VW 1300 -68 som ska göras iordning och komma ut på vägarna igen efter tjugo år. Går lite min egen väg, inget strikt originalstuk, men ändå lite av det äldre utseendet plus några extra detaljer.
Peter_Eriksson skrev: Sweet :-) Ser ut att börja dra ihop sig för slutgiltig montering. Hehe, såg att du har 8" breda fälgar och det är ganska tight.. Vad är det för dimension på däcken? Jag breddade mina fälgar till 8,5", får la sätta dit de breddade skärmarna eller köra tyskstuk, haha
Ja det stämmer bra, lite fabrikation kvar, annars är det bara montering. Tjena, ja nått utav det kanske du får göra, kommer säkert bli grymt som bara den! Mina är 205/55:or, vad siktar du på att köra med?
Sprinten i gångjärnet var ju allt annat än lätt att få ur.. Orkar varken vänta på att få hem ett specialverktyg från staterna, samt att lägga dom pengarna på något jag förmodligen inte kommer använda så värst mycket. Resultatet fick bli lite special med ett stackars bänkskruvstycke, jag skriver stackars p.g.a att det var det sista det gjorde i sitt liv. Det blev 1-0 till sprinten då skruvstycket sprack(!), dock märkte vi att det fanns en gammal spricka i den. Bara att köpa ett nytt skruvstycke och fortsätta pressa!
Jobbade lite med mina stötfångarfästen igår. Det blir lite special då jag har -68:ans stora infästning i innerskärmen, kommer jag behöva dela på fästena då jag ville ha de små hålen i skärmarna.
Jag var tidigare inte riktigt klar med det elektriska i bak, men nu har jag fått till det. I.o.m att jag valde det äldre baklamporna så försvann ju blinkersen (och jag har ju inga pilar), det löste jag genom att köpa de minsta LED-ljusen jag kunde hitta och gömma(så gott det går) dessa under stötfångaren. LED-motståndet placerade jag inne i baklamporna.
Nu har det hänt lite i garaget igen. Bl.a. så har jag svetsat i ett par muttrar till skruva fast framskärmarna, något som tidigare ägare missade att svetsa dit när han lagade rosten (!). Det som även har hänt är att jag har borrat upp och epoxyprimat listhålen för att rymma de större listernas hållare, än så länge är bara gummit i hålen på plats. Jag skulle ju såklart tänkt på detta innan jag lackade dörrarna, men tyvärr fanns inte den tanken/kunskapen då.
Även dörrarna har hittat på plats, passagerardörren behöver lite mer justering innan den sitter perfekt mot karossen.
Nästa steg är att plocka i allt i dörrarna, både lite nytt och begagnat.
Nu lite bilder, inga jätteförändringar gjorda, men bättre än inga bilder alls eller vad säger ni?
Idag fick jag i lite nya detaljer i förardörren; yttre skraplist med krom, kanallist, ventilationsruta(den var i så pass bra skick så den gick att återvända).
Den inre skraplisten hade jag missat att köpa(!) så en beställning har gått iväg. Passade även på att köpa nya tätningar mellan handtag och plåt när jag ändå var i farten.
Samt några lister och backspegeln kom också på plats.
Vad har hänt sen sist kan man undra, det är väl lite blandat med den saken.
Jag har haft som en punkt att försöka justera bort glappet jag hade i styrningen, men tyvärr fick jag aldrig till det utan valde att byta till en annan styrsnäcka. Jag satte dit den högra på bilden istället som inte hade något glapp, den fick den förra ägaren med tillsammans med den äldre framvagnen han köpte till bilen. Så nu är den utan glapp och känns kanon.
Sen när jag ändå var där och rotade skulle jag kolla till bromskontakterna p.g.a att jag har ett ständigt bromsljus, det visade sig att dom var helslut så det blir att skaffa nya. Kontakter var av och kablar låg emot varann.
Vidare så har jag även fått i rutorna i dörrarna och plockat i dörrsidorna, samt fått på bagageluckan.
En ny tuta har även kommit på plats och kopplats.
För tillfället håller jag på att plocka ihop fotstegen med nytt gummi och nya lister.
Nu är det lite brådis, för ett par månader sen bokade jag besiktning, det är nu på lördag Fullt ös är det som gäller, hoppas inget större oväntat händer bara!
Fotstegen är iaf på plats, styrstagen är fria från rost och masserade för att kunna justeras (puh!) Så nu är framvagnsinställningen gjord. Även i högsta läget på sänkningssatsen blev den ganska låg, men hoppas att det duger för besiktning iaf.
Startmotorn fick jag ta ner för solenoiden ville bara fungera, men efter grundlig rengöring av alla kontaktytor så small hela starten igång!
Efter en dusch startgas gjorde motorn sin första start i min ägo! Men efter att ha fått hälla bensin rätt i förgasaren för att den skulle gå, så tänkte jag det va lika bra att beställa en ny pump så man vet att den är fräsch. När den väl var på plats så starta motorn betydligt lättare och låter som att den går ganska bra. (Pumpen är det enda som skiner i motorutrymmet än så länge..)
Idag fick vi (jag och hjälp av bror min) även på framskärmarna för gott, samt började med framlamporna. Lamporna blev vi inte kloka på dock, med gummilist imellan fick vi dom inte på plats riktigt.. Det får bli nya tag imorgon!
Efter tips om att det inte var någon vidare bra placering av bränslefiltret, så flyttade jag det idag till under tanken istället.
Idag kom även framlamporna på plats och kopplade.
Vi hann även med att göra fästen till mina LED-blinkers som jag ville ha i hålen för tutgallren. Jag sätter inte dit gallren innan besiktning så dom inte har chans att gnälla på det. Med galler sen så tror jag inte att det kommer att skärma av ljuset då dom är riktigt starka.
Tyvärr blev det aldrig någon besiktning p.g.a att vi inte fick i rutorna natten till lördagen. Hur vi än försökte så gick inte rutorna i med de gummilister jag köpt från "Wolfsbürg West", dom var alldeles för tjocka och hårda så det fanns inte en chans att dom gick i rutramarna.
Imorn ska jag se om jag kan få tag på bra mjuka gummilister från t.ex Dalhems. Någon som har handlat rutgummilister från dom och vet att dom funkar?
Besiktningen är ombokad till precis innan Fanfest i Borås, så nu är det bara att ta nya tag och se till att den blir klar tills dess istället!
Peter_Eriksson skrev: Segt med rutlisterna.. Jag har kollat efter nya lister med spår för kromlist.. men minns inte om jag hittat nåt bra.. tycker inte cal-look listerna ser speciellt bra ut heller..
Har du bokad och betald biljett till fanfest? Annars är det kört att komma in med bil.. tyvärr.. Jag bokade direkt när de släpptes och har den säkrad :-)
Nej, det tycker inte jag heller, det utseendet ville jag inte ha. Fick med såna lister med bilen men dom sålde jag.
Japp, Fanfest bokade jag också med en gång, så förhoppningsvis ses vi där!
Bumse skrev: Tyvärr blev det aldrig någon besiktning p.g.a att vi inte fick i rutorna natten till lördagen. Hur vi än försökte så gick inte rutorna i med de gummilister jag köpt från "Wolfsbürg West", dom var alldeles för tjocka och hårda så det fanns inte en chans att dom gick i rutramarna.
Imorn ska jag se om jag kan få tag på bra mjuka gummilister från t.ex Dalhems. Någon som har handlat rutgummilister från dom och vet att dom funkar?
Besiktningen är ombokad till precis innan Fanfest i Borås, så nu är det bara att ta nya tag och se till att den blir klar tills dess istället!
Jag köpte mina gummilister från Dalhems och de gick att få i med "lite" slit. Det går lite lättare om man smörje/ sprejar med siliconsmörjning under tiden. Använde en typ paracord för att lyfta gummit från insidan samtidigt som man fick massera, trycka och banka på utsidan. Tyvärr missade jag att sätta i kromlisterna innan :-( . Det är nog bara att kämpa på tror nog att Dalhems har samma leverantör som andra. Kanske hjälper det att göra det en varm dag ute i solen. Hoppas att det löser sig.
Det låter lovande, för vi slet som djur bara med att få i kromlisten. Ja vi körde med silicon också utan resultat. Ja soliga dagar är nog att föredra, tyvärr är det ont om sådana just nu.. Jag körde först med hårtork, men det var för dåligt så jag körde försiktigt med värmepistol istället. Dock försvann ju värmen i listen ganska fort.. Man kanske får hyra in sig hos någon som kan ha typ 30 grader i garaget..