Ballansrem och mer effekt?

tibbe Låt aldrig bilen stå still..
9 oktober 2006 · 112 Inlägg

Jag har hört att det finns en rem på min 740 glt 16v som kallas ballansrem och om jag klipper av den så ska man få ca 15hk stämmer detta och blir det mycket vibrationer från motorn då??

nån som gjort detta??

tibbe..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Polluxe
9 oktober 2006 · 303 Inlägg

tibbe skrev:
Jag har hört att det finns en rem på min 740 glt 16v som kallas ballansrem och om jag klipper av den så ska man få ca 15hk stämmer detta och blir det mycket vibrationer från motorn då??

nån som gjort detta??

tibbe..

Jag åker utan denna rem (åkte bort vid motorrenoveringen) och ja jag tycker mej känna lite skillnad..  möjligen mer varvvillig.. men några 15hk extra talar vi inte om.. kan väll kasta iväg mer realitiska 3-4hk vid samma varvtal som de originala 159 ligger.

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
tibbe Låt aldrig bilen stå still..
9 oktober 2006 · 112 Inlägg

Okej ja då är det ju inte så kul som jag trodde men men 3-4hk är ju alltid nått,det är kul att leta hk från orginal motor..

nån som vet vad man kan göra mer med orginalet för att hitta fler hk??

tibbe..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
niclas_swe bitter besserwisser
10 oktober 2006 · 644 Inlägg

du får mer hk om du plockar bort balansaxeln. opps! glöm inte att vända lagrena

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Sharky
10 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

??? Vända lagrena?

Det finns två sätt:
- Bara klippa remmen.
- Ta bort balansaxlarna från blocket och då måste man plugga fyra oljehål.

/Göran

niclas_swe skrev:
du får mer hk om du plockar bort balansaxeln. opps! glöm inte att vända lagrena

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tibbe Låt aldrig bilen stå still..
10 oktober 2006 · 112 Inlägg

Okej då får jag ta och kolla på detta då..

nån som vet vad man kan göra mer med orginal motorn för att hitta fler hk??

tibbe

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Sharky
10 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Enkla grejor:

- Byta till elfläkt
- Höja tändningen tre grader (över hela registret) genom att byta plats på två stift i kontaktdonet till tändlägesgivaren.
- Allmänn service, nytt insatsfilter, nya stift, nya tändkablar, ny flamfälla

Svårare grejor:

- Bättre extraktorsystem
- Nyare kat
- Höja komp genom att plana toppen.
- Ställbara kamdrev och sätta upp bilen i rullande landsväg för att ställa in kammarna
- Matchporta insug och grenrör mot toppen
- Lätta svänghjul och vevaxel

Kolla på www.resultatservice.com så kan du hitta trimprylar och motorer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tibbe Låt aldrig bilen stå still..
10 oktober 2006 · 112 Inlägg

Tackar Sharky för det..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Winnerbjorn Tuuuurbo
2 december 2006 · 240 Inlägg

Sharky Vilka 2 stift ska man byta plats på? Jag har 3 st kablar som går från vevaxelgivaren.. Tacksam för svar.. Mvh Björn

tibbe Låt aldrig bilen stå still..
11 februari 2007 · 112 Inlägg

Jag tog bort ballansremen å det gjorde inte ett skit..jag märkte inget..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
johanmoller
12 februari 2007 · 61 Inlägg

En kanske lite dum fråga, men vad är det igentligen som balansaxeln ska balensera upp? Jag har inte heller kvar min.. känner inte av nån skildnad, men Den skulle ju knappast sitta där i onödan utan att ha en viktig funktion? Det finns möjligtvis inget i motorn som får ökat slitage när man tar bort den?

Ford Fiesta (1987)
Sharky
12 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Balansaxlarna sitter där för att minska vibrationer, ja visst.

Anledningen till att dom hamnade där är:
- Ett antal motorjournalister klagade på gamla B23/B230 och tyckte att det var hedenhös.
- Porsche som då jobbade med Volvo visste hur man använde balansaxlar.

Utan dom så vinner man måhända 2-3Hkr och får lite mera vibrationer om man har otur.Trimmar man motorn åker dom direkt eftersom man ändå viktar kolvar/stakar bättre än dom 15 gram det är i orginal (man brukar vikta till inom ett gram).

Ökat slitage? Ja visst, motorn håller 63000mil istället för 64000mil...typ.

/Göran

johanmoller skrev:
En kanske lite dum fråga, men vad är det igentligen som balansaxeln ska balensera upp? Jag har inte heller kvar min.. känner inte av nån skildnad, men Den skulle ju knappast sitta där i onödan utan att ha en viktig funktion? Det finns möjligtvis inget i motorn som får ökat slitage när man tar bort den?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kaliber_ LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
12 februari 2007 · 153 Inlägg

Om balansaxelremmen sitter kvar när du köper en 16v, skär av den direkt! Om den går av så sliter den av kamremmen och då kan du räkna med både ventilsallad och kolvsylta sen! Har en polare som råkade ut för detta och det blir varken billigt eller roligt!!

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...
johanmoller
13 februari 2007 · 61 Inlägg

Sharky skrev:
Balansaxlarna sitter där för att minska vibrationer, ja visst.

Anledningen till att dom hamnade där är:
- Ett antal motorjournalister klagade på gamla B23/B230 och tyckte att det var hedenhös.
- Porsche som då jobbade med Volvo visste hur man använde balansaxlar.

Utan dom så vinner man måhända 2-3Hkr och får lite mera vibrationer om man har otur.Trimmar man motorn åker dom direkt eftersom man ändå viktar kolvar/stakar bättre än dom 15 gram det är i orginal (man brukar vikta till inom ett gram).

Ökat slitage? Ja visst, motorn håller 63000mil istället för 64000mil...typ.

/Göran

johanmoller skrev:
En kanske lite dum fråga, men vad är det igentligen som balansaxeln ska balensera upp? Jag har inte heller kvar min.. känner inte av nån skildnad, men Den skulle ju knappast sitta där i onödan utan att ha en viktig funktion? Det finns möjligtvis inget i motorn som får ökat slitage när man tar bort den?

Tack! det var Precis vad jag ville veta!smile

Ford Fiesta (1987)
dbjanoz
22 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Kaliber_ skrev:
Om balansaxelremmen sitter kvar när du köper en 16v, skär av den direkt! Om den går av så sliter den av kamremmen och då kan du räkna med både ventilsallad och kolvsylta sen! Har en polare som råkade ut för detta och det blir varken billigt eller roligt!!

Vilket fantastiskt bra råd! Ska man köra utan säkerhetsbälte för att det finns risk att man kanske drunknar annars?

Om man inte byter remmar och rullar som man ska då kan man räkna med att det blir ett haveri, inte konstigt att volvo's gammla B234 16V är så sällsynt nu mera.

Senast redigerat av dbjanoz (22 mars 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
isakare
23 mars 2007 · 272 Inlägg

Enligt Honda, som satt balansaxlar på senaste type-R, så tar det 5 hk i effekt.

Åker helst på is =)
martinu
18 februari 2008 · 236 Inlägg

vart sitter balanremmen? någon som har någon bild? om man ändrar tändningen hur blir gången på bilen efteråt?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
twin_cam Smålänning
18 februari 2008 · 7 877 Inlägg

martinu skrev:
vart sitter balanremmen? någon som har någon bild? om man ändrar tändningen hur blir gången på bilen efteråt?

Sitter bakom kamremmen. En mindre rem som bara sitter i nederkant...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
beetleracing Håga locals
18 februari 2008 · 45 Inlägg

Ett litet fungerande recept på att få lite extra hästar. bänkade min gammla volvo 740 16v -89a. fick då ut 185,5hp och 260Nm. det jag hadde gjort då var att renovera toppen med nya ventiler och sotat ur toppen helt. efter just ett balansaxelremsbrott. gick av två timmar innan jag hadde tänkt byta remmarna hadde dem i baksätet. vet inte hur stor procenten är för att just det ska hända:P
sen hadde jag 3" tum från katten och bakåt med två simons turbodämpare. sen rensade jag insugsslangen efter filterhuset där det satt massa insugsdämpande skumgummi. sedan tog jag bort förvärmingen och rensade filterhuset på alla onödiga plaströr och mont. ett 4" luftslan som luffarturbo till fronten. sen självklart servade med orginaldelar nya vatten pump och kylare och glyckol( får motorn att hålla rätt tempratur även vid dem värsta påfrästningar. jag lovar jag har provat!  sen efter bänkningen så höjdes soppa trycket lite genom att pressa samman vakumventilen på fuelrailsen lite och blandade v-power och E-85 det gav uppskattingsvis 195hp körde jämn med många liknande effektmässsiga bilar och ställer man om kammarna på det så ger det genast lite x där med. sen kan man ju som flera andra säger ställa om tändningen och byta databox och plana toppen och köpa riktiga ställbara kammar. Min bil höll iaf grymt bra. nu är det visst nån i uppsala som har den efter att min kusin köpte den hoppas bara den nissen vet vad det är han verkligen har under huven;) sen är det inge som slår en riktigt gjord aga diff som jag hadde lr åtminstonde ha nån spärr diff för att få ut maximalt. visst kanske låter lite som bond trimm men mitt recept håller utan tvekan!
Mvh Timo

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
pelle_d3
18 februari 2008 · 78 Inlägg

vad är ett insatsfilter och flamfälla som du skrev på allmänn service Sharky?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang