2227
Sök

Motorvärmarsladd i regn/snö?

237 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Har en bil med motorvärmare som jag gärna vill använda så ofta som möjligt. Anslutningen till strömkällan består av den ursprungliga sladden samt en IP44-klassad (vattensäker) förlängningssladd (skarvsladd), ca 11 meter tillsammans.

Men nu är det så att bilen kommer att behöva stå längre bort än så, och jag kommer därför att behöva köpa ännu en förlängningssladd för att kunna koppla bilen, funderar på att skaffa en 5-meters IP44-klassad skarvsladd.

Detta kommer ju dock resultera i att själva "kontakten" mellan förlängningssladdarna kommer att ligga på asfalten eller på gräsmattan 11 meter från vägguttaget.
Min fråga är nu, vågar man ha detta ute i regnväder eller snö?

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 november 2012
bara själva kontakterna inte ligger i snön så är det ingen fara

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Voodoo
1 444 Inlägg
4 november 2012
Teho skrev:
Har en bil med motorvärmare som jag gärna vill använda så ofta som möjligt. Anslutningen till strömkällan består av den ursprungliga sladden samt en IP44-klassad (vattensäker) förlängningssladd (skarvsladd), ca 11 meter tillsammans.

Men nu är det så att bilen kommer att behöva stå längre bort än så, och jag kommer därför att behöva köpa ännu en förlängningssladd för att kunna koppla bilen, funderar på att skaffa en 5-meters IP44-klassad skarvsladd.

Detta kommer ju dock resultera i att själva "kontakten" mellan förlängningssladdarna kommer att ligga på asfalten eller på gräsmattan 11 meter från vägguttaget.

varför inte köpa en kabel vinda och  lägga den så nära lr under bilen  så slipper du  ha  kontaktstycket på marken

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sir
935 Inlägg
4 november 2012
Sätt en jordfelsbrytare i uttaget så är du säker på att inget händer. Finns jordfelsbrytare du sätter direkt i uttaget så behöver du inte installera en. Då kan du vara nästan säker att inget farligt kan hända.

Vi hade ett väggutag nedsänkt i vatten på jobbet och säkringen löste inte, utan vi hade full kräm i vattnet och hade inneburit död om man stoppat ner handen. Så jag rekommenderar jordfelsbrytare. Nu jobbar jag som elektriker så detta testade vi under kontrollerade former.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Sir
935 Inlägg
4 november 2012
Stripz skrev:
Teho skrev:

varför inte köpa en kabel vinda och  lägga den så nära lr under bilen  så slipper du  ha  kontaktstycket på marken

Kabelvindor klarar inte den höga strömmen som både motorvärmare och kupefläkt drar om man inte drar ut dom helt. Annars överhettas dom och kan börja brinna.

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 november 2012
marcus80 skrev:
Stripz skrev:
Teho skrev:

Kabelvindor klarar inte den höga strömmen som både motorvärmare och kupefläkt drar om man inte drar ut dom helt. Annars överhettas dom och kan börja brinna.

kabelvindan funkar som ett motstånd då  kabeln inte är fullt urrullad  eller har jag fel

Voodoo
1 444 Inlägg
4 november 2012
marcus80 skrev:
Stripz skrev:
Teho skrev:

är väll helt cad kabelvindan är gjord av?  dem i plast ska väll klara sig. medans dem i stål/plåt är dem som måste dras ut helavägen.

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sir
935 Inlägg
4 november 2012
Du har ju ett visst ledningsmotstånd i alla kablar. Men du får ingen kylning av dom inre varven på rullen och längre sträcka det är på vindan ju större risk är det för överhettning. Alla Kabelvindor ska dras ut i sin fulla längd innan dom används.
Vet inte hur många som börjat brinna eller kola som jag sett i mina dagar. En har t.o.m hållet på att ta livet av mig då kontakten smält av värmen pga överlast. Ju längre ledningssträcka desto mindre chans att säkringen löser.

106 Inlägg
237 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
tucce skrev:
http://www.jula.se/skyddsbox-402298

bosse

Grymt! Var precis en sån där som jag sökte, för att vara på den säkra sidan.

Tackar!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 november 2012
Teho skrev:
tucce skrev:

bosse

Tackar!

Nåt sånt använde jag över vintern på en skarvsladd en gång, jag vart lite förvånad när jag öppnade på våren o fann den full av vatten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

237 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
Teho skrev:
tucce skrev:

bosse

Tackar!

Troligen kommer den inte att fungera då jag insåg min motorvärmarsladd bildar 90 graders vinkel med skarvsladden.
Någon som har något tips på hur jag skulle kunna göra för att skydda skarven? Den tål ju visserligen stänk, men blir det en massa vatten/snö där kabeln ligger blir det inte så kul.

Elektriker
718 Inlägg
6 november 2012
Ett gäng platspåsar och rikligt med eltejp. Bonnlösning med bättre än inget.
Sen skulle jag råda dig att istället för å sitta med en 5m och en 11M kabel så köper du en 20m skarvsladd (om inte ekonomin tryter). Är det nånstans det ska krångla är det i kontakterna, att slippa en skarvpunkt är aldrig fel.

Men som sagt, jordfelsbrytare. Så slipper du ett bryskt uppvaknandet när du tar i bilen en vacker dag.

Helst ska du ju förvara skarven i luften, alltså inte i en vattenpöl. Men är det omöjligt så hade jag nog personligen köpt en såndär skitsak från jula och sen safea med lite plastpåsar och eltejp för å få det tätt=)

Som att kasta vatten i sjön.

volvoraggare
4 776 Inlägg
6 november 2012
monno skrev:
Sen skulle jag råda dig att istället för å sitta med en 5m och en 11M kabel så köper du en 20m skarvsladd (om inte ekonomin tryter). Är det nånstans det ska krångla är det i kontakterna, att slippa en skarvpunkt är aldrig fel.

Men som sagt, jordfelsbrytare. Så slipper du ett bryskt uppvaknandet när du tar i bilen en vacker dag.

Helst ska du ju förvara skarven i luften, alltså inte i en vattenpöl. Men är det omöjligt så hade jag nog personligen köpt en såndär skitsak från jula och sen safea med lite plastpåsar och eltejp för å få det tätt=)

spelar ingen roll hur tät en påse är blir kondens ändå

577 Inlägg
6 november 2012
kleta i fullt med vaselin eller något kontaktfett?
Men kabelvinda lär funka, jag brukar köra kompressor á 1 eller 1.5hp, värmefläkt á 2kw bygglampa och radio genom en vinda, med max 2 meter kabel utrullad. Den brukar inte börja brinna.

Innan det fanns el draget till garaget så hade jag en gammal slangvinda med en vanlig förläningskabel inrullad på, tippar på ca 40 meter kabel, ca 10 var utrullat då. Och hela garaget gick på den. Den brukade inte heller börja brinna.
Nu vet jag visserligen inte vad en motorvärmare/kupefläkt förbrukar exakt och påstår inte att det inte kan hända men med tanke på minusgrader ute osv så känns det mer eller mindre som en minimal risk.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

237 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
monno skrev:

Jordfelsbrytare har jag redan tror jag, är ett utomhusuttag i en 5 år gammal villa så antar att det borde finnas.

Nja, tänkte köra med 5 meterskabeln ansluten till uttaget, som sedan ligger under tak hela vägen tills 10-meterkabeln tar vid och löper ända fram till den 1 meter långa motorvärmarsladden. Således bara en skarvpunkt som behöver vattenskyddas.
Köpte 10-meterskabeln för bara ett par veckor sedan, men p.g.a ändrade omständigheter måste jag inom kort börja ställa bilen längre bort från uttaget än det var tänkt.

Något slags nedåtböjt plaströr på en upphöjning kanske skulle fungera att lägga skarven i. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 november 2012
Köp boxen från Jula, sen slår du in två små pålar i gräsmattan. Jacka ändarna av pålarna som kabeln kan ligga emot.

Längden på pålarna beror ju på hur mkt snö ni brukar ha. Då slipper kontakterna ligga på marken. Tänk bara på att sätta fast kabeln med kabelklämmor längst med pålarna ända mot marken, annars kommer snön att trycka emot kabeln som därav spänns.

Enkel och beprövad lösning.

Edit: Kände att det blev lite konstigt beskrivet så hjälper till med mina paint"kunskaper" tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-ee89894f95f0c57a3b04bd3de5e7f80b.jpg

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (6 november 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Elektriker
718 Inlägg
7 november 2012
ironhead skrev:
monno skrev:

spelar ingen roll hur tät en påse är blir kondens ändå

Jo men man kan inte gärna ha ett dränerings hål som ligger emot gräsmattan?
Att det ska bli så pass mkt kondens att den vattenfylls på en vinter är ju inte omöjligt men så mkt att kontakten inte kan hantera det känns ju otroligt? Men vem vet.
Beror ju på typen av vinter. -10 hela vintern så är det ju knappast ett problem. Problemet är väl att den komemr å hamna i en pöl på gräsmattan.

Som att kasta vatten i sjön.

* Voff voff *
10 989 Inlägg
7 november 2012
+
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe … are-46363/
+
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Grenko … mer-44097/
+
Din skarvsladd och motorvärmarkabel.
=
Så tar du bara loss motorvärmarkabeln när du ska iväg och då finns det bara ström fram till uttaget som ju då sitter ovanför marken och tå utomhusmiljön.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 160 Inlägg
7 november 2012
gör som brudarna använd silicon....

Sök