Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 700 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 mars 2013 · 2 571 Inlägg

Tack ljungar, sånt värmer! Railsen åker som sagt om jag hittar några täcklister i sommar eller om nån kommer med idéer kring att bygga egna.


Fick precis ett mms från min vän på Infosite!
http://i49.tinypic.com/2cpugt5.jpg
Fälgarna har nu landat och gummit ska bara krängas på! Måtte det fina vädret hålla i sig!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
MC_Stradele Maserati
26 mars 2013 · 483 Inlägg

Riktigt rolig projekttråd! Detta skall följas smile

Jag älskar jordguppar !
M__B
26 mars 2013 · 380 Inlägg

Gött då blir det snart montering. Har du hittat någon säkning?
Ett tips, istället för å byta å krångla med dimljusen, bara att plocka ur säkringen när du ska besiktiga, så gjorde jag för jag orkade inte ta bort filmen på mina dimljus.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 mars 2013 · 2 571 Inlägg

Jag kikar lite på eBay gällande sänkning. Absolut inte begagnade men priserna är klart annorlunda där än här i Sverige. Beställning görs nog ganska snart men montering sker inte förrän lite senare då min mekhjälp (far) bor 35mil härifrån. Tills dess får bilen se ut som en monstertruck. sad
Men jag tänker köra på H&R 35mm som jag trots allt började tveka lite kring tidigare, jag tar den risken. Blir bilen för låg så ligger inte Bilia med sina original 20mm-satser långt bort.

Tänkte faktiskt på det kring dimlysena, att rycka säkringen. Läst om flera som gjort så med framgång.
Så det är något jag ska ta med mig till nästa års besiktning, helt klart. Då lär jag förvisso ha bytt ut dom mot de nyare DRL-lysena men ändock!

Besiktningen gick felfritt - och tur var väl det, en knappt 5 år gammal bil ska bannemej inte ha några fel. Den har någon mystisk oljeläcka som bes.mannen tyckte att jag skulle kolla upp och bilen ska inom kort in på den årliga servicen. Ja, flexifuel-modellen ska in antingen var 1000e mil eller var 12e månad beroende på vilket som infaller först. Men jag tänkte att de då ska få ta en titt på det hela.

Han noterade också att bromsbeläggen fram bör bytas detta år så det är också något som ska göras. TIPS mottages tacksamt! Jag är inte ute efter något värsting utan något som helt enkelt bara gör sitt jobb och därför har en prislapp därefter.
Lite småtråkiga saker att behöva ta tag i men främst bromsbeläggen är inte bytta sen... någonsin såvitt jag kunnat se. Inga noteringar eller stämplar i serviceboken om det så det är väl ändå dags. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
26 mars 2013 · 380 Inlägg

Tror att du kommer bli väldigt näjd med H&R.
Låter ju surt med oljeläcka.
Gjorde min års service strax före min bes, som tur var. För det blev  byte en p-ände å så byte dom beläggen när bilen ändå var inne, för d började ta på dom.
Haha första gången som jag lämnar in bil på Service. Men har ju motorskada till 15000mil på den om jag servar den på volvo.
Känns lite löjligt när man har jobbat på volvo å skött allt sånt självförut.

Senast redigerat av M__B (26 mars 2013)

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 mars 2013 · 2 571 Inlägg

Jag hoppas det! smile Alla andra verkar ju vara det så, haha.
Lite surt med oljeläcka men det dryper absolut inte olja utan lite fläckar bara och jag har noterat en liten liten pöl vid min parkeringsplats i garaget så de får ta en titt. Känns rent spontant som en simpel grej att åtgärda men vad vet jag.

Vad gick det på att byta beläggen på servicen? Förstår att det är en dyrare historia än att köpa klossar själv och låta en kunnig byta men om det inte diffar så värst mycket så tar jag nog den smällen.
Du har väl å andra sidan dina kontakter kvar på Volvo som fixar sakerna åt dig. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
29 mars 2013 · 380 Inlägg

Vi får hoppas att det är så.
Jo har allt kvar kontakter på volvo wink

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
29 mars 2013 · 2 571 Inlägg

Idag kom sommardäcken på. Smhi (ja, jag vet att det finns vettigare tjänster) säger plusgrader hela helgen så peppar peppar!
Det blev tillslut ett par Dotz Roadster HG i 19". Efter många om och men så kom jag fram till att det ändå var de jag kikade på redan innan jag köpt bilen.
Här är den precis utrullad, tycker de gör sig bra med resterande matta silverdetajler och framförallt den blåa lacken.
http://i50.tinypic.com/234p7d.jpg

Novis med bil som jag trots allt är, så måste jag säga att det kändes om en helt ny bil! 19" känns och ser helt rätt ut och bullret är visserligen påtagligt men ändå överkomligt. Det är bättre än dubbdäcken. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
nyller BMW 335D E91
29 mars 2013 · 1 399 Inlägg

hyrbil skrev:
Idag kom sommardäcken på. Smhi (ja, jag vet att det finns vettigare tjänster) säger plusgrader hela helgen så peppar peppar!
Det blev tillslut ett par Dotz Roadster HG i 19". Efter många om och men så kom jag fram till att det ändå var de jag kikade på redan innan jag köpt bilen.
Här är den precis utrullad, tycker de gör sig bra med resterande matta silverdetajler och framförallt den blåa lacken.
http://i50.tinypic.com/234p7d.jpg

Novis med bil som jag trots allt är, så måste jag säga att det kändes om en helt ny bil! 19" känns och ser helt rätt ut och bullret är visserligen påtagligt men ändå överkomligt. Det är bättre än dubbdäcken. wink

Satan så snyggt wink Saknar sänkningen bara! big_smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Det har stått lite still ett tag. Sjuka katter (dvs dyra veterinärskostnader), årsskatt på bilen, årsservice på bilen, sjukstuga hemmavid med snorig 6månaders pojk varpå man själv blir sjuk till och från... Plånboken har varit tjockare om man säger så!

Vilket som, det som står näst på tur är förstås sänkningen. Har letat ut ett lämpligt kit som kommer beställas framåt helgen.

MEN jag behöver er hjälp här, besiktningsmannen sa som bekant att bromsklossarna i fram behöver bytas och jag ska försöka fixa det i samma veva som sänkningen åker på, man får ju ta tillfället i akt när sakerna är bortplockade.
Volvo vill ha uppåt 900 spänn för sina originalklossar vilket inte kommer på tal och det finns ju tusentals olika märken och tillverkare där ute. Jag vill ha något prisvärt till mina originalbromsar, kikade en del på RedStuff men även där var det en djungel!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Sådär. Fjädrar beställda. big_smile

Frågan kvarstår fortfarande gällande bromsklossar, några tips?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
boobza
7 maj 2013 · 316 Inlägg

gött!! kommer bli riktigt snyggt! hur mkt sänks den då? vet inte mkt om bromsar just till din bil hmm

Mvh Robin
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Hade inne bilen i förrgår hos Upplands Motor för den årliga servicen. Jag har sett att bilen läckt en del olja vilket även besiktningsmannen tidigare i år påpekade, så jag bad min PST att ta en titt på det hela.
Svårt att lokalisera var läckan kommer ifrån och plastskyddet under motorn var fyllt av olja men det verkar som om det kommer högt upp. En motortvätt senare så visade han mig lite ställen jag skulle hålla koll på tills vidare. Ett ställe var precis under plastkåpan över motorn, vid stiften. Där var det enligt min PST MASSVIS av olja, ungefär som om någon hällt ett gäng deciliter utanför.
Så innan jag åkte därifrån så torkade vi extra rent och torrt där, och idag ser jag tendenser till olja där igen.
Jag tog en bild och hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven. Jag kommer självklart låta någon med expertis åtgärda detta men att skicka in och ut på felsökning har jag helt enkelt inte tid med.

http://oi43.tinypic.com/33afq1k.jpg
Det har samlats kring bulten och jag aaaaanar att det kommer därifrån också, att packningen kanske är slut där.
Vad tror ni?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 maj 2013 · 2 571 Inlägg

boobza skrev:
gött!! kommer bli riktigt snyggt! hur mkt sänks den då? vet inte mkt om bromsar just till din bil hmm

Det blir inte mer än Eibach 25mm, vill hålla det så nära original som möjligt, dvs Volvos sportchassi, då bilen används året om i alla väder.
Bromsklossar blir det från Vparts, verkar ha bäst pris och framförallt så har dom både fram och bak till min bil, det verkar vara sällsynt för ett företag att ha både och, de ställen jag kikat på har antingen bara fram eller bara bak. tongue

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Ventilkåpspackning, tror ni att det kan vara det som är boven i dramat här?
Det klassiska tricket med att ha motorn igång och lyfta oljestickan och se ifall det ryker/pyser kammade noll, så det verkar inte vara igensatt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Angående oljeläckage: jag börjar snegla på ventilkåpspackning. Kostar inte många kronor att testa, så om det hinns med så ska det också bytas.
För i början av juni så ska jag få hjälp med sänkningen av bilen, det som även ska hinnas med är att byta bromsklossar runt hela bilen samt måla bromsoken. Det lär bli en fullspäckad dag så frågan är om man hinner göra allt..

Fick idag ett mail från tyskarna om att fjädrarna blir lite försenade då Eibach måste tillverka dom.. (?!) Var i kontakt med företaget då de hade 25mm från Eibach för V50 med andra motorer men inte till just 1.8F, dock kunde de ordna det åt mig så varsegoda sa jag. Den som väntar på något gott.... Snark.
Måste se till att köpa bromsoksfärg också, googlat mig gråhårig som vanligt och en del säger si om en sort medan andra säger så. Så det får bli första bästa 1kompsfärg helt enkelt.

Så det som har landat här hemma nu är följande:
Bromsklossar runt om. Besiktningsmannen sade att de främre behövde bytas i år så jag tänkte att man kanske skulle festa till det med RedStuff-belägg. Min PST sade annat, bromsbeläggen i bak är helt slut och måste bytas snarast, de i fram måste bytas i år. Så där rök tankarna kring RedStuff..
http://i42.tinypic.com/v4v7kh.jpg

Färgpenna! Någon som har erfarenhet av dessa? Lackeraren missade ett litet parti på ena tröskeln i vintras så jag tänkte råda bot på det nu med denna. Kanske fungerar att fylla i dörruppslagsmärken på handtagen också?
http://i44.tinypic.com/2yv2aes.jpg

OCH! Något jag bestämt mig för som ligger lite längre fram i tiden: senast nästa år så ska railsen vara bortplockade. Jag kommer ha kvar dom i förrådet med hänsyn till eventuellt andrahandsvärde på bilen men jag blir lika barnsligt förtjust varje gång det rullar förbi en R-design utan rails.

OCH 2: Man vill ju förstås göra sin bil personlig.. Men det är inte alltid helt lätt med dagens bilar eftersom utbudet av delar är ganska begränsat. Något jag velat ha ett tag är puddle lights men att behöva köpa hela sidospegelssatser känns inte helt aktuellt och på eBay så såg jag detta som istället sitter i dörrarna: http://www.ebay.com/itm/2-X-LED-Car-doo … mp;vxp=mtr

Men jag vill inte att det ska se så 740-raggare ut utan jag vill helt enkelt bara ha ett rent ljussken när dörrarna öppnas. Är det någon som har några tips och idéer kring det? En LED-list av tunnare slag borde väl fungera? Vilken el kan man koppla in sig på osv? Resultatet vill jag ha åt detta håll:
http://www.eurosporttuning.ca/images/audi/EMD-LD-ADR18W-04.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Pall3
15 maj 2013 · 137 Inlägg

Ett tips när du ska fylla i med färg, köp bättre penslar för den som följer med är värdelös smile

Fadde_e30
21 maj 2013 · 462 Inlägg

Kul projekt, ska följas! big_smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
25 maj 2013 · 2 571 Inlägg

Äntligen! Eibach Lowering Springs 25mm.
http://i44.tinypic.com/9a7894.jpg

Tog 2 dagar för paketet att komma från Tyskland hit till Stockholm. Pluspoäng!
http://i41.tinypic.com/2iq8ih.jpg

Jag kan verkligen inte bestämma mig för färgen på bromsoken, vad tror ni skulle passa?
http://i40.tinypic.com/2ylwowp.jpg

So fresh and so clean!
http://i41.tinypic.com/23pr1l.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
26 maj 2013 · 380 Inlägg

Gött, då väntar vi med spänning på att den hamnar lite närmare backen.
Kör på silver eller svart på bromsarna. Diskret å snyggt.
Hur har det gått med läckaget?

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang