2449
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 324 Inlägg
13 januari 2013
#2241
Kristian_V skrev:
Alltså, du som monterar, eller funderar på att montera "Xenon i dimljusen"...

Jag fattar inte hur din järn cell arbetar???

Xenon är ungefär 5x starkare än Halogen.
Att möta en bil med 275W halogen (=55Wxenon) i dimljusen är inte bara OLAGLIGT!
Det är direkt trafik farligt!

Hur jävla dum är du?

Seriöst!
Ni som snackar om att konvertera era dimljus. Tänk efter lite gran!!!
Det handlar inte om att se tuff ut.
Du ser inte en meter längre, men dimmljus. Halogen, eller Xenon.
(Men du bländar som fan med Xenon)
Vad ni kör med i Helljusen spelar ju inte så stor roll, för ni bländar ju av vid möte? Eller?
Men att köra med Xenon i ljus som ni inte bländar av vid möte??? Är ni helt slut i kolan???

ALLT ÖVER 2X 55W Halogen, eller 2x 35W Xenon, är olagligt !!!
Och det finns en jävligt bra anledning till det!
2x55W Halogen (Halv) + 2x 55W Halogen  (dimljus) ä'r 220W totalt, och bländar mötande som fan!
Än värre blir det om denna mötande har konverterat nått till Xenon.

Det finns ju en anledning till att det är lagstadgat med max 55 watt (35W Xenon.) på halvljus.
Du som inte fattar varför? Bör låta bli att pilla på belysningen!!!

Nu för tiden kör jag dragbil med ca 2000W Xenon. När du "pucko" som möter mig, med alla 2000W Xenon påslagna, inte fattar att det inte hjälper att försöka blända tillbaka med ditt heljus. Fundera på om du inte kan/bör släcka ner lite "extra" belysning, typ dimljus+halvljus. Tills du uppnår en laglig belysning, så skall du se att lastbilen du möter, kanske också bländar av.

Du som vill ha "krig", tänk på att det ALLTID finns någon som är värre!!!
Om du spenderar nog med pengar på din belysning, så du överträffar lastbilen du möter? Tänk på att han/hon väger minst 4x så mycket som din lilla personbil. Frontal krocka med en 10 ton lastbil, så får vi se vem som förlorar. (Fastän du van ronden med best belysning!)

För bövelen !!!
Håll er till laglig belysning på halvljus OCH ge fan i halv+ dimljus sammtidigt !!!
(Jag slår på +2000W Xenon varje gång jag möter dej!!!)

Tycker du ska starta en blogg istället för att hålla dig till denna tråd, Tack o hej


783 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#2242
Jag körde med 55w 5000k i mina dimljus på mercan, ingen har blinkat eller verka störa sig på de. Handlar nog mest hur man ställer in de.


Kommer även sitta 55w 6000k i BMWns dimljus
Senast redigerat av Rocknob (13 januari 2013)


Xenoholic
2 559 Inlägg
13 januari 2013
#2243
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

783 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#2244
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

Kör aldrig med DIM + HALV. Använder endast dimljusen till parkeringen för utseendet skull och bara inom byn/stadens gränser efter landsvägen är de avstängd


37 Inlägg
13 januari 2013
#2245
C_A_T skrev:
Säger som gustav, satsa på 35w direkt. Mkt bättre och starkare, köp speedstarter också så får du en snabb uppstartstid.
Har också stoppat xenon 15W i båda backlamporna vart dock inte riktigt nöjd då det tar runt 10s för att de ska bli starka, bromsljuset är nästan starkare tills dess.. Inte full styrka på bilden

http://i49.tinypic.com/2ptyl35.jpg


Jo det blir 35w där bak känns bara lite tungt eftersom det tog flera timmar att koppla in 15w och fick kapa sönder hela ljusbryggan å de men vi får se smile


Avstängd
1 418 Inlägg
13 januari 2013
#2246
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 januari 2013
#2247
Johan85 skrev:
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Du är så välkommen.
Men tänk på att hålla avståndet. Dragkrokar gör nämligen fula märken på fronten som kommer för nära.
Senast redigerat av Aerocombi (13 januari 2013)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

grön aktivist
846 Inlägg
13 januari 2013
#2248
Johan85 skrev:
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Förföljese besvaras med krypkörning.


Xenoholic
2 559 Inlägg
13 januari 2013
#2249
Confide skrev:
Johan85 skrev:
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Förföljese besvaras med krypkörning.

Hehe. har t om slutat med att jag backade mot förföljaren o han backade för livet hahaa

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

133 Inlägg
13 januari 2013
#2250
Förföljese besvaras med krypkörning och aktivering av 55w xenonbackljus (Såklart man drog en extra kabel å knapp fram för "arbetsbelysning") wink

Avstängd
1 418 Inlägg
13 januari 2013
#2251
Aerocombi skrev:
Confide skrev:
Johan85 skrev:

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Förföljese besvaras med krypkörning.

Hehe. har t om slutat med att jag backade mot förföljaren o han backade för livet hahaa

ja hade gått ur bilen då hade hade du dragit för glatta livet

88 Inlägg
13 januari 2013
#2252
Jag håller med Kristian_V till 100%. Måhända att kombinationen halv+dimljus inte är störande vid varje tillfälle, men i mörker och vid vått väglag (typ hela vintern) bländar det mycket, och det är ett faktum. Dimljusen i sig ska ju lysa lågt, men det är reflektionen från vägbanan som gör det besvärligt för mötande.
Att "ni ser bättre" med dimljusen på tror jag inte heller på... Dimljusen ger lyse maximalt 10-20 meter framåt, vilket motsvarar en sekund i 36km/h eller en sekund i 72km/h. Skulle någonting hoppa upp framför bilen i den hastigheten finns det ändå ingen chans att ni hinner stanna, de där "extra" 10-20 metrarna framför bilen ger ingenting. Halvljusen är istället riktade längre fram för att man tidigare ska kunna upptäcka faror.

Menmen, jag är ingen polis, jag tänker inte försöka stoppa er för att ni kör med den olagliga kombinationen, hoppas bara att ni åker på dryga böter en vacker dag, en bot som kanske får er att tänka om och bidra till en säkrare trafikmiljö.
Senast redigerat av Svolte (13 januari 2013)

996 Inlägg
13 januari 2013
#2253
Kristian_V skrev:
Alltså, du som monterar, eller funderar på att montera "Xenon i dimljusen"...

Jag fattar inte hur din järn cell arbetar???

Xenon är ungefär 5x starkare än Halogen.
Att möta en bil med 275W halogen (=55Wxenon) i dimljusen är inte bara OLAGLIGT!
Det är direkt trafik farligt!

Hur jävla dum är du?

Seriöst!
Ni som snackar om att konvertera era dimljus. Tänk efter lite gran!!!
Det handlar inte om att se tuff ut.
Du ser inte en meter längre, men dimmljus. Halogen, eller Xenon.
(Men du bländar som fan med Xenon)
Vad ni kör med i Helljusen spelar ju inte så stor roll, för ni bländar ju av vid möte? Eller?
Men att köra med Xenon i ljus som ni inte bländar av vid möte??? Är ni helt slut i kolan???

ALLT ÖVER 2X 55W Halogen, eller 2x 35W Xenon, är olagligt !!!
Och det finns en jävligt bra anledning till det!
2x55W Halogen (Halv) + 2x 55W Halogen  (dimljus) ä'r 220W totalt, och bländar mötande som fan!
Än värre blir det om denna mötande har konverterat nått till Xenon.

Det finns ju en anledning till att det är lagstadgat med max 55 watt (35W Xenon.) på halvljus.
Du som inte fattar varför? Bör låta bli att pilla på belysningen!!!

Nu för tiden kör jag dragbil med ca 2000W Xenon. När du "pucko" som möter mig, med alla 2000W Xenon påslagna, inte fattar att det inte hjälper att försöka blända tillbaka med ditt heljus. Fundera på om du inte kan/bör släcka ner lite "extra" belysning, typ dimljus+halvljus. Tills du uppnår en laglig belysning, så skall du se att lastbilen du möter, kanske också bländar av.

Du som vill ha "krig", tänk på att det ALLTID finns någon som är värre!!!
Om du spenderar nog med pengar på din belysning, så du överträffar lastbilen du möter? Tänk på att han/hon väger minst 4x så mycket som din lilla personbil. Frontal krocka med en 10 ton lastbil, så får vi se vem som förlorar. (Fastän du van ronden med best belysning!)

För bövelen !!!
Håll er till laglig belysning på halvljus OCH ge fan i halv+ dimljus sammtidigt !!!
(Jag slår på +2000W Xenon varje gång jag möter dej!!!)

Måste säga att jag förstår din ilska! Dock har jag aldrig upplevt för starka dimljus... Det är mest bara idioter jag mött som inte kan blända av i tid samt knäpper på skiten alldeles för fort som jag råkat ut för. Innan jag skriver något mer så kan jag tillägga att jag övningskör mest en hyfsat ny mercedes, endast xenon i halv m.m och varken morsan eller plast-farsan är något för sig för att vara värst ute på vägarna så jag tror inte det finns någon chans i världen att folk upplever belysningen på den bilen som störig. Själv bländar jag oftast av tidigt, som man bäddar får man ligga antar jag, så försöker att vara så snäll som möjligt mot andra i trafiken smile

På min bil som jag håller på med tills körtkortet så håller ju på med att ska beställa xenon till dimljus samt helljus. Helljus är mest bara för att man ska kunna se någonting. Dimljuset tänker jaq konvertera mest endast för att det är snyggt, vid körning så kommer det inte användas. Blir mest bara då man är ute och glider. Sedan så blir det i min "sommarbil" så lyckas jag på något sätt att blända någon blir jag faktiskt förvånad tongue Dock så tänkte jag faktiskt på andra när jag tittade ut xenonet, jag fick välja mellan 35w samt 55w och då fick det bli 35w då det är mycket snällare mot andra och 35w uppfyller mina krav! 

Hoppas du förstår min tanke, vill enbart ha det för att det är snyggt med xenon i dimljus, sikten vet jag att det är absolut skitsamma! Dock så tänker jag samtidigt på mötande och om nu jag ens kommer att köra med dimljus på vid körning så trycker jag även av dom vid möte! smile


88 Inlägg
13 januari 2013
#2254
TBergsten skrev:
Måste säga att jag förstår din ilska! Dock har jag aldrig upplevt för starka dimljus... Det är mest bara idioter jag mött som inte kan blända av i tid samt knäpper på skiten alldeles för fort som jag råkat ut för. Innan jag skriver något mer så kan jag tillägga att jag övningskör mest en hyfsat ny mercedes, endast xenon i halv m.m och varken morsan eller plast-farsan är något för sig för att vara värst ute på vägarna så jag tror inte det finns någon chans i världen att folk upplever belysningen på den bilen som störig. Själv bländar jag oftast av tidigt, som man bäddar får man ligga antar jag, så försöker att vara så snäll som möjligt mot andra i trafiken smile

På min bil som jag håller på med tills körtkortet så håller ju på med att ska beställa xenon till dimljus samt helljus. Helljus är mest bara för att man ska kunna se någonting. Dimljuset tänker jaq konvertera mest endast för att det är snyggt, vid körning så kommer det inte användas. Blir mest bara då man är ute och glider. Sedan så blir det i min "sommarbil" så lyckas jag på något sätt att blända någon blir jag faktiskt förvånad tongue Dock så tänkte jag faktiskt på andra när jag tittade ut xenonet, jag fick välja mellan 35w samt 55w och då fick det bli 35w då det är mycket snällare mot andra och 35w uppfyller mina krav! 

Hoppas du förstår min tanke, vill enbart ha det för att det är snyggt med xenon i dimljus, sikten vet jag att det är absolut skitsamma! Dock så tänker jag samtidigt på mötande och om nu jag ens kommer att köra med dimljus på vid körning så trycker jag även av dom vid möte! smile

Gör du det bara för syns skull skulle väl LED funka lika bra i dimljusen? smile Precis lika snyggt, och bländar inte då ljusstyrkan inte går att jämföra med xenon. Däremot måste man ju ta hänsyn till att ljusstyrkan heller knappt kan jämföras med halogen, så man får inte funktionella "dimljus", utan snarare DRL.

264 Inlägg
13 januari 2013
#2255
Kristian_V skrev:
- Att möta en bil med 275W halogen (=55Wxenon) i dimljusen är inte bara OLAGLIGT!
Det är direkt trafik farligt!

- Seriöst!
Ni som snackar om att konvertera era dimljus. Tänk efter lite gran!!!
Det handlar inte om att se tuff ut.
Du ser inte en meter längre, men dimmljus. Halogen, eller Xenon.
(Men du bländar som fan med Xenon)
Vad ni kör med i Helljusen spelar ju inte så stor roll, för ni bländar ju av vid möte? Eller?
Men att köra med Xenon i ljus som ni inte bländar av vid möte??? Är ni helt slut i kolan???

-Det finns ju en anledning till att det är lagstadgat med max 55 watt (35W Xenon.) på halvljus.
Du som inte fattar varför? Bör låta bli att pilla på belysningen!!!

-För bövelen !!!
Håll er till laglig belysning på halvljus OCH ge fan i halv+ dimljus sammtidigt !!!

Även jag skriver under på detta!

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Avstängd
1 418 Inlägg
13 januari 2013
#2256
Svolte skrev:
TBergsten skrev:
Måste säga att jag förstår din ilska! Dock har jag aldrig upplevt för starka dimljus... Det är mest bara idioter jag mött som inte kan blända av i tid samt knäpper på skiten alldeles för fort som jag råkat ut för. Innan jag skriver något mer så kan jag tillägga att jag övningskör mest en hyfsat ny mercedes, endast xenon i halv m.m och varken morsan eller plast-farsan är något för sig för att vara värst ute på vägarna så jag tror inte det finns någon chans i världen att folk upplever belysningen på den bilen som störig. Själv bländar jag oftast av tidigt, som man bäddar får man ligga antar jag, så försöker att vara så snäll som möjligt mot andra i trafiken smile

På min bil som jag håller på med tills körtkortet så håller ju på med att ska beställa xenon till dimljus samt helljus. Helljus är mest bara för att man ska kunna se någonting. Dimljuset tänker jaq konvertera mest endast för att det är snyggt, vid körning så kommer det inte användas. Blir mest bara då man är ute och glider. Sedan så blir det i min "sommarbil" så lyckas jag på något sätt att blända någon blir jag faktiskt förvånad tongue Dock så tänkte jag faktiskt på andra när jag tittade ut xenonet, jag fick välja mellan 35w samt 55w och då fick det bli 35w då det är mycket snällare mot andra och 35w uppfyller mina krav! 

Hoppas du förstår min tanke, vill enbart ha det för att det är snyggt med xenon i dimljus, sikten vet jag att det är absolut skitsamma! Dock så tänker jag samtidigt på mötande och om nu jag ens kommer att köra med dimljus på vid körning så trycker jag även av dom vid möte! smile

Gör du det bara för syns skull skulle väl LED funka lika bra i dimljusen? smile Precis lika snyggt, och bländar inte då ljusstyrkan inte går att jämföra med xenon. Däremot måste man ju ta hänsyn till att ljusstyrkan heller knappt kan jämföras med halogen, så man får inte funktionella "dimljus", utan snarare DRL.

bländar väll värre med led då du har en led längst fram på lampan som lyser starkt i ögat och folk kommer köra av när du möter dom

996 Inlägg
13 januari 2013
#2257
Svolte skrev:
TBergsten skrev:
Måste säga att jag förstår din ilska! Dock har jag aldrig upplevt för starka dimljus... Det är mest bara idioter jag mött som inte kan blända av i tid samt knäpper på skiten alldeles för fort som jag råkat ut för. Innan jag skriver något mer så kan jag tillägga att jag övningskör mest en hyfsat ny mercedes, endast xenon i halv m.m och varken morsan eller plast-farsan är något för sig för att vara värst ute på vägarna så jag tror inte det finns någon chans i världen att folk upplever belysningen på den bilen som störig. Själv bländar jag oftast av tidigt, som man bäddar får man ligga antar jag, så försöker att vara så snäll som möjligt mot andra i trafiken smile

På min bil som jag håller på med tills körtkortet så håller ju på med att ska beställa xenon till dimljus samt helljus. Helljus är mest bara för att man ska kunna se någonting. Dimljuset tänker jaq konvertera mest endast för att det är snyggt, vid körning så kommer det inte användas. Blir mest bara då man är ute och glider. Sedan så blir det i min "sommarbil" så lyckas jag på något sätt att blända någon blir jag faktiskt förvånad tongue Dock så tänkte jag faktiskt på andra när jag tittade ut xenonet, jag fick välja mellan 35w samt 55w och då fick det bli 35w då det är mycket snällare mot andra och 35w uppfyller mina krav! 

Hoppas du förstår min tanke, vill enbart ha det för att det är snyggt med xenon i dimljus, sikten vet jag att det är absolut skitsamma! Dock så tänker jag samtidigt på mötande och om nu jag ens kommer att köra med dimljus på vid körning så trycker jag även av dom vid möte! smile

Gör du det bara för syns skull skulle väl LED funka lika bra i dimljusen? smile Precis lika snyggt, och bländar inte då ljusstyrkan inte går att jämföra med xenon. Däremot måste man ju ta hänsyn till att ljusstyrkan heller knappt kan jämföras med halogen, så man får inte funktionella "dimljus", utan snarare DRL.

Har led i nu och nu ska jag inte dra alla led-lampor över en kant, men dom jag har i nu lyser knappt upp lyktan så jag tycker att dom är värdelösa tongue Ska jag köpa led med lika bra funktion så får jag i vilket fall punga ut lika mycket så det får bli xenon istället smile


88 Inlägg
13 januari 2013
#2258
Johan85 skrev:
Svolte skrev:
TBergsten skrev:
Måste säga att jag förstår din ilska! Dock har jag aldrig upplevt för starka dimljus... Det är mest bara idioter jag mött som inte kan blända av i tid samt knäpper på skiten alldeles för fort som jag råkat ut för. Innan jag skriver något mer så kan jag tillägga att jag övningskör mest en hyfsat ny mercedes, endast xenon i halv m.m och varken morsan eller plast-farsan är något för sig för att vara värst ute på vägarna så jag tror inte det finns någon chans i världen att folk upplever belysningen på den bilen som störig. Själv bländar jag oftast av tidigt, som man bäddar får man ligga antar jag, så försöker att vara så snäll som möjligt mot andra i trafiken smile

På min bil som jag håller på med tills körtkortet så håller ju på med att ska beställa xenon till dimljus samt helljus. Helljus är mest bara för att man ska kunna se någonting. Dimljuset tänker jaq konvertera mest endast för att det är snyggt, vid körning så kommer det inte användas. Blir mest bara då man är ute och glider. Sedan så blir det i min "sommarbil" så lyckas jag på något sätt att blända någon blir jag faktiskt förvånad tongue Dock så tänkte jag faktiskt på andra när jag tittade ut xenonet, jag fick välja mellan 35w samt 55w och då fick det bli 35w då det är mycket snällare mot andra och 35w uppfyller mina krav! 

Hoppas du förstår min tanke, vill enbart ha det för att det är snyggt med xenon i dimljus, sikten vet jag att det är absolut skitsamma! Dock så tänker jag samtidigt på mötande och om nu jag ens kommer att köra med dimljus på vid körning så trycker jag även av dom vid möte! smile

Gör du det bara för syns skull skulle väl LED funka lika bra i dimljusen? smile Precis lika snyggt, och bländar inte då ljusstyrkan inte går att jämföra med xenon. Däremot måste man ju ta hänsyn till att ljusstyrkan heller knappt kan jämföras med halogen, så man får inte funktionella "dimljus", utan snarare DRL.

bländar väll värre med led då du har en led längst fram på lampan som lyser starkt i ögat och folk kommer köra av när du möter dom

Knappast i dagsljus. CREE'n som sitter längst ut lyser förvisso rakt fram, men det bländar absolut inte i dagsljus (enda tillfället då dimljusen används i mitt fall). Jag rättfärdigar inte att använda dimljus i mörker bara för att man har LED. Absolut inte. Jag är inte för NÅGON kombination av halvljus + dimljus.

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 januari 2013
#2259
Johan85 skrev:
Aerocombi skrev:
Confide skrev:

Förföljese besvaras med krypkörning.

Hehe. har t om slutat med att jag backade mot förföljaren o han backade för livet hahaa

ja hade gått ur bilen då hade hade du dragit för glatta livet

suck
roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

388 Inlägg
13 januari 2013
#2260
Johan85 skrev:
Aerocombi skrev:
Sagt det förr. DIMLJUS +HALVLJUS bemöts med HELLJUS från min sida. så är det bara. mad

helljus i ansiktet besvaras med förföljelse wink

Förföljelse slutar med roadside fight, varit bra nära ett par gånger, folk tenderar att slänga i backen och sticka när man hoppar ur med dragskaftet. roll (Soumi-gener ftw)
Senast redigerat av JsoooN (13 januari 2013)



Sök