Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 177 Följare
  • 716 053 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 07:53
OpelP1
18 maj 2013 · 1 412 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile He he hittader dom undre lederna nu roll (engelskan är ju inte så bra.)
Dom skulle gå på 222,00 euro för 2 st. Det blir väll i runda slängor 2220,00 skr + frakt.
Men vad betyder: EU-Mwst-Nr för något?

Jag minns inte exakt men jag tror att det har med momsen att göra om man har ett företag.

HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

hmm Då är det inget jag behöver fylla i då?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
18 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Jag tror inte det, jag fyllde iaf inte i det när jag handlade från tyskland senast.

HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

Hur betalar man sen, via faktura av något slag eller hur gjorde du?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
18 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Man betalar direkt via banken till deras konto, lite pyssel då det är en massa nummer som ska fyllas i när det är betalning till annat land.
Antingen står betalningsuppgifterna i orderbekräftelsen eller så får du ett separat mejl med dom efteråt.

Jag som har Nordea var även tvungen att ringa kundtjänst för att låsa upp så jag kunde betala till utlandet, vet inte om anda banker har likadant.


Så, nu måste jag fimpa datorn och springa ut till chevan för lite mek. smile

Senast redigerat av OpelP1 (18 maj 2013)

HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Uppdatering big_smile
Detta hål känner ni igen big_smile var ju inte så bra, alltihop hade ju rostat ihop så jag var ju tvungen att kapa bort hela fästet för att få ner balken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-bf818b7fbd6c5e8183f720f61e774039.jpg

Efter att fått svarvat ett rör i lämplig storlek & bockat några plåt bitar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-4424f3cc34061825fdf776d7791ce39c.jpg

Så var det bara att bränna ihop dessa delar & zinka, grunda & dränka biten med lättflytande body.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-b08c5475c56971d96b092a024eadcf7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ee4d1cbd74744370e131cb38101904a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-dbafc7b8ffe3bfc4195ab5488fe504dc.jpg

Naturligt vis var det ju inte att "bara" slänga på & svetsa fast, fick sig lite extra jobb. (som vanligt.) lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-43565f297ca84872dadf7fc742577878.jpg

Sen lite in kapning & slipning så var det bara att bulta fast i balken hissa upp, passa in lite & svetsa fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-d5a24376bd951d7767189db88fed23fc.jpg

Kommer att uppdateras imorgon åxå fick en lite överraskning roll ,
men det blir morgondagens problem som måste lösas. lol

Senast redigerat av HG_ (18 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
19 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Uppdatering igen då big_smile

Idag fick jag inte gjort så mycket hmm , men man gör det man hinner med. roll

Jag löste mitt lilla problem, var tvungen att höja motorn 15 mm för att tråget skulle gå fritt, räckte tydligen inte till med dom 10 mm, så jag lade mellan balk & tråg. roll Hela paketet sjönk lite.
Ville inte ta mer på tråget för att det sitter ett skvalpskott 1 cm över underkant på tråget.
Jag missade att ta en bild men det blev ett bar 15 mm plåtar under motorkuddarna & svetsa fast dom, kanske inte det snyggaste men dom syns nästan inte.
Efter att bråkat med fästena lite så gick jag in & började med kardantunneln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-0b2767f686f30b9e8538a2a5566f3603.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ee5dd53c934afae091738c4fef145042.jpg

Nu ska det kluras lite på kupèfläktens plats hmm blir nog att dra om luftslussen lite eftersom motorn nu kommit in lite längre än vad jag hade räknat på. hmm

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
20 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Tog några bilder på framvagnen som är i lite varierad skick hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-56eaf59d4dd847fbf95660cfb81bec46_large.jpg

Vissa delar i bättre skick än andra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-70b4974cfee41e6202481ca528e6f830.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-47737a8f7905afad99e69a17a90b7185.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a72917d573d35489d90e4390dca637b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-2a03ccde9b05df3e31ba6d093253f357.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-7c1efdf0990c73c4676cbb5bd6ce1c86.jpg

lol Försökt att täta en läcka? lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-dde5c2b463a45f3d9dd54988fd35458d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-ba1a553f98f8c39bc090e0304dab0270.jpg

Finns några fler bilder i mitt fotoalbum om någon är intresserad big_smile
Så nu får jag se vad som är helt efter att jag plockat ner delarna. hmm

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
21 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Nu var dom nedre spindlarna beställda big_smile på: http://www.opel-classic-parts.com/
& nu får jag se när dom kommer. roll
Har även beställt en övre spindel åxå på: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id … grp=204431

Så nu ska jag bara se om jag kan få tag på lite gummi bussningar åxå. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
22 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Passade på att plocka isär framvagnen för blästring, målning & genomgång av bussningar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-6b85da4c64d3905801b362408f14ee4d.jpg

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
22 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Gött jobbat. smile

Kanske vore bra att passa på och plocka isär leden vid undre länkarmsinfästningen, smörjkanalerna vill gärna bli igensatta där har jag märkt.

Trist jobb för övrigt, jag håller på med precis samma sak själv just nu med chevan, fast allt är större/rostigare/tyngre. tongue

Senast redigerat av OpelP1 (22 maj 2013)

HG_
22 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Tack för tipset, ska kolla alla leder. Jag antar att det mesta är igensatt. roll Dåligt underhåll.
Har beställt dom undre spindellederna från opelclassicparts & precis skickat iväg en order till opus motor på en hög med bussningar. tongue
Så nu kommer hela framvagnen bli ungefär som ny tongue


& ja, amerikanska bilar har större, tyngre & rostigare delar. Men det får man leva med tongue om man ska kör amerikanskt big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
22 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Gött att ha en fräsch framvagn, just framvagn och sedan bromsar är gött att veta att det är i ordning så man slipper meka varje år med sånt.
Bättre att tokmeka en kortare tid och sedan slippa det under en längre tid.

Leder och sånt håller ju ändå väldigt länge på såna här gamla, inte som på nyare där man får byta någon vid varje besiktning. tongue


Men kul att du lägger ner både tid och pengar på en sån här bil, det är fortfarande många som tyvärr misshandlar och kör sönder dom totalt. hmm

Senast redigerat av OpelP1 (22 maj 2013)

HG_
23 maj 2013 · 2 492 Inlägg

OpelP1 skrev:
Gött att ha en fräsch framvagn, just framvagn och sedan bromsar är gött att veta att det är i ordning så man slipper meka varje år med sånt.
Bättre att tokmeka en kortare tid och sedan slippa det under en längre tid.

Leder och sånt håller ju ändå väldigt länge på såna här gamla, inte som på nyare där man får byta någon vid varje besiktning. tongue


Men kul att du lägger ner både tid och pengar på en sån här bil, det är fortfarande många som tyvärr misshandlar och kör sönder dom totalt. hmm

Ja, det är ju synd att folk inte kan ta hand om dessa gammla, för det är ju en ganska mysig bil att köra big_smile
(Lägga så mycket tid & ha sönder dom. hmm )
& ja, Det är ju ganska gått att ha framvagns & broms biten färdigt & slippa att hålla på & små skruva varje helg roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
23 maj 2013 · 2 492 Inlägg

Förresten, är det någon som vet hur många varv man behöver ta av fjädrarna för att få ner kapitänen i lagom glidar höjd? cool 1-2 varv? 2,5? roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
K-skapet
23 maj 2013 · 184 Inlägg

Håller med dig, lika bra att göra allt redigt nu från första början så har du ju en riktigt rolig ölbil närmsta somrarna!

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
HG_
23 maj 2013 · 2 492 Inlägg

K-skapet skrev:
Håller med dig, lika bra att göra allt redigt nu från första början så har du ju en riktigt rolig ölbil närmsta somrarna!

big_smile Mmmm...........öl........funderar att bygga in ett kylskåp modell husvagn i skuffen lol

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
23 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Min gissning ( och högst personliga åsikt big_smile ) är att runt 2 varv vore lagomt.

Den jag har var ganska hög från början och den har jag tagit av 1,5 varv på fram.

Senast redigerat av OpelP1 (23 maj 2013)

HG_
23 maj 2013 · 2 492 Inlägg

OpelP1 skrev:
Min gissning ( och högst personliga åsikt big_smile ) är att runt 2 varv vore lagomt.

Den jag har var ganska hög från början och den har jag tagit av 1,5 varv på fram.

big_smile Ungefär hur mycket markfrigång har du då? Behöver jag fundera över farthinder då? hmm

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
23 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Ganska mycket faktiskt, det är bara avgasröret bak som sitter på tvären som alltid tar i. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang