BMW 750 Ventiltätningar

Beaverus
3 november 2012 · 257 Inlägg

Hejsan
Har insett nu att det största problemet med att jag får väldigt höga HC-värden är att den dricker olja. Då den knackar rätt mycket innan den får upp oljetrycket så känns det som ventiltätningar (eller har någon nåt annat förslag på varför jag har höga HC-värden, dricker olja och knackar vid kallstart så kom gärna med dom) som är slut. Jag har nu kollat runt lite efter packningar och allt som kan behövas och ser att många ställen säljer ventiltätningar och sotningssats men den ingår inte några cylinderpackningar. Så därför undrar jag ju såklart ifall man inte behöver lyfta topparna för att byta ventiltätningar? Har tryckluft för att trycksätta cylindrarna så jag kan släppa fjädrarna och allt men har aldrig skruvat BMW förut så är tacksam för alla tips som kan behövas. Behöver man nya ventilknaster eller går det använda dom gamla?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
engolf
3 november 2012 · 3 235 Inlägg

Behöver inte riva topparna för att byta ventiltätningarna, går som regel alltid att göra det med motorn och topparna kvar.
Knaster kan man återanvända.
Inte glöm att plugga alla oljeavrinningshål i blocket, så slipper du riva hela motorn ifall du tappar en liten del:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang