Skillnad på B230FT och B230F?

Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Som sagt vad är det för skillnad? Mvh

Evildan
28 oktober 2012 ·

B230f sugmotor.
B230ft turbomotor.

Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Jag skrev i all hast jag menar invändigt, t.ex kolvar, stakar, mm

Super40
28 oktober 2012 · 415 Inlägg

Kolvarna är olika, ft har natriumkylda ventiler, uttag för olja till turbo och t-kam, f har m-kam, lite krims till sprutet skiljer. Annars är det mesta sig likt mellan motorena. Jag har säkert glömt nått men det fyller ni andra på med wink

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Super40 skrev:
Kolvarna är olika, ft har natriumkylda ventiler, uttag för olja till turbo och t-kam, f har m-kam, lite krims till sprutet skiljer. Annars är det mesta sig likt mellan motorena. Jag har säkert glömt nått men det fyller ni andra på med wink

Okej, jag ska t-konvertera min F motor och jag har chippade turboboxar, turbo och grenrör och tryckrör och allt i den vägen det är egentligen bara sprutet som saknas, (kanske nån som kan rekommendera några bra?)  Men vev, stakar, kolvar, ventiler och liknande kommer klara en konvertering? Eller är det något jag verkligen måste byta för att motorn inte ska rasa? smile

VAnd3rsson
28 oktober 2012 · 438 Inlägg

Allt beror på hur mycket effekt du siktar på?

Edit: samt hur mycket pengar du är villig att lägga på grejorna.

Mvh Vand3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (28 oktober 2012)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Super40
28 oktober 2012 · 415 Inlägg

Hebbe95 skrev:

Super40 skrev:
Kolvarna är olika, ft har natriumkylda ventiler, uttag för olja till turbo och t-kam, f har m-kam, lite krims till sprutet skiljer. Annars är det mesta sig likt mellan motorena. Jag har säkert glömt nått men det fyller ni andra på med wink

Okej, jag ska t-konvertera min F motor och jag har chippade turboboxar, turbo och grenrör och tryckrör och allt i den vägen det är egentligen bara sprutet som saknas, (kanske nån som kan rekommendera några bra?)  Men vev, stakar, kolvar, ventiler och liknande kommer klara en konvertering? Eller är det något jag verkligen måste byta för att motorn inte ska rasa? smile

Kolvarna måste du byta för att få lägre komp, det andra är ok. vev och kolvar är samma.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Xuri One Man Clan
28 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Super40 skrev:

Hebbe95 skrev:

Super40 skrev:
Kolvarna är olika, ft har natriumkylda ventiler, uttag för olja till turbo och t-kam, f har m-kam, lite krims till sprutet skiljer. Annars är det mesta sig likt mellan motorena. Jag har säkert glömt nått men det fyller ni andra på med wink

Okej, jag ska t-konvertera min F motor och jag har chippade turboboxar, turbo och grenrör och tryckrör och allt i den vägen det är egentligen bara sprutet som saknas, (kanske nån som kan rekommendera några bra?)  Men vev, stakar, kolvar, ventiler och liknande kommer klara en konvertering? Eller är det något jag verkligen måste byta för att motorn inte ska rasa? smile

Kolvarna måste du byta för att få lägre komp, det andra är ok. vev och kolvar är samma.

vad skrev du nu ? big_smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

VAnd3rsson skrev:
Allt beror på hur mycket effekt du siktar på?

Edit: samt hur mycket pengar du är villig att lägga på grejorna.

Mvh Vand3rsson

Effekten har jag inte tänkt så mycket på, men tanken är väll att motorn ska ladda ett bar. Men över 150 hk tänkte jag nog! smile

Off topic.. sen tänkte jag bygga en motor från grunden och den ska väll tuktas allt mer smile

Super40
28 oktober 2012 · 415 Inlägg

Xuri skrev:

Super40 skrev:

Hebbe95 skrev:

Okej, jag ska t-konvertera min F motor och jag har chippade turboboxar, turbo och grenrör och tryckrör och allt i den vägen det är egentligen bara sprutet som saknas, (kanske nån som kan rekommendera några bra?)  Men vev, stakar, kolvar, ventiler och liknande kommer klara en konvertering? Eller är det något jag verkligen måste byta för att motorn inte ska rasa? smile

Kolvarna måste du byta för att få lägre komp, det andra är ok. vev och kolvar är samma.

vad skrev du nu ? big_smile

jag menade stakar tongue

kolvarna är olika

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Jag tänkte lyfta toppen och få kolvarna slipade på plats för att sänka kompet. Men om det lyckas så borde motorn alltså hålla för att ladda 1 bar? smile

Xuri One Man Clan
28 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

en b230F klarar lite överladd utan några åtgärder,  men man lever alltid farligt när man trimmar, speciellt dom första gångerna.

Är man bara lugn å sansad när man provkör å inte börjar ladda max första repan ska du se att grejerna lär hålla.

0.5 bar kanske å orörd b230F botten kan funka å lite til.. bör funka utan å byta kolvarna.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
28 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Hebbe95 skrev:
Jag tänkte lyfta toppen och få kolvarna slipade på plats för att sänka kompet. Men om det lyckas så borde motorn alltså hålla för att ladda 1 bar? smile

när du pratar turbo är de ingen "ide" å prata om 1 bars laddtryck.

beroende på om du bygger rätt ger en motor dig mer effekt på 0.5 bar än en dåligt byggd motor på 1 bar.

en b230FK motor dvs lättryckaren ger ju 135hk vid 0.3bar å 165hk vid 0.6 bar.

en b230F som är lite högre komp i bör ge kanske 170-180hk på 0.6 bar....

byt kamaxel bara mot en V-kamaxel å sen häng på turbogrejerna å börja ladda lite försiktigt.

150hk bör du passera med 0.4-0.5bars laddtryck typ.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Xuri skrev:
en b230F klarar lite överladd utan några åtgärder,  men man lever alltid farligt när man trimmar, speciellt dom första gångerna.

Är man bara lugn å sansad när man provkör å inte börjar ladda max första repan ska du se att grejerna lär hålla.

0.5 bar kanske å orörd b230F botten kan funka å lite til.. bör funka utan å byta kolvarna.

Okej, tack för bra svar! smile

Hebbe95
28 oktober 2012 · 85 Inlägg

Xuri skrev:

Hebbe95 skrev:
Jag tänkte lyfta toppen och få kolvarna slipade på plats för att sänka kompet. Men om det lyckas så borde motorn alltså hålla för att ladda 1 bar? smile

när du pratar turbo är de ingen "ide" å prata om 1 bars laddtryck.

beroende på om du bygger rätt ger en motor dig mer effekt på 0.5 bar än en dåligt byggd motor på 1 bar.

en b230FK motor dvs lättryckaren ger ju 135hk vid 0.3bar å 165hk vid 0.6 bar.

en b230F som är lite högre komp i bör ge kanske 170-180hk på 0.6 bar....

byt kamaxel bara mot en V-kamaxel å sen häng på turbogrejerna å börja ladda lite försiktigt.

150hk bör du passera med 0.4-0.5bars laddtryck typ.

Okej, du tror inte att en Vx3 passar bättre? smile

Xuri One Man Clan
28 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Hebbe95 skrev:

Xuri skrev:

Hebbe95 skrev:
Jag tänkte lyfta toppen och få kolvarna slipade på plats för att sänka kompet. Men om det lyckas så borde motorn alltså hålla för att ladda 1 bar? smile

när du pratar turbo är de ingen "ide" å prata om 1 bars laddtryck.

beroende på om du bygger rätt ger en motor dig mer effekt på 0.5 bar än en dåligt byggd motor på 1 bar.

en b230FK motor dvs lättryckaren ger ju 135hk vid 0.3bar å 165hk vid 0.6 bar.

en b230F som är lite högre komp i bör ge kanske 170-180hk på 0.6 bar....

byt kamaxel bara mot en V-kamaxel å sen häng på turbogrejerna å börja ladda lite försiktigt.

150hk bör du passera med 0.4-0.5bars laddtryck typ.

Okej, du tror inte att en Vx3 passar bättre? smile

Har väl bara hört negativt om den jämnfört med dom andra kammarna tongue

men den är ju vassare än orginal så de kan ju inte bli sämre i alla fall!

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang