En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till nyskick ++ och rullades ur garaget 2019. Nu startar del 2 av projektet med motorbyte samt att en manuell 6växlad låda skall i.
Investerade i en vattenburen fläktkonvektor till garaget, sitter idag ett 4 meter långt kamrörselement som inte sprider någon värme direkt.
Har blivit en enorm skillnad med dom isolerade dörrarna och fläktkonvektorn, nu är det ca 19 grader i HELA garaget I vintras var jag tvungen att ha en extra byggfläkt stå och gå för att hålla skaplig värme....
Veven och stakarna är nu i allafall inlämnade för slipning samt inpassning.
Nya kolvar är beställda från USA, blev 2st V8 kit från Ross som passar ganska bra rakt av. Rätt komphöjd och volym i domen, dock fel pinnbult så får bussa om stakarna Är ju smidda saker så blir fint med en helsmidd bottendel
Måsta ta och riva den andra motorn jag har ståendes så jag får loss fodrena och topparna. Fodren som jag har liggandes är 4st värmenypta så bättre att dom dom fräscha ur den andra motorn Dom ska iofs borras upp 0,7mm för dom nya kolvarna.
Topparna som ska användas blir "Heron" topparna dvs. inget förbränningsrum i toppen utan det ligger i kolven.
Ska även börja med karossen igen så jag får dit skärmen, framspoiler samt sidokjolarna. Sen är det bara att riva allt krom och lister och börja slipa inför lackeringen.
Jaha då vart det ett nytt år igen då.....bara att samla krafter och kämpa vidare. Blev mycket resande för jobbet under hösten och många resor på helgerna som sabbar mycket med familjelivet.....och lämnar ännu mindre tid till eventuellt mekande.....
Har i alla fall fått färdigt med frontspoilern som inte alls var för bred som jag trodde, var plast skärmarna som hade väldigt dålig passform i framkanten. Fick tillverka "stöttor" som håller dom i rätt position. Här på bilden så ser man den nya stötfångaren som sitter fastlimmad med fogskum, sitter som bara fan.
Har även börjat kapa ur i bakspoilern för avgasutblåsen, ändrörena var lite för stora för att komma igen orginalhålet;
Ser inte så tokigt ut i allafall...
Stora jäkla hål där tyvärr, orginal satt dimbakljusen där på sidan av slutröret. Får försöka snygga till det hela med nåt.
Kolvarna borde dyka upp från staterna inom ca 10-15 dagar, måste även kolla vad vevsliparn har gjort om något så man kan komma vidare med motorn med.
primeramannen skrev: Jag tror att det hade blivit snyggare om du hade valt runda ljuddämpare istället,men annars ser det bra ut
Det kan jag hålla med om med det är en kompromiss eftersom jag bara har en dämpare längst bak. En rund hade blivit väldigt tunn eftersom utrymmet är begränsat, kommer nog måla "magen" som hänger ner svart så blir det inte så i ögon fallande. Å andra sidan står man upp och ser på bilen så ser man knapp hänget.....
Tja har väl inte hänt så himla mycket men tog fan en hel helg att få dit ändrören på ett vettigt sätt samt att det blev symetriskt. Håller nu på med att fylla igen hålet där dimbakljusen satt tidigare. Kör med byggskum som utfyllnad till att börja med kommer plasta upp det sen.
Byggskum
Sen har jag tittat vidare på blinkersarna fram som inte passade. Hittade 4 LED lampor på Jula outlet här i stan. Var enkla att pilla isär dom och lägga i en orange lins bakom det klara glaset