3461
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 082 797 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
#2241
robb: Såpass alltså? Du lyckades inte ta loss plåten innanför dörrsidan va? Eller du kanske aldrig behövde göra det förstås. Skönt att du är på benen igen! smile

Jimbo: Ja det är något sånt jag tänkt, folk verkar nöjda med dedär maskinerna för ett par hundra som instegsmaskin. Sen kan man ju köpa på sig något värre när man har hus o garage om man lyckas bemästra poleringen! big_smile Du lär hinna prova det där kittet innan mig, så du får gärna återkomma med rapport. smile

Tada.wav

640 Inlägg
12 februari 2015
#2242
hyrbil skrev:
Hahah! Jag älskar att putsa också, men ska ju erkänna att jag redan är lite nervös då jag aldrig har hållt i en polermaskin innan. Men man lär så länge man lever! wink

Köper du en billig oscillerande maskin så är det inga större problem. Dom är många gånger för svaga för att orsaka alltför mycket skada smile

Jag köpte Lahegas billigare maskin förra året, http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ … -autorange

Funkade prima att få min bil blank med, även om jag var lite feg med ulltrissorna smile Vill minnas att jag körde med Menzerna 400, Menzerna 2400 och sen lackskydd på det.


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
#2243
Det låter betryggande pulchi! De jag kikat på kostar inte över 500kr så då bör man nog kunna vara lugn.
Känner dock att jag behöver läsa på en hel del om metoder, behandlingar osv innan jag ger mig på det hela.

Tada.wav

2 030 Inlägg
12 februari 2015
#2244
Kör också men Lahegas Autorange smile
fungerar fint! Hörselskydd rekommenderas dock om man ska hålla på en stund wink

Tror jag kör med 1400 och 2400 polermedel, tar lite tid innan de grövsta reporna ger med sig, så tänkte införskaffa mig en enkel roterande polermaskin sen smile
Men som sagt, en oscillerande är perfekt att börja med smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

723 Inlägg
13 februari 2015
#2245
Någon som vet var nivåsensorn sitter I fram som är till xenonlamporna?  :-)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
#2246
Jag trooor att det är höger bak, vänster fram. Tror inte de sitter på samma sida av kärran. Men om den ser identisk ut som den i bak låter jag vara osagt.

Tada.wav

10 Inlägg
13 februari 2015
#2247
KALL3 skrev:
Någon som vet var nivåsensorn sitter I fram som är till xenonlamporna?  :-)

Det sitter en nivågivare höger fram och en bak. Den fram sitter i chassit typ och har ett stag som går till länkarmen smile


380 Inlägg
13 februari 2015
#2248
Klart du ska köpa dig en polermaskin, underlättar enormt till att hålla fin puts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-27c8e9b48b89a7d8748e083502a01c62.jpg

Du kommer långt på en billig  dubbeloscillerande maskin, använd bra trissor å medel bara.

En Peugeot som jag körde med en sådan maskin.
Före.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-86a63e87f79535a0cafc9f3873108b69.jpg

Efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-14b4373d6f61e492aa9338e563197a50.jpg
Går att göra underverk även med en billig maskin tar bara lite längre tid wink


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
#2249
JÄVLAR vilken skillnad!
Ja, jag misstänkte att det blir bättre än inget och visst, polera för hand i all ära men tvättrepor från föregående ägare får man ju inte bort med näven. Så det får bli till att plugga på lite och ta tag i det när våren är här. big_smile

Tada.wav

640 Inlägg
13 februari 2015
#2250
M__B skrev:
Klart du ska köpa dig en polermaskin, underlättar enormt till att hålla fin puts.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-27c8e9b48b89a7d8748e083502a01c62.jpg

Du kommer långt på en billig  dubbeloscillerande maskin, använd bra trissor å medel bara.

En Peugeot som jag körde med en sådan maskin.
Före.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-86a63e87f79535a0cafc9f3873108b69.jpg

Efter.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-14b4373d6f61e492aa9338e563197a50.jpg
Går att göra underverk även med en billig maskin tar bara lite längre tid wink

Men damn, tvättad med stålborste innan? big_smile


380 Inlägg
13 februari 2015
#2251
hyrbil skrev:
JÄVLAR vilken skillnad!
Ja, jag misstänkte att det blir bättre än inget och visst, polera för hand i all ära men tvättrepor från föregående ägare får man ju inte bort med näven. Så det får bli till att plugga på lite och ta tag i det när våren är här. big_smile

Finns inget som heter polera för hand, möjligtvis vaxa lol

Har du frågor så är det para att fråga på. Är ju inget proffs bara en glad hobby polerare. Men har gjort ganska många bilar.


380 Inlägg
13 februari 2015
#2252
pulchi skrev:
M__B skrev:
Klart du ska köpa dig en polermaskin, underlättar enormt till att hålla fin puts.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-27c8e9b48b89a7d8748e083502a01c62.jpg

Du kommer långt på en billig  dubbeloscillerande maskin, använd bra trissor å medel bara.

En Peugeot som jag körde med en sådan maskin.
Före.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-86a63e87f79535a0cafc9f3873108b69.jpg

Efter.
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-14b4373d6f61e492aa9338e563197a50.jpg
Går att göra underverk även med en billig maskin tar bara lite längre tid wink

Men damn, tvättad med stålborste innan? big_smile

Ja det kan man undra, svinto doppat i grus skulle jag tippa på lol
Här är en bil på den när den när jag var klar med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68396/68396-f2f6b127ce542946dfa2d59f58dd3ecc.jpg


1 804 Inlägg
14 februari 2015
#2253
Underbara bilder M__B!

Meguiars_sverige

723 Inlägg
14 februari 2015
#2254
Simpa1 skrev:
KALL3 skrev:
Någon som vet var nivåsensorn sitter I fram som är till xenonlamporna?  :-)

Det sitter en nivågivare höger fram och en bak. Den fram sitter i chassit typ och har ett stag som går till länkarmen smile

Okej tack. Hittade dom men ingen hade hoppat av.  Men plasthöljet på sladden på den ibak va illa vikt.  Kan det vara det? Är det så på era med?  Sen undrar jag om det finns säkring till nivå sjusterarna och om det kan vara så att den har gått och gjort så att lamporna ställts i lägsta läget?!
någon som har en aning om varför mina lampor ställt sig i lägsta läget?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

10 Inlägg
14 februari 2015
#2255
KALL3 skrev:
Simpa1 skrev:
KALL3 skrev:
Någon som vet var nivåsensorn sitter I fram som är till xenonlamporna?  :-)

Det sitter en nivågivare höger fram och en bak. Den fram sitter i chassit typ och har ett stag som går till länkarmen smile

Okej tack. Hittade dom men ingen hade hoppat av.  Men plasthöljet på sladden på den ibak va illa vikt.  Kan det vara det? Är det så på era med?  Sen undrar jag om det finns säkring till nivå sjusterarna och om det kan vara så att den har gått och gjort så att lamporna ställts i lägsta läget?!
någon som har en aning om varför mina lampor ställt sig i lägsta läget?

Efter att jag sänkte min bil så hade jag problem med min nivåjustering... Åkte till bilia för en kalibrering men killen som gjorde kalibreringen kunde inte kalibrera då den där fram inte fick någon signal.

Tog bilen till en kompis som har verkstad och så kopplade vi in datorn, kollade signalerna och bak hade ju rätt signal enligt killen på bilia så det var bara för oss gå efter den. Eftersom chassit är sänkt så måste man  få ner själva armen som sitter på länkarmen (i mitt fall där fram) en bit för att nivåregleringen ska känna av signalen. 

Enkelt att testa snabbt själv är typ om du höjer upp bilen väldigt lite med en domkraft och sätter på lamporna när du gjort detta och se hur dom reagerar. Om det bara är en av nivåreglerarna som ballat ur så måste du göra samma sak både fram och bak för att se vilken som är kass.

Hoppas detta hjälper dig lite smile


380 Inlägg
14 februari 2015
#2256
JimBo__ skrev:
Underbara bilder M__B!

Tackar


Styling S80
218 Inlägg
14 februari 2015
#2257
är det väldigt normalt med problem med nivåjusteringen efter sänkning?  är det så man borde förvänta sig det?

Finns alltid något o göra!

10 Inlägg
14 februari 2015
#2258
JoelNoreen skrev:
är det väldigt normalt med problem med nivåjusteringen efter sänkning?  är det så man borde förvänta sig det?

Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att man får problem med det. Jag visste att det kunde hända men märkte det inte förän några månader efter att jag sänkte bilen då jag sällan kör med halvljuset på under sommarmånaderna


723 Inlägg
14 februari 2015
#2259
Simpa1 skrev:
KALL3 skrev:
Simpa1 skrev:
Det sitter en nivågivare höger fram och en bak. Den fram sitter i chassit typ och har ett stag som går till länkarmen smile

Okej tack. Hittade dom men ingen hade hoppat av.  Men plasthöljet på sladden på den ibak va illa vikt.  Kan det vara det? Är det så på era med?  Sen undrar jag om det finns säkring till nivå sjusterarna och om det kan vara så att den har gått och gjort så att lamporna ställts i lägsta läget?!
någon som har en aning om varför mina lampor ställt sig i lägsta läget?

Efter att jag sänkte min bil så hade jag problem med min nivåjustering... Åkte till bilia för en kalibrering men killen som gjorde kalibreringen kunde inte kalibrera då den där fram inte fick någon signal.

Tog bilen till en kompis som har verkstad och så kopplade vi in datorn, kollade signalerna och bak hade ju rätt signal enligt killen på bilia så det var bara för oss gå efter den. Eftersom chassit är sänkt så måste man  få ner själva armen som sitter på länkarmen (i mitt fall där fram) en bit för att nivåregleringen ska känna av signalen. 

Enkelt att testa snabbt själv är typ om du höjer upp bilen väldigt lite med en domkraft och sätter på lamporna när du gjort detta och se hur dom reagerar. Om det bara är en av nivåreglerarna som ballat ur så måste du göra samma sak både fram och bak för att se vilken som är kass.

Hoppas detta hjälper dig lite smile

Fattar inte riktigt vad du menar. Som det är nu så star ju lamporna som lägst pga att den känner av att det är fel nivån antagligen. Men man moste ju kallebrera om dom för att den ska söka på nytt eller?

Eller reglerar dom sig varje gång man startar bilen? Trodde den fått en felkod och så reglerar den sig inte mer för än felkoden är borta?!

Innan säkning så reglarde ju sig lamporna varje gång jag starta bilen. DEt såg man ju på ljuset hur det flytta sig upp och ner och sen hitta sin rätta nivå. ¨Men det gör den inte nu längre. Kanske pytte lite men inte så som det var förr.

När du hade fel på ljuset. Reglerade dom sig då lika mycket innan. Alltså upp och sen ner och sen stalled sig i lägsta läge när den inte kände av att nivån va rätt?
Hoppas du fattar vad jag menar tongue

Hur fick ni ner armen för nivåregeringen ? tongue
Senast redigerat av KALL3 (14 februari 2015)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
#2260
Nu ska vi se här.
På pre facelift så justerar sig INTE lamporna vid varje start, enbart när de känner av last.
På post facelift så justerar sig lamporna ALLTID vid varje start, oavsett last.

Har de slutat justera av någon anledning (på min hade ju ex bakre sensorn hoppat loss när vi sänkte bilen) så ställs de i säkerhetsläge vilket är så lågt som möjligt. Där står de tills de får en ny kalibrering medelst mjukvara, de måste helt enkelt få en ny nollpunkt. Kostar drygt 400kr hos Volvo och tar tio minuter. För mig var det precis som för simpa, det tog ett par månader innan jag upptäckte det men la ihop ett och ett och hittade en högst trolig orsak.

Så att det skulle sluta fungera enbart pga sänkning har jag svårt att tro, något måste ha hänt under processen.
Min är ju sänkt idag, den justerar. Om man slänger på coils och slänger bilen i bott så bör man ändå se att lamporna rör sig.

Edit:
Jag vill också minnas att mina lampor fungerade EN gång när jag väl fick på armen igen, sedan stod de återigen still tills kalibrering gjordes.
Senast redigerat av hyrbil (14 februari 2015)

Tada.wav


Sök