Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 606 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Kikat lite på youtube med just den vaxen och den verkar göra underverk, helt klart!
Putsa för hand för ofta blir nog tradigt i längden förstås men vad jag fattat det så blir det så bra resultat med leran att det inte är några bekymmer att polera med näven. Men gör man det ofta så. wink
Vad ska du slå till på? Clas Ohlson har ju billiga med två huvuden osv, kikade på en sån först men avvaktar lite.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
nyller BMW 335D E91
13 augusti 2013 · 1 399 Inlägg

hyrbil skrev:
Kikat lite på youtube med just den vaxen och den verkar göra underverk, helt klart!
Putsa för hand för ofta blir nog tradigt i längden förstås men vad jag fattat det så blir det så bra resultat med leran att det inte är några bekymmer att polera med näven. Men gör man det ofta så. wink
Vad ska du slå till på? Clas Ohlson har ju billiga med två huvuden osv, kikade på en sån först men avvaktar lite.

Ja det blir en med två huvuden, helt klart! Får ju inte bort allt för hand, måste till med maskinen smile Sen vet jag inte om Meguiars ultimate compounden verkligen tar alla repor. Lurar på om jag ska prova köra tre steg i framtiden!

Idag körde jag först tvätt med Meguiars waxschampo, sen deras lera och därefter compounden. Nu ligger ett lager vax som ska härda i cirka 12h. Torkar av det imorgon bitti och kör ytterligare ett lager med vax. En sån runda för hand tar 5-6h. Kommer inte ha några handleder kvar cool La upp ett klipp på avrinningen ^^

DiamondRed
13 augusti 2013 · 78 Inlägg

Har en tvåhövdad polermaskin från jula. Billig o hyffsad. Gör sitt jobb smile

nyller BMW 335D E91
13 augusti 2013 · 1 399 Inlägg

DiamondRed skrev:
Har en tvåhövdad polermaskin från jula. Billig o hyffsad. Gör sitt jobb smile

Nå sånt skulle fungera!

DiamondRed
13 augusti 2013 · 78 Inlägg

Använder dock turtle wax saker så det blir inget utställarresultat tyvärr

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Ambitiöst nyller, helt klart! Önskar jag hade tillgång till privat garage istället för bostadsrättsföreningens garage, då hade man kunnat köra såna långvaxningar. Det är inte så skitigt där nere visserligen men jag skulle inte våga låta det stå över natten och sedan gå och torka av det. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
nyller BMW 335D E91
14 augusti 2013 · 1 399 Inlägg

hyrbil skrev:
Ambitiöst nyller, helt klart! Önskar jag hade tillgång till privat garage istället för bostadsrättsföreningens garage, då hade man kunnat köra såna långvaxningar. Det är inte så skitigt där nere visserligen men jag skulle inte våga låta det stå över natten och sedan gå och torka av det. smile

Det tar sin tid, men bra blir det också big_smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Så att nyller blir nöjd, iallafall lite. wink
http://i44.tinypic.com/2weeuj4.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Jaså poler dags smile

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

På måndag! Får låna svärföräldrarnas garage över dagen så det blir en hel del att göra. Framförallt invändigt, nu när jag är föräldraledig i ett år och inte sitter i blåställ i bilen längre så ska hon få bli ordentligt ren. Över säten, under säten, över mattor, under mattor, insidor fönster, utsidor fönster.
Lacken ska få sig en omgång med Meguiars Clay (första försöket, håll tummarna!) och poleringen ovan. smile

Ska försöka hinna byta lite LEDs in- och utvändigt också när jag ändå håller på, verkar som en del sjunger på sista versen alternativt glappar lite. Tur att man beställt en hel drös i reserv. tongue

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Gött, d tar sin tid med ordentlig tvätt, å polering. Men är roligt när det är klart. Står själv å grämer mig, polerade sju bilar innan semestern å har fem till som står på kö nu efter, Å just nu känner jag inte alls för det.
Du pratade om t-tec problem. Kolla med jb dom kan säkert lösa en sittdyna. Annars finns ju returbilen med självplock, dom brukar ju va billiga.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Det gör ju det. Och jag kommer inte riktigt ha tiden att låta vaxet götta sig i alltför många timmar så då passar jag på att göra insidan och allt därtill.

Haha, allt har ju sina för- och nackdelar. wink Praktiskt att ha ett sådant jobb, tillgång till lokal och vettiga produkter men ja, förstår att det kan bli tröttsamt ibland.

Precis. Ska ta och svänga förbi JB när jag är i krokarna nästa gång, har ju släktingar i närheten så om tid finns får det bli en titt. Om jag inte hunnit fixa det på annat håll dvs, upptäckte för någon vecka sen att Sollentuna Bildemo med självplock får in V50 lite då och då men tyvärr ingen inne sist jag var där. Lär väl inte gå på många hundringar för bara tyget kan man tycka (och hoppas).

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Jobbar ju som varnings ljus tekniker, så det är långt ifrån något rekond jobb, så har ingen tillgång på produkter mer än det jag själv köper, poleringar är något jag tar åt mig när jag har lust å ork. Är en glad hobby polerare vet du wink

Hoppas du får tag i någon klädsel. Fattar inte att Volvo inte gjorde något åt problemen, eller tar det på goodwill.
Har ju sett bilar som knappt är ett år gamla med sprickor i sitsen.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Aha! Då har jag förstått det fel ja, sorry! big_smile

Har faktiskt hört talas om ett par som fått det på goodwill men det var tamejfan på gränsen att Volvo gick med på det. Det gällde även bilar som du säger, ett år gamla till fyra år gamla. Min är ju från 2008 så jag har svårt att se att Volvo skulle gå med på det nu, speciellt med tanke på hurpass motvilliga de varit till det tidigare. Så jag får se helt enkelt, en beggad stol går loss på över 2k, jag har elstolar i fram så det skulle nog bli ännu dyrare att ersätta en sådan. Får kika in hos Sollentuna igen när jag får loss lite pengar att leka med, annars får det bli JB i framtiden.

Undra om Volvo sett till att fixa T-tecen i nyare modeller? Den finns väl som tillval även till andra modeller än C30/V50/S40 om jag inte minns helt fel. Riktig jävla miss är det iallafall.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Hahaha lugnt smile  polerade en del när jag jobbade på Volvo Brandt. Men har jobbat på standby sen hösten 2006.

Har funderat på det också. Var bland annat därför jag bara letade efter summum utrustade blir när jag köpte min V50 för att slippa t-tecen.
Men är lite små sugen eller rättare sagt skit sugen på en v60 r-design, å dom flesta man har sett saknar ju skinn. Så man funderar på om övriga modeller har samma bekymmer.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Då förstår jag! Lite gamla kunder som uppenbarligen trivdes med dig då. wink

Ja, hade plånboken tillåtit en Summum när det begav sig så hade jag inte tvekat, även fast jag vid det läget inte kände till problemen med T-tec. Kan heller inte minnas att jag såg sprickan när jag köpte bilen men att den skulle bli så stor som den är nu från att jag köpte den för ett år sen till idag känns lite väl saftigt.

Du är inne på samma spår som mig hör jag! V60 R-design med lite roligare motor vore helt klart intressant. När det blir dags att byta bil så ligger V60 generellt jäkligt bra till i min bok och nu när faceliften släpptes så tycker jag mig se de gamla modellerna droppa en hel del i pris. Väntar man ett år till så kan man nog utan vidare slå till. Tråkigt att man till en början inte tyckte faceliften var så snygg och därför pustade ut men nu istället tycker den är bra mycket hetare... Man skulle ha kommit till världen med en guldsked i mun. big_smile
Kan dock inte minnas någon tråd på jagrullar i V60-delen gällande T-tec så förhoppningsvis är skiten fixat.

Senast redigerat av hyrbil (17 augusti 2013)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Tyvärr ser jag ju egentligen inte så många fördelar med en v60 förutom att dom är snygga. Men farsan köpte en v60 d5 summum. För j#vla go bil att köra, känns som att sätta sig i en 240 när jag sätter mig i V50 efter ha kört den. Men V50 är ju absolut en bra bil som jag är jätte nöjd med, men alltid roligt med något nyare. Är ju bara fram i bilen som jag tycker att den är bättre. Bak sitter man inget vidare för den är så smal över taket så man får sitta å luta huvudet inåt. Å bagaget är ju ett skämt. Fick fälla baksätet för att få in fyra 16" vinterhjul. Är typ 25cm från nackstöden bak till bakrutan. Så tror knappt att man får in en flyttkartong. 
Men ändå så är jag väldigt sugen på en big_smile  men lutar väl åt en t3 eller d3. Men det är ju ganska mycket pengar man får lägga i mellan. Visst finns det v60 för ca 180000.
Men vill ju inte köpa en bil som har gått längre å med mindre utrustning än vad jag har idag.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Jag har varken provkört eller provsuttit en V60 faktiskt, så det är nog som du säger. Det blir ju så att man vill ha något nyare hela tiden och det kostar att ligga på topp! D5 Summum lät inte helt fel. Då fick han med paddlar vid ratten va?

Jag är inne på samma spår som du, T3 eller helst T4F. D4 ska ju vara en nertrimmad D5 om jag förstått det rätt så där hade jag nog hoppat upp från D3 till D4. Frugan vill prompt ha en miljöbil (därför vi har en 1.8F idag) men även hon tycker numera att den motorn är ganska klen så det finns ju rum för diskussion när det är dags för byte. big_smile

Att den var så liten i bagaget visste jag faktiskt inte, att den är snäv vid bakrutan ser man men antalet liter den ska kunna få in var väl ändå ett par fler än V50? Ganska mycket mindre än V70 visserligen men V70 är liiite för stor för vardagsbil i Stockholm känner jag.
Så sant så, de billigare modellerna har ofta gått en bit och utrustningsmässigt finns det mycket på nuvarande bil som jag aldrig vill vara utan igen. Slängde ihop en NY V60 på Volvos hemsida med specsen jag vill ha och inget överdrivet, 400.000:-... Som hittat!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
17 augusti 2013 · 380 Inlägg

Nä inga paddlar på hans bil, hans är för gammal.
Syftade mest på gamla d3an, å inte på dagens med 136hk.
Har ingen aning på hur många liter bagaget sväljer, öppnar man luckan så tycker man att det ser större ut, lurar sig nog på att golvytan ser stor ut, men är helt värdelös när man ska försöka få in något, tycker att det alltids känns som att man får fälla baksätet på den.

Sitter också å leker på Volvos sida smile tycker bara att man tar det absolut nödvändiga wink men ändå hamnar man som du säger runt 400000kr  tongue

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2013 · 2 571 Inlägg

Lagom blank efter 5 timmar. Ska se om systemkamerabilderna blev bättre än mobilbilderna. Återkommer!

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1185461_10151510964112132_2012953281_n.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang