Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 423 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
eL0F
17 juli 2017 · 1 090 Inlägg

jag kanske kan haka smile 

JimBo__ skrev:
Sjöhistoriska på torsdag? smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 juli 2017 · 2 571 Inlägg

nyller: MY14 har den gamla sexan, så om inget magiskt händer och jag får tag på en ~MY15-16 för rätt pris så.. Men puristerna säger ju att sexan är roligare än fyran. big_smile

Jimbo: Intressant info om BraBil och V40 CE, det förklarar ett o annat ja.
Inget Sjöhistoriska denna vecka tyvärr, begravning på torsdag så det blir lite otajmat. Men jag ska försöka komma loss till någon torsdagsträff i sommar iaf!

Igår hämtade jag lite prylar på Posten och hos Upplands Motor.
Kablar till subben och helt onödiga grejor till en bil jag inte ens har ännu.
http://i.imgur.com/qpYrxaY.jpg

Fick 2h efter att jag varit där ett mess från min PST om kylarlocket som jag bör byta. 277 jävla spänn, det måste vara gjort i guld?!
Senare i veckan ska jag försöka lösa så att jag får hem ännu lite grejor och i nästa vecka räknar jag med att det blir montering av sub och annat.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
nyller BMW 335D E91
18 juli 2017 · 1 399 Inlägg

orkavaradu skrev:
du ska inte tillbaka till oss på Volvo-hyllan? wink wink wink

nyller skrev:
Ja det var inga problem att köra snålt med den big_smile Annat är det med min nuvarande vagn, förbrukningen är klockren sen ska vi inte prata om effekten big_smile

Inte än på ett tag iaf smile

eL0F
18 juli 2017 · 1 090 Inlägg

nu har du fått mig att leta xc60 också wink fan! ..
Säg till när du planerar att åka till sjöhistoriska så hakar jag också! så man inte är där helt ensam!

hyrbil skrev:
nyller: MY14 har den gamla sexan, så om inget magiskt händer och jag får tag på en ~MY15-16 för rätt pris så.. Men puristerna säger ju att sexan är roligare än fyran. big_smile

Jimbo: Intressant info om BraBil och V40 CE, det förklarar ett o annat ja.
Inget Sjöhistoriska denna vecka tyvärr, begravning på torsdag så det blir lite otajmat. Men jag ska försöka komma loss till någon torsdagsträff i sommar iaf!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Djo
18 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Volvo är inga biliga bilar det wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JimBo__
18 juli 2017 · 1 804 Inlägg

Ska försöka komma upp flera träffar nu på semestern. Men på torsdag blir det lite pill med bilen i Vallentuna innan träffen wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 juli 2017 · 2 571 Inlägg

orkavaradu: Absolut! Ska försöka få ordning på en del grejor med bilen bara, subben och lite annat. Sen så borde jag väl vara game! big_smile

Jimbo: Oooh, jag vet vad du ska göööra! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
25 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Subwoofer installerad! Inte mycket till bilder, men en redogörelse kommer imorrn. Nu är jag helt slut. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juli 2017 · 2 571 Inlägg

tl;dr: Sub installerad, behöver köpa högra förhöjningen och få in mjukvara, måtte det vara värt det.

Sådär, sovit som en gris.
Subwoofer installerad som sagt. Hur gick det då kan man fråga sig?
Jovars. 17 A4 med instruktioner, tack och lov var en hel del för S40 och extra bitar för bilar med RTI...

Subben installeras på vänstersidan i skuffen och att man skulle behöva lossa panelerna på vänstersidan är ju fullt logiskt eftersom subben dels ska sättas fast i golvet tillsammans med 1: baksätets förankring och 2: ena lastöglans förankring. Dvs, allt på vänstersidan.
Men beskrivningen menar att man även ska lossa på allt på högersidan, något jag inte alls förstod varför. Det kändes som otroligt mycket extrajobb för något jag inte, som sagt, förstod anledningen till.

Efter många om och men och lossande på högersidan så gav jag upp och fortsatte vidare på vänstersidan, fick subben på plats och då förstod jag. Anledningen till att lossa högersidan är för att du ska kunna ta loss den högra frigolit-biten som är runt reservhjulet. Högerpanelen vilar delvis på den biten och är således i vägen. Frigoliten är också i vägen när du ska lossa/fästa baksätets förankring som ska delas med subben. OTROLIGT mycket extrajobb för en såpass liten detalj.
Det slutade med att jag helt enkelt lossade på frigolitens små fästen och vinklade upp den där det behövdes och 2min senare så var det klart. Tänk om man hade vetat det från start.

Inget meck kommer ju utan huvudbry såklart. Jag köpte två kablar, en optiksats och en strömsats. Optiken visade sig såklart vara för bilar med RTI vilket jag i ordern klart och tydligt menade att jag inte hade. Nåja, klockan var nu mycket och jag hade varken tid eller lust att orka käfta med Volvo. Inspekterade kabelsatsen och allt verkade vara identiskt mot den kabelsats jag skulle ha, bara det att denna med RTI hade en extra utgång.
Efter lite kontroll med åt vilket håll optiken ska gå så kunde jag enkelt montera isär satsen och koppla ihop som det ska vara. Teoretiskt sätt så blev det precis som det ska vara men det återstår att se förstås.

Tidigare har jag läst om högt och lågt lastgolv men inte riktigt förstått skillnaden. Den skillnaden såg jag när subben var monterad. I mitt paket hade jag subben och den vänstra lastgolvsbiten av frigolit. Har man inte sub så är det två stora bitar, vänster och höger. Med sub så tar själva subben upp 1/4 av totala ytan, dvs på vänstra sidan behövs 1/4 frigolit till lastgolvet (alltså hälften av originalhalvan).
När jag var klar och packade in allting igen så såg jag att lastgolvet lutade, jag lyfte upp det och såg klart och tydligt att högersidan är lägre än vänster. Det diffar knappt 2cm, så där har vi skillnaden på högt och lågt lastgolv. Förklarar varför det varit svårt att se skillnad på Google.

Så... Det blir ännu mer att beställa. Kollade lite snabbt på nätet och den högra biten kostar i USA omkring 300kr, förhoppningsvis är den inte så mycket dyrare i Sverige. Men jag var inte alls sugen på den "smällen" när jag redan nu ojar mig för hur jag med för tillfället begränsad inkomst (föräldraledig) ska lösa mjukvaran hos Volvo för att aktivera subben (~1200kr).

Edit: Snabbt svar från Upplands Motor, den högra frigolitdelen kostar 293kr, så den beställer jag på en gång.

Allt som allt höll jag på i drygt 2h. Hade jag vetat om högersidans stök och bök och undvikit det så hade jag klarat mig på goda 1 1/2h utan problem.
Mörka bilder, men bilder brukar ju vara roligare än text:

Här var det ganska tomt. Subben placeras uppe till vänster i baljan där. Man ser även den högra frigolitbiten som jag behöver byta ut:
http://i.imgur.com/ViEp5ti.jpg

Väldans mörk bild, men det var mycket som behöver tas ut:
http://i.imgur.com/mqK8njV.jpg?1

Yay, inkoppling!
http://i.imgur.com/eRxM1ik.jpg

Skitigt, snett och miljarder prylar som inte ska ligga där. Men jag var trött och less och kastade bara in allt krimskrams igen.
http://i.imgur.com/MNxtQEF.jpg

Senast redigerat av hyrbil (26 juli 2017)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Djo
26 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Mycket jobb hoppas du blir nöjd sen också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Haha ja. Jag visste delvis vad jag gav mig in på men jag hade inte räknat med omfattningen av rivning samt alla extrakostnader som skulle bli.
Oavsett mycket billigare än att köpa nytt och definitivt billigare än många beggade paket på nätet där man oftast ändå behöver köpa alla delar runtomkring och samt mjukvara på det.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
26 juli 2017 · 1 090 Inlägg

ser stökigt ut i bakluckan wink

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
JimBo__
26 juli 2017 · 1 804 Inlägg

Haha slutar ju alltid med att man får riva mer än vad man hade räknat med, tänk på hur min såg ut när jag bytte växelspaksknoppen big_smile

Men det blir bra det där, untz untz!

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Ja fy, det där var skitgöra som hette duga. Men nu är det försent att ge upp. big_smile
UM har tider i slutet av augusti/början på september för mjukvaruladdning, Bilia verkade kunna ge i mitten av augusti så vi får se, hoppades ju kunna komma in på lite dropin för enklare grejor men det verkar lönlöst.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
26 juli 2017 · 1 090 Inlägg

samma med UM i Uppsala?? smile eller kikade du på närmaste?


hyrbil skrev:
Ja fy, det där var skitgöra som hette duga. Men nu är det försent att ge upp. big_smile
UM har tider i slutet av augusti/början på september för mjukvaruladdning, Bilia verkade kunna ge i mitten av augusti så vi får se, hoppades ju kunna komma in på lite dropin för enklare grejor men det verkar lönlöst.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Tog närmaste, pallar inte åka långväga på så sätt. Tiden finns inte riktigt heller. Men det slog mig att när jag glider in för att hämta det nya lastgolvet så ska jag kolla hur det ser ut och förklara läget, kanske de får en lucka lite lägligt sådär.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
28 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Fick idag ett mess från UM att ersättningsbiten till lastgolvet hade kommit. 15.55 plingade det till i telefonen om att den fanns att hämta. Idag stängde de 16.00. På söndag åker jag bort i en vecka. De håller paketet i 5 dagar från ankomstdatum.
Där tänkte de till!

Får höra av mig till de och säga åt de att hålla skiten åt mig tills jag kommit hem, känns ju onödigt för båda parter att behöva lägga en ny beställning framåt onsdag nästa vecka. Idioter. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
28 juli 2017 · 1 090 Inlägg

inte öppet imorron? yikes

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
28 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Stängt lör-sön...
Men imorgon hämtar jag visst ett annat paket som är lite roligare! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 augusti 2017 · 2 571 Inlägg

Så, det hände en grej. big_smile Det är fascinerande hur vissa små detaljer kan göra att man blir nykär i biljäveln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186330/186330-c28fa9b2be47572c90f1f61dced10bc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186330/186330-978c44bd492ac4bd41af877e976ebbd7.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang