Rquired
Allmänt envis
13 november 2012
· 12 512 Inlägg
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
TouchOfRed skrev:
Okej det är ju skitbra isf
Men det är dyrare att byta kamkedjan när den väl ska bytas?
En kedja bör hålla bilens livslängd ut, sedan finns det alltid exempel på felkonstruerade motorer. I BMW brukar dom aldrig behöva bytas, så länge service skötts korrekt. Finns exempel på bilar med 60-70.000mil (hittills) eller mer på mätaren med original kedja.
Oh.. Det är ju helt sjukt om dom gått så långt
Farsan tyckte inte att jag skulle köpa BMW för att "Servicen kostar som fan" sa han. Men då sa jag något i stil med : "Dom på garaget har berättat att man kan tro att det är mycket dyrare än andra märken, men så är inte fallet"
Men då sa han att med Kamkedja kommer andra problem. Och då förstod jag inte vad han menade, men han sa att den kunde hoppa av? Fast det låter inte så troligt att den kan hoppa av?
Han har dock ingen erfarenhet av BMW så tror han bara sa nåt för att få mig att inte köpa BMW..
En rem kan också hoppa av så vart han vill komma vet jag inte riktigt, vågar påstå att det är vanligare att en rem går av i förtid eller går över än att en kedja kuggar över eller går av.
Blir en kedja sliten i förtid skramlar och låter den ofta illa länge innan det blir ett haveri, och så länge det inte är dumt konstruerat beror det på dålig service (Oljan smörjer er som den skall, vilket inte bara skadar kedjan i motorn). Detsamma gäller en rem, sedan har det varit problem med haveri i förtid på sådana med. Ta Alfa Romeo som ett exempel, där rasade ett flertal motorer innan man upptäckte att remmen helt enkelt inte höll så länge som Alfa lovade i svenskt klimat. Nackdelen med rem är just att den måste bytas, vilket är en rimlig kostnad på vissa bilmodeller och en hopplöst dyr kostnad på andra modeller.
Jag upplever inte heller att BMW är dyra i service eller underhåll, för att ge dig ännu ett exempel så cirka 4000:- för en storservice vid märkesverkstad på min X3 inklusive tändstift och allt och den skall göras en gång på 10.000mil eller mer. Där mellan är det "bara" billigare mellanservice och oljebyten att göra.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.