HID xenon kit Saab 9-3 (problem)

bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

Hej!

Jag har installerat ett xenonkit H7 i mitt helljus på min SAAB. Det är ett kit där man använder + & - direkt från original lampan, dvs utan relä kopplat till batteri etc.

Problemet jag har är att när allt är monterat så börjar linsen till original xenon lampan i halvljuset att hoppa upp och ner. Ganska säker på att det är test-strömmen som kollar att lamporna är hela som ställer till det.
Kitet har canbus så jag får ingen varning på trasiga lampor.

Någon som löst detta problem?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
AndrAAx
5 november 2012 · 742 Inlägg

Jordning i lamphöljet? Den har du ju tagit bort nu när du bytte lampa! Kolla om det är det som spökar!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

AndrAAx skrev:
Jordning i lamphöljet? Den har du ju tagit bort nu när du bytte lampa! Kolla om det är det som spökar!

Hmm.. Man stoppar ju in flatstift i plus och minus i originalkontakten..

Hur menar du att jag skall jorda?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
explosiv
5 november 2012 · 133 Inlägg

Hur menar du med att den hoppar upp och ner? När bilen startar skall väl den göra en autotest av höjdregleringen om du nu har xenon orginalmonterat..
Om det är nu så att lamporna gör detta när du har på helljuset så är jags97% Säker på att det är någonting som har att göra med överspänningen (krusningar/övertoner) från dina xenonkonverterade helljus.
Slutar höjdregleringen att krångla om du kopplar ur xenonen?
Styrdatorer mår inget vidare av denna strömrippel så att relä för xenonet är att föredra. På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

patrikke
5 november 2012 · 1 749 Inlägg

explosiv skrev:
På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

Är det inte s/50?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
explosiv
5 november 2012 · 133 Inlägg

Gäller nog faktiskt alla modernare bilar med CEMliknade tingester. Problemet är att nyare bilar idag använder PWMstyrning för motorer och dyl. PWM betyder i korthet att man skickar små pulser med ström och kan på så vis justera inte bara spänning utan även strömen fram till förbrukarna. Genom att använda denna teknik så kan man inte bara kontrollera lampor utan även snåla in på kablaget (Genom fasförskjutningar m.m.) och på så vis bygga en billigare bil.

Problemet syns snabbare på V50 eftersom den har en modernare variant av CEM.

bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

explosiv skrev:
Hur menar du med att den hoppar upp och ner? När bilen startar skall väl den göra en autotest av höjdregleringen om du nu har xenon orginalmonterat..
Om det är nu så att lamporna gör detta när du har på helljuset så är jags97% Säker på att det är någonting som har att göra med överspänningen (krusningar/övertoner) från dina xenonkonverterade helljus.
Slutar höjdregleringen att krångla om du kopplar ur xenonen?
Styrdatorer mår inget vidare av denna strömrippel så att relä för xenonet är att föredra. På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

Jo alltså det är motorn till orginal xenon lampan som hoppar upp och ner i takt med test strömmen. Jag antar att balasten förstärker test strömmen så att motorn rör sig.

Kan man kringgå det? Utan att montera med ett relä?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

Jag hade tidigare 75w men då kopplat med relä. Men då får jag varningar om trasiga lampor. Det vill jag inte ha!
Hur gör man då? Om jag måste ha relä men inte vill ha varning!?

Canbus dosan sitter direkt på kitet. Kan man köpa någon separat Canbus enhet för att få bort varningen även om mankör via ett rel?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

explosiv skrev:
Gäller nog faktiskt alla modernare bilar med CEMliknade tingester. Problemet är att nyare bilar idag använder PWMstyrning för motorer och dyl. PWM betyder i korthet att man skickar små pulser med ström och kan på så vis justera inte bara spänning utan även strömen fram till förbrukarna. Genom att använda denna teknik så kan man inte bara kontrollera lampor utan även snåla in på kablaget (Genom fasförskjutningar m.m.) och på så vis bygga en billigare bil.

Problemet syns snabbare på V50 eftersom den har en modernare variant av CEM.

Kan jag kringå det? utan relä?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
explosiv
5 november 2012 · 133 Inlägg

bengi skrev:

explosiv skrev:
Hur menar du med att den hoppar upp och ner? När bilen startar skall väl den göra en autotest av höjdregleringen om du nu har xenon orginalmonterat..
Om det är nu så att lamporna gör detta när du har på helljuset så är jags97% Säker på att det är någonting som har att göra med överspänningen (krusningar/övertoner) från dina xenonkonverterade helljus.
Slutar höjdregleringen att krångla om du kopplar ur xenonen?
Styrdatorer mår inget vidare av denna strömrippel så att relä för xenonet är att föredra. På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

Jo alltså det är motorn till orginal xenon lampan som hoppar upp och ner i takt med test strömmen. Jag antar att balasten förstärker test strömmen så att motorn rör sig.

Kan man kringgå det? Utan att montera med ett relä?

Vilken testström? Menar du uppstarten utav xenonet?

En xenonlampa kräver en hög spänning med relativt hög ström de första sekunderna för att tända till. Här har jag hört allt mellan 400 och 1000 volt, sedan går drivdonet ner i driftläge med en stadig ström på runt 6-10A och spänning på ca 85V.

Problemet är startsteget eftersom så stora spänningar stör ut kringliggande elektronik. Att lösa det utan ett relä kommer att i de flesta fall bli ett mycket större och troligtvis dyrare moment. Min rekommendation är att byta till ett reläsystem innan någon styrdator tar mer stryk.

Saabkunniga inom ämnet får gärna flika in om ni har någon annan lösning.

explosiv
5 november 2012 · 133 Inlägg

Om du seriekopplar ett effektmotstånd som passar för detta ändamål med relät så ska det inte vara några problem, dock så kommer detta motstånd bli rejält varmt och måste sättas på ett sånt vis så att fartvinden kan kyla. Dock så måste du sätta relä+motstånd på både vänster och höger sida. Detta om det nu inte går att justera toleransen hos CEM. På V70 kan man justera en shunt för detta.

bengi
5 november 2012 · 404 Inlägg

explosiv skrev:

bengi skrev:

explosiv skrev:
Hur menar du med att den hoppar upp och ner? När bilen startar skall väl den göra en autotest av höjdregleringen om du nu har xenon orginalmonterat..
Om det är nu så att lamporna gör detta när du har på helljuset så är jags97% Säker på att det är någonting som har att göra med överspänningen (krusningar/övertoner) från dina xenonkonverterade helljus.
Slutar höjdregleringen att krångla om du kopplar ur xenonen?
Styrdatorer mår inget vidare av denna strömrippel så att relä för xenonet är att föredra. På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

Jo alltså det är motorn till orginal xenon lampan som hoppar upp och ner i takt med test strömmen. Jag antar att balasten förstärker test strömmen så att motorn rör sig.

Kan man kringgå det? Utan att montera med ett relä?

Vilken testström? Menar du uppstarten utav xenonet?

En xenonlampa kräver en hög spänning med relativt hög ström de första sekunderna för att tända till. Här har jag hört allt mellan 400 och 1000 volt, sedan går drivdonet ner i driftläge med en stadig ström på runt 6-10A och spänning på ca 85V.

Problemet är startsteget eftersom så stora spänningar stör ut kringliggande elektronik. Att lösa det utan ett relä kommer att i de flesta fall bli ett mycket större och troligtvis dyrare moment. Min rekommendation är att byta till ett reläsystem innan någon styrdator tar mer stryk.

Saabkunniga inom ämnet får gärna flika in om ni har någon annan lösning.

Jo de går en test ström som kollar att alla lampor är hela, denna ström verkar förstärkas i balasten tillräckligt mycket för att driva motorn till halvljus motorn.
Tydligen så sitter motorn som höjer halvljusets lins seriekopplad med helljus lampan. Så när den är på så höjs linsen.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
MammDiin
5 november 2012 · 2 019 Inlägg

explosiv skrev:

bengi skrev:

explosiv skrev:
Hur menar du med att den hoppar upp och ner? När bilen startar skall väl den göra en autotest av höjdregleringen om du nu har xenon orginalmonterat..
Om det är nu så att lamporna gör detta när du har på helljuset så är jags97% Säker på att det är någonting som har att göra med överspänningen (krusningar/övertoner) från dina xenonkonverterade helljus.
Slutar höjdregleringen att krångla om du kopplar ur xenonen?
Styrdatorer mår inget vidare av denna strömrippel så att relä för xenonet är att föredra. På v70 så brukar det tydligen vara vanligt att man förstör vindrutetorkaren pga xenon i helljus om man kör utan relä.

Jo alltså det är motorn till orginal xenon lampan som hoppar upp och ner i takt med test strömmen. Jag antar att balasten förstärker test strömmen så att motorn rör sig.

Kan man kringgå det? Utan att montera med ett relä?

Vilken testström? Menar du uppstarten utav xenonet?

En xenonlampa kräver en hög spänning med relativt hög ström de första sekunderna för att tända till. Här har jag hört allt mellan 400 och 1000 volt, sedan går drivdonet ner i driftläge med en stadig ström på runt 6-10A och spänning på ca 85V.

Problemet är startsteget eftersom så stora spänningar stör ut kringliggande elektronik. Att lösa det utan ett relä kommer att i de flesta fall bli ett mycket större och troligtvis dyrare moment. Min rekommendation är att byta till ett reläsystem innan någon styrdator tar mer stryk.

Saabkunniga inom ämnet får gärna flika in om ni har någon annan lösning.

Spänningen som går ut till lampan vid start kan gå ända upp till 25kV.
Och vid normal drift drar en ballast på 35W runt 3,5A vid 12V.

AndrAAx
5 november 2012 · 742 Inlägg

Normalt så jordar glödlampan lamphuset då den är av metall! Det är den inte längre, så ditt lamphus är inte längre jordat! Så sitter det en motor där så är det stor chans att den har använt samma (-) som glödlampan som du just plockade bort! wink

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
explosiv
6 november 2012 · 133 Inlägg

MammDiin skrev:

explosiv skrev:

bengi skrev:
Jo alltså det är motorn till orginal xenon lampan som hoppar upp och ner i takt med test strömmen. Jag antar att balasten förstärker test strömmen så att motorn rör sig.

Kan man kringgå det? Utan att montera med ett relä?

Vilken testström? Menar du uppstarten utav xenonet?

En xenonlampa kräver en hög spänning med relativt hög ström de första sekunderna för att tända till. Här har jag hört allt mellan 400 och 1000 volt, sedan går drivdonet ner i driftläge med en stadig ström på runt 6-10A och spänning på ca 85V.

Problemet är startsteget eftersom så stora spänningar stör ut kringliggande elektronik. Att lösa det utan ett relä kommer att i de flesta fall bli ett mycket större och troligtvis dyrare moment. Min rekommendation är att byta till ett reläsystem innan någon styrdator tar mer stryk.

Saabkunniga inom ämnet får gärna flika in om ni har någon annan lösning.

Spänningen som går ut till lampan vid start kan gå ända upp till 25kV.
Och vid normal drift drar en ballast på 35W runt 3,5A vid 12V.

Antog minst 6-10 A eftersom han nu snackade helljus och hade haft 75W kit förut.

Men jag tycker att trådskaparen inte har riktigt svarat på frågan om han har orginalxenon monterat på halvljus samt vilken motor som egentligen går? Är det höjdregleringsmotorn eller är det motorn som lyfter lampan för att skapa heljus med xenonet?.

Glödlampan är inte den enda jordpunkten eftersom det hade lett till mycket förluster. Sen eftersom vi jobbar med troligtvis stegmotorer så har de fler kontakter än bara + och -.

Detta är iaf vad jag har kunnat utröna från följande kopplingschema som enligt utsago ska gälla för en saab 9-3 där en kille bygger om sina halogen till xenon.
http://saabworld.net/attachments/f9/702 … iagram.gif

bengi
6 november 2012 · 404 Inlägg

AndrAAx skrev:
Normalt så jordar glödlampan lamphuset då den är av metall! Det är den inte längre, så ditt lamphus är inte längre jordat! Så sitter det en motor där så är det stor chans att den har använt samma (-) som glödlampan som du just plockade bort! wink

Okej, skall undersöka detta!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang