6190
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

grön aktivist
846 Inlägg
8 januari 2013
#1981
partyvan skrev:
Confide skrev:
Problem med xenon som backljus är att det tar tid för det att få full effekt samt att lamporna inte gillar att bli tända/släckta om vart annat =/!

Att dom tänds/släcks spelar nog ingen större roll eftersom man använder ju backljuset mindre än vanliga extraljusen.
Sen att dom inte lyser med full effekt spelar ingen större roll det häller eftersom dom säkert lyser starkare än vanliga 2x 21w halogen

Det är just tändning som sliter mest på lamporna.
Vet att det är ett extremt exempel men vi hade ett exempel på en hjullastare som körde slut osram-lampor på 1 månad (!).
Han bytte upp sig till led o h fick ett bättre backljus för billigare peng.
Det man vill ha i backljuset är ju bredd och koncentration oftast, sällan man behöver nå över 100 meter med det ljuset ;-).
Rätt ljus för rätt applikation :-).


414 Inlägg
8 januari 2013
#1982
Sjodahl skrev:
Fan, har fått problem med mina AMP-kontakter när jag skulle sätta ihop dom idag. Jag lyckas inte få plasten att låsa runt metallen efter att ha klämt fast metallkontakterna runt sladden. Någon som har tips/idéer eller rent av någon länk man kan kolla?

Plocka ur stiftet ur amp hylsan och vänd på den:) Stifte måste hamna på rätt hål annars låser den inte smile Om du testat detta och det inte fungerar ja då vettifan
Senast redigerat av Ankmeister (8 januari 2013)


1 071 Inlägg
8 januari 2013
#1983
Confide skrev:
partyvan skrev:
Confide skrev:
Problem med xenon som backljus är att det tar tid för det att få full effekt samt att lamporna inte gillar att bli tända/släckta om vart annat =/!

Att dom tänds/släcks spelar nog ingen större roll eftersom man använder ju backljuset mindre än vanliga extraljusen.
Sen att dom inte lyser med full effekt spelar ingen större roll det häller eftersom dom säkert lyser starkare än vanliga 2x 21w halogen

Det är just tändning som sliter mest på lamporna.
Vet att det är ett extremt exempel men vi hade ett exempel på en hjullastare som körde slut osram-lampor på 1 månad (!).
Han bytte upp sig till led o h fick ett bättre backljus för billigare peng.
Det man vill ha i backljuset är ju bredd och koncentration oftast, sällan man behöver nå över 100 meter med det ljuset ;-).
Rätt ljus för rätt applikation :-).

Jo att tändningen sliter mest det förstår jag men att bakljuset skulle tändas/släckast mer än vad mina extra ljus med xenon gör tror jag ju inte och dom har ju fungerat ett bra tag så tror att livsländen i backljusen är minst 10ggr länge än extra ljusen och det räcker för mig;)
Sen håller jag med dig om att man sällan behöver se 100meter med backljuset men när man väl behöver det så är det ju bra om det går:) ungefär som jag har i fronten på bilen skulle säkert räcka med 3st nbb 225 med 55w xenon men mycket vill ha mer därför har jag 6st istället och fler ska det bli:D
Och tror att bredden som blir i konverterade arbetslampor är bättre än led lampor i samma prisklass

Onödigt inlägg^^

189 Inlägg
8 januari 2013
#1984
Det blir ju knappast någon extrem nötning så kör på det. Du skulle väl hittat speedstart-ballaster å smile

Old VW's never die, they just get more expensive!

730 Inlägg
8 januari 2013
#1985
Ankmeister skrev:
Sjodahl skrev:
Fan, har fått problem med mina AMP-kontakter när jag skulle sätta ihop dom idag. Jag lyckas inte få plasten att låsa runt metallen efter att ha klämt fast metallkontakterna runt sladden. Någon som har tips/idéer eller rent av någon länk man kan kolla?

Plocka ur stiftet ur amp hylsan och vänd på den:) Stifte måste hamna på rätt hål annars låser den inte smile Om du testat detta och det inte fungerar ja då vettifan

Japp det har jag... Det blir eftermiddagens jobb, först blir det länkarms byte båda sidor idag.

189 Inlägg
8 januari 2013
#1986
Finns det d2s till h7 adaptrar?

Old VW's never die, they just get more expensive!

45 Inlägg
8 januari 2013
#1987
vwkjell skrev:
Finns det d2s till h7 adaptrar?

Nåt i denna stilen?
http://www.humanhabit.se/se/xenontillbe … l-d2s.html`


189 Inlägg
8 januari 2013
#1988
Nja inte precis.  Det ska vara Från d2s till h7 :p

Old VW's never die, they just get more expensive!

grön aktivist
846 Inlägg
7 542 Inlägg
8 januari 2013
#1990
monterade på mina 55w speedstarter ballaster på mina 35w lampor,, vilken skillnad i uppstartstid smile MKT snabbare smile

45 Inlägg
8 januari 2013
#1991
granadadr skrev:
monterade på mina 55w speedstarter ballaster på mina 35w lampor,, vilken skillnad i uppstartstid smile MKT snabbare smile

Hur är det med det där egentligen - jag kör nämligen 55w "slowstarters" på mitt 35w i halvljuset, är det skadligt eller inte?
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile


1 265 Inlägg
8 januari 2013
#1992
100 sidor med Xenon & Led nu

264 Inlägg
8 januari 2013
#1993
Eirike93 skrev:
Hur är det med det där egentligen - jag kör nämligen 55w "slowstarters" på mitt 35w i halvljuset, är det skadligt eller inte?

55w i halvljuset?? Dessutom till råga på allt säkert med reflektorer som har brytningen i glaset.
Jag hoppas personligen du får dryga böter eller körförbud på plats innan du orsakar en olycka med den bländningen..
Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

Lampornas livslängd förkortas rejält.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

750 Inlägg
8 januari 2013
#1994
tJena hade tänkte köpa xenonkit till min Saab 9-3. Årsm: 98. 

En polare sa att jag möjligen behöver köpa något så jag kan koppla kittet till original kablarna stämmer det?

Jag är ute efter 6000k och sen undrar jag vad dessa skiljer sig förutom pris?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … xenon.html
http://www.crazyride.se/-xenonkit/75-xe … -watt.html
Senast redigerat av Sydeken (8 januari 2013)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

7 542 Inlägg
8 januari 2013
#1995
JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Hur är det med det där egentligen - jag kör nämligen 55w "slowstarters" på mitt 35w i halvljuset, är det skadligt eller inte?

55w i halvljuset?? Dessutom till råga på allt säkert med reflektorer som har brytningen i glaset.
Jag hoppas personligen du får dryga böter eller körförbud på plats innan du orsakar en olycka med den bländningen..
Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

Lampornas livslängd förkortas rejält.

oki,,
då ska jag köpa 55w istället smile

Soppgubbe
900 Inlägg
8 januari 2013
#1996
joakim89 skrev:
100 sidor med Xenon & Led nu

Och 2000 inlägg smile

Har beställt led till halvljuset, bilder kommer imorgon smile
Senast redigerat av V70Drive (8 januari 2013)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

45 Inlägg
8 januari 2013
#1997
JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Hur är det med det där egentligen - jag kör nämligen 55w "slowstarters" på mitt 35w i halvljuset, är det skadligt eller inte?

55w i halvljuset?? Dessutom till råga på allt säkert med reflektorer som har brytningen i glaset.
Jag hoppas personligen du får dryga böter eller körförbud på plats innan du orsakar en olycka med den bländningen..

Inte riktigt va...
55w ballaster och 35w xenonlampa
Ja, jag har xenonkonverterat mitt halvljus, men då är det också nedjusterat för att inte blända mer än bilar med xenon som originalutförande.

JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

Lampornas livslängd förkortas rejält.

Har du nån vetenskaplig grund för det?
För en xenonlampa drar väl inte mer bara för att ballasten har resurser till att leverera mer?
I så fall hade ju varenda xenonlampa med speedstarter-ballast bakom brunnit upp för längesen:P


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 januari 2013
#1998
granadadr skrev:
JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Hur är det med det där egentligen - jag kör nämligen 55w "slowstarters" på mitt 35w i halvljuset, är det skadligt eller inte?

55w i halvljuset?? Dessutom till råga på allt säkert med reflektorer som har brytningen i glaset.
Jag hoppas personligen du får dryga böter eller körförbud på plats innan du orsakar en olycka med den bländningen..
Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

Lampornas livslängd förkortas rejält.

oki,,
då ska jag köpa 55w istället smile

Har kört med 55w ballaster till mina 35w lampor i helljuset i min Subaru i ett år o de funkar i alla fall än. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

grön aktivist
846 Inlägg
8 januari 2013
#1999
Speedstarter-ballaster sliter mer på lamporna eftersom dom eldar på dom mycket mer för att nå rätt temperatur.
Jo, en xenon-lampa drar mer i början fram tills den är varm då förbrukningen sjunker när rätt värme uppnåtts.


45 Inlägg
8 januari 2013
#2000
Confide skrev:
Speedstarter-ballaster sliter mer på lamporna eftersom dom eldar på dom mycket mer för att nå rätt temperatur.
Jo, en xenon-lampa drar mer i början fram tills den är varm då förbrukningen sjunker när rätt värme uppnåtts.

En ballast kan bara leverera ström, den trycker ju inte in strömmen i xenonlampan
En Xenonlampa drar såpass mycket ström som den kan i starten, tills den är varm - när den kommit upp i temperatur så drar den tillräckligt för att hålla sig tänd - alltså drygt 3.2A för 35W och 4.5A för 55W.
Den lär ju inte dra mer ström under drift (när den uppnått temp.) bara för att ballasten kan leverera mer ström under längre tid!
Senast redigerat av Eirike93 (8 januari 2013)



Sök