Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 012 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
eL0F
10 mars 2018 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
Miniträff it is! wink

Lite icke-bilrelaterade news, igår signade vi kontrakt på ett hus, inflytt i juli. 1400kvm tomt, så tids nog kommer nog ett dubbelgarage upp. wink
I dagsläget finns ett dubbelgarage redan men det delas med grannen (innervägg skiljer av) så vi får se hur det blir. Säljaren sa att hennes gubbe hade planer på att bygga dubbelgarage och då sälja det befintliga till grannen helt och hållet. Kanske går att göra en bra deal där.

Nu får det gärna bli lite varmare ute och snabbspolning fram till 19/3.


Angående Betty Blue så fick hon på årsservicen för någon månad sen en notis om att höger bakbroms är anliggande. Jag forskade lite och jag hade nog kunnat göra det arbetet själv men hade behövt köpa in specialverktyg och sätta av tid för arbetet. Tid som jag inte har. Och bromsar vill jag gärna ha fungerande till 100%. Framförallt i en bil som vi är beroende av.
Så om någon timme ska jag åka iväg med henne till Upplands Motor för att få det åtgärdat, förhoppningsvis blir det inte svindyrt men jag räknar med nytt bromsok, de lär nog inte smörja upp det befintliga är jag rädd.
Nåja, safety first liksom.

Nämen det var inte dåligt big_smile godsägare alltså! Grattis!
Vart bär det av??
Drömmen är ju dubbelgarage!

Hur gick det med bakbromsen? blev det en "normal" peng? smile

Vem är det som äger en V40 Carbon med en piratflagga på huven? , brukar rulla i Sumpan? big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Japp! big_smile Vi rör oss ca 20min norröver, utmed roslagsbanan. När man öppnar dörren hör man fågelkvitter istället för Bromma flygplats.

Det var inget supertrevligt besök hos Upplands Motor för V50n, men min PST gav mig en rejäl genomgång av den tidigare anliggande bromsen. På högersidan satt bromsklossarna inte riktigt rätt vilket gjorde att de hade slitits ner nästan helt medan vänstersidan fortfarande såg relativt ny ut. Det som orsakade det visslande ljudet var metall mot metall! Eftersom klossarna på höger bak satt så snett och slitits ner ohyggligt fort, så hade det gått så långt att hakarna på ena klossen låg emot skivan.
Min PST visade hur "polerad rost" såg ut.

Jag är ärligt talat förvånad över att baken har kunnat bromsa ordentligt överhuvudtaget och att bromsvärdena på besiktningen föregående år har sett bra ut.

6500:- fattigare, men har nu nya skivor och klossar på bakaxeln och bilen frirullar mycket lättare samt bromsar jättebra. Sura pengar men det behövde åtgärdas, om vi säljer bilen framåt våren så får man se det som ett bra försäljningsargument. Sjysta bromsar är ju alltid najs liksom.

Jag tror att jag vet vilken Carbon du menar, såg den så sent som i... Onsdags. Tror att jag sett den vid Bromma Blocks ett par gånger, dessutom en tjej vid ratten varje gång och jag känner bara till en bunt killar som rattar CE.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
10 mars 2018 · 1 019 Inlägg

Kul med huset!
Så ni ska inte ha 2 bilar när ni blir lantisar? big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Vi vet inte ännu om vi kommer behöva två bilar, så V50n får initialt stanna ett tag, men tills vi får tillgång till huset så ställer vi den nog hos svärfar.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
10 mars 2018 · 1 090 Inlägg

lika bra och spara den big_smile aldrig fel med 2 bilar.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Robb192 Tokig 08a
10 mars 2018 · 1 019 Inlägg

orkavaradu skrev:
lika bra och spara den big_smile aldrig fel med 2 bilar.

Så länge den andra inte är en Suzuki Alto så är det aldrig fel med 2 bilar... xD
Det enda roliga var att tanka i 300kr och köra 40 mil..

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
eL0F
10 mars 2018 · 1 090 Inlägg

robb192 skrev:

orkavaradu skrev:
lika bra och spara den big_smile aldrig fel med 2 bilar.

Så länge den andra inte är en Suzuki Alto så är det aldrig fel med 2 bilar... xD
Det enda roliga var att tanka i 300kr och köra 40 mil..

Jag har en Lupo som varit avställd i ca 4år nu smile hade den när jag pluggade, blev billigare än ett busskort.
Tankade 1gång i månaden. Nu står den bara och dammar och tar plats.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Ja exakt, vi hade redan innan allt detta planerat att ev ha en andrabil, typ en nyare Polo eller liknande. Däremot blir ju V50n snudd på gratis att äga i den aspekten, billig att äga och i drift. Det mesta av underhållet hade jag nog tagit över själv då. Men vi får se.
Nu vill jag ha 19 mars och torra vägar!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
10 mars 2018 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
Ja exakt, vi hade redan innan allt detta planerat att ev ha en andrabil, typ en nyare Polo eller liknande. Däremot blir ju V50n snudd på gratis att äga i den aspekten, billig att äga och i drift. Det mesta av underhållet hade jag nog tagit över själv då. Men vi får se.
Nu vill jag ha 19 mars och torra vägar!

var i Täby Centrum i morse, tog alla bakvägar som fanns för att komma dit smile jag är blir galen om jag får stenskott! .. orkar inte med det här vädret längre!
Inte långt kvar big_smile ska bli kul att se den!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Snart måndag! big_smile
Det blir en låååång helg, den saken är säker. Hade varit fint om man hade kunnat lösa det idag men jag har lite saker att förbereda pga lite egna detaljer jag hade som krav. Ska man starta en tråd idag eller... i helgen... eller... Nästa vecka? wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
16 mars 2018 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
Snart måndag! big_smile
Det blir en låååång helg, den saken är säker. Hade varit fint om man hade kunnat lösa det idag men jag har lite saker att förbereda pga lite egna detaljer jag hade som krav. Ska man starta en tråd idag eller... i helgen... eller... Nästa vecka? wink

Var på Bilia i Solna i onsdags och köpte "stenskottsfärg" .. det står en ganska cool V90 med cykel på taket i entrén där. Osmium Grey.. vilken färg var det du skulle ha? smile

Har du inte en tråd på "jagrullar" redan? wink

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
eL0F
18 mars 2018 · 1 090 Inlägg

1 dag kvar nu big_smile jag tycker det är lika spännande jag!
Har du kunnat sova??

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Nu är det nedräkning! big_smile
Sova är inga problem när man har två småbarn, men inatt kanske det blir lurigare...

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
19 mars 2018 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Nu är det nedräkning! big_smile
Sova är inga problem när man har två småbarn, men inatt kanske det blir lurigare...

HALLÅÅÅ nu vill vi se bilder här!!! big_smile big_smile big_smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
eL0F
19 mars 2018 · 1 090 Inlägg

robb192 skrev:

hyrbil skrev:
Nu är det nedräkning! big_smile
Sova är inga problem när man har två småbarn, men inatt kanske det blir lurigare...

HALLÅÅÅ nu vill vi se bilder här!!! big_smile big_smile big_smile

+1 på den big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile uuuupp med bilder!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 mars 2018 · 2 571 Inlägg

"Hoppsan", det blev en ny bil.
https://i.imgur.com/6UnxURi.jpg


Välkommen till familjen, Honey Money Wagon aka Harriet! En fabriksny V90 T5 R-design med lite smått och gott. Tråd kommer inom kort. wink

Senast redigerat av hyrbil (19 mars 2018)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 mars 2018 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
"Hoppsan", det blev en ny bil.
https://i.imgur.com/6UnxURi.jpg


Välkommen till familjen, Honey Money Wagon aka Harriet! En fabriksny V90 T5 R-design med lite smått och gott. Tråd kommer inom kort. wink

Grym! hur kändes det att köra en helt ny för första gången? big_smile
Häftig färg.. vad heter den??

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Det var en.. Ganska märklig upplevelse. 2km på mätaren. Hade så mycket frågor och så mycket som jag skulle kolla vid leverans men som jag helt glömde bort för jag var i sådan extas. smile
Nu ska man bara vänja sig vid automat...

Savile Grey (492). Som en mörk mörk blyertsgrå i metallic som i visst ljus ser svart ut men i direkt solljus går mer åt det gråa hållet. Ganska "diskret" färg ändå men det händer lite mer än att den är "svart" eller bara "grå".  Sambon fick välja färg och hade initialt Bursting Blue som val men hoppade senare till Savile, jag fick välja motor, jag kunde inte vara mer nöjd med hur resultatet blev.  Bättre bilder kommer när jag orkat rota fram kameran ur flyttkaoset.

Senast redigerat av hyrbil (19 mars 2018)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 mars 2018 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
Det var en.. Ganska märklig upplevelse. 2km på mätaren. Hade så mycket frågor och så mycket som jag skulle kolla vid leverans men som jag helt glömde bort för jag var i sådan extas. smile
Nu ska man bara vänja sig vid automat...

Savile Grey (492). Som en mörk mörk blyertsgrå i metallic som i visst ljus ser svart ut men i direkt solljus går mer åt det gråa hållet. Ganska "diskret" färg ändå men det händer lite mer än att den är "svart" eller bara "grå".  Sambon fick välja färg och hade initialt Bursting Blue som val men hoppade senare till Savile, jag fick välja motor, jag kunde inte vara mer nöjd med hur resultatet blev.  Bättre bilder kommer när jag orkat rota fram kameran ur flyttkaoset.

haha jag förstår det big_smile jag hade varit helt borta! .. sen bara veta att den är din! mäktigt!
Du kommer lära dig automat snabbt, sen känna friheten att inte behöva koppla.


Tycker det var den snyggaste färgen jag sett på flera år. Den kommer se riktigt häftig ut på sommaren.
Bursting Blue tröttnar på man efter 1v ungefär, sen inser man att alla har den.
Ska bli kul att se bilder ute i solen big_smile .. hoppas snön och sanden försvinner snabbt så du kan ut och åka.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 mars 2018 · 2 571 Inlägg

Jarå, kört automatare förr, inga konstigheter, bara en omställning i huvudet. Men valde ju till paddlar för sakens skull. wink

Bursting Blue är snygg men som du säger, man tröttnar nog på den fort och MÅNGA R-design har den färgen eftersom den bara finns just där. Så det känns lite för "uppenbart".
Ja nu vill jag bara ut o köra. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang