matteeee skrev:
henke_99 skrev:
Det står i reg-beviset att största tillåtna släpvagnsvikt vid b-kort är 750 kg. Men även jag blev nu osäker angående tågvikten... men jag hittar ingenstans där det står att ett sånt ekipage inte skulle vara tillåtet, det är ju för övrigt vad som står i registreringsbeviset som gäller.
Fast det som står under "med B-behörighet" är nog underordnat. På min skitta Berlingo jag sålde i våras var max släpvagnsvikt 900kg. Max med B-behörighet var 1200kg

Givetvis fick bilen inte dra mer än 900 oavsett.
De kunde ju gjort reglerna lite enklare. T ex ett obligatoriskt förarprov (och teori kanske?) för alla som vill köra med släp, oavsett vikt.
Vilket är störst skillnad av:
köra med släp (oavsett vikt) jämfört med att köra utan släp
och
köra med lätt släp jämfört med tungt släp
Jag tycker det första är större skillnad iaf. Och ser man på lokala återvinningscentralen när folk kommer med hyrsläp fulla med bråte och hur dom försöker backa till.... Ojojoj...
Ja men maxvikten för b-kort är teoretiskt beräknad baserat på bilens vikt, och i ditt fall var sen inte dragkroken godkänd för så hög vikt. Min bil är ju tvärs om.
Jag håller med dig om att man inte skulle få köra släp alls utan att ha tagit en behörighet för det, då hade det inte vart några diskussioner om vad som gäller sen. Och framför allt måste folk lära sig backa då... (min personliga åsikt är att kan man inte backa med släp så ska man inte köra med släp framåt heller)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...