B230FB Samma delar som i B230 86-89?

Hebbe95
19 november 2012 · 85 Inlägg

Jag har hittat en B230FB som jag tänkte sätta i min 940 men jag undrar om det är samma "klena delar" i FB som det var i B230 motorerna mellan 1986-1989.

Citat från Wiki:

1. B230FB - Fanns i 940 årsmodell 1991 och 1992. Detta är i princip samma motor som B230F från 1988-1989 efter att den utrustats med Volvos egna trimpaket. 136 hk.

2. 1986 bytte motorn namn till B230 och introducerades då som lågfriktionsmotorn. Lågfriktionsmotorn utmärkte sig främst med att de rörliga delarna i motorn var konstruerade för att ge så lite friktion som möjligt; detta visade sig senare inte vara så bra vid större påfrestningar då bland annat de förminskade ramlagren gjorde att motorns hållbarhet försämrades. 1989 konstruerades motorn om igen och alla delar som förminskats på bekostnad av hållbarheten fick tillbaka sin ursprungliga storlek.

Är det någon som har koll på de? För jag tänkte trimma FB motorn med det känns ju värdelöst om den är klenare än dom "vanliga" Volvo motorerna. Mvh

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 november 2012 · 2 252 Inlägg

det enda som skiljer sig i dessa motor är lagrena till ram och vevstakar, dvs alla andra grejjer såsom vevaxel, vevstakar kolvar är desamma ja

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
KolGruvan
19 november 2012 · 1 450 Inlägg

Va ja har läst så ska de sitta en vx Kamaxel i fb motorn

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hebbe95
19 november 2012 · 85 Inlägg

Det är alltså en lågfriktionsmotor med lite klenare delar? Jag tänkte turbokonvertera FB motorn och trimma med 531 topp med vx3 <-(org i FB) 352cc spridare, chippade boxar, och tre tums rör, lite värre tändning och kompsänka med en riktig packning inte två. jag tänkte mig 200 hk, det är alltså ingen bra motor att trimma?

Hebbe95
19 november 2012 · 85 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Va ja har läst så ska de sitta en vx Kamaxel i fb motorn

Vx3 och 531 top har jag läst smile

Thedriftking
19 november 2012 ·

Kör bah.. De finns alltid nån bättre motor.
Kör tills det rasar eller byt till H-profil stakar m.m smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 november 2012 · 2 252 Inlägg

om du bara ska göra en sådan MILD sugtriming så behöver du inte oroa dig för nå grejjer i bottendelen ska gå sönder, för att få lite Bang for the Buck så tar du och hyvlar av din 531a ca 1.5mm kör en org packning inte två du tappar bara effekt på det, och en riktigt kamaxel så du får ett fint register som inte dör ut som vx3an gör..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Hebbe95
19 november 2012 · 85 Inlägg

Wikstromm skrev:
om du bara ska göra en sådan MILD sugtriming så behöver du inte oroa dig för nå grejjer i bottendelen ska gå sönder, för att få lite Bang for the Buck så tar du och hyvlar av din 531a ca 1.5mm kör en org packning inte två du tappar bara effekt på det, och en riktigt kamaxel så du får ett fint register som inte dör ut som vx3an gör..

Tror du missa att det ska i en turbo under huven också, alltså ingen sugtrimning, Har du nått förslag på bra kamaxel? K kanske?

KolGruvan
19 november 2012 · 1 450 Inlägg

ja köpte en omslipad kamaxel och slängde i min bil från kyrkmotorsport. de gjorde verkligen skillnad

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hebbe95
19 november 2012 · 85 Inlägg

Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

ElTacoNacho
28 november 2012 · 486 Inlägg

Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Thorseeeen
28 november 2012 · 278 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=290308

Kolla den bilen, Helt oöppnad fb som gått 17 tror jag de va. Inge dåliga siffror på den! smile

Den bilden rullade från nov 2011 till juni eller juli 2012. Då den såldes vidare. Och den plågades mycket på isen den vintern!

Senast redigerat av Thorseeeen (28 november 2012)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
28 november 2012 · 2 390 Inlägg

Thorseeeen skrev:
http://www.garaget.org/?car=290308

Kolla den bilen, Helt oöppnad fb som gått 17 tror jag de va. Inge dåliga siffror på den! smile

Den bilden rullade från nov 2011 till juni eller juli 2012. Då den såldes vidare. Och den plågades mycket på isen den vintern!

Aa den bilen skottar på rätt fint tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Hebbe95
29 november 2012 · 85 Inlägg

KJensen skrev:

Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Roligare och i detta fall faktist billigare att bygga själv wink

Har redan allt som behövs för ett konvertering och det har kostat mig 2000 och lite slit smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 november 2012 · 2 390 Inlägg

KJensen skrev:

Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Thedriftking
29 november 2012 ·

_Performance_ skrev:

KJensen skrev:

Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

De måste han ju inte smile
Roger bänkade nyss sin med standard stakar m.m till 502hk @2bar (E85)
Nu bygger han med H-profil ist dock smile

Kan tillägga att de va med en standard 531 och K-kam.

Senast redigerat av Thedriftking (29 november 2012)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 november 2012 · 2 390 Inlägg

Thedriftking skrev:

_Performance_ skrev:

KJensen skrev:

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

De måste han ju inte smile
Roger bänkade nyss sin med standard stakar m.m till 502hk @2bar (E85)
Nu bygger han med H-profil ist dock smile

Kan tillägga att de va med en standard 531 och K-kam.

Klart det går att köra, vet polaren gör med det. men motorn lever ju på lånad tid då..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Hebbe95
29 november 2012 · 85 Inlägg

Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile

Thorseeeen
29 november 2012 · 278 Inlägg

Hebbe95 skrev:
Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile

Den har högre komp än f wink Därför den är bra för e85 smile

Hebbe95
29 november 2012 · 85 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Hebbe95 skrev:
Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile

Den har högre komp än f wink Därför den är bra för e85 smile

Har inte F 9,8 i komp och FB 9,3, kanske har fel :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang