Hur mycket hästar kan min bil ha ungefär? 850 t5

Normannn
4 november 2012 · 28 Inlägg

Jag är fundersam på hur många hästar ungefär det kan vara i min motor i 850in. så kan tänkte skriva vad som är gjort på den så kanske nån vet på ett ungefär smile

18t turbo
ljusblåa spridare
annat grenrör
3" från turbon å bak me en racekat
mappad, laddtryck 1.1bar
kn insatts sportluftfiter

tror också att soppapumpen va uppgraderad.

Enligt förra ägaren skulle det vara ca 330 hk men de vetefan. har aldrig åkt eller kört nån annan t5a så jag har inget att jämföra med heller.

så vad tror ni hästkrafterna kan ligga på? skriv vad ni tror big_smile

Marlboroman
4 november 2012 · 8 234 Inlägg

280-300 borde ligga närmare sanningen. Speciellt om inte lmm-huset modifierats, finns en del andra saker som också borde bytts om man vill få ut 330 ärliga. Sen beror det ju på hur långt den gått.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
4 november 2012 · 28 Inlägg

okej tack för svar! smile den har gått 27500mil, så de är ju en bit.
om man nu senare vill bygga vidare å sträva mot kanske 350-400 hk, är de klokt å byta block till ett som gått lägre mil??
motorn nu har gått ca 4-5000 mil me det här trimmet..

Marlboroman
4 november 2012 · 8 234 Inlägg

Ska man börja vässa seriöst så är det dags att borra och byta kolvar. Man får ju mäta upp det block man har och kolla hur mycket det lär borras först och sedan fundera på om man vill använda det eller inte. Med tanke på milen kan man redan vara förbi det som går att rädda med borrning till största normala överdimension. Men har man tänkt lägga ut pengar på smidda kolvar så finns det ju större storlekar ändå att ta till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jedis
4 november 2012 · 7 Inlägg

Ska man ta ut mycket effekt med nämnd motor så bör man undvika att borra upp motorn kraftigt då cylindrarna inte är helt stabila om man kombinerar stor borrning (mindre gods i cylinderväggarna) med höga cylindertryck och tröghetskrafter. Är man riktigt seriös så kan man förstås fodra om motorn, men för din effektnivå så skulle jag snarare säga att hålla sig till en mindre borrning är vettigare av ekonomiska skäl.

Normannn
4 november 2012 · 28 Inlägg

finns det någon som mappar volvobilar i gävle-dala trakten?

Marlboroman
4 november 2012 · 8 234 Inlägg

Du lär nog bege dig till stockholm för att få hjälp med mappning som närmast. Inte så många som har grejjer för att ge sig på originalsprutet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
4 november 2012 · 28 Inlägg

okej vet du nått namn på nån firma däromkring? smile

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Turbocenter

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

om jag modifierar lmm huset och byter ut dom kvarstående delarna för att uppnå 320-330 hk, ,måste bilen mappas om då isf??
och vilka är dom delar ska jag byta? vet ej hur långt spridarna räcker och turbon kan väll max ge ca 330 hk vad jag hört..

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Det beror ju på om huset är original eller inte. Men det får man ju mäta sig fram till. Och är det original så lär man ju antingen mappa om när man byter till ett större, eller byta till ännu större spridare för att allt ska bli rätt. Sen lär du ha koll på om bränslepumpen är uppgarderad eller inte, en original orkar helt enkelt inte ge det flöde som krävs. En aluminiuminitercooler bör skaffas istället för original. Att byta tryckrör till den raka dragningen om det inte är gjort redan bör också göras. Byte av tändspole är också att rekommendera. Jag har kört med en MSD som gjorde stor skillnad på gången. Spridarna om det är dem ljusblå från nyare T5 räcker med original bränsletryck till runt 350hk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

tack för bra å snabba svar! smile ska man köpa ett nytt lmm hus eller svarvar man själv? har inte nån riktig koll på de där.. tongue det kanske är smidigast å köpa gröna spridare å modifiera lmm-huset, det kostar ju en slant å mappa.

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Steg 1 är ju att mäta det du har för att se om det är original eller inte. Efter det får man fundera på om och vad man ska göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

jag läste nån annans inlägg, då sa du att om man svarvade upp lmm till 68mm så skulle de passa bra ihop med dom ljusblåa spridarna, korrekt?

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Kan säkert stämma, men det beror ju lite på vilket bränskletryck man kör med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

om man kör med orginalbränsletryck alltså

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Med original tryck så kan man ha en lite mindre, men det bör gå med en 68mm i vilket fall.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

okej smile på tal om tryckröret som kunde dras över motorn, blir det någon effektskillnad eller vilken blir fördelen med att göra så? det är mycket frågor nu med de är så jag lär mig smile

Marlboroman
5 november 2012 · 8 234 Inlägg

Ja, det blir skillnad på både effekt och gassvar när man byter ut tryckrören.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Normannn
5 november 2012 · 28 Inlägg

ska tryckröret vara av större dimension? kan man bygga själv eller ska man köpa? sedan måste man väll byta plats på dom två " rören " där som går in i ic:n så det som ska gå över motorn sitter anslutet upptill istället för nertill på ic?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang