5908
Sök

Volvo S40 - Dör på tomgång kall + mycket höga avgasvärden på besiktningen

6 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Tjena
Jag har en s40 2.0T från -00. Sedan ett tag tillbaka existerar knappt min tomgång. Det hände som över en natt. I början dog den på tomgång de första 5-10 minuterna innan den blivit varm. Men även då så va den knackig och dog lätt om man inte varvade ner försiktigt. Nu har det gått ett tag och det har bara blivit värre.
Nu behöver den minst en kvart - 20min innan den ens är nära att hålla sig vid liv vid ett rödljus.

För någon vecka sen var jag inne för besiktning och som tur var lyckades han hålla den vid liv för att testa avgaserna. Tyvärr var halterna många gånger över gränsvärdena, framför allt andelen bensin i avgaserna så jag antar att det kan ha att göra med samma sak som tomgången.

Många med problem med tomgången har här på forumet fått tips att rengöra spjällhuset och tomgångsmotorn. Jag har just gjort detta, men bilen dog ändå så fort jag släppte gasen. Dock tog jag inte ut spjällhuset utan rengjorde det så gott jag kunde med det kvar i bilen.

Är det möjligt att tomgångsmotorn är trasig? I så fall, kan jag kolla det på något sätt innan jag köper en.
Eller är det någon som har nån annan idé om vad det skulle kunna vara?

Tacksam för alla svar!

354 Inlägg
8 november 2012
kan va: tändstift, tändspolar,vatten i tändstiftshålen under tändspolar/kablar,tempgivare, lmm, spjällägesgivaren, förvärmare främre lambdasond, osv..

kollat felkoder?
Senast redigerat av rudarmy (8 november 2012)

6 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Nej jag har inte kollat felkoder men kanske är dags att köpa en dosa.
Tändstiften är nya sen sommarn och tempgivare är också kollad pga att den sedan jag köpte den varit lite trögstartad. Trögstartat på så sätt att de tar 2-3 sekunder mer än vad det borde varje gång den är kall men går alltid igång sen. Lämnade in den men de hittade inte vad det beror på och jag brydde mig inte mycket eftersom den ändå alltid startar.

Jag hittade följande tråd där han verkar ha haft liknande problem som jag:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=36934

Letar nu i Haynes för att hitta var Evap-ventilen sitter och hur jag byter den.. Hjälp någon?

Tack på förhand

329 Inlägg
8 november 2012
kan vara frostpluggen som gör det, eller kallstartsventilen, höga avgasvärden, då behövs nog lambdan rengöras, eller bytas, + en servis=)

6 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Gjorde stora servisen i slutet av sommaren hehe..
Ett par veckor till nån månad senare började problemen men tomgången.
Tror det blir att fixa en felkodsläsare imorgon och se vad den säger.. kan ju alltid va bra att ha en ändå...

329 Inlägg
8 november 2012
westin88 skrev:
Gjorde stora servisen i slutet av sommaren hehe..
Ett par veckor till nån månad senare började problemen men tomgången.
Tror det blir att fixa en felkodsläsare imorgon och se vad den säger.. kan ju alltid va bra att ha en ändå...

hehe ja det är mycket lättare att leta fel med en sådan;) men det var några ider i alla fall=)

6 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
tack iaf!
lär ha fler frågor imorgon när jag kollat felkoderna misstänker jag

6 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Demmpa skrev:
kan vara frostpluggen som gör det, eller kallstartsventilen, höga avgasvärden, då behövs nog lambdan rengöras, eller bytas, + en servis=)

Jag tror du hade rätt med lambdan!
I fredags köpte jag biltemas felkodsläsare. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … re-151362/
Den visade då föjlande två koder:

P0131 - Lambdasond 1, cylinderrad 1 - låg spänning    Avgasläckage, ledningar kortslutna till stomme, lambdasond, motorstyrdon
P0335    Vevaxellägessensor - felfunktion i krets    Ledningar, vevaxellägessensor, motorstyrdon

Jag raderade minnet för att se om båda kom upp igen. Det tog ett par turer men nu ikväll hade P0131 kommit upp igen.
Tänkte testa att rengöra den så får jag se om det blir någon skillnad... Annars är det väl bara att köpa en ny och hålla tummarna att det just är den som är problemet.

Sök