa mig.

Senast redigerat av HG_ (11 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
12 maj 2013 · 2 484 Inlägg

big_smile Uppdatering big_smile Om nu datorn inte får ett spel till roll

börjar med oljetråget.
jag kapade ner oljetråget 4 cm för att få ner hela motorn + växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-0b2a6603e96a658bc9e2cdeed06c7408.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-667da8e41ab696f0c4ce98fdf0386d8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-5d7e18c6d1d25385aadbd6da9299a665.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-d6f3f6d3b4384f95429bce9623239477.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-db656fb91195015e6a8bb0e381e632c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-676924954174260e416830b5ae2cf9d5.jpg

Blev ett bakslag, fick kapa ur lite till i framkant 2 cm till. Så nu blir det att sänka den bakre delen så jag får i lite olja. hmm det ligger ett 10 mm järn under tråget så det finns lite luft emellan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ad9d95b2d2343501363558b8d1bc2567.jpg

& innan jag kom så här långt, så blev det att kapa bort en del av det ena fästet,
det hade rostat ihop med bult & allt. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a3a3023f6515a0b0c280c80684fb27b7.jpg

Men jag har 2 fästen att gå på så det blir inga bekymmer att fortsätta. big_smile
Nu tillbaka till motorfästena, bockade ett par 5 mm plåtar till u-prfiler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-bd93f7628a5fa2a5c2bc051615aa06fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7020800b2a4adc6c77f4f93d270614eb.jpg

Efter att näst fast balkbitarna så gick jag på växellådan, kollade ett par gånger under resans gång så att grejerna var upp linjerade åxå.
& nu så var det bara att borra hål & bulta på så det satt fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-c2aef6fbb24a430054b585bac5b75027.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-b9d639d2755585763ec7d16623bead7c.jpg

Jag tog originalbalken & knäckte den lite extra så det passa.
Bultarna är lite långa just nu men kommer att bytas ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-234d6ff582c23e8a293eb2353d81c411.jpg

Efter lådan så plockade jag ner frambalken & svetsade fast u-profilerna & la in en bit till i ändarna för lite extra förstärkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7cc1a7306d4d6c6175cb04a70c05a231.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-28f0ec413fc848643a23cf239ed60184.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-28a88d4e5b5da24444178e383f6af513.jpg

Sist men inte minst hel hets uttrycket big_smile Vad tycks, borde fungera big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-45070c968280e376c4e7bbe1c43754da.jpg

Nu har jag pratat med en som skulle kunna hjälpa mig med att svarva rör biten till infästningen så jag kan få ihop detta. Har inte plåtat så mycket denna gång men i det stora hela så fick jag med det mesta.
Kommer att uppdatera lite längre när tiden finns.

Senast redigerat av HG_ (12 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Det ser ju bra ut!

Märkligt dock att du fick göra om tråget såpass, tror det är original på min.

HG_
12 maj 2013 · 2 484 Inlägg

hmm Mmm... jag vet inte hur djup originalet är men commandore tråget är ganska djup, så det fick bli så här.
Får nog lägga till några cm bakom balken för att få i några dl olja till jag vet inte riktigt hur det blir med värmen annars. hmm  sen får jag se om jag kan få på sugröret igen utan att kapa den. (sitter inte på just nu.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Jag menar att originaltråget på min commodore motor är original, men jag tror motorn i min sitter högre då motorkuddarna sitter i en upphöjd plåtprofil.

Är du orolig för oljevolymen och värmen så är det ju enkelt att sätta dit en oljekylare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang