Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
  • 176 Följare
  • 710 961 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 april
OpelP1
27 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Ja precis, det var det jag syftade på. smile

HG_
27 januari 2013 · 2 483 Inlägg

roll Ah polietten ramlade inte ner, roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
27 januari 2013 · 1 412 Inlägg

:psmile

Edit: vad är det för knas med smileysarna idag, hälften blir bara symboler istället....

Senast redigerat av OpelP1 (27 januari 2013)

HG_
28 januari 2013 · 2 483 Inlägg

big_smile Lägg ett mellanslag mellan ord & smiles så brukar det fungera big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
28 januari 2013 · 85 Inlägg

Ja du när jag var och kollade på den stod den i Lindesberg utanför Örebro, Tror den hade kvar orginalsexan då men e inte helt säker. Nja jag vet inte så mycket om den, åkte å kikade när jag ändå hade vägarna förbi. Men som sagt tyckte jag den var för dålig fast iof rätt billig. Hade ju en ide om att bygga om den till 2dr cupe, men det hade blivit för mycket att bygga om då jag inte tyckte om varken front eller akter. Men vad har du för byggplaner?

HG_
28 januari 2013 · 2 483 Inlägg

hmm planer? ja, först vill jag ha den igenom bes, ombyggnad av front & bakdel blir nog något hemkokt 50 tals stil big_smile
Kommer ha kvar alla 4:a dörrarna för mer praktiskt användning. (men man kan ju ändra sig i framtiden.)
Men alla utvändiga ändringar får nog väntas med till efter bes.
Tanken var att den skulle ut på vägen till sommar. cool men det får man ju se.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
28 januari 2013 · 85 Inlägg

Okej. ja det är väl några som har misslyckats med att få den bes godkänd de sista åren vad jag förstod på han som hade den när ja va å kolla.

HG_
28 januari 2013 · 2 483 Inlägg

hmm Det är ju förståeligt med tanke på hur den ser ut under & hur folk har svetsat grejerna innan mig roll
Men man kan ju bara skratta lol
Den föregående ägaren sa att han hade varit på bes. & fått beröm av bes. gubben för den var så bra undertill lol Mnjo det beror ju på hur blind den gubben var lol

Funktion när jag köpte bilen
*Bromsar ska vi inte snacka om, näst intill obefintlig, (Alla bromsar har jag sett över & fungerar som det ska.)
*hastighetsmätaren,
*klockor,
*spolare till vindruta (saknade spolar burken.)
*kupéfläkt (avklippt sladd.) (Har en liten idè om hur jag ska kunna konverter den till 12 volt.)
*gick inte att se ut genom framrutan när solen låg på,  tejpad med silvertejp i överkant
  (som jag inte riktigt tror att bes. gubben godkänner.)
*bakrutan var så repig/skitig så att den var grå.
*Glapp i ena sidan av bakaxel
*Sen ska vi inte prata om all olja som rann ur motor & bakaxel roll

*Finns lite till att lägga till men detta var i stora drag, låter som en massa problem,
  men det ena drar med sig det andra roll

Men allt det där ska bytas ut/ersättas mot bättre grejer tongue
Så det kommer bli en del jobb framöver, sen får jag se vad dom säger på bes. roll

Senast redigerat av HG_ (28 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
28 januari 2013 · 85 Inlägg

jo jag kan tänka mig att du har en hel del kvar att svetsa. de e ena fina tattar lagningar folk har gjort på den innan. Bes gubben kanske tyckte synd om honom.

Tänkte på de. Vart beställer du delar ifrån? Själv köper jag ifrån Opus motor.

Senast redigerat av deleva (28 januari 2013)

HG_
28 januari 2013 · 2 483 Inlägg

big_smile Ja, precis & från
http://www.opeldelar.se/index.htm
Han har en hel del grejer åxå tongue Sen köper jag en del av privat personer big_smile
Har lite kvar i motor utrymmet & bagaget/hjulhusen kvar sen kommer det roliga att "slänga" i motor & låda tongue tongue

Senast redigerat av HG_ (28 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
29 januari 2013 · 2 483 Inlägg

big_smile Ha, ha nu har jag kommit på det! lol Kupéfläkten kan konverteras! lol snorenkelt om man har grejerna framför sig.

Kapitän fläkten ( 6volt )

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-4cb0462918ff06223ba9e088595904f6.jpg

Duett fläkt (12 volt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-3757f8f4b953e65c1e92e808b6cdc4e0.jpg

Båda fläktarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-1d9b93746906b592774473348bcab034.jpg

Är det någon större skillnad?
Enda skillnaden jag kan se är att duettens fläktflänsar är totalt ca 4 mm längre än kapitänens & plåten motorn sitter på.
Så nu blir det att göra en adapter platta, så ska jag nog få detta att fungera. tongue
Nu kanske jag slipper massa motstånd till fläkten big_smile

Senast redigerat av HG_ (29 januari 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
29 januari 2013 · 85 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Ja, precis & från
http://www.opeldelar.se/index.htm
Han har en hel del grejer åxå tongue Sen köper jag en del av privat personer big_smile
Har lite kvar i motor utrymmet & bagaget/hjulhusen kvar sen kommer det roliga att "slänga" i motor & låda tongue tongue

Okej, ja själv handlar inte ifrån opeldelar, tycker det är överpris på grejorna å dåligt kund bemötande där.

OpelP1
29 januari 2013 · 1 412 Inlägg

deleva skrev:

HG_ skrev:
big_smile Ja, precis & från
http://www.opeldelar.se/index.htm
Han har en hel del grejer åxå tongue Sen köper jag en del av privat personer big_smile
Har lite kvar i motor utrymmet & bagaget/hjulhusen kvar sen kommer det roliga att "slänga" i motor & låda tongue tongue

Okej, ja själv handlar inte ifrån opeldelar, tycker det är överpris på grejorna å dåligt kund bemötande där.

Samma här, kund bemötandet är ju ett skämt där. hmm

Opel Classic Parts handlar jag från om det gäller delar som finns som nytt.

deleva
29 januari 2013 · 85 Inlägg

OpelP1 skrev:

deleva skrev:

HG_ skrev:
big_smile Ja, precis & från
http://www.opeldelar.se/index.htm
Han har en hel del grejer åxå tongue Sen köper jag en del av privat personer big_smile
Har lite kvar i motor utrymmet & bagaget/hjulhusen kvar sen kommer det roliga att "slänga" i motor & låda tongue tongue

Okej, ja själv handlar inte ifrån opeldelar, tycker det är överpris på grejorna å dåligt kund bemötande där.

Samma här, kund bemötandet är ju ett skämt där. hmm

Opel Classic Parts handlar jag från om det gäller delar som finns som nytt.

Okej. ja därfirån har jag aldrig köpt något. Brukar handla av mårten på opus, Bra grejer, bra priser, snabb leverans å trevlig som fan. sen säljer han ju reservdelar till Edsel oxå så då kan jag slå 2 flugor i en smäll.

Inte handla ifrån opeldelar,1 gång å aldig mer.

HG_
29 januari 2013 · 2 483 Inlägg

big_smile Jag kan visserligen hålla med hmm kundbemötandet är ju förstås inte hans starka sida roll
Handlade där innan jag visste om opus motor, där har man riktig service smile dom sista delarna har jag köpt där & han skickar snabbt. Bussningarna jag köpte sist gick på en dag tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
K-skapet
29 januari 2013 · 184 Inlägg

Riktigt roligt att kolla på, höll själv på att bygga en kapitäncustom med min far för ett par år sedan men det kom en hel del saker ivägen tyvärr. Saknar bilen rejält då dom är riktigt roliga miniamerikanare. Lycka till och hoppas du får till denna gamle klenod. cool

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
HG_
29 januari 2013 · 2 483 Inlägg

big_smile tackar, behöver all snackstöd jag kan få. Det tar emot ibland när man ser hur föregående personer har gjort. roll
(Är tufft att få skratt kramp så ofta lol )
följ projektet & kom med förslag. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
29 januari 2013 · 85 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Jag kan visserligen hålla med hmm kundbemötandet är ju förstås inte hans starka sida roll
Handlade där innan jag visste om opus motor, där har man riktig service smile dom sista delarna har jag köpt där & han skickar snabbt. Bussningarna jag köpte sist gick på en dag tongue

Jo han är bra som fan. han har en jävla massa bilar ståendes, bla runt 10-15 kapitäner år 59-63. ska bil kul å se när du får i commodore motorn, har själv lagt i en i en kapitän och det är trångt och passar sisådär, cheva sexa är lättare.

OpelP1
29 januari 2013 · 1 412 Inlägg

deleva skrev:

HG_ skrev:
big_smile Jag kan visserligen hålla med hmm kundbemötandet är ju förstås inte hans starka sida roll
Handlade där innan jag visste om opus motor, där har man riktig service smile dom sista delarna har jag köpt där & han skickar snabbt. Bussningarna jag köpte sist gick på en dag tongue

Jo han är bra som fan. han har en jävla massa bilar ståendes, bla runt 10-15 kapitäner år 59-63. ska bil kul å se när du får i commodore motorn, har själv lagt i en i en kapitän och det är trångt och passar sisådär, cheva sexa är lättare.

Precis, jag skaffade en nova (194) motor till min och var tänkt att peta i då grenrör och sånt är på samma sida som originalmotorn.

Även 292 motorn går i fast den är högre än 194/230/250 blocken.



Nåja, kul att det går framåt för HG_.  smile

deleva
29 januari 2013 · 85 Inlägg

OpelP1 skrev:

deleva skrev:

HG_ skrev:
big_smile Jag kan visserligen hålla med hmm kundbemötandet är ju förstås inte hans starka sida roll
Handlade där innan jag visste om opus motor, där har man riktig service smile dom sista delarna har jag köpt där & han skickar snabbt. Bussningarna jag köpte sist gick på en dag tongue

Jo han är bra som fan. han har en jävla massa bilar ståendes, bla runt 10-15 kapitäner år 59-63. ska bil kul å se när du får i commodore motorn, har själv lagt i en i en kapitän och det är trångt och passar sisådär, cheva sexa är lättare.

Precis, jag skaffade en nova (194) motor till min och var tänkt att peta i då grenrör och sånt är på samma sida som originalmotorn.

Även 292 motorn går i fast den är högre än 194/230/250 blocken.



Nåja, kul att det går framåt för HG_.  smile

Jo absolut. Vi får elda på honom lite annars för det är lätt att fastna när det blir för mycke.

Senast redigerat av deleva (29 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang