Så, jag utlovade en bildkavalkad i och med kondensorbytet, men det var så bökigt och framförallt skitigt att kameran fick ligga kvar i bilen.
Här är en liten bit på vägen, kondensorn sitter precis bakom krockbalken:
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11924256_10152922077402132_771946264966684632_n.jpg?oh=bbff190cd46eb80335b684a24092e040&oe=566A04A3]()
Fronten, framlampor, dimljus av. Momenten efter var smått intressanta, den främre has"plåten" togs bort, plasten på krockbalken, tutorna+plastramen och plastdelen som sitter ovanpå huvlåsmekanismen.
Här var allt frid och fröjd och arbetet hade fortlöpt ganska bra. Men garaget tillhandahåller ingen mottagning för telefonen, så jag fick ta en break och knata upp till lägenheten igen.
Var ju en sport i sig att få in alla jävla delar i bilen då jag inte ville ha de liggandes löst, men samtidigt försöka hålla ordning på alla miljarder bultar och skruvar.

Efter vidare research kände jag mig klokare och begav mig ner igen för att upptäcka 2 torx-skruvar som håller kondensorn på plats. Dessa torx har folk benämnt i varenda guide jag hittat som "pain in the ass" och jag förstår varför. De sitter precis i höjd med krockbalken, BAKOM krockbalken. Det fanns väl ungefär 3-4cm spelrum varpå ett spärrskaft med torx på bara var att glömma. Försökte i säkert en timma att komma på olika lösningar för att få loss dessa men även att försöka få loss kondensorn UTAN att ta loss dessa, något jag snart upptäckte var hopplöst. Hur fan skulle jag lösa detta egentligen?
Bara att lassa in skiten i bilen igen, upp till lägenheten och googla runt och fann dessa:
![http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873676898334.jpg]()
Perfekt! Men... bilen är ju i molekyler, så den kan jag ju inte ta. De flesta av er vet säkert hur vädret var igår och trots att Classe ligger en 15min gångväg härifrån så var det inte alls lockande.
Passande nog så skulle svärföräldrarna komma förbi lite senare så de fick agera chaufför.
Några timmar senare kunde jag fortsätta och nycklarna funkade utmärkt, nackdelen nu var bara att utrymmet för att VRIDA nyckeln var ungefär ett kvarts varv så det tog en evighet att lossa på de två asen. Förstår till fullo vad alla menat i guiderna jag läst.
Efter att de var loss så var det bara att lossa kondensorn från anslutningsrören och lyfta ur den ur plasthakarna samt ta ut den nerifrån. Proceduren för att montera den nya var ju, ja, det omvända.
Blev smått imponerad över att jag fick ihop bilen igen utan någon guidning, allt sitter där det ska sitta, allt fungerar som det ska fungera och det blev inga skruvar över.

Väntar nu på återkoppling från Vianor så får vi se vad de säger. Långresa i helgen så vore skönt att få ACn fixad tills dess.
I övrigt hade jag ju ganska mycket på to do-listan igår men allt stök och bök som blev samt det spontana middagsbesöket gjorde att tiden försvann. Så emblemen är kvar på bakluckan, Meguiars quik detailer+clay ligger orörd i förrådet och framrutan har ännu inte fått en ny omgång av rain repellent.
Smutsig till tusen är hon däremot efter mina lortiga labbar här och var så om tid finnes i veckan blir det även en tvätt.
Och vad fan är det med frontarna på våra bilar egentligen?! Millimeter-passform, varenda gång jag har återmonterat skiten så är det som att fronten har krympt under tiden den varit av, får slita för kung och fosterland för att få aset på plats igen.

Summa summarum: ett ganska straight forward jobb som de flesta nog skulle kunna genomföra hemmavid. Det tog längre tid än jag trodde men hade jag haft alla verktyg från start samt vetat till 110% hur proceduren skulle gå till så hade jag utan vidare kunnat halvera tiden.
Samt att lite tid gick åt till att förklara för säkert 7-8 pers i garaget vadfan jag höll på med. En granne hade trasig AC på sin BMW, men där gick minsann BMW in och tog det helt på goodwill. As.

Och! En obligatorisk gammal vs ny-bild:
![https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAAKumUzoxY7IIDgfy1lTgHKyta3zJmldprncrpGW34A3g/12/16061605/jpeg/32x32/1/_/1/2/IMAG2141.jpg/EKzi-wsY7ocBIAEoAQ/uRBZkqHtOHNxaAG2uDso_z1GdOPA0mKXM0iVInc4bW0?size=1280x960&size_mode=2]()
P.S
Ja, Jimbo, jag ska göra rent på och kring motorn, jag lovar.