Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)
Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer
Vi befann oss på västkusten (sämstkusten) över midsommar, där var det strålande sol, närmare 20 grader som bäst men såklart någon enstaka lokal regnskur som drog förbi. Jag är nöjd! Jag mötte förvånansvärt många mer eller mindre moddade S40/V50/C30 både påväg upp och ner, någon här som såg mig kanske?
Hoppas jag får lite respons från min PST i veckan gällande bussningarna till baken på bilen, vore skönt att börja rodda lite i det och se om det är något jag kan byta på egen hand eller om jag behöver någon mer mek-kunnig vid min sida. I övrigt vankas det tvätt av bilen (100 mil+ senare så är hon inte så fager längre även fast frugans släkt tyckte det var ett ytterst fint åk vi hade). Samt att AC'n måste fyllas. Både jag och frugan har på senare veckor funderat på om den verkligen är slut, den verkar kyla lite emellanåt men när vi rullade hem från Göteborg idag i strålande solsken så insåg vi att nej, den må kyla lite men det är verkligen inte tillräckligt. Om 2 veckor blir det en ny långresa som då inkluderar svärmor som passagerare och en fungerande AC då är nog att föredra. Så det blir tidsbokning i veckan!
I kick ass with my car ...
Det tar lite tid att hitta saker till bilen eftersom den inte förväntas gå på bana och eftermarknadsdelar är i stort sett obefintliga. Flera företag jag pratar med blir lite fundersamma och roade av valet av bil för banracing
Bara rensa i bak och stoppa in en bur ... är det inte ruskigt tungt att glida runt på banan med den?
Vi befann oss på västkusten (sämstkusten) över midsommar, där var det strålande sol, närmare 20 grader som bäst men såklart någon enstaka lokal regnskur som drog förbi. Jag är nöjd! Jag mötte förvånansvärt många mer eller mindre moddade S40/V50/C30 både påväg upp och ner, någon här som såg mig kanske?
Hoppas jag får lite respons från min PST i veckan gällande bussningarna till baken på bilen, vore skönt att börja rodda lite i det och se om det är något jag kan byta på egen hand eller om jag behöver någon mer mek-kunnig vid min sida. I övrigt vankas det tvätt av bilen (100 mil+ senare så är hon inte så fager längre även fast frugans släkt tyckte det var ett ytterst fint åk vi hade). Samt att AC'n måste fyllas. Både jag och frugan har på senare veckor funderat på om den verkligen är slut, den verkar kyla lite emellanåt men när vi rullade hem från Göteborg idag i strålande solsken så insåg vi att nej, den må kyla lite men det är verkligen inte tillräckligt. Om 2 veckor blir det en ny långresa som då inkluderar svärmor som passagerare och en fungerande AC då är nog att föredra. Så det blir tidsbokning i veckan!
I kick ass with my car ...
Det tar lite tid att hitta saker till bilen eftersom den inte förväntas gå på bana och eftermarknadsdelar är i stort sett obefintliga. Flera företag jag pratar med blir lite fundersamma och roade av valet av bil för banracing
Bara rensa i bak och stoppa in en bur ... är det inte ruskigt tungt att glida runt på banan med den?
Nu skall ju denna gå som familjebil så jag vågar inte mörka allt för mycket för familjen (läs frun)... man vågar ju fasen inte berätta vad skiten kostar!!!
Efter bytet av dämpare så blev det en helt annan bil... de höll emot riktigt bra, en del som har installerat samma paket har tyckt att fjädrarna inte är tillräckligt stumma men själv är jag riktigt nöjd.
Det märks ju på bromsarna och det något tröga accet att det är tungt, brände som sagt beläggen då skivor och allt annat blev för varmt, förvånande att bakbeläggen tog helt slut eftersom den är framtung och det mesta tar där. Annars går den ok trotts vikten!!
Skulle önska att det dök upp lite mer stag och annat så att leder och annat kunde förstärkas, lite trist om något bryts av för att fästet och chassit håller högre kvalitet än bilen i övrigt!!
Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Fasen va sugen jag blir på mer pulver under huven Freddie! Kompromissade med sambon igår iallafall, hon får välja färg på nästa bil och jag får välja motor. Känns som att jag kan leva med det!
Bokade idag tid hos Vianor för AC-service, de har kampanj så 995:- för kontroll och påfyllning. Nästa måndag får jag reda på ifall det blir försäkringsärende eller ej.
Hade lite dötid på jobbet idag så köpte på mig strålkastarfilm (rätt den här gången) och rain repellent till rutan. Sistnämnda börjar jag bli lite osäker kring, en vän berättade att han fick en sån behandling hos MrCap för ett tag sen och har sedan dess fått en grå/dimmig ruta i någon sekund varje gång torkarbladen drar en vända. Känns inte helt latjo. Någon som har erfarenhet av det?
Och när jag ändå har er på tråden, om jag får tid i helgen tänkte jag börja polera upp framlyktorna men har NOLL erfarenhet av detta. De är i bra skick men tänkte ändå gå över dom med polermaskinen (nödvändigt? bättre för hand?) innan jag provar strålkastarfilmen. Någon input på detta?
Polera inte lyktorna om du inte behöver, är en form av uv-lack på dom. Polerar du dom så försvinner det. Och då kommer du behöva att underhålla dom med jämna mellanrum. Lämnar man in strålkastarna hos en riktig firma så uv-lackar dom efter behandling för ett långvarigt skydd.
M__B: Vad lägligt att jag har en flaska fönsterputs i bilen då. Du har ingen koll på rain repellent? Misstänker att du kanske använt dig av sånt när du rekondat/polerat.
Jo har använt mig av liknande, men detta fenomen är inget jag har regerat över. Å gör du en själv behandling så brukar det inte vara så länge. Så blir du missnöjd så försvinner det ganska fort.
Sådär, domedagen. Kondensorn läcker, precis som på många andra V50. 6000:- vill Vianor ha. Det vill jag inte ge dom. Så nu börjar den långa sökningen om hur man byter kondensor, vad man behöver, vad man ska tänka på, vart man ska köpa osv osv. Försäkringsbolaget lär aldrig ta det med tanke på åldern på bilen samt drygt 12k mil, men jag ska nog ändå ta en titt med Trygg Hansa.
Sådär, domedagen. Kondensorn läcker, precis som på många andra V50. 6000:- vill Vianor ha. Det vill jag inte ge dom. Så nu börjar den långa sökningen om hur man byter kondensor, vad man behöver, vad man ska tänka på, vart man ska köpa osv osv. Försäkringsbolaget lär aldrig ta det med tanke på åldern på bilen samt drygt 12k mil, men jag ska nog ändå ta en titt med Trygg Hansa.
Ibland är det extra kul att ha bil, TJOHO!
Kondensorn är väl själva kylaren om jag inte minns fel ?!