Kostnad för service av olika Bilmärken?

F-Tar
13 november 2012 · 1 335 Inlägg

TouchOfRed skrev:

F-Tar skrev:
Lite uppskattade servicekostnader E60 (Hos BMW)
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
Tänstift ca 2500:- (6Cyl)

Bara för att klargöra. Din bil ser ut att vara nån sportmodell eller dylikt? smile
Är det dyrare att serva just den, än en billigare modell av BMW, säg BMW 318 Compact (den nyare modellen)
Samma servicar alltså.

Jo m-sport ha den ju men inget som påverkar så mkt. De som gör skillnad är ju större motor samt fullutrustad. De e som jämföra min 530i mot en e60 M5 tongue Den e en aning dyrare å ja hoppas du förstår varför wink

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 november 2012 · 10 427 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

Ja det blir en högre kostnad ja, men brukar inte finnas några intervaller så det blir väl när det blir.
Brukar vara "ganska vanligt" med kamkedjebyte på VWs V(R)6-motorer (inklusive V5) vad jag känner
till så det kan vara lönt att tänka på att om man vill köpa sportigare VW eller Audi med fint motorljud wink

http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

Senast redigerat av steifan (13 november 2012)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
loudness
13 november 2012 · 4 554 Inlägg

Tog in offerter från två auktoriserade audiverkstäder i gbg för 12kmils service av min audi a4 1.8t -07 och fick att följande skulle göras:
byte oljefiler, friskluftfilter(till vent) och luftfilter, nya tändstift och ny olja, dessutom skulle bromsoljan bytas med om de inte va gjort innan.

på firma 1 skulle de med 30% rabatt kosta 6998kr
på firma 2 skulle det kosta 7400kr

Slutade med att jag gjorde de själv..

Rquired Allmänt envis
13 november 2012 · 12 512 Inlägg

TouchOfRed skrev:

steifan skrev:

TouchOfRed skrev:

Okej förstår.
Men vanlig service och sånt brukar inte dra iväg alltså, om vi snackar om BMW då alltså.

Udda reparationer, där sa du nåt jag inte tänkt på innan. Tack ! tongue
Väldigt givande svar, så man får en humm om vad det kan kosta. smile

Vanliga intervallerna är ju väldigt fasta, men sen tillkommer ju annat eftersom.

Finns åtminstone inget skumt kamremsintervall (eftersom BMW oftast traditionellt använt sig av kamkedja) som VW/Audi/Skoda/Seat kör med på sina lite äldre bilar med kamrem där kamremmen bedöms vid varje service om den ska bytas eller ej - dvs inget fast intervall.*
* Finns ett första intervall oftast, men efter första bytet använder man sig av kontroller vad jag har sett/förstått.
Dvs du kan lämna in din VW Golf 1,6 -01 på en oljeservice för 1800kr men "helt huxflux" även få kosta
på ett byte av kamrem & vattenpump för 6000-7000kr för att man har sett torrsprickor i kamremmen.

**

Dieselbilar med partikelfilter (typ from 2006) kan bli spännande att äga i framtiden när de flesta bilarna rullat runt 20k och partikelfilter ska börja bytas för rätt så skapliga summor. Kanske inte blir så roligt längre att köpa en billig Kia Cee'd 07-08 om några år om man får byta partikelfilter för 25 000 eller vad det kan tänkas kosta tongue (Sett någon liknande siffra i en jämförelse).

Okej det är ju skitbra isf big_smile
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

loudness skrev:
Tog in offerter från två auktoriserade audiverkstäder i gbg för 12kmils service av min audi a4 1.8t -07 och fick att följande skulle göras:
byte oljefiler, friskluftfilter(till vent) och luftfilter, nya tändstift och ny olja, dessutom skulle bromsoljan bytas med om de inte va gjort innan.

på firma 1 skulle de med 30% rabatt kosta 6998kr
på firma 2 skulle det kosta 7400kr

Slutade med att jag gjorde de själv..

Saatan ! Det är ingen stor service heller?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

steifan skrev:

Vanliga intervallerna är ju väldigt fasta, men sen tillkommer ju annat eftersom.

Finns åtminstone inget skumt kamremsintervall (eftersom BMW oftast traditionellt använt sig av kamkedja) som VW/Audi/Skoda/Seat kör med på sina lite äldre bilar med kamrem där kamremmen bedöms vid varje service om den ska bytas eller ej - dvs inget fast intervall.*
* Finns ett första intervall oftast, men efter första bytet använder man sig av kontroller vad jag har sett/förstått.
Dvs du kan lämna in din VW Golf 1,6 -01 på en oljeservice för 1800kr men "helt huxflux" även få kosta
på ett byte av kamrem & vattenpump för 6000-7000kr för att man har sett torrsprickor i kamremmen.

**

Dieselbilar med partikelfilter (typ from 2006) kan bli spännande att äga i framtiden när de flesta bilarna rullat runt 20k och partikelfilter ska börja bytas för rätt så skapliga summor. Kanske inte blir så roligt längre att köpa en billig Kia Cee'd 07-08 om några år om man får byta partikelfilter för 25 000 eller vad det kan tänkas kosta tongue (Sett någon liknande siffra i en jämförelse).

Okej det är ju skitbra isf big_smile
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
ekelund88
13 november 2012 · 2 656 Inlägg

steifan skrev:

TouchOfRed skrev:
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

Ja det blir en högre kostnad ja, men brukar inte finnas några intervaller så det blir väl när det blir.
Brukar vara "ganska vanligt" med kamkedjebyte på VWs V(R)6-motorer (inklusive V5) vad jag känner
till så det kan vara lönt att tänka på att om man vill köpa sportigare VW eller Audi med fint motorljud wink

http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

helt klart värt det ingen större konst att byta kedja om man kan skruva lite den lokala vw verkstaden här i stan ville ha 7700 för ett byte inklusive byte av vatten pump

polaren bytte kamrem på sin audi a4 2.0 210 hkare för 6300 och det med rem så ingen skillnad knappt

Rquired Allmänt envis
13 november 2012 · 12 512 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Okej det är ju skitbra isf big_smile
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.

Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.

Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.

Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.

Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.

Han vill nog inte att jag köper en BMW för att han tror det är dyrare, det är nog dit han vill komma.. tongue

Så man lär höra när det börjar bli dags att byta kamrem alltså. smile

Hmm, 4000:- är ju inte alls farligt :o X3an är väl en ganska exklusiv bil egentligen?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
jetta16v
13 november 2012 · 1 534 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.

Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.

Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.

Han vill nog inte att jag köper en BMW för att han tror det är dyrare, det är nog dit han vill komma.. tongue

Så man lär höra när det börjar bli dags att byta kamrem alltså. smile

Hmm, 4000:- är ju inte alls farligt :o X3an är väl en ganska exklusiv bil egentligen?

Alltså det är ett stort spann från den enklaste och billigaste BMW'n till den mest exklusiva, de mindre BMW som inte har så stor motor osv. brukar generellt vara hyfsat billiga i drift..
Om du går och köper dig en BMW 540i med navi och allt möjligt lull så kan du förvänta dig högre ägandekostnader..

loudness
13 november 2012 · 4 554 Inlägg

TouchOfRed skrev:

loudness skrev:
Tog in offerter från två auktoriserade audiverkstäder i gbg för 12kmils service av min audi a4 1.8t -07 och fick att följande skulle göras:
byte oljefiler, friskluftfilter(till vent) och luftfilter, nya tändstift och ny olja, dessutom skulle bromsoljan bytas med om de inte va gjort innan.

på firma 1 skulle de med 30% rabatt kosta 6998kr
på firma 2 skulle det kosta 7400kr

Slutade med att jag gjorde de själv..

Saatan ! Det är ingen stor service heller?

Enligt dem en grundservice med tändstiftsbyte och bromsoljebyte utöver..

Rquired Allmänt envis
13 november 2012 · 12 512 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt big_smile

Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW.. tongue

En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.

Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.

Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.

Han vill nog inte att jag köper en BMW för att han tror det är dyrare, det är nog dit han vill komma.. tongue

Så man lär höra när det börjar bli dags att byta kamrem alltså. smile

Hmm, 4000:- är ju inte alls farligt :o X3an är väl en ganska exklusiv bil egentligen?

Det beror väl på vad man jämför med och vad man menar med exklusiv, men dyr i drift tycker jag inte man kan påstå att den är. Och visst kostar en BMW med mer motor och utrustning mer i drift än en enklare modell, men vad jag erfar blir ändå inte BMW dyra i drift jämfört med andra motsvarande bilar.

Jämför en 316ti med en Golf 1.6, en 325i med en 850 T5 eller en 740i med en Audi A8 eller Jaguar XJ8. Inte är BMW dyrast eller dyrare i de fallen inte, men jämför en Golf 1.6 med en 740i så blir det förstås annorlunda.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PMPerformance
13 november 2012 · 2 266 Inlägg

Sen beror de mycket på hur stor verkstan är i sig.
Tex sambon skulle lämna in sin golf 4 gti på 15 eller 16000 mila service. en sk större service med kamrem och alla tillbehör. Bilmetro falun skulle ha 11000kr, en mindre vw verkstad i siljansnäs tog 6000kr för samma jobb och de var bara originalgrejer med räknat i priset.

svetsdiff !!!
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 november 2012 · 10 427 Inlägg

ekelund88 skrev:

steifan skrev:

TouchOfRed skrev:
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?

Ja det blir en högre kostnad ja, men brukar inte finnas några intervaller så det blir väl när det blir.
Brukar vara "ganska vanligt" med kamkedjebyte på VWs V(R)6-motorer (inklusive V5) vad jag känner
till så det kan vara lönt att tänka på att om man vill köpa sportigare VW eller Audi med fint motorljud wink

http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

helt klart värt det ingen större konst att byta kedja om man kan skruva lite den lokala vw verkstaden här i stan ville ha 7700 för ett byte inklusive byte av vatten pump

polaren bytte kamrem på sin audi a4 2.0 210 hkare för 6300 och det med rem så ingen skillnad knappt

Det lät billigt, en f.d arbetskollega hade en Corrado VR6 -93/94nånting 2007 som behövde kedjebyte.
Tror VW-verkstaden villa ha i runda slängar 15000 för bytet, men det slutade i ett byte på
liten skum firma i grannstaden för 7000-9000kr, ev utan kvitto tom.

Komplett kamrems och balansaxelremsbyte på min 740 går typ på 6500kr.

TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.

Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.

Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.

Han vill nog inte att jag köper en BMW för att han tror det är dyrare, det är nog dit han vill komma.. tongue

Så man lär höra när det börjar bli dags att byta kamrem alltså. smile

Hmm, 4000:- är ju inte alls farligt :o X3an är väl en ganska exklusiv bil egentligen?

Det beror väl på vad man jämför med och vad man menar med exklusiv, men dyr i drift tycker jag inte man kan påstå att den är. Och visst kostar en BMW med mer motor och utrustning mer i drift än en enklare modell, men vad jag erfar blir ändå inte BMW dyra i drift jämfört med andra motsvarande bilar.

Jämför en 316ti med en Golf 1.6, en 325i med en 850 T5 eller en 740i med en Audi A8 eller Jaguar XJ8. Inte är BMW dyrast eller dyrare i de fallen inte, men jämför en Golf 1.6 med en 740i så blir det förstås annorlunda.

Om man jämför med vanliga svensson bilar. Säg V70, lite nyare S40 osv.

Allt talar ju för att skaffa en BMW egentligen.. Skaffar jag en BMW blir det en med mindre motor, 1,6-1,8 antagligen.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

PMPerformance skrev:
Sen beror de mycket på hur stor verkstan är i sig.
Tex sambon skulle lämna in sin golf 4 gti på 15 eller 16000 mila service. en sk större service med kamrem och alla tillbehör. Bilmetro falun skulle ha 11000kr, en mindre vw verkstad i siljansnäs tog 6000kr för samma jobb och de var bara originalgrejer med räknat i priset.

Dra åt.. :o

Jag har ju turen att min farbror jobbar som Bilmek. Så han brukar serva våra bilar. Men man kan ju inte heller ta för givet att han ska laga bilen billigt hela tiden, han måste ju ha lön för mödan också självklart.

Men Gti är sportmodellen, är det kanske specialgrejor på den?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

steifan skrev:

ekelund88 skrev:

steifan skrev:

Ja det blir en högre kostnad ja, men brukar inte finnas några intervaller så det blir väl när det blir.
Brukar vara "ganska vanligt" med kamkedjebyte på VWs V(R)6-motorer (inklusive V5) vad jag känner
till så det kan vara lönt att tänka på att om man vill köpa sportigare VW eller Audi med fint motorljud wink

http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

helt klart värt det ingen större konst att byta kedja om man kan skruva lite den lokala vw verkstaden här i stan ville ha 7700 för ett byte inklusive byte av vatten pump

polaren bytte kamrem på sin audi a4 2.0 210 hkare för 6300 och det med rem så ingen skillnad knappt

Det lät billigt, en f.d arbetskollega hade en Corrado VR6 -93/94nånting 2007 som behövde kedjebyte.
Tror VW-verkstaden villa ha i runda slängar 15000 för bytet, men det slutade i ett byte på
liten skum firma i grannstaden för 7000-9000kr, ev utan kvitto tom.

Komplett kamrems och balansaxelremsbyte på min 740 går typ på 6500kr.

Jag har hört att just VR6 är något speciellt med, vet inte vad, men att det är svindyrt att byta den kamkedjan.
Men det är bara vad jag har hört.

Är det likadant med BMW att byta Kamkedjan på dem, eller är det likadant att det beror på modell osv?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Rquired Allmänt envis
13 november 2012 · 12 512 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Han vill nog inte att jag köper en BMW för att han tror det är dyrare, det är nog dit han vill komma.. tongue

Så man lär höra när det börjar bli dags att byta kamrem alltså. smile

Hmm, 4000:- är ju inte alls farligt :o X3an är väl en ganska exklusiv bil egentligen?

Det beror väl på vad man jämför med och vad man menar med exklusiv, men dyr i drift tycker jag inte man kan påstå att den är. Och visst kostar en BMW med mer motor och utrustning mer i drift än en enklare modell, men vad jag erfar blir ändå inte BMW dyra i drift jämfört med andra motsvarande bilar.

Jämför en 316ti med en Golf 1.6, en 325i med en 850 T5 eller en 740i med en Audi A8 eller Jaguar XJ8. Inte är BMW dyrast eller dyrare i de fallen inte, men jämför en Golf 1.6 med en 740i så blir det förstås annorlunda.

Om man jämför med vanliga svensson bilar. Säg V70, lite nyare S40 osv.

Allt talar ju för att skaffa en BMW egentligen.. Skaffar jag en BMW blir det en med mindre motor, 1,6-1,8 antagligen.

Kanske det men inget jag funderar över. smile

Kamkedja är dock inget du behöver oroa dig över på en BMW deras motorer med kedja håller. Däremot hade BMW å andra sidan problem med en av sina motorer försedd med kamrem, M40 på fyra cylindrar och 1600-1800cc mellan 1988 och 1994. Den behöver byta kamrem med 4000mils intervall, det är dock billigt att byta rem på dem. Vad som är värre är att kamaxeln slits ut i förtid, köp inte en bil med M40 om den inte är frisk och billig då först kan det vara värt det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TouchOfRed Meldem
13 november 2012 · 4 137 Inlägg

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

Det beror väl på vad man jämför med och vad man menar med exklusiv, men dyr i drift tycker jag inte man kan påstå att den är. Och visst kostar en BMW med mer motor och utrustning mer i drift än en enklare modell, men vad jag erfar blir ändå inte BMW dyra i drift jämfört med andra motsvarande bilar.

Jämför en 316ti med en Golf 1.6, en 325i med en 850 T5 eller en 740i med en Audi A8 eller Jaguar XJ8. Inte är BMW dyrast eller dyrare i de fallen inte, men jämför en Golf 1.6 med en 740i så blir det förstås annorlunda.

Om man jämför med vanliga svensson bilar. Säg V70, lite nyare S40 osv.

Allt talar ju för att skaffa en BMW egentligen.. Skaffar jag en BMW blir det en med mindre motor, 1,6-1,8 antagligen.

Kanske det men inget jag funderar över. smile

Kamkedja är dock inget du behöver oroa dig över på en BMW deras motorer med kedja håller. Däremot hade BMW å andra sidan problem med en av sina motorer försedd med kamrem, M40 på fyra cylindrar och 1600-1800cc mellan 1988 och 1994. Den behöver byta kamrem med 4000mils intervall, det är dock billigt att byta rem på dem. Vad som är värre är att kamaxeln slits ut i förtid, köp inte en bil med M40 om den inte är frisk och billig då först kan det vara värt det!

Hehe, nästan alla bilar är exklusiva jämfört med min S40 dock..
Köper jag en BMW 318 Compact kommer allting vara lyx.
Har man vant sig vid bil utan AC osv, så kommer man uppskattas lyxen som erbjuds i BMW'n big_smile

Hmm ok, bra att du sa det. Var nog ingen bil jag skulle köpt ändå. tongue

Men om vi tar just BMW, årsm -99 och uppåt. Finns det några modeller som det finns sjukdomar på som kan kosta skjortan att laga i framtiden?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Rquired Allmänt envis
13 november 2012 · 12 512 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Rquired skrev:

TouchOfRed skrev:
Om man jämför med vanliga svensson bilar. Säg V70, lite nyare S40 osv.

Allt talar ju för att skaffa en BMW egentligen.. Skaffar jag en BMW blir det en med mindre motor, 1,6-1,8 antagligen.

Kanske det men inget jag funderar över. smile

Kamkedja är dock inget du behöver oroa dig över på en BMW deras motorer med kedja håller. Däremot hade BMW å andra sidan problem med en av sina motorer försedd med kamrem, M40 på fyra cylindrar och 1600-1800cc mellan 1988 och 1994. Den behöver byta kamrem med 4000mils intervall, det är dock billigt att byta rem på dem. Vad som är värre är att kamaxeln slits ut i förtid, köp inte en bil med M40 om den inte är frisk och billig då först kan det vara värt det!

Hehe, nästan alla bilar är exklusiva jämfört med min S40 dock..
Köper jag en BMW 318 Compact kommer allting vara lyx.
Har man vant sig vid bil utan AC osv, så kommer man uppskattas lyxen som erbjuds i BMW'n big_smile

Hmm ok, bra att du sa det. Var nog ingen bil jag skulle köpt ändå. tongue

Men om vi tar just BMW, årsm -99 och uppåt. Finns det några modeller som det finns sjukdomar på som kan kosta skjortan att laga i framtiden?

Hm, nej inte om du håller dig till mindre modeller med fyra cylindrar. Nu vet jag inte vilken budget du har men Valvetronic-fyran som kom 2001 (318i på 2.0L och 143hk t.ex) är bra mycket roligare, snålare och starkare än tidigare motorer och går väldigt mjukt samt tyst för att vara just en fyra. Den kan jag rekommendera, men äldre har inte dåliga motorer de heller.

Senast redigerat av Rquired (13 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang