Här är mitt projekt med att få till de att få den effektstarkaste V50:n i Sverige ( kanske inte mycket att sukta efter men alltid något ) med, för tillfället, oöppnad motor ! Bilder från när jag köpte den till allt som sker och händer under vintern 2012, våren, sommaren & hösten 2013. Kommer det att stanna där eller kommer mer ske ? Det vet man aldrig !
Mack855 skrev: Jo det är lättast att låta dom ta hand om det trodde du ville ha hjälp när du skrev "suck vad är nu fel?" Haha eftersom du har så många polare men hoppas det blir bra! Grymt imponerad av bilen i övrigt som nämt!
Hjälp vill jag alltid ha så de tackar jag återigen för ! Även om jag själv inte alltid fixar problemen är de kul att höra vad de kan vara så man lär sig något på vägen !
Inget direkt nytt på sistone mer än att jag var i Göteborg och specifikt hos Antec för att få på en sån där liten framrutebord som jag saknat sen jag bytte vindruta förra året.
10minuter tog de att få på.. bra timpeng
Besökte även Ferrita i Kållered men stängde självklart kl 13 denna dag av alla.. Var även förbi grabbarna i DailyFresh som ska modifiera bilen lite såfort jag fått på andra grejer under huven..
Var förbi Jönköpings bildemontering och köpte med mig ett par främre sidorutor att ha och byta med inför besiktningar o.s.v så jag slipper hålla på och dra bort toningen för jämnan.
Så idag var jag uppe hos Viktor och tog bort rutorna med toningen och satte i rutor utan toning.. rätt ovant att köra bil utan toning må jag säga.
Då jag även fick anmärkning för xenon i dimljusen så tog jag bort dimljusen med xenon i och satte dit dimljuskåporna som de gamla DRL-ljusen satt i... dock tog jag bort DRL-ljusen för att slippa få gnäll om att dimljusen fortfarande är modifierade.
( Flugdöden har nått min front... )
Ser inte snyggt ut med kåpor med hål i men dom ska bara gå igenom besiktningen sen åker xenonljusen dit igen
Så.. en bil med riktiga sidorutor och utan dimljus..
Imorgon (idag, onsdag.. har inte hunnit lägga mig än ) kommer de hända grejer ! : )))))))))))))))))))))))
karlberg92 skrev: riktigt snygg v50 du har, keep the good work up prem lagd!
Lite OT: Tror din farsa handlar på mitt jobb nu när jag tänker efter, brukar snacka med han, vi snackar om Frölunda och om bilar, han brukar snacka om sin son som bor i Jkpg och har en Snygg vit v50 som är hos Atech för jämnan Kan det vara så? (Jobbar vid Kvilletorget)
Man tackar, man tackar !
Hahaha va i helv. ! Ja de kan nog stämma att de är jag Bor inte i Jkpg men några mil söder om Jkpg ! Antar de är Willys du jobbar på då ?
Idag åkte multifuelmappen i !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 50% E85, 50% 98-okt... Bilen laddar som den ska.. bilen går som fan... Christian nöjd !
Kan tyvärr inte presentera några siffror då de va för varmt ute för att bänka.. intaget av luft till fläkten tas direkt från ett svart, kokhett tak så kommer väl bara halvljummen luft in. Ska åka upp en tidig morgon eller sen kväll en dag framöver när de svalnat lite ute.. förhoppningsvis har jag fått på ett annat luftfiltersystem med då denna BMC-box är värdelös. Ligger ju emot motorn och blir skitvarm vilket resulterar i att den stryper 20WHP vilket vi bevisat i bänken genom att bänka med och utan boxen innan.
Fick även en titt på en trimkamaxelsats som dom nyligen fått in i lager som jag är eeeeeeeeeeeeeenormt sugen på att köpa men får hålla igen mig lite p.g.a mitt jobb.
De är bilar de handlar om.. de ska kosta pengar ! ;D ( Försöker skylla på något )
Försäkringsbolaget står för allt.. läppen gick på 2500 ( olackad !!!!! ), innerskärm 500 och lackering får jag reda på pris imorgon. Beställde läppen och innerskärmen inne på Volvo vid 10. Kl 14 hade dom fått den.. åkte in och hämtade grejerna och körde läppen till min lackerare som förhoppningsvis har den klar imorgon !
Inget mer effektmässigt att uppdatera om.. däremot fick lacken sig en liten polering nu i veckan.
I tisdags eftermiddag började jag på med all jäkla avfettning och noggrann tvätt som ska göras.. tog ett par timmar. Efter de in i garaget och på onsdagen började jag på med själva polerandet..
Igårkväll blev jag klar.. vilken skön känsla.
När jag beställde från Bollnäs bilvård sist passade jag på att testa ett sånt där kit som ska få vattendropparna att pärla av rutan.. fungerade skitbra.
Nya frontläppen åkte på idag med.. att något som är nylackerat ska vara ett sånt rent h*lvete att få dit.. jag och farsan fick hålla på i 1½ timme med att göra allt.. fronten åkte av och tänkte passa på att montera dit de grövre slangklämmorna som köptes i veckan men självklart hade man köpt för stora.. så de va bara att sätta på fronten igen.
Hemma i garaget igen:
Imorgonbitti väntar olje och tändstiftbyte ! Ingen vila på semester här inte..
Visst är de himla göttans att få bilen helt genomgjord.. nu va de så pass kul att de regnade när jag körde hem + att jag åkte direkt till verkstan efteråt så finns lite oljefläckar lite här och var på fronten nu
Dom där hakarna hade jag lust att ta bort allihop och skruva dit skiten ! Jobbiga att få av och att få dit den nya fronten va lika hemskt.. särskilt i kanterna !!
Medlet till rutan är detta; http://shop.bollnasbilvard.se/pps-glasb … c-731.aspx .. sen förstår jag inte riktigt frågan om slangarna ? Vilka slangar pratar vi om ? De som slangklämmorna skulle sitta runt ? De är Elevate silikonkitet som vi satte på för någon månad sedan och dom har jag inte rört.. var bara slangklämmorna jag ville byta till ett par kraftigare så jag slipper att dessa ska skjuta av nångång igen !
Jupp nya mappen är i.. men inte riktigt färdig med denna setup än. Luftburken ska bytas ut mot öppet och de ska ordnas direkt intag av luft utifrån till luftfiltret. Som sagt tidigare är den där luftburken inge vidare då den blir kokhet av att ligga direkt inpå motorn.
Har också velat testa samma vax som dig, nyller, men då flaskan jag köpte förra året inte är halvtom än känns de ingen mening att köpa nytt än !
nyller skrev: Köp köp! Du kommer inte ångra dig! Ljuger inte om jag säger att det är det bästa vaxet jag har provat
Får bli nästa år !
-----------
Som vanligt lugnt men eftersom de ändå är en projekttråd så kan man samtidigt slänga in när man gör vissa service:ar med bilen så har man koll på när man gjorde de sist
Bilen har rullat cirka 500mil sen senaste oljebytet så likabra att köra på ett nu
Tändstiften passades på att byta ut likaväl då de är 1 år sedan dom byttes senast.. verkar säkerligen onödigt för de flesta men då bilen upplevts hackig innan och vi funderat på tändspolarna så tänkte vi att vi likaväl kan börja med att byta tändstift. Har inte riktigt känt några hack sen nya mappen åkte i men men nu va de gjort..
Idag blir de tvätt inför JKPG Street Meet i Jönköping ikväll
När man ändå är sjukskriven så passade jag på idag att få på lite grövre slangklämmor på tryckslangarna så risken för att skjuta slangar igen minskas
( Jag vet om oljan som syns på turbon.. gammalt och inget som behöver påpekas )
När jag ändå fick på de grövre slangklämmorna så lät jag de gamla sitta kvar.. skadar ju inte om man säger så
Två platser fick dock inga nya klämmor och ena stället är på turbon där de går från 2(?)" till 2,5" då jag inte hade så små klämmor samt tryckslangen uppe vid insuget där en så pass grov slangklämma inte fungerade då den istället tryckte av slangen när man drog åt den.. så där får de räcka med de andra klämmorna för tillfället
På torsdagmorgon händer de grejer igen för då ska bilen bänkas på Autotech
Larsa74 skrev: Ska byta koppling på den 17e. Då ska jag också testa 100% E85 och bänka den. Hoppas jag slår ditt du hade med orginal turbo :-)
Spännande att se va du får !
-------
Update:
Idag åkte de öppna luftfiltret på igen ! Stort tack till Simon ( Down_ ) för hjälpen ! Va lite bökigt att få dit de p.g.a avskärmningen går inte riktigt ihop med insuget och de fattades lite stag som håller skärmningen på plats..
Ledsen för mitt budget-liknande motorutrymme med luftröret som hålls upp med buntband. Tillfällig lösning haha ! Ville inte bänka med den där luftburken som satt på innan imorgon då den ströp så pass många hjulhästar förra gången så nu kör vi öppet som gav så pass många hästar förr
Sånt jäkla gott ljud från filtret vid växlingar nu !
Nej kanske dags att hoppa i säng och upp för en tidig morgon på Autotech imorgon... kall morgon-kall luft-mycket hästar ! Ber om att få passera 400hk !