TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
TouchOfRed skrev:
Om man jämför med vanliga svensson bilar. Säg V70, lite nyare S40 osv.
Allt talar ju för att skaffa en BMW egentligen.. Skaffar jag en BMW blir det en med mindre motor, 1,6-1,8 antagligen.
Kanske det men inget jag funderar över.

Kamkedja är dock inget du behöver oroa dig över på en BMW deras motorer med kedja håller. Däremot hade BMW å andra sidan problem med en av sina motorer försedd med kamrem, M40 på fyra cylindrar och 1600-1800cc mellan 1988 och 1994. Den behöver byta kamrem med 4000mils intervall, det är dock billigt att byta rem på dem. Vad som är värre är att kamaxeln slits ut i förtid, köp inte en bil med M40 om den inte är frisk och billig då först kan det vara värt det!
Hehe, nästan alla bilar är exklusiva jämfört med min S40 dock..
Köper jag en BMW 318 Compact kommer allting vara lyx.
Har man vant sig vid bil utan AC osv, så kommer man uppskattas lyxen som erbjuds i BMW'n

Hmm ok, bra att du sa det. Var nog ingen bil jag skulle köpt ändå.

Men om vi tar just BMW, årsm -99 och uppåt. Finns det några modeller som det finns sjukdomar på som kan kosta skjortan att laga i framtiden?
Hm, nej inte om du håller dig till mindre modeller med fyra cylindrar. Nu vet jag inte vilken budget du har men Valvetronic-fyran som kom 2001 (318i på 2.0L och 143hk t.ex) är bra mycket roligare, snålare och starkare än tidigare motorer och går väldigt mjukt samt tyst för att vara just en fyra. Den kan jag rekommendera, men äldre har inte dåliga motorer de heller.
Senast redigerat av Rquired (13 november 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.