Kristian_V skrev:
Jag var lite packad igår när jag skrev mitt långa inlägg. Skulle kanske uttryckt mig annorlunda, men sakfrågan stämmer ju...
Laglig belysning, dvs halvljuset, är avskärmat så att det INTE lyser uppåt.
Dimljuset, även om det bara orkar några meter, sett från bakom ratten, så är den INTE avskärmad.Dimljuset är precis som helljuset,, fast med större spridning. Det bländar.
Det är lagligt att köra med dimljuset (Dock endast utan halvljuset.) på dagen. Då har våra ögon bländat ner för dagsljuset och vi blir inte så mycket bländade.
På natten, har våra ögon anpassat sig för mindre ljus och när vi möter starka ljus, förstör det vårt natt seende för åtskilliga sekunder och vi kör i blindo. (Därför är det INTE tillåtet med mer än 2x55W strålkastare framåt. (2x35W om det är Xenon.)
Det blir mer uppenbart, ju äldre föraren är. (Äldre ögon ställer inte om sig lika fort.)
En 20 åring kan svära på att han inte blir bländad av dimljus. Men när hans far i 45 års åldern möter samma dimljus, blir han just det... Bländad.!
Så den som kör med dimljus på, på natten, speciellt i kombination med halvljus, skapar en trafik fara. Må vara en liten en. Men även en liten fara kan döda människor i trafiken!
Det tragiska är att det finns så många där ute, som tycker de vet bättre än lagstiftarna. Som tror att förbuden finns där bara för att jävlas!
Om man tycker det ser så jävla tufft ut och måste ha nått på i dimljusen, så skrevs för några inlägg sedan. Montera 5W LED där då. Ser ut som Xenon fast det bländar så mycket mindre. (Det är dock fortfarande olagligt.)